nog meer visen voor me aquarum


A

Angel01

Guest
Heeey!!!

kan ik nog meer vissen in me aquarum doen???!! :D:D HET is een leuk aquarum met zon kasteltje kan ik hier nog meer vissies in doen van mijn moeder mag ik zaterdagnog meer kopen :D:D dus dat zou egt SUUPER LEIF zijn,,

OJA!! helemaal vergeten te zegge me aquarum is niet heel groot maar ook nie egt klein zeg maar je weet wel zon normale

Doeeeeeeizzz (K)(K):$
 
Welkom :)

Of er nog visjes bij kunnen ligt eraan hoe groot je aquarium is en welke vissen er al inzitten.
 
Wat zijn de maten van je aquarium? En kan je misschien iets vertellen over de inrichting? Heb je plantjes? Het zou ook handig zijn als we een foto hebben.
En het belangrijkste: om welke vissen gaat het? Er zijn duizenden soorten, dus een naam (of foto als je de naam niet weet) van de vis is wel handig
 
Hee Angel, welkom!
Natuurlijk kan jij meer vissen in je aquarium doen, maar of je vissen daar lang van in leven blijven is een beetje de vraag... Je hebt vissen die een meter kunnen halen, zelfs wel meerdere meters... En die worden gewoon voor aquaria verkocht! Je kunt wel nagaan dat die vissen snel dood zullen gaan in een aquarium. Ter illustratie zal ik drie plaatjes posten:

Als ze nog rondzwemmen bij de aquariumzaak (5-10 cm of zo):
IjdOUNM9mMZ1xUXO6PHDBVquWxvR3teq.jpeg

IjdOUNM9mMZ1xUXO6PHDBVquWxvR3teq.jpeg


Hun werkelijke grootte die ze kunnen bereiken:
giantcatfish-wwf_11.jpg


Dat is toch wel het meest overdreven voorbeeld, maar eigenlijk kunnen de meeste vissen die worden verkocht niet zo goed in aquaria. Een aantal bekende soorten die veel worden verkocht en die in me opkomen:
Chromobotia macracanthus - Clown Botia: is een groepsvis die toch zo wel de 30 cm kan halen... Dat houdt in dat om zulke grote en drukke vissen te huisvesten je echt een joekel van een aquarium nodig hebt. Daarbij denk ik toch al gouw aan 150cm of zelfs groter!
Zo worden ze verkocht:
IjdOUNM9mMZ1xUXO6PHDBVquWxvR3teq.jpeg

Of bijvoorbeeld kardinaal tetras (Paracheirodon axelrodi) die graag in een school zitten (10 of meer) en die houden van veel zwemruimte. Een bak van een meter is niet verkeerd voor deze dieren. 80 cm kan ook nog wel.
En ook vaak worden 'algeneters' verkocht terwijl die soms helemaal geen alg eten en meestal best heel groot kunnen worden.

Dus het hangt van je bakmaten, je temperatuur, je waterwaardes en je huidige bestand af ;)
 
welke maat is bij jouw niet een groot en niet een klein bakje maar een gewoon
30 liter 120 liter 280 liter 500 liter 3000 liter
 
welke vissen erbij kunnen ligt inderdaad van de grote van het aquarium en de medebewoners (zoals hierboven al vermeld)
met een klein beetje meer info kunnen we natuurlijk veel beter advies geven
 
zo bij de hand hoef je ok weer niet te doen henk AGE! ik weet heus wel dat ik normale vissen koop in de dierenwinkel en niet zon grote haai!! ik weet nie egt hoe groot me aquarum is ik heb hier niet zon meet ding maar volges mij gingen er wel 2 emmers met water in ik verzorg me vissies egt heel goed dus daar hoeven jullie egt geen zorgen overte make! ik geef ze zeker 3 of 4x per dag eten er blijft zelf eten over dus die kunnen ze dan wel opeten als ze zin hebben want ze hebben altyd wel honger

maar schynbaar is dit moeilijk voor jullie!!:: hoe veel vissen kunnen nog meer in me aquarum?! er zitte 8 van die mooie en SUPER LIEFE gekleurde vissies in en een ervan is niet zo mooi die heeft alleen zon gele staart met wat zwart zeg maar die man van de dieren winkel hier zij dat het de zelfde soort is ik heb ook super sCHATIGE mollie visjes die naam weet ik nog wel,, dit zijn er vijf met 1 baby mollie ik heb ook nog zon rood blauw neo tetras ik kan geen fotos makenn me mobiel is gister afgenome door me leraar!
 
Angel01: Je laatste post is nogal overdreven fel en dat hoeft helemaal niet. Hij wil je behoeden voor de meest gemaakte fouten. Excuses zijn wel op zijn plaats lijkt me.

Als er maar 2 emmers water in je bak kunnen (20 liter) dan is je aquarium helaas te klein voor welke vis dan ook). En alleen geschikt voor garnalen. ;)
 
Volgens mij probeert henkage je alleen maar te helpen hoor.

Maar goed als ik jou was zou ik er geen vissen meer bij doen. Vraag anders aan je moeder of ze een foto voor je wil maken. Dan kunnen de andere leden hier je advies geven over wat mogelijk is met jouw aquarium.
 
Natuurlijk is dit moeilijk voor ons als je niet kan zeggen hoe groot (of in dit geval klein) het aquarium is. In een aquarium van 20 liter kan je geen visjes houden, wel dwerggarnalen en kleine sierslakken.

Ik ben bang dat je nu al met een overbevolking zit. Een vis moet 10x zijn volwassen lengte kunnen zwemmen en je rekent 1 liter water per cm. (volwassen!) vis.

Met een beschrijving als "8 mooie superlieve gekleurde visjes" kunnen we niks. Ik vind mijn vissen ook lief en ze hebben kleur. Heb je nu dezelfde vissen als ik?

Molly's hebben minimaal 100 cm. zwemruimte nodig (het worden flinke vissen) en zout in het water. Hoogstwaarschijnlijk passen ze niet bij je andere vissen en sowieso niet bij de neon tetra's (die minimaal 60 cm. zwemruimte nodig hebben).

Als jij de benodigde informatie geeft zijn we zeker bereid om je verder te helpen maar met zulke vage beschrijvingen kunnen we niets. Ga dan niet doen alsof we dom zijn.

Het is trouwens niet goed om teveel voer te geven waardoor er wat blijft liggen. Dit is funest voor je waterwaardes.
 
Volgens mij is Angel01 een beetje aan het trollen.
 
N.Oldenzeel zei:
Volgens mij is Angel01 een beetje aan het trollen.
Volgens mij is ze nog zeer jong.
 
Angel01 zei:
ik weet heus wel dat ik normale vissen koop in de dierenwinkel en niet zon grote haai!!

Dan ben je 1 van de weinigen. Een aantal veel verkochte aquariumvissen worden 30cm tot zelfs een meter of meer, serieus. Dat zie je er niet aan af als je het niet weet en verkopers zeggen het vaak ook niet. Bovenstaande is dus geen aanval op jou, maar een waarschuwing: beter eerst hier vragen voordat je met vissen zit die mega gaan worden.

Veelverkochte 'mega'vissen: pleco algeneter, clownbotia, zilverhaai, roodstaartmeerval.



Angel01 zei:
ik geef ze zeker 3 of 4x per dag eten er blijft zelf eten over dus die kunnen ze dan wel opeten als ze zin hebben want ze hebben altyd wel honger

Je hoeft je vissen maar 1x per dag eten te geven. Ze doen wel alsof ze honger hebben inderdaad, maar vaker voeren is te veel dan gaan ze veel sneller dood.
Geef je vissen ze zoveel te eten dat ze dat met een paar minuten (binnen 5 minuten in ieder geval) helemaal ophebben, dan is het goed. Er mag dus niets blijven liggen, dat vervuilt het water namelijk. Je mag zelfs wel af en toe een dag overslaan met eten geven!
 
N.Oldenzeel zei:
Botia zei:
N.Oldenzeel zei:
Volgens mij is Angel01 een beetje aan het trollen.
Volgens mij is ze nog zeer jong.

dat zou ook kunnen, in dat geval mijn excuses uiteraard.
Was ook het eerste dat ik dacht, Niels. Alleen ken ik het als 'voeren'. Dus 'trollen' is hetzelfde, haha.
Ook excuses als het niet zo is.
 
Is Angel ,wel een Angel?

Bak van 2 emmers benadert de 40 cm .
 
Cidaan zei:
N.Oldenzeel zei:
Botia zei:
N.Oldenzeel zei:
Volgens mij is Angel01 een beetje aan het trollen.
Volgens mij is ze nog zeer jong.

dat zou ook kunnen, in dat geval mijn excuses uiteraard.
Was ook het eerste dat ik dacht, Niels. Alleen ken ik het als 'voeren'. Dus 'trollen' is hetzelfde, haha.
Ook excuses als het niet zo is.

internet trol
 
ja okee het is wel druk maar wel gezellig ik denk dat me mollies ook nog niet egt volwasse zijn ik heb ze van de rommel markt en toen waren ze net zo klein als me baby mollie nu die is heb ik vorige week pas gekregen aleen heb ik die sinds gister niet meer gezien maar ikal wel wat minder voere omdat iedereen dit zo zegt hier,, ALs het egt zo druk word zal ik mischien wel een grotere bak kopen?! oja die gekleurde visjes met die staart heten guppen tog bedankt voor de mensen die hier aardig waren dan maar geen vissen er bij
 
tis trouwens 30 L volgens me vader
 
Nee,zou ik niet doen.
Guppen zijn al druk genoeg.

Maar,toch dapper dat je terug komt.
Als je Angel.en Internet trol. wordt genoemd.

Niet gemeend,hoor.
 
Heb je er ook black mollies bij? Die horen in een 80 cm bak ;). Guppy's minimaal 60 cm , (60 cm is ongeveer 60 liter)
 
Als je een bakje hebt van 30 liter kunnen er ook geen vissen in. Gekleurde visjes kunnen zeker guppies zijn maar die hebben ook meer ruimte nodig. Misschien kun je overleggen om een grotere bak te kopen en dan in de winkel eerst vragen hoe je precies een aquarium het mooiste kunt houden. Dit is makkelijk voor jou en kun je het langste genieten van je aquarium.
 
Bertus zei:
Nee,zou ik niet doen.
Guppen zijn al druk genoeg.

Maar,toch dapper dat je terug komt.
Als je Angel.en Internet trol. wordt genoemd.

Niet gemeend,hoor.

Vind ik ook dapper ja!

En horen dat je huidige aquarium 'niet ideaal' is voor visjes is natuurlijk ook niet leuk om te horen..

Luister maar goed naar de mensen op dit forum, er banjert veel kennis en ervaring rond hier.. waar je veel aan kunt hebben.

Edit: De tips van mensen op dit forum vind ik veelal een stuk objeciever en realistischer als wat ze je vertellen in de dieren/aquarium-winkel.

Succes.
 
Angel01 zei:
zo bij de hand hoef je ok weer niet te doen henk AGE! ik weet heus wel dat ik normale vissen koop in de dierenwinkel en niet zon grote haai!! ik weet nie egt hoe groot me aquarum is ik heb hier niet zon meet ding maar volges mij gingen er wel 2 emmers met water in ik verzorg me vissies egt heel goed dus daar hoeven jullie egt geen zorgen overte make! ik geef ze zeker 3 of 4x per dag eten er blijft zelf eten over dus die kunnen ze dan wel opeten als ze zin hebben want ze hebben altyd wel honger

maar schynbaar is dit moeilijk voor jullie!!:: hoe veel vissen kunnen nog meer in me aquarum?! er zitte 8 van die mooie en SUPER LIEFE gekleurde vissies in en een ervan is niet zo mooi die heeft alleen zon gele staart met wat zwart zeg maar die man van de dieren winkel hier zij dat het de zelfde soort is ik heb ook super sCHATIGE mollie visjes die naam weet ik nog wel,, dit zijn er vijf met 1 baby mollie ik heb ook nog zon rood blauw neo tetras ik kan geen fotos makenn me mobiel is gister afgenome door me leraar!

Ik heb nooit geprobeerd bij de hand te zijn, ik probeerde uit te leggen dat er zo veel is om uit te kiezen en wij geen info hadden en er dus niks mee konden. Niet alles is bedoeld als een aanval en wat ik zei al helemaal niet. Ook niet zo opvatten ;)
 
Volgens mij heeft Botia gelijk. Jammer dat ze op scholen geen voorlichting geven over het houden dieren of folders bij speciaalzaken meegeven hoe je vissen nu echt moet verzorgen. Zou een hoop (vissen-) leed besparen! (En ja, ik ben/was er ook zo een die eerst van geen toeten nog blazen wist... En dacht dat de verkoper het wist, totdat er een probleem ontstond en op internet moest kijken).

Ook zielig voor al die vissen die terug gebracht moesten worden omdat ze te klein zaten of niet goed combineerden; hadden ze driedubbel zoveel stress (het vangen; transport, en weer ergens terecht komen: hopelijk bij mensen die eerst zelf info zochten want ik verbaas me steeds weer over het feit hoe de meeste dierenwinkels 'voorlichten'!)

(Zo, dat wou ik even kwijt ;-))
 
en nog steeds leven AL me visse! jorinde jij kan wel les komen geven op sgool eg saai tog saaie vakke vandaag gelukig laatse uur uit val
 
Ik vind sowieso dat angel niet echt duidelijk is.
(hoe jong je ook bent mag je wel wat aan je taalgebruik, grammatica, interpunctie enz wat gaan doen, want dit is niet duidelijk en komt vrij aso over eerlijk gezegd)

Je weet niet eens een naam te benoemen van de vissen die je hebt, dat blijken dus guppen en molley's te zijn (een van de meest verkochte vissen) terwijl je later vermeld dat je zelf wel weet of je "goede vissen" vissen koopt ja of nee. (dikke vette nee dus) anders zater ze ook niet veeeels te klein!
Zelf vind ik henk-age ook niet bijdehand, hij laat alleen zien hoe de schattige kleine visjes uit de vis winkel kunnen worden!

Beter breng je ze terug en neem je lekker garnalen in je 30 liter bakje, veel te weinig voor vissen.
Ja een micro rasborasoort past dacht ik wel, galaxy dacht ik.
(maar ja gezien je zelf het allemaal zo goed weet he, heb ik niks gezegd)
 
je begrypt tog wat ik zeg of nie???! zelf maak je ook spel fouten dus ik ga hier nie eens op reageren kheb al gezegt dat ik geen visse meer er bij koop dus wat is je problEEm???? best aardige mense hier maar sommige zegge dat ik lelyk ofso ben terwyl ze me nog nooit hebbe gezien eg laf zo achter je computer'tje wat zegge en mij reg in het gezicht durven ze nie
 
Angel01, niemand heeft je 'lelijk' genoemd. We begrijpen inderdaad wat je zegt, maar moeten er wel moeite voor doen. Het zou helpen als je hoofdletters en punten gebruikt in je zinnen.
Daarnaast is iedereen tot nu toe heel behulpzaam geweest, en heeft het beste met je voor.
We hebben gevraagd om de maten van je bak en welke vissen er tot nu toe inzitten. Daar heb je tot nog toe geen antwoord op gegeven. Op die manier kunnen wij je ook niet helpen met je vraag.
Als je wilt dat wij je helpen, moet je ons helpen om jou te helpen.

Kun je anders proberen een foto te maken van je aquarium? Daar kunnen wij al een hoop mee.
 
Heyy angel, even rustigaan he :D

Je post hier iets op het forum wij proberen je te helpen, neem je het advies niet aan okee geen probleem maar we gaan hier geen ruzie zoeken.

Mensen wees verstandig en reageer hier verder niet op.
Dit draait toch op niks uit, sorry angel maar voor kritiek ben je duidelijk nog te jong.

en zoals is het berichtje boven mij al is aan gegeven.
Help ons en wij helpen jou :)
Groetjes
Steve
 
Angel01 zei:
je begrypt tog wat ik zeg of nie???! zelf maak je ook spel fouten dus ik ga hier nie eens op reageren kheb al gezegt dat ik geen visse meer er bij koop dus wat is je problEEm???? best aardige mense hier maar sommige zegge dat ik lelyk ofso ben terwyl ze me nog nooit hebbe gezien eg laf zo achter je computer'tje wat zegge en mij reg in het gezicht durven ze nie
Laat je dan zien,in het ""Smoelenboek""
Niets laf,als jij je daar achter weg stopt.

Over je taal zeg ik niets.
Daar oordeel ik niet over.
 
Angel01 zei:
je begrypt tog wat ik zeg of nie???! zelf maak je ook spel fouten dus ik ga hier nie eens op reageren kheb al gezegt dat ik geen visse meer er bij koop dus wat is je problEEm???? best aardige mense hier maar sommige zegge dat ik lelyk ofso ben terwyl ze me nog nooit hebbe gezien eg laf zo achter je computer'tje wat zegge en mij reg in het gezicht durven ze nie

Een ieder maakt spel fouten ja, maar heb nog nooit zulke slecht geschreven nederlandse zinnen gezien hier op het forum, dat ik spel fouten maak prima, maar is niet mongolisch zo zoals jouw zinnen... werk met beperkte mensen en die schrijven beter dan jij moet ik eerlijk zeggen. ik zou beter gaan leren op school en op letten bij nederlands!

JIJ bent de gene die hulpt vraagt en zal ook de kritiek die gegeven wordt moeten aanvaarden ja of niet.. niet mijn probleem.
Ik lees het terug en niemand zegt je bent lelijk dat verzin je helemaal zelf.
Als je niet op hulp zit te wachten moet je ook zeker niet een topic openen!
veel plezier met je veel te drukke kleine bakje en kom maar terug wanneer je echt hulp wilt of idd oud genoeg bent voor kritiek!
 
Angel01, goed dat je er geen vissen meer bij gaat doen, en gelukkig leven al je vissen nog steeds. Dat kan best lang goed gaan denk ik, maar hoe zal het over een half jaar of een jaar met alle vissen zijn als ze wat groter zijn geworden? Misschien hebben ze dan wel een groter aquarium nodig? Ik weet zeker van wel.

Vissen hebben graag vriendjes (soortgenoten) die op hen lijken of er hetzelfde uitzien, daar zitten ze graag mee samen. Als ze erg veel van elkaar verschillen in soort kunnen ze later ruzie krijgen en heel erg ziek worden en uiteindelijk doodgaan.
Ze zitten bij jou met meer dan 10 bij elkaar; als ik het goed heb geteld. Ook al lijkt het samen gezellig, dat vinden ze vast zelf ook erg druk, ook als ze 's nachts gaan slapen (ja vissen 'slapen' ook, dan gaan ze bijvoorbeeld stil hangen) kunnen ze niet rusten omdat ze geen plekje hebben om uit te rusten omdat andere vissen de plek al hebben gepakt of omdat er geen ruimte meer over is.
Echte plantjes vinden ze ook fijn.

Ik snap dat je erg goed voor je vissen wilt zorgen en ze goed te eten wilt geven (je hebt zelfs een kasteeltje er in gedaan voor hun). Vissen hebben niet zo heel veel eten nodig als het lijkt, ze lijken hongerig maar dit zijn ze niet (dat zei iemand hier ook al), ze zijn nieuwsgierig als je voor het aquarium gaat staan, daarom komen ze naar je toe als je naar de vissen kijkt.
Elke ochtend een beetje voer en 's middags of 's avonds een klein beetje is genoeg (zeker als je nog hele jonge visjes hebt die nog moeten groeien) en kijk of elk visje een stukje voer krijgt, er mag niets meer op de bodem blijven liggen want dat gaat rotten en dat is niet goed voor de visjes. Als vissen volgroeid zijn is 1x p.d. genoeg, soms mag je 1 dag in de week overslaan. Dit is wat ik tot nu toe heb geleerd.
Vissen hebben veel verzorging nodig, hun water moet in orde zijn anders worden ze ziek, nooit in een keer het hele aqaurium met schoon water vullen zoals ze dit wel vaak bij goudvissen doen.
Heb je een boek dat over verschillende soorten of (sub-) tropische vissen gaat? (Bv. bij de bieb). Want niet elke dierenwinkel weet er echt alles vanaf, en jij weet van te voren ook niet meteen welke dierenwinkel wel goed is, dat heb ik ook moeten leren.

Als je aquarium 30 liter is dan is dat helaas echt voor je visjes niet groot genoeg, ze kunnen later ziek worden. Dat wil je toch niet, je wilt toch dat je visjes blijven leven?
Mag je van je moeder geen groter aquarium?
Ik weet dat het heel moeilijk is om je vissen terug te moeten brengen als het niet mag, zeker als je zo dol bent op je visjes, maar als je echt dol bent op je visjes breng ze dan terug naar de winkel, of geef ze nog liever aan iemand die al een groot aquarium heeft waar ze nog bij in kunnen, dan zou ik ze pas weer terug nemen als ik later een groter aquarium had. Zo zou ik het doen.
Het is nog geen zaterdag, dus nog tijd om hierover na te denken. :)
 
Is dit allemaal al niet verteld?
 

Terug
Bovenaan