Nomorhamphus liemi (Celebes halfsnavelbek) en Pseudomugil soorten samen?


Lid geworden
27 januari 2024
Berichten
8
Leeftijd
29
Locatie
Tongeren, België
Dag allemaal!

Ik ben al enkele jaren niet meer actief op het forum geweest en heb helaas een nieuw account moeten aanmaken omdat ik mijn vorig account (ziggycardon) niet meer aangemeld krijg.
De hobby is de laastse jaren wel wat komen stil te liggen, zo ben ik van 14 aquaria naar slechts 2 gezakt. Ik ben nog steeds werkzaam in de aquarium/terrarium sector als dierenverzorger/verkoper maar hobbymatig dus wat minder.

Nu heb ik enkele dagen geleden wel via het werk een Juwel TRIGON 190 L gratis gekregen via mijn werk, het aquarium was van onze boekhouder en heeft deze maar enkele maanden in gebruik gehad voordat hij toch iets anders wou. Het aquarium ging bijna in de container belanden en dat vond ik toch wat jammer, dus ik heb hem mogen meenemen.
Mijn plan voor dit aquarium is om er verschillende soorten uit Australië, Nieuw Guinea en Indonesië in te houden, ik heb al een visbestand samengesteld wat ik de komende maanden wil toevoegen eenmaal de opstart en inrichting achter de rug zijn.

Dit zijn mijn plannen qua soorten:

Vissen
10 x Melanotaenia praecox
16 x Pseudomugil furcatus
12 x Iriatherina werneri
10 x Pseudomugil luminatus
2 x Tateurndina ocellicauda
6 x Chlamydogobius eremius

Lagere dieren:
8 x Atyopsis mollucensis
25 x Limnopilos naiyanetri
6 x Tylomelania sp.

Er is echter één soort waar ik over twijfel, waar mijn oog is opgevallen maar waar ik niet gek veel informatie over kan vinden qua comptabiliteit met mijn andere toekomstige bewonders.
Dit gaat over de Celebes halfsnavelbek (Nomorhamphus liemi), een levendbarende die van nature voorkomt in Sulawesi.
Als ik voor deze soort ga, was ik van plan 1 mannetje samen met 4 vrouwtjes te houden.
Helaas kom ik veel tegenstrijdige informatie tegen over zowat alles van deze vis:
Qua temperatuur kom ik veel tegen tussen de 24 - 28 graden, terwijl andere pagina's spreken over 22 - 24 graden.
Ook qua afmetingen lijkt er onenigheid te zijn, veel bronnen spreken van 6 - 8 cm, terwijl andere de vis een maximale lengte tot 10 cm geven.

Maar mijn grootste vraag is comptabiliteit met de regenboogvissen en lagere dieren.
Ik lees dat het visje vooral vredelievend is naar medebewoners, terwijl op andere plaatsen word gezegd dat de vis durft te jagen op kleine soorten (wat is klein?).
Ik vraag me vooral af, is deze soort comptabel met de kleinere regenboogvissen zoals de Pseudomugil soorten, de prachtregenboogvissen en de microkrabben?

Als iemand ervaring heeft met deze soort, dan hoor ik graag wat ervaringen!
Alvast bedankt!
 
Mooi plannen!
Je hebt prachtige vissen op het 'menu' staan!

Ik vrees alleen dat niet alles wat waterwaarden betreft compatibel is: de pseudomugil lumintaus wil duidelijk warmer water als waar de rest happy in gaat zijn en ook de pH waarden lopen uiteen. Misschien nog een keertje kritisch kijken naar waar de uitschieters liggen en waar je voorkeur naar uit gaat?

Wat de halfsnavelbekjes betreft: ze eten wat ze in de bek past en wat zich min of meer aan de oppervlakte bevindt. Die bek is wel nogal flink, de visjes vanaf 4 cm zullen (als ik het moet inschatten) niet direct een probleem zijn, maar de pseudomugil luminatus is nog een slagje kleiner en de wat kleiner uitgevallen exemplaren zouden weleens niet volledig veilig kunnen zijn.
Houd er ook rekening mee dat je zowel aan het oppervlak als op de bodem roofvissen hebt: zowel de pauwooggrondel als de woestijngrondel zullen een lekker levend hapje graag lusten. En ook voor deze jongens geldt dat wat in de bak past (relatief gezien: schuurdeur) er in gaat.
Verder kom ik tegen dat ze onverdraagzaam zijn naar mannelijke soortgenoten. Ik vind dat de woestijn en de pauwoog vrij veel op elkaar lijken en vraag me eerlijk gezegd af of dat goed komt. Maar het is natuurlijk de grote vraag of zij dat zelf ook vinden....

Ik heb geen verstand van de lagere dieren die je noemt en hoe goed die met de rest samengaan, dus daar ga ik me niet aan wagen om daar een uitspraak over te doen.

Ik hoop dat ik je een eindje verder op weg heb geholpen, en sorry voor het minder goede nieuws, maar zoals het spreekwoord zegt: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
 
Mooi plannen!
Je hebt prachtige vissen op het 'menu' staan!

Wat de halfsnavelbekjes betreft: ze eten wat ze in de bek past en wat zich min of meer aan de oppervlakte bevindt. Die bek is wel nogal flink, de visjes vanaf 4 cm zullen (als ik het moet inschatten) niet direct een probleem zijn, maar de pseudomugil luminatus is nog een slagje kleiner en de wat kleiner uitgevallen exemplaren zouden weleens niet volledig veilig kunnen zijn.

Ik hoop dat ik je een eindje verder op weg heb geholpen, en sorry voor het minder goede nieuws, maar zoals het spreekwoord zegt: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Heel erg bedankt en helemaal geen slecht nieuws!
Dan schrap ik zoieso de halfsnavelbekjes uit het bestand aangezien ik het toch niet wil riskeren in verband met de kleinere soorten.
Pseudomugil lumintaus wil duidelijk warmer water als waar de rest happy in gaat zijn.
Dit wist ik niet, onder welke temperatuur vallen zij dan best? Ik dacht gelezen te hebben dat ze ook rond de 24 - 26 graden gehouden werden.
Maar ik lees dat ze vaak verward met andere soorten, dus vandaar de foutieve informatie wat ik tegenkom.

Houd er ook rekening mee dat je zowel aan het oppervlak als op de bodem roofvissen hebt: zowel de pauwooggrondel als de woestijngrondel zullen een lekker levend hapje graag lusten. En ook voor deze jongens geldt dat wat in de bak past (relatief gezien: schuurdeur) er in gaat.
Verder kom ik tegen dat ze onverdraagzaam zijn naar mannelijke soortgenoten. Ik vind dat de woestijn en de pauwoog vrij veel op elkaar lijken en vraag me eerlijk gezegd af of dat goed komt. Maar het is natuurlijk de grote vraag of zij dat zelf ook vinden....
De woestijngrondels gaan voor zo ver ik weet niet snel op andere vissen jagen, destijds toen ik nog met de soort kweekte stopte ik de overschot soms in mijn endler bak, en hier vielen ze nooit de kleinere volwassen individuen echt lastig ("fry" natuurlijk wel).
Maar zijn gaan voor de zekerheid wel de eerste charge zijn die ik na de lagere dieren toevoeg, omdat ik niet zeker ben of ze de microkrabben met rust gaan laten. Indien ze de krabben gaan lastig vallen, verhuizen ze naar een ander aquarium, ik heb er gelukkig veel op overschot staan van jaren terug.

De Pauwooggrondels zouden geen probleem mogen zijn voor de andere vissen, deze worden vaker met de Pseudomugil soorten gehouden dus dat zou normaal goed moeten komen.
Ik ga de bak ook inrichten met veel hout, wat plateaus, verschillende rotsen met wat grotjes en heel veel planten waar ze veilig hun territorium kunnen bouwen.

Ik vrees alleen dat niet alles wat waterwaarden betreft compatibel is, de pH waarden lopen uiteen. Misschien nog een keertje kritisch kijken naar waar de uitschieters liggen en waar je voorkeur naar uit gaat?
Ik wou de bak begin februari vullen en inrichten en zoieso één maand laten opstarten eer ik de lagere dieren toevoeg.
De eerste vissen (in dit geval de Chlamydogobius eremius) gaan dus ten vroegste voor eind maart/begin april zijn.

De Temperaturen en pH waarden lijken mij voor de opgenoemde soorten toch allemaal binnen hetzelfde bereik te vallen.
Als de temperatuur tussen de 24 - 26 graden word ingesteld zou dit voor alle soorten goed moeten zijn en als ik de pH op een stabiele 7 - 7,5 zou dit ook voor ze allemaal goed moeten zijn.

Melanotaenia preacox
Temp: 23-28°C
PH: 6.5-7.5

Pseudomugil furcatus
Temp: 24-28 °C
pH: 7 - 8

Iriatherina werneri
Temp: 25-27 °C
pH: 6,5 - 7,5

Tateurndina ocellicauda
Temp: 22 - 26 °C
pH: 6,5 - 7,5

Chlamydogobius eremius
Temp: 20 - 30 °C
pH: 7 - 8,5

Maar vermits u zegt dat de P. luminatus wat hogere temperaturen nodig heeft, ga ik misschien kijken of P. gertudae of P. paskai misschien een alternatief kunnen zijn voor deze bak.
Nogmaal heel erg bedankt!
 
Ik heb vooral mijn twijfels bij de limnopilos naiyanetri (ze zijn namelijk maar anderhalve centimeter groot). En de pseudomugil paskai is dezelfde soort als de luminatus. De gertrudae "Aru 2" is echter ook een mooi psudomugil soortje. Hier zit wat meer kleur in dan in de gemiddelde "normale" pseudomugil gertrudae. Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om meer van de kleinere pseudomugil soort te houden dan van de furcatus.
Voor de rest wel een mooi bestand al.
 
Ik heb vooral mijn twijfels bij de limnopilos naiyanetri (ze zijn namelijk maar anderhalve centimeter groot).
Ja ik ben ook wat aan het twijfelen over ze...
Ik was van plan een kolonie van 25 stuks te doen, maar het lijkt dat ze tot nu toe niet kweken in gevangenschap.
Ook worden ze slecht 1 - 1,5 jaar oud helaas, zelfs als ze niet door vissen worden opgegeten is dit niet erg lang en ze zijn toch best prijzig (€4,75/stuk).
Ik weet dat de regenboogvissen wellicht geen probleem leveren, en ik gok dat de woestijngrondels ze wellicht ook met rust gaan laten aangezien ze geen geweldige jagers zijn en de krabben meer in de planten gaan verblijven.
Maar de pauwooggrondels, voor die vrees ik wel een beetje met de krabbetjes...

Ik denk dat ik via een familielid die verschillende vuurgarnalen kweekt, gewoon eerst ga beginnen met een kolonie vuurgarnalen als eerste charge. Ik ga de pauwooggrondels als allerlaatste toevoegen zodat de garnalen al kunnen kweken en dan ga ik aanzien.
Als beide grondel soorten de garnalen met rust laten, dan probeer ik met een groepje van 10 krabbetjes. Maar dan zijn we vast al ergens in de zomervakantie eer dat gebeurd.

En de pseudomugil paskai is dezelfde soort als de luminatus. De gertrudae "Aru 2" is echter ook een mooi psudomugil soortje. Hier zit wat meer kleur in dan in de gemiddelde "normale" pseudomugil gertrudae. Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om meer van de kleinere pseudomugil soort te houden dan van de furcatus.
Voor de rest wel een mooi bestand al.
Dankje voor de tip, dat is goed om te weten.
De Aru 2 is meestal wel beschikbaar bij onze leverancier zie ik, dus dat is goed om te weten!

Ik heb voor een hoger aantal van de Pseudomugil furcatus gekozen omdat ze mijn favoriete visje zijn en omdat we ze ook in assortiment op het werk hebben en makkelijk zelf de gewenste exemplaren kan uitvangen dan. De andere Pseudomugil soorten moet ik speciaal bestellen voor mezelf en ik ben dan niet 100 % zeker of de leverancier goed rekening gaat houden met de geslachtsverhoudingen die ik doorgeef.
 
De combinatie met de vuurgarnalen zie ik op zich wel lukken. Zorg sowieso voor voldoende verstopplekken, maar ik denk dat je daar wel al rekening mee hebt gehouden. Met wat jij zegt is het inderdaad logisch om meer visjes van de pseudomugil furcatus te gaan houden. Of de leverancier rekening gaat houden met de geslachten hangt ervan af of je winkel ze soms zelf gaat gaan ophalen of niet. Ik weet namelijk dat sommige winkels ze zelf gaan halen bij Ruinemans (dat kan namelijk bij een goedkopere prijs dan ze laten verzenden). Je kan dat altijd eens vragen bij je winkel. Als ze ze gaan ophalen dan kunnen ze namelijk zelf ook wat kiezen waardoor ze rekening kunnen houden met jouw wensen.
 
Nomorhamphus liemi heb ik gehad en mee gekweekt en weer verkocht aan een andere liefhebber. Mannetjes zijn supermooi, vrouwtjes een stuk minder.
Zijn een beetje schuwere vissen, vooral in het begin welke ook een rangorde in de groep hebben. 23 graden is prima voor ze.

Garnalen en kleine visjes zullen bij vnl. de dames op het menu gaan staan, die hebben best een aardige bek waar wel wat in past. Vanaf een paar cm groot laten ze wel met rust, zijn ook vnl oppervlakte vissen, lager dan 20cm onder het oppervlak kwamen ze hier nauwelijks.
Heb ze in een 1m bak gehad en vond dit eigenlijk al een beetje krap behuist voor ze, raad 1,20 of groter toch wel aan.
 
Zorg sowieso voor voldoende verstopplekken, maar ik denk dat je daar wel al rekening mee hebt gehouden.
Ja dat gaat wel goed komen, heb al leuke plannen voor de bak! :)
Gaat zoieso een grot stuk spiderwood in komen wat ik al aan de kant heb gezet op werk.
Voor de woestijngobies ga ik zoieso wat natuurlijke grotjes maken met stenen te stapelen en dan te lijmen (met aqua veilige lijm), wat ceramische buisjes.
Een ietwat kleine stuk hout met java varen.
Ik wil hem lekker goed beplanten met wat grotere soorten zoals Vallisneria australis en Cyperus.

Ik heb een kleine verhoogd plateau stukje wat ik redelijk dicht wil beplanten met Cryptocoryne en Lilaeopsis novaezelandiae.
Het is aan dit plateau dat ik ook de stenen wil stapelen en grotjes wil creëren, op die stenen wil ik ook wat javamos planten.
20240128_211841.jpg


En verder wil ik nog wat bak zoieso wat Lilaeopsis novaezelandiae planten en ik wil ook nog ergens een anubias plaatsen.
Plus er komen ook nog 2 soorten drijfplanten om het licht wat meer te dimmen (hoor dat regenboogvissen dit op prijs stellen) en in deze wortels kunnen de garnalen schuilen en eventueel de krabben op termijn als het experiment met de garnalen lukt. :)

Ik weet namelijk dat sommige winkels ze zelf gaan halen bij Ruinemans (dat kan namelijk bij een goedkopere prijs dan ze laten verzenden). Je kan dat altijd eens vragen bij je winkel. Als ze ze gaan ophalen dan kunnen ze namelijk zelf ook wat kiezen waardoor ze rekening kunnen houden met jouw wensen.
Ruinemans is onze hoofdleverancier voor vissen, maar het is wat ver voor ons om ze zelf te halen dus dat gaat helaas geen optie zijn.
Maar doorgaans houden gelukkig wel goed rekening met speciale opmerkingen als we bestellingen plaatsten.
 
De Liemi zou ik qua agressie wel met pseudomugils durven houden. Maar ik had ze op brakwater zitten samen met Celebes zeil vissen , dat ging uitstekend.
 
Vandaag het aquarium gevuld en de eerste decoratie toegevoegd en ik ben al zeer tevreden over het huidige resultaat!
Ik was vandaag wat planten en spullen in Hustinx gaan halen, helaas waren veel planten wat duurder dan op mijn werk dus morgen neem ik van het werk een tweede lading planten en stenen..
20240201_175627.jpg



Het niveautje in cirkel 1 wil ik beplanten met Cryptocoryne
Waar cirkel 2 is wil ik nog een extra steen of een stuk hout leggen. Hier wil ik de Anubias ook bevestigen.
Deze stenen gaan (hoogstwaarschijnlijk) het thuis worden van de woestijngrondels, uit ervaring weet ik dat ze gek zijn op zulke grotjes.
20240201_175635 (1).jpg



In cirkel 1, onder het hout wil ik nog een Microsorum plaatsen zodat er hier nog wat meer begroeiing is, en misschien ook nog een Cryptocoryne.
De voorgrond van het aquarium, met name cirkel 2 wil ik wat beplanten met Lilaeopsis novaezelandiae.
Verder wil ik ook nog wat extra stenen plaatsen en enkele mosbollen.
20240201_175645 (2).jpg



Verder wel al erg tevreden met de Vallisneria australis en de verschillende drijfplanten! :)
20240201_175657.jpg
 
Qua decoratie en beplanting is de bak nu volledig af en ik ben zeer tevreden over het resultaat!
20240203_101013.jpg



Ik heb nog wat versteend hout toegevoegd en het grotje voor de woestijngrondels uitgebreid!
Ik heb verschillende planten toegevoegd.
een prachtige Anubias heterophylla op een stuk hout en een Anubias barteri die ik geplaatst heb bovenop de goby grot.
Ik heb 4 soorten Cryptocoryne geplant in en rond het verhoogd niveau (C. parva, C. albida (costata), C. moehlmanni, C. beckettii)
Aan de voorkant heb ik 3 mosbollen (Cladophora aegagropila) en wat Lilaeopsis novaezelandiae geplaatst en in de hoek heb ik op lavasteen een grote javavaren (Microsorum pteropus) geplaatst.
20240203_101025.jpg



20240203_101034.jpg



Op het niveau staan nu 3 kleine Cryptocoryne planten, gaat mooi worden als ze beginnen te groeien!
20240203_101041.jpg



Ik ben zeer tevreden met het grotje voor de woestijngrondels, dit gaat perfect zijn voor ze. Gaan ze vaak vertoeven en de mannetjes zullen hier wellicht ook wat nesten bouwen.
20240203_101049.jpg
 
Een update over het aquarium.

De bak staat nu ongeveer een maand op en doet het erg goed.
De waterparameters blijven erg stabiel en zitten op de gewenste waarden
De planten zijn goed vertrokken en groeien snel, vandaag zelfs de eerste snoeibeurt moeten doen omdat de waterklimop en Vallesneria al begonnen te woekeren.
Ook de Cryptocoryne is vertrokken qua groei, de drijfplanten hebben prachtige wortels ontwikkeld en het javamos vermeerderd goed.

Enkele weken geleden heb ik de eerste invertebraten al toegevoegd zodat deze zich konden settelen.
2 Tylomelania sp. & 8 Atyosis mollucensis (alsook 5 japonica garnalen uit een van mijn andere aquarium die ik voor een ander project wou gebruiken)
Deze doen het erg goed, helaas is er één waaierhandgarnaal gestorven tijdens het vervellen, maar de rest doet het goed. Ze houden ervan om op de Vallesneria bladeren te zitten en in de uitstroming van de filtering te filteren naar voedsel.
Twee weken geleden heb ik een groep van 30 "blue dream" vuurgarnalen toegevoegd en sinds het weekend zitten ook de eerste 5 Pseudomugil furcatus in het aquarium.

Hier enkele foto's van de huidige set-up
20240229_141201.jpg

20240229_141312.jpg

20240229_141323.jpg

20240229_141523.jpg

20240229_141539.jpg

20240229_141601.jpg
 
Enkele foto's van de bewonders:
Aziatische waaierhandgarnalen (Atyopsis mollucensis)
De waaierhandgarnalen zijn er dol op om vanuit de de Vallesneria bladeren te filteren in de stroming van de filter.
Al doorzoeken ze ook erg graag het zand rond de Catappa bladeren en begeven ze zich graag in de Cryptocoryne en Microsorum.
20240223_191631.jpg

20240213_204218.jpg

20240229_141500.jpg



De Japonica garnalen (Caridina multidentata)
20240208_134422.jpg



"Blue Dream" vuurgarnalen (Neocaridina davidi)
Deze garnalen bevinden zich over heel het aquarium, al lijken ze zich ook erg graag te begeven in de drijvende massa van Hydrocotyle.
20240216_181658.jpg

20240216_185208.jpg



Sulawesi slakken (Tylomelania sp.)
20240208_164729.jpg

20240216_182115.jpg

20240229_190558.jpg



En als iemand die intresse heeft in microscopie vond ik deze stow-aways ook erg intressant.
Een kleine groepering van zoetwaterpoliepen (Hydra sp.) die zich hebben gevestigd rond de stenen grot
20240222_201321.jpg




Ook heb ik het visbestand nog wat aangepast, en dit zijn de soorten die ik momenteel van plan ben om te houden:

8 x Melanotaenia praecox (deze arriveren volgende week donderdag)
12 x Pseudomugil furcatus (de overige 8 exemplaren arriveren ook volgende donderdag)
12 x Iriatherina werneri
12 x Pseudomugil luminatus
2 x Tateurndina ocellicauda

De woestijngobies ga ik toch niet plaatsen uit risico dat ze toch gaan smullen van de invertebraten en misschien zelfs van onoplettende visjes.

En qua invertebraten ga ik nog 10 microkrabben (Limnopilos naiyanetri) toevoegen die ook volgende donderdag aankomen en ook wil ik ergens in de komende maanden misschien nog 2 Tylomelania's extra toevoegen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan