Wat is er nieuw

Nouk's eerste aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nouk
  • Startdatum Startdatum
N

Nouk

Guest
Zoals ik in mijn voorsteltopic al liet weten, zijn mijn vriend en ik echte beginners. We konden het aquarium overnemen van een collega en nadat we langere tijd ons huiswerk hadden gedaan, besloten we ervoor te gaan. Ik denk dat we ons goed ingelezen hebben, maar jullie hebben uiteraard veel ervaring en zien misschien dingen die wij over het hoofd hebben gezien. Ik sta daarom altijd open voor jullie adviezen en tips! Bij deze zal ik jullie onze bak laten zien.

We hebben een Ferplast Cayman 110 bak (110x45x48,5). Wanneer jullie geïnteresseerd zijn in het type filter, lampen of andere technische dingen... die zal ik mijn vriend moeten vragen want daar heb ik geen weet van 😀
In de bak zitten een aantal grotere planten, verder wat kleinere, zoals te zien. In het midden een soort stenen stronk (lastig uit te leggen). Ik wil dit misschien nog door hout vervangen, maar voor nu leek het ons goed.

In de bak zitten de volgende vissen:
10 x Neon tetra
5 x Platy
4 x Pseudomugil furcatus / vorkstaart regenboogvis
10 x Japonica garnalen
2 x Gyrinocheilus aymonieri / siamese algeneter goud

En wat foto's:

Met het opstarten
IMG_20191007_194555.jpg

Met de eerste bewoners
IMG_20191024_220309.jpg

En wat foto's van de bewoners erbij
IMG_20191013_183655.jpg
IMG_20191012_214142 (1).jpg
IMG_20191018_194915.jpg
IMG_20191024_171341.jpg
IMG_20191012_214125.jpg
IMG_20191012_192917.jpg

Leuk! Ik zou me alleen even gaan inlezen over die “algeneters”...
We hebben deze als een van de eersten in het aquarium geplaatst. Ik begreep later, (was mij niet verteld bij aanschaf) dat ze wanneer ze groter worden een wat aggressief karakter kunnen krijgen, is dit wat je bedoelt? Voorlopig gaat alles goed, dus wij hebben besloten af te wachten en te kijken hoe zich dit ontwikkelt. Ook worden ze groter dan ons verteld werd, ook hiervoor geldt dat mochten ze te groot worden, we een betere plek voor ze willen zoeken. Was dit wat je bedoelde, of is er nog meer dat ik over deze bewoners moet weten?

Dag Ton, bedankt! Bedoel je dan de manier waarop wij het hebben aangesloten, of überhaupt? Ik las op sommige plekken dat zo'n bubbelaar in principe niet nodig is.. de vorige eigenaar had het wel en wij dachten, baat het niet dan schaadt het niet.. Klopt dit wel? Ik lees er soms wat tegenstrijdigheden over, dus misschien kun je me iets meer vertellen?

Zoals ik al aangaf, we zijn wel een tijd bezig geweest met inlezen, maar misschien hebben we niet alle info van de juiste plekken 😉 Ben daarom ook erg benieuwd naar wat ik hier nog van jullie zal leren.

Ik heb zelf ook op 2 van de 3 aquaria een luchtpomp staan (op de 3e co2, dus daar niet). Ik vind het zelf wel degelijk nut hebben: zuurstof gehalte in het water is veel hoger (er zwerft ergens een filmpje op youtube rond waar pomp wordt vergeleken met alleen oppervlakte stroming met een zuurstofmeter. Pomp heeft duidelijk hoger gehalte). Helpt ook fijn tegen de vorming van een kaamlaag. Ik ben er heel tevreden mee, maar er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat het niet nodig is.

• Leuk
Waarderingen: Nouk
Het kan geen kwaad, mooi is een eigen punt, maar het verdrijft wel de Co2 uit de bak, voor extra zuurstof zou je mijnsinziens beter met een oxydator kunnen werken.

• Leuk
Als er meer co2 in de lucht zit dan in de bak voegt een luchtpomp zelfs co2 toe in plaats van het te verdrijven. Ooit eens getest op de 180 liter. Met luchtpomp kleurde de co2 checker lichter groen dan zonder, maar het verschil is niet gigantisch. Als je dus geen co2 toe voegt, kun je rustig blijven beluchten. Als je wel co2 toevoegt is het zonde, omdat je water dan meer co2 bevat dan de lucht en deze het dus verdrijft.

• Leuk
Ziet er netjes uit hoor! Ik weet niet of ik voor roze grind gekozen zou hebben, maar goed, da's vooral een kwestie van smaak 🙂

Lucht is inderdaad niet nodig voor de zuurstof. Ten eerste is het ontzettend inefficiënt (een diffusor werkt veel beter). Bovendien, zuurstoftekort heb je zomaar niet, als het oppervlak een beetje in beweging is door de uitstroom van de filter kom je een heel eind. Het is wel handig voor noodgevallen om een luchtpompje bij de hand te hebben, als je bv. ooit eens medicijnen moet gebruiken, of als noodoplossing, mocht het toch misgaan met de zuurstof. Aan de andere kant: veel kwaad kan zo'n bubbelaar inderdaad ook weer niet 🙂

De Siamese algeneter wordt inderdaad een beetje een zure etter naarmate ze ouder en groter worden (en ze worden vrij fors hoor, 15 cm ofzo). Ik denk dat je beter af zou zijn met een Ancistrus spp. (de L144 bijvoorbeeld, dan blijft het oranje haha). Ancistrussen blijven iets kleiner, hebben minder ruimte nodig, en zijn ook goede algenverdelgers. En vooral: ze zien er misschien wat monsterachtig uit, maar ze doen geen vlieg kwaad, hoogstens onderling. In jouw bak is het echter prima om er één alleen te houden, en dan heb je er geen omkijken naar. Hoogstens af en toe een halve groen tablet erin gooien 🙂

• Leuk
Mooie bak!

Dat grind is niet roze volgens mij maar gewoon normaal aquarium grind, lijkt alleen zo op sommige foto's roze door verkeerde witbalans van de camera. Altijd lastig om een aquarium te fotograferen.
Ik zie daar links van het midden wel een Javavaren die met de wortelstam in de bodem staat en dat hoort eigenlijk niet, of zie ik dat niet goed?

• Leuk
Ook worden ze groter dan ons verteld werd, ook hiervoor geldt dat mochten ze te groot worden, we een betere plek voor ze willen zoeken. Was dit wat je bedoelde, of is er nog meer dat ik over deze bewoners moet weten?
Afwachten is dieronvriendelijk omdat de vis naauwelijks zal groeien omdat de bak te klein is voor hem/haar maar van binnen vegroeit de boel wel allemaal, erg pijnlijk en met het gevolg ene korter leventje voor de vis

• Leuk
Bedankt voor de leuke en nuttige reacties allemaal! Duidelijk nog ruimte voor verbetering, maar ook leuk om te horen dat we goed op weg zijn!

Serge, super bedankt voor de nuttige informatie over de algeneter en de luchtbelletjes! En zoals Daniel zegt, het grind is inderdaad niet roze, de verpakking gaf aan bruin/wit mix, maar inderdaad door de belichting lijkt het net roze op sommige foto's. Ik heb het vak aquarium fotografie nog niet helemaal onder de knie, maar we blijven oefenen!

We gaan niet op stel en sprong een beslissing maken, maar zullen de komende tijd even goed nadenken over wat we met de algeneters gaan doen. Wat Nicolientje aangeeft klinkt erg onplezierig en dieronvriendelijk.. Indien we ze weg zouden doen, denken jullie dan dat vervanging nog wel nodig is? We hebben immers al 10 garnalen, die hard werken zo te zien, maar is dit voldoende? Mocht het nodig zijn dan houd ik jouw tip in gedachten Serge. 🙂

Heb de kaartjes van de planten er even bijgepakt en dat is inderdaad een javavaren. Ik lees dat deze niet in de grond, maar op hout moet. Die stronk in ons aquarium is van steen, zou het daarop ook kunnen of moeten we op zoek naar hout?

Bedankt voor de leuke en nuttige reacties allemaal! Duidelijk nog ruimte voor verbetering, maar ook leuk om te horen dat we goed op weg zijn!

Serge, super bedankt voor de nuttige informatie over de algeneter en de luchtbelletjes! En zoals Daniel zegt, het grind is inderdaad niet roze, de verpakking gaf aan bruin/wit mix, maar inderdaad door de belichting lijkt het net roze op sommige foto's. Ik heb het vak aquarium fotografie nog niet helemaal onder de knie, maar we blijven oefenen!

We gaan niet op stel en sprong een beslissing maken, maar zullen de komende tijd even goed nadenken over wat we met de algeneters gaan doen. Wat Nicolientje aangeeft klinkt erg onplezierig en dieronvriendelijk.. Indien we ze weg zouden doen, denken jullie dan dat vervanging nog wel nodig is? We hebben immers al 10 garnalen, die hard werken zo te zien, maar is dit voldoende? Mocht het nodig zijn dan houd ik jouw tip in gedachten Serge. 🙂

Heb de kaartjes van de planten er even bijgepakt en dat is inderdaad een javavaren. Ik lees dat deze niet in de grond, maar op hout moet. Die stronk in ons aquarium is van steen, zou het daarop ook kunnen of moeten we op zoek naar hout?
Steen kan ook

Algen bestrijden daar helpt geen enkele algeneter tegen, je zal ook zelf onderhoud moeten plegen, algeneters zijn er maar weinig die echt algen eten, de ancistrus doet daar nog het meest zijn best voor maar dan nog zal je zelf de boel moeten onderhouden

• Leuk
Hypancistrussen zijn ook prachtige “algeneters” (eigenlijk zijn ze carnivoor;)), maar ze kosten wel wat meer dan bijvoorbeeld ancistrussen. Er is ook een prachtige ancistrus soort, die pikzwart is met fel witte vinnen.

Zoals ik in mijn voorsteltopic al liet weten, zijn mijn vriend en ik echte beginners. We konden het aquarium overnemen van een collega en nadat we langere tijd ons huiswerk hadden gedaan, besloten we ervoor te gaan.
Leuk, van harte welkom op dit forum. Ik heb je voorsteltopic nog niet gezien maar bij deze dan. Fijn dat je een aquarium over kon nemen van een collega. Zoals al eerder aangegeven zou ook ik de luchtpomp uit het aquarium verwijderen. Bewaar hem wel want hij kan later nog eens handig zijn.

Leuk zo, alleen begrijp ik het nut van de lucht bubbellaar niet zo.
Nee, ik ook niet. Ik sprak vandaag in de LFS ook iemand die er een in zijn aquarium had hangen. Zijn reden was dan ook "omdat ik dat al 50 jaar op die manier doe." Waarop een ander zei "Maar inmiddels zijn er een hoop dingen veranderd op aquarium gebied.".

Als er meer co2 in de lucht zit dan in de bak voegt een luchtpomp zelfs co2 toe in plaats van het te verdrijven. Ooit eens getest op de 180 liter. Met luchtpomp kleurde de co2 checker lichter groen dan zonder, maar het verschil is niet gigantisch. Als je dus geen co2 toe voegt, kun je rustig blijven beluchten. Als je wel co2 toevoegt is het zonde, omdat je water dan meer co2 bevat dan de lucht en deze het dus verdrijft.
Dat is een leuk experiment. En de uitkomst had ik zeker niet verwacht. Maar in the end verdrijft zuurstof toch gewoon CO2 en is het eigenlijk nooit echt een goed idee in een plantenbak. Op wat uitzonderingen na natuurlijk.

Ik zag ook dat jullie je af vroegen of 10 garnalen wel genoeg zou zijn. Als je doelt op het bestrijden van alg is dit onvoldoende. Garnalen zijn in principe niet de oplossing tegen alg. Alg ontstaat vaak bij een tekort aan voeding voor de planten. Als je dus te weinig plantenvoeding toevoegt gaan algen de kans grijpen om te groeien. Ik kan je sterk aanraden om een flesje plantenvoeding te kopen en deze toe te voegen. Ook zijn 10 garnalen niet voldoende (in mijn ogen) in zo'n groot aquarium. Een stuk of 30-50 zou al een mooier aantal zijn als je het mij vraagt.

Verder wens ik je nogmaals heel veel plezier in de hobby, het is geweldig maar kan soms ook erg frustrerend zijn en doet een beroep op je geduld. :petjeaf:

Leuke bak Nouk!
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog een mooie Ancistrus man in een curverbak wonen. Ik wil hem een mooi huis geven ipv wat hij nu heeft. Je mag hem evt gratis afhalen. Dan zou ik de Siamese algeneter naar de winkel terug brengen als ik jou was. Zoals al gezegd, afwachten is eigenlijk geen optie. Zou wel je geld terug vragen vanwege verkeerd ingelicht.
Ik woon trouwens in Rotterdam Oost, zevenkamp. Laat maar weten of je interesse hebt in mijn prachtige Ancistrus. Hij heeft oranje achtig vlekken en borstels.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan