Novolux combineren met Multilux?

Tomg

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
551
Leeftijd
24
Goedenmiddag,

Sinds een maand of 8 heb ik de Juwel rio 125 met standaard Multilux led verlichtintg (day en nature). Er staan veel planten in de bak, waarvan een aantal mooi rood zijn in een Dennerle aquarium en groen in de Juwel.

Nitraat zit rond de 15ppm en Co2 ongeveer 30.
Plantenvoeding voeg ik dagelijks toe en hierbij ook extra ijzer.
Maar toch krijg ik geen rode tinten in de planten.

Misschien is dit ook wel logisch aangezien de day en nature lampen amper/geen piek hebben in het rode gedeelte.

Ik kwam op het idee op een Novolux red lamp toe te voegen om zo de planten extra te laten kleuren. Alleen ik heb geen idee of de multilux met de novolux gecombineerd kan worden ivm warmte of dat de kleurencombinatie compleet uit balans raakt.

Hoe denken jullie hierover of is er iemand die deze combinatie zelf gebruikt?
 
Hmmm helemaal niemand dus
 
Denk niet dat er veel mensen zijn met een vergelijkbare situatie hier of die er wat zinnigs op kunnen zeggen.

Maar ff heel simpel:
Watvoor lamp hangt er op je nano bak en hoe hoog boven de substraat hangt die lamp?
En hoe hoog hangt de juwel lamp boven de substraat in je grote bak?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
De hoeveelheid rood in verlichting heeft geen invloed op het rood kleuren van een plant, o.a. moet de lichtsterkte voldoende zijn om een plant rood te laten kleuren,

Met een 6500K TL buis kleuren planten ook rood, de Juwel Day Light en de Nature zitten ook op die waardes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Denk niet dat er veel mensen zijn met een vergelijkbare situatie hier of die er wat zinnigs op kunnen zeggen.

Maar ff heel simpel:
Watvoor lamp hangt er op je nano bak en hoe hoog boven de substraat hangt die lamp?
En hoe hoog hangt de juwel lamp boven de substraat in je grote bak?
Dat is een dennerle powerled, ik weet niet of je dit kan vergelijken, maar de powerled is veel zwakker licht dan de Multilux en zit dan ook zo'n 25 cm dichter op het substraat.

De hoeveelheid rood in verlichting heeft geen invloed op het rood kleuren van een plant, o.a. moet de lichtsterkte voldoende zijn om een plant rood te laten kleuren
Ah oke, dat wist ik niet. Ik las op deze site (https://www.google.nl/amp/s/www.aquascaping-blog.com/2683/rode-aquariumplanten/amp) dat het wel degelijk invloed heeft.
 
dat het wel degelijk invloed heeft.
Het juiste spectrum moet je hebben wordt daar aangegeven dat is zowel rood als blauw en alles daar tussen in, met een 6500K led bied je al deze kleuren aan, dus ik denkl dat jouw verlichting te zwak is om de planten rood te laten kleuren.
Met een rode lamp wordt het rood wel meer geaccentueerd, waardoor het dus lijkt dat de plant roder is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Edit,

Ik zie idd wel staan dat een plant meer rood aanmaakt onder rode verlichting, maar dan moet het alsnog ook gaan onder 6500K
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Dat is een dennerle powerled, ik weet niet of je dit kan vergelijken, maar de powerled is veel zwakker licht dan de Multilux en zit dan ook zo'n 25 cm dichter op het substraat.
In de totale som van lichtopbrengst wel.
Maar de “powerled” van Dennerle doet mij geloven dat hier leds (die losse lichtpuntjes) worden gebruikt van een groter vermogen.
Dat kan in jouw geval dus betekenen dat de Dennerle meer licht op de substraat drukt waardoor de plant ook voldoende licht heeft om rood te kleuren.
Ik weet niet exact wat juwel gebruikt in zijn lampen maar dat lijken mij geen powerleds, wat dus betekent dat (ondanks dat je op papier meer licht zou moeten hebben) er te weinig licht is voor de plant om mooi rood te kleuren.

Garantie tot het einde van de post, en ik neem hierin de aanname dat de waterwaardes en bemestingregime gelijk zijn in beide aquaria waardoor je voeding hebt uitgesloten als mogelijke oorzaak
 
Bedankt voor je uitleg, dat zal inderdaad wel eens het verschil kunnnen zijn (de powerleds) . In de Juwel gebruik ik CO2 met macro en micro + extra ijzer. In het Dennerle bakje slechts lichte macro en micro (vanwege garnalen).

Op youtube kwam ik een setup tegen waarbij iemand een Easyled 590 lamp bij de aanwezige day en nature heeft geplaatst.
Wellicht kan dit in zowel extra totaal vermogen als een beter spectrum helpen.
:
 
Edit,

Ik zie idd wel staan dat een plant meer rood aanmaakt onder rode verlichting, maar dan moet het alsnog ook gaan onder 6500K
Over het algemeen is een gemiddelde kleur van zo'n 4500 Kelvin aan te bevelen voor een plantenbak. Dit is, bijvoorbeeld, de reden dat veel aquaristen bij TL buizen kiezen voor een mix van nr 830 of 840 en 865. Je komt dan namelijk ongeveer op deze waarde uit.
 
Deze twee kleuren gebruik ik ook momenteel.

Maar ook al zou je alleen de 6500 gebruiken worden de rode plantjes ook wel rood toch?
 
Deze twee kleuren gebruik ik ook momenteel.

Maar ook al zou je alleen de 6500 gebruiken worden de rode plantjes ook wel rood toch?
Plantjes worden rood door voldoende licht én door het feit dat ze het naar hun zin hebben. Ze hebben het naar hun zin wanneer de aangeboden kleuren hun passen. In 6500 Kelvin zit nauwelijks rood, een kleur die planten wel graag hebben. Wij zelf vinden, daarentegen, een bak met een ietwat gelige uitstraling vaak weer niet zo mooi. Mede daardoor wordt er een menging van kleuren gebruikt. we willen de plantjes tevreden stellen maar zelf ook een stukje van de cake...
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Deze twee kleuren gebruik ik ook momenteel.

Maar ook al zou je alleen de 6500 gebruiken worden de rode plantjes ook wel rood toch?
Plantjes worden rood door voldoende licht én door het feit dat ze het naar hun zin hebben. Ze hebben het naar hun zin wanneer de aangeboden kleuren hun passen. In 6500 Kelvin zit nauwelijks rood, een kleur die planten wel graag hebben. Wij zelf vinden, daarentegen, een bak met een ietwat gelige uitstraling vaak weer niet zo mooi. Mede daardoor wordt er een menging van kleuren gebruikt. we willen de plantjes tevreden stellen maar zelf ook een stukje van de cake...
Bekijk bijlage 270378
 
Vraag me dan af in hoeverre de hoeveelheid kelvin iets zegt over het lichtspectrum.

Een kennis gebruikt deze twinstar ; https://www.aquastorexl.nl/twinstar-light-600e.html en ik weet dat hij zeer sterk kleurende planten heeft, terwijl hij toch op 7050 kelvin zit
 
Vraag me dan af in hoeverre de hoeveelheid kelvin iets zegt over het lichtspectrum.
Heel simpel eigenlijk, hoe hoger de Kelvin waarde des te kleiner het aandeel rood, maar alsnog zitten alle kleuren van de regenboog in een 7050K

ik weet dat hij zeer sterk kleurende planten heeft, terwijl hij toch op 7050 kelvin zit
Daarmee is je vraag beantwoord, ook met een hoge kelvin waarde kleuren planten dus rood, jij hebt 6500K dus dan zit het probleem in de lichtsterkte,
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Onder 10.000K groeien rode planten trouwens echt voor geen reet ben ik achter gekomen..
Je hebt dus wel degelijk een grens aan hoe koud je het licht kan maken zegmaar
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Heel simpel eigenlijk, hoe hoger de Kelvin waarde des te kleiner het aandeel rood, maar alsnog zitten alle kleuren van de regenboog in een 7050K


Daarmee is je vraag beantwoord, ook met een hoge kelvin waarde kleuren planten dus rood, jij hebt 6500K dus dan zit het probleem in de lichtsterkte,
Waarom denken jullie gebruiken kwekers in hun kassen licht met, zoals je kan zien wanneer je er langs rijdt, een bijna oranje uitstraling? Zelf denk ik dat men dat doet omdat hiermee de beste groei bereikt wordt. Zoals ik hierboven al schreef, plantjes worden rood door voldoende licht maar ze worden mooi én mooi rood als ze onder licht staan welke ze het meeste bevalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Onder 10.000K groeien rode planten trouwens echt voor geen reet
Er zal absoluut een grens zijn idd.

plantjes worden rood door voldoende licht maar ze worden mooi én mooi rood als ze onder licht staan welke ze het meeste bevalt.
Helemaal mee eens.

Maar even een concreet antwoord op de vraag van TS, zijn planten worden niet rood omdat hij denkt dat de verlichting te weinig rood bevat.
Ze zullen toch wel enigszins rood moeten worden onder 6500K?
 
Er zal absoluut een grens zijn idd.


Helemaal mee eens.

Maar even een concreet antwoord op de vraag van TS, zijn planten worden niet rood omdat hij denkt dat de verlichting te weinig rood bevat.
Ze zullen toch wel enigszins rood moeten worden onder 6500K?

Eigenlijk schreef ik dit toch al? Ze zullen, afhankelijk van de grens in het Kelvingehalte, wel rood worden. Maar planten doen het beter én worden mooier rood bij licht dat hun beter bevalt. En, het moet gezegd, 6500 Kelvin is best hoog. Aanvankelijk zag je bij Juwel ledverlichting alleen witte en blauwe leds met een naar mijn idee veel te hoog Kelvin getal. Dit bleek toch niet goed te bevallen het gaat niet alleen om een hoge lichtopbrengst. Nu is men ten dele op haar schreden teruggekeerd en voegt men ook rode leds toe. Maar ook hier werkt men toch nog met een Kelvingetal van 7200. Mijn vermoeden, maar dat is echt een vermoeden, dat deze keuze gemaakt wordt om met een mindere kwaliteit leds toch dieper in het water te kunnen doordringen. Blauw dring namelijk zoals we weten verder door in water.
 
Eigenlijk schreef ik dit toch al? Ze zullen, afhankelijk van de grens in het Kelvingehalte, wel rood worden. Maar planten doen het beter én worden mooier rood bij licht dat hun beter bevalt. En, het moet gezegd, 6500 Kelvin is best hoog. Aanvankelijk zag je bij Juwel ledverlichting alleen witte en blauwe leds met een naar mijn idee veel te hoog Kelvin getal. Dit bleek toch niet goed te bevallen het gaat niet alleen om een hoge lichtopbrengst. Nu is men ten dele op haar schreden teruggekeerd en voegt men ook rode leds toe. Maar ook hier werkt men toch nog met een Kelvingetal van 7200. Mijn vermoeden, maar dat is echt een vermoeden, dat deze keuze gemaakt wordt om met een mindere kwaliteit leds toch dieper in het water te kunnen doordringen. Blauw dring namelijk zoals we weten verder door in water.
Blauw dringt idd dieper door, maar dat is niet per definitie afhankelijk van je K waarde.
Met een 220 natriumlamp zal het blauwe deel van het licht dieper komen dan het rode, hoewel er aanzienlijk meer rood in zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
De ene buis is 6500k en de andere 9000k.
Ik denk dat ik de aqualantis easyled (6800k) dan ga aanschaffen en met een beetje knip en plak werk wel kan wegwerken onder de kap.

Ik zat ook al voor de twinstar e serie (7050k) te kijken maar deze is denk ik er wat moeilijker onder te bevestigen.

Verder is er denk ik niet zoveel keuze
 
De ene buis is 6500k en de andere 9000k.
Ik denk dat ik de aqualantis easyled (6800k) dan ga aanschaffen en met een beetje knip en plak werk wel kan wegwerken onder de kap.

Ik zat ook al voor de twinstar e serie (7050k) te kijken maar deze is denk ik er wat moeilijker onder te bevestigen.

Verder is er denk ik niet zoveel keuze
Er is zat keuze, maar denk dat de keuzes die je echt vooruit helpen idd wat beperkter zijn..

Maar de aquatlantis easyleda zijn mooie lampen waar een hoop mensen goede resultaten mee behalen.
Ook kan je dan makkelijker gebruik maken van een tc420 voor dimmen etc
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Zie op aquasabi ook een aanbieding van de Dennerle trocal led voor bijna hetzelfde geld als de Aquatlantis.... lastig
 
Dan zal ik eventueel de gehele multilux kunnenn vervangen wanneer ik voor de Dennerle trocal ga? Voor welke zouden jullie gaan?
 
Zal de trocal sterk genoeg zijn voor een 50cm diepe bak? Ik kan er hier op het forum helaas niet veel ervaringen over vinden.
 
Uiteindelijk besloten om voor goedkopere oplossing te kiezen. Ipv een volledig nieuwe lamp een Juwel led color buis besteld, deze heeft 4425k en kan ik dan combineren met de day 9000k of nature 6500k.
De lichtsterkte wordt wel iets minder; van 3220 naar 2900 lumen op 125l , hopelijk is dit nog steeds voldoende en kunnen de planten nu wat makkelijkere rode tinten maken. Afwachten
 
Tomg, heb ook een Rio 125 met de led nature en day ongeveer 20 mnd en op dit moment opnieuw aan het inrichten. Zat ook de denken om 1 van de 2 om te wisselen voor de color. Ben erg benieuw naar jou ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Even stomme vraag hoe berekenen jullie Kelvin waarde met 2 verschillende lampen die niet de zelfde Kelvin waarde zijn ? als voorbeeld: 7000k + 3000K = (aftrek 3000K of optellen dan delen door 2 ?) met als uitkomst 4000K of 5000K ?
 
Mijn ervaring is wel positief met deze combinatie. Het rood van de vissen, garnalen en planten is duidelijk feller. Ik deed deze combinatie vooral zodat de rotala hra hopelijk wat roder zou kleuren. Helaas gebeurde dat niet. Momenteel zit mijn nitraat onder de 5 en begint deze plant en de limnophila hipperiodes aardig rood te kleuren. Weet dus alleen niet of deze verandering ook zo sterk was met de day en nature combinatie.
Ik voeg nu weinig nitraat toe, wel de microstoffen.
Het aantal lumen van de colour is wat lager maar nog hoog genoeg voor goede plantengroei.
 
Fijn om te horen. Dan ga ik dat ook doen. Welke andere led gebruik je daarbij, de Day of de Nature? Zelf gaat mijn voorkeur uit naar combinatie Color en Nature.
 
Ik gebruik er de day buis bij. Maar de nature zou ook prima kunnen.
 
Terug
Bovenaan