Wat is er nieuw

nu al algen in nieuw aquarium

Lid geworden
22 oktober 2017
Leeftijd
74
Twee weken geleden richtte ik een splinternieuw aquarium in met planten. De drie weken wachten om de vissen er in te plaatsen, zijn nog niet om. Maar nu al ontwikkelt zich een wazig, slierterig soort alg, en de planten zien al wat geliger. Wat kan hier aan de hand zijn? De temperatuur is 24,2. Kan ik iets doen om deze situatie te verbeteren?
Alvast bedankt voor het meedenken!
YrXRranhY6X1dvgi7qw2EaGF-59T11d5.jpeg

Je kan best nog wat extra info geven als je kan, dan is het makkelijker om te antwoorden op je vraag.

Hoe lang draait je bak nu juist?
Hoe groot is de bak?
Welke verlichting gebruik je?
Hoe lang branden de lampen per dag?
Geef je plantenvoeding? Zo ja, welke?
Kan je ook de waterwaardes geven? Meet je met strips of met druppeltesten?
Hoe filter je de bak? (interne of externe filter? Wat zit er in van filtermateriaal?)
Heb je al ververst en wat is je 'verversingsschema en -aanpak? Dus hoe vaak ga je verversen en wat doe je dan precies?
Welke bodem ligt er in de bak? Op de foto ziet het er vrij grof (grind?) uit wat niet altijd ideaal is qua onderhoud...

Sorry hoor, het zijn precies wel veel vragen... 😡
Maar hoe meer info je geeft hoe beter mensen hier kunnen inschatten wat er eventueel fout loopt...

Op basis van de foto kan ik slechts het volgende zeggen:
-de plant met de roze nerven is geen aquariumplant en zal het dus niet overleven. Het is meer een terrariumplant. Je kan ze dus beter verwijderen want als ze afsterft zal ze de bak extra vervuilen.
-de algen lijken me een combinatie van draadalg en bruinalg. Bruinalgen zijn vrij normaal in een opstartende bak en verdwijnen meestal vanzelf na een tijdje.

Edit: ook je plantenbestand kan handige informatie zijn... 😉

Ondertussen merk ik aan je forumnaam dat het waarschijnlijk om een rio 125 gaat :juggle:
Ik had de laatste "e" in je naam gemist... 😀:sorry:
Dat beantwoordt al een paar vragen...
Heb je er de standaardverlichting in? TL of LED?

In het begin zorgt de iets verhoogde nh3/4 vaak voor algen omdat dit een boost is voor algen. Dat rood groene plantje die ik zie zal het niet lang maken want die is niet echt voor in aquaria geschikt. Verder heeft Honeybadger al de nodige zinvolle vragen gesteld zie ik:thumbs:

Beste Honeybadger, reuze bedankt voor het snelle reageren, evenals Jessicapilon! De bak heb ik vandaag precies twee weken geleden gevuld met oud, goed, zeer goed zelfs uitgespoeld grind van een vorige bak. Er zit een interne filter met verwarmingselement in, want het is inderdaad een Juwel Rio 125. De verlichting is LED, die laat ik ongeveer 12 uur per dag branden. Ook heb ik er plantenvoeding in gedaan: Profito Easy-life, professional plant fertilizer. Daarbij een beetje aquabacter. Dat rood/groene plantje is een Fittonia, en op het labeltje staat dat het een voorgrond plant is, meer niet. Het water heb ik nog helemaal niet ververst.
PH: 7.2
KH: 10d
GH: >10d
NO2: 0
NO3: 10
Ik hoop dat jullie iets zeggen met deze gegevens. En weer: alvast bedankt!!

Je zou ook easy carbo kunnen toe kunnen voegen als vervanging van een co2 installatie.

Wat we missen is de PO4 waarde.
No3 10 is prima als het dat ook echt is.

Waar heb je mee gemeten druppels of een stripje?

Die Fittonia gaat het sowieso niet redden dus die kun je beter gelijk weg gooien.
Beter kun je er wat echte water planten inzetten..

De verlichting is LED, die laat ik ongeveer 12 uur per dag branden.

Ik zou de verlichting (zeker in het begin) terugbrengen naar maximaal 8uur per dag, en dan geleidelijk verhogen als je planten beginnen aanslaan.
12 uur is zeer lang en al zeker als je bak nog nieuw is. En best werken met een timer tussen je verlichting: regelmaat is cruciaal bij een aquarium dus als je dat manueel doet krijg je teveel schommelingen.
Kan je de lichten ook dimmen of is het zonder dimmer?
Verder zoals Dirk zegt!
Als je bak nog maar zo kort draait moet je nog niet teveel panikeren bij wat algen, hoor. Je kan ze nu wel wat verwijderen zodat ze niet de overhand krijgen maar geef het nog wat tijd zou ik zeggen.
En inderdaad wat echte waterplanten (bij voorkeur snelgroeiers zoals waterpest of Belgisch groen of ...) toevoegen is nooit slecht, zeker tijdens de opstart is dat aangewezen.
Welke planten heb je er nu in?

Ik denk dat de nitrietpiek nog gaat komen. Gelet op de duur dat de bak nu draait vermoedt ik dat het met de opstart te maken heeft. Zoals al is aangegeven niet te lang de led nu aan en ik zou dat beperken tot 8 uur.

Weer dank voor de tips. Ik heb de meeste slierten er uitgezogen met een stukje slang, en ook een tijdschakelaar voor 8 uur per dag erop gezet. ik kan de verlichting helaas niet dimmen.
Er zitten een paar takjes Myriophillumin. Ook andere plantjes, waar geen etiket bij zat.
Ik heb de waarden gemeten met een strip, maar dat geeft geen PO4 waarde aan, helaas. Morgen ga ik wat waterpest halen!!!!
Trouwens, zijn het niet de vissen die met hun ontlasting zorgen voor nitriet opbouw? Kan dat dus ook al voordat er vissen zitten?

De vissen produceren afval en dat wordt inderdaad ook in no2 omgezet maar dat op zijn beurt weer in nitraat. Nitriet krijg je ook door ander vuil van bv rottende blaadjes.

Trouwens, zijn het niet de vissen die met hun ontlasting zorgen voor nitriet opbouw? Kan dat dus ook al voordat er vissen zitten?

Soms verkruimelen mensen een heel klein beetje visvoer in de bak tijdens de opstartweken zodat de bacteriën iets te eten hebben en sneller aangroeien maar noodzakelijk is dat niet. Als een bak een paar weken draait groeien er automatisch bacteriën in de de filter en de bodem, ook zonder vissen om de boel te "vervuilen". Daarna is het belangrijk dat je de vissen geleidelijk toevoegt (bvb per soort met een weekje tussen) zodat de bacteriën zich kunnen aanpassen aan de wijzigende belasting, als je teveel ineens toevoegt kan dat je balans verstoren.

Als je waterpest haalt kan je ook eens kijken of ze drijfplantjes hebben, dat zal je licht ook wat dimmen en kan helpen in je strijd tegen de algen.
Probeer indien mogelijk ook een paar snelgroeiende waterplanten (bvb Belgisch groen) of een paar grote planten aan te schaffen, extra plantenmassa is nooit verkeerd!
Check misschien ook eens of ze 'kleibolletjes' verkopen in de shop, dat zijn eigenlijk bolletjes (of staafjes of ...) die je dan in de bodem kan duwen bij de wortels van bepaalde planten (vooral moerasplanten) die hun voeding uit de bodem halen.

Je kan ook altijd een oproep doen in het topic gevraagd om te zien of er niemand op het forum wat planten/snoeisel kan missen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je, Honeybadger, ik heb er nu een bos waterpest in gedaan, een heel klein beetje vissenvoer in gestrooid en er ook een tijdschakelaar aan gehangen die 8 uur licht per dag toelaat. Moet ik het hele zaakje nu voorlopig z'n eigen gang laten gaan, en wachten om te zien of de slierten verdwijnen?

Ik zou inderdaad de bak eerst minimaal 4 weken rustig laten indraaien zodat de bacteriecultuur zich kan vormen.
Misschien kun je de draden met een sateprikker of tandenborstel handmatig deels verwijderen.

Goed advies, Jessicapilon. Het licht heb ik al verminderd, ik heb weer wat plantenvoeding er in gedaan. Nu nog de langste slierten verwijderen en wachten.

Als ik de foto zo bekijk is dit inderdaad te lang belicht met de opstart fase, ook zou ik wel Easy life Carbo toe gaan voegen, er zal bar weinig Co2 aanwezig zijn waardoor de planten het nu al moeilijk hebben het nog moeilijk gaan krijgen door dat gebrek aan Co2 en de algen overwinnen.
Nitraat piek is niet zo erg dat kan je opvangen met een extra water wissel, zou ook even de Fosfaat waarden meten als deze op 0 staat gaan de planten ook verder weinig doen dan hun blad laten vallen en nog meer algen door de organische stoffen die nog niet worden afgebroken bij een pas opgestarte bak.

Gisteren easy life Carbo toegevoegd. Nu maar afwachten, en niet teveel scharrelen aan de bak.

Carbo kun je het beste dagelijks toevoegen.

Sporen van draadalg zitten altijd al wel in het aquarium, maar door teveel en te lang het licht en een PH van 7 of hoger stimuleer je de groei, door de lichtduur te verminderen zal de alg al minder snel groeien.
Ik zal wel aanraden een vis toe te voegen die draadalg eet, bijvoorbeeld black molly's, siamensis algeneter, japonica garnaal of een argusvis, maar dat hangt natuurlijk af van je voorkeur en het verdere aquariumbestand.

Of dat zo van de ph afhangt betwijfel ik want ik heb juist nooit draadalg in de bakjes met leidingwater en een hoge ph en weinig licht. Ik denk eerder dat door te weinig co2 je draadalg krijgt en dat je dit bij een co2 tekort net zo makkelijk krijgt bij een lagere ph.
Sporen van algen zitten inderdaad altijd wel in je bakken.

John, ik doe elke dag een klein beetje easycarbo in de bak, en het ziet er al een stuk helderder uit. Dank voor alle adviezen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan