Nu weer deze alg....


K

Korbes

Guest
Had tot anderhalf week terug enorm veel last van bruinalg. Dat is opgelost. Maar helaas zie ik sinds gister weer deze alg.(zie foto) Wat voor alg is dit? En hoe kan ik dit het beste aanpakken. De verandering in mn bak is, dat ik sinds afgelopen zondag begonnen ben Estimative Index. Volgens een schema van aquariumbemesting.nl.

Kan het daaraan liggen?

r5rwjogvm7gnv.png



ikyi6ubi3ysgk.png
 
Ik denk ook aan Baardalg en dat kan vele oorzaken hebben. Je planten moeten nog wennen aan de EI dus waarschijnlijk heb je daarvoor tekorten gehad of geen goede circulatie. weet je zo de laatste waterwaarden en hoe waren die voor je met de EI begon?
 
Duidelijk een CO2 tekort.

Doordat je begonnen bent met de (paas)EI bemesting. Vragen je planten ook meer CO2. Want ze groeien nu immers meer.
Hang een CO2 checker in je bak. Deze moet heel de dag (maar ook 's nachts) groen zijn.
 
Het handigste is om de co2 eerder dan je lampen aan te laten gaan waardoor de co2 zich wat kan herstellen/opbouwen. Zelf laat ik de co2 zo n 1,5 uur eerder aangaan.
 
Dank je voor de reacties. Ik geen co2 checker in de bak. Die schaf ik binnenkort wel aan. Maar nadat ik begon met ie, heb ik niet extra co2 toegevoegd. Dus dat zal t wel zijn. Ik wil de co2 wel iets opschroeven maar ik krijg de watercirculatie maar niet goed naar mijn idee. Heb nu een Cristal profi 1501e filter. Maar had via de site van Gilles gelezen dat je in grotere bakken de spraybar het beste vanaf het achterruit naar de voorruit kon laten gaan. En dan het liefst over de hele breedte, anders zo breed mogelijk. Ik heb van mijn spraybar een verlengstuk eraan gedaan en vanaf het achterruit laten sproeien, maar dan zijn de straaltjes zo zwak dat er totaal geen beweging van de planten waar te nemen is. Dus naderhand het verlengstuk er weer af gehaald. Maar via de achterruit naar voren sproeien krijg ik niet zoveel beweging in de bak als dat ik de spraybar aan de linker zijkant doe. Volgens de speficaties moet zo'n JBL filter wel voldoende zijn voor de rio 400. Maar ik ga uiterlijk a.s. vrijdag voor de zekerheid ook een Eheim professionel 3 e aansluiten. En dan de sprays via het achter ruit maar nogmaals proberen.
Ik schrok vandaag van de visjes, 3 van hen hangen aan het oppervlakte. 1 van de discussen zelfs helemaal op zn zij. Komt dit door te weinig beweging in het water? Dat las ik ergens dat de co2 dan niet via de oppervlakte kan ontsnappen. Dus voor alle zekerheid nu net 1/3 ververst. Is het wel aan te raden om alsnog de co2 op te schroeven?
De waarden zijn normaal. Net voor de verversing gemeten: Ph 7,5 Kh 5 nitriet 0.
temp is op 28 graden.
 
Bij een ph van 7.5 en een kh van 5 heb je niet extreem veel co2 in de bak.Eerder te weinig, zie de tabel:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/co2-tabel

Hoe heb je de waarden gemeten en wat voeg je allemaal toe? Goede circulatie kun ej op diverse manieren krijgen en zelf heb ik de spraybar langs de zijruit in beide bakken. Als je filter voldoende capaciteit heeft dan zou je daar voldoende circulatie mee moeten krijgen.
 
Duidelijk een CO2 tekort.

Doordat je begonnen bent met de (paas)EI bemesting. Vragen je planten ook meer CO2. Want ze groeien nu immers meer.
Hang een CO2 checker in je bak. Deze moet heel de dag (maar ook 's nachts) groen zijn.

Hier gaf Biljoenblik ook al aan dat de kenmerken op een co2 tekort wezen;)
 
Voor een goede waterdistributie behoeft niet alles te bewegen. Als je wilt weten hoe je stroming verloopt kan je het beste gebruik maken van Easy Life Filter Medium. Dit is een wit goedje met zuiverende eigenschappen voor je water en voor bescherming van je dieren. Je kan bij gebruik zien waar en hoe je water beweegt. Na verloop van tijd is de witte oplossing verdwenen. Op zich is een spraybar achterin geen gekke oplossing. Ikzelf heb het in mijn bak. Het lijkt me overigens wel duidelijk dat er iets niet goed is in je bak gezien het gedrag van je vissen. Zoek dat vooral het eerst uit!
 
Ben het met ben eens en je zou eerst de oorzaak moeten zoeken. Als de waarden kloppen dan kan het haast niet aan de co2 liggen.
 
Ik heb de waardes gemeten middels de druppeltests van sera. Ik ben dus sindskort begonnen met de EI en de 1e week voegde ik de n, p en k dagelijks toe, afgewisseld met de planten voeding. Allemaal volgens de schema van de site aquariumbemesting.nl en de substanties daar ook aangeschaft. Maar deze week vanaf zondag dus begonnen met alles toe te voegen op 1 dag. In mijn geval de zondag. Na een waterwissel van 50%. En de volgende dag (maandag) de plantenvoeding. Dus ook volgens het schema van dezelfde site. Voor mijn rio 400 (450ltr - 50 aan bodembedekking) voeg ik dus, 90 ml No3 160 ml Po4 en 121 ml Kalium En de volgende dag 26 ml van hun plantenvoeding.
Na de waterwissel van net zie ik de vissen nu veel actiever rondzwemmen. Raden jullie alsnog aan om de co2 iets op te voeren. Nu heb ik 1 belletje per seconde. Naar hoe veel kan ik gaan.
 
Zolang je geen oorzaak hebt gevonden zou ik even niets doen. kun je alle waterwaarden posten misschien?
 
Ik schrok vandaag van de visjes, 3 van hen hangen aan het oppervlakte. 1 van de discussen zelfs helemaal op zn zij. Komt dit door te weinig beweging in het water? Dat las ik ergens dat de co2 dan niet via de oppervlakte kan ontsnappen. Dus voor alle zekerheid nu net 1/3 ververst. Is het wel aan te raden om alsnog de co2 op te schroeven?
De waarden zijn normaal. Net voor de verversing gemeten: Ph 7,5 Kh 5 nitriet 0.
temp is op 28 graden.


JBL 1500. Is ongeveer 460 liter per uur netto. Dus een rio 400 van ongeveer 350 liter.
En je hebt discus. Dan is dat wel iets krap. En als ik dat zeg.....

Zelf heb ik 475 netto op een 300 liter. Veel planten. En een hoop kleine vissen.

Je moet wel zorgen dat je aan het wateroppervlak wel iets van beweging ziet. Geen golven, maar je moet het wel zien stromen.
En voer moet meegevoerd worden met de stroming.
Dan heb je voldoende uitwisseling, zonder teveel verlies van CO2.

Zelf heb ik 2 uitstroom punten. Gewoon een buisje in de bak. Dit geeft voldoende stroming overal.
Planten bewegen niet. Maar als je er wat vfm in gooit, is de bak overal mistig.

CO2 werkt uiteindelijk ook zuurstof verhogend. Maar dan moeten de planten wel groeien.
Ik zou toch maar een drop checker ophangen. De pH / KH tabel gaat niet altijd op.
 
Voor mijn rio 400 (450ltr - 50 aan bodembedekking) .

Welke rio heb je dan?? Juwel geeft bruto volumes in haar naamgeving, dus netto kan nooit meer zijn als de naam geeft.

Daarnaast geeft zo'n misvatting een behoorlijk overdosering. Terwijl EI al overgedoseerd is.
Brakwater visjes??

Discus houd van zacht (lage geleiding water)
 
Nu net weer de waardes gemeten. Ph 7,5, Gh 8, Kh 4, No2 0,0. en de Temp op 28 graden. Andere waardes kan ik niet meten. Is hier wat uit te halen?
 
Als je het mij vraagt niet. Je kan dus niet de nh3/4 of de no2 meten? Ik weet niet in hoeverre Discussen gevoelig zijn voor veel nitraat of fosfaat.
Volgens de tabel heb je amper 3 mg co2 in je water e dat kan zoals al is aangehaald de reden van de algen zijn.
 
Welke rio heb je dan?? Juwel geeft bruto volumes in haar naamgeving, dus netto kan nooit meer zijn als de naam geeft.
Ik denk dat t de rio 400 is. Maar de maten zijn iig 151 * 60 * 50 cm.
 
Ik heb de waardes gemeten middels de druppeltests van sera. Ik ben dus sindskort begonnen met de EI en de 1e week voegde ik de n, p en k dagelijks toe, afgewisseld met de planten voeding. Allemaal volgens de schema van de site aquariumbemesting.nl en de substanties daar ook aangeschaft. Maar deze week vanaf zondag dus begonnen met alles toe te voegen op 1 dag. In mijn geval de zondag. Na een waterwissel van 50%. En de volgende dag (maandag) de plantenvoeding. Dus ook volgens het schema van dezelfde site. Voor mijn rio 400 (450ltr - 50 aan bodembedekking) voeg ik dus, 90 ml No3 160 ml Po4 en 121 ml Kalium En de volgende dag 26 ml van hun plantenvoeding.
Na de waterwissel van net zie ik de vissen nu veel actiever rondzwemmen. Raden jullie alsnog aan om de co2 iets op te voeren. Nu heb ik 1 belletje per seconde. Naar hoe veel kan ik gaan.
Wekelijkse voeding is m.i. vragen om problemen! Planten kunnen maar gelimiteerd voedsel opnemen. De rest van de overtollige doseringen gaan zorgen voor zaken die je niet wil. Dus ga snel terug naar een dagelijkse dosering. Kijk daarbij naar je planten om het resultaat te zien. Vaar dus ook niet blind op dosering opgaves van de producent. Dit is een eerste leidraad, niet meer en ook niet minder. Je zult niet direct merken dat het werkt, neem dus de tijd maar blijf, als gezegd, vooral naar je planten kijken! Overigens moet je niet met allerlei zaken tegelijk bezig gaan. Los het probleem stap voor stap op. Altijd eerst het resultaat bekijken van het voorafgaande alvorens verder te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Als je met de EI toevoegt dan kan je wel deze nitraat en fosfaat in 1x toevoegen maar ik zou zelf de plantenvoeding in meerdere malen geven. Ik deed het voorheen ook wekelijks en dat ging prima maar toch merk ik dat het nog beter gaat door de plantenvoeding niet in 1x te geven. Zelf doe ik het nu 3x per week.
Het is niet alleen dat de planten maar een deel kunnen opnemen maar met hoge fosfaatwaarden kun je bij de EI meer kans hebben dat dit een verbinding aangaat met plantenvoeding. Mede daarom kun je beter het in meermalen geven. Maar goed dit zal denk ik niet het gedrag van de vissen veroorzaken.
dat deze zo naar lucht happen moet een oorzaak hebben.
 
Ik denk dat t de rio 400 is. Maar de maten zijn iig 151 * 60 * 50 cm.

En wat is uw echte waterhoogte?? Van bovenkant bodem tot wateroppervlakte?
 
Ik ga zeker vanaf komende zondag terug naar dagelijkse dosering. Heb inmiddels ook test sets gevonden van Nitraat en fosfaat. Nitraat kom ik op 100 mg/l en de fosfaat 2 mg/l. Die Nitraat is zorgelijk neem ik aan?
 
Dat is een veel te hoge nitraat als de test klopt en ik zou maar snel flink verversen als dat nu nog 100mg is. Heb je iets fout gedaan bij de stockoplossing, of gebruik je kant en klare nitraat?

En dat na de eerdere waterwissel van daarnet?
 
Waterhoogte vanaf de bodembedekking is 52 cm
 
Dat is een veel te hoge nitraat als de test klopt en ik zou maar snel flink verversen als dat nu nog 100mg is. Heb je iets fout gedaan bij de stockoplossing, of gebruik je kant en klare nitraat?

En dat na de eerdere waterwissel van daarnet?
Ja deze meting van de nitraat is na de wissel van 1/3 van net. Ik gebruik kant en klare oplossingen. Vloeistof vorm. Ik meng niet zelf poeder of zo.
 
Als je dan niet per ongeluk veel te veel hebt toegevoegd dan is dat niet de oorzaak maar wellicht dat de hoge nitraat door iets anders wordt veroorzaakt. Omzetting van no2 in nitraat zou kunnen bvb. Er werd al aangegeven dat je filter ook niet echt veel over heeft met een flinke bezetting aan vissen. Is de filter goed proper en onderhouden?
 
Ik heb een proefberekening gemaakt en kom voor 400 liter ook uit op 90ml nitraat. Dan zou je 20mg wekelijks toevoegen en bij een verversing van de helft kan dat nooit meer dan 40mg worden tenzij er andere factoren een rol spelen.
Door de productie van de bak zelf kan dat wat hoger liggen maar jij hebt echt veeeel hogere waarden van de nitraat.
 
De filter vorige week nog grondig schoongemaakt, ook de filterkop alle slangen buizen e.d.
Maar ik merk wel dat de filter snel vuil wordt. Dan bedoel ik voornamelijk de watten boven in en de groffe voorfilter schuim. Maar zoals gezegd start ik a.s. vrijdag een Eheim pro 3e erbij op. Dus dat moet dan wel goed komen.
Over de nitraat die ik gemeten heb, kunnen die sets ook over datum geraken? Het zijn wel hele oude tests. Heb ze al een jaar of 4 liggen. Misschien daarom zo hoog gemeten. Want de vissen zien er normaal uit nu, zwemmen ook vrolijk rond. Kan dat wel met zo een hoge nitraat gehalte?
 
Een extra filter is natuurlijk prima. Een set kan over de datum zijn en als het goed is staat er wel een houdbaarheidsdatum op hoor. Als je al 4 jaar deze hebt dan denk ik dat die weleens over de datum kan zijn.Nitraat boven de 50 kan op de langere duur schadelijk zijn. Hangt ook af van de soort vis natuurlijk maar die 50mg is een veelgenoemde waarde.
 
De filter vorige week nog grondig schoongemaakt, ook de filterkop alle slangen buizen e.d.

Je kunt hierdoor misschien wat nitriet in de bak hebben gekregen. Daar kunnen de vissen ook bovengenoemde symptomen van geven.

Maar ik merk wel dat de filter snel vuil wordt. Dan bedoel ik voornamelijk de watten boven in en de groffe voorfilter schuim. Maar zoals gezegd start ik a.s. vrijdag een Eheim pro 3e erbij op.

Prima filter. Heb deze zelf ook! Opbouw tip: Onderop keramische buisjes. Daarna siporax. Als laatste wit vlies (Eheim). Prefilter zo laten.
Gaat je filter zeker 10 weken mee! Misschien langer.
En voor een 390 liter netto bak, zeker een welkome aanvulling.

Want de vissen zien er normaal uit nu, zwemmen ook vrolijk rond. Kan dat wel met zo een hoge nitraat gehalte?

Ik voel me na een verfrissende douche ook een stuk lekkerder. Dus die vissen ook. Het zal daarvoor wel nog veeel hoger zijn geweest.

Ik zou die EI even laten voor wat het is. Eerst eens goede testsets kopen. Dan metingen uitvoeren voor en na verversen. Zo weet je wat je bak doet. Iedere bak produceerd zelf Nitraat en Fosfaat.
Pas als je dit weet, dan kun je EI gaan toevoegen. Minus de productie van de bak zelf.

Zelf houd ik zoals @benvo aangeeft, de planten in de gaten. En houd nitraat op 10, fosfaat op max 0,5 en voeg dagelijks sporen toe. Op theoretisch ijzer van 0,1.
Ik ben zuunig ingesteld, dus gebruik het minimale.
 
Ik zou inderdaad eerst gaan kijken voor nieuwe testjes en bepalen wat nu werkelijk de waarden zijn. De vissen hebben niet voor niets dat gedrag vertoond denk ik.
Ik ben zuunig ingesteld, dus gebruik het minimale.

Je zou bijna denken dat je uut Grunn komt:D:D;)
 
Prima filter. Heb deze zelf ook! Opbouw tip: Onderop keramische buisjes. Daarna siporax. Als laatste wit vlies (Eheim). Prefilter zo laten.
Gaat je filter zeker 10 weken mee! Misschien langer.
En voor een 390 liter netto bak, zeker een welkome aanvulling.

Keramische pijpjes en siporax heb ik momenteel ook in mn JBL filter. Maar ik hoor veel goeds over Easy Life Symbiont. Die wilde ik eigenlijk ook 's gaan proberen in de extra eheim filter. Iemand ervaring hiermee?
 
Ik ken het zelf niet moet ik bekennen.
 

Terug
Bovenaan