Wat is er nieuw

Oase 200 Filter is bijna elke dag verstopt!!

Sharklass

Active member
Lid geworden
14 september 2024
Leeftijd
19
Hoi iedereen! Ik heb een 120L aquarium met een 200L binnen filter van t merk 'Oase'. Dit merk werd door meerdere mensen als heel goed gevonden en aan het begin was het ook een erg goede filter, maar na paar maanden wordt mijn filter om de dag eigenlijk verstopt en het enige wat daarmee helpt is hem reinigen. Ik voer mijn vissen met diepvries voer waar meestal niks van overblijft, ook heb ik onderdelen van binnen laatst goed schoongemaakt (zo'n draai dingentje en wat andere onderdelen die geen deel uitmaken van de cartridge van de filter met de sponzen), dit hielp ook niet. Heeft iemand hetzelfde problemen met oase gehad? Of weet iemand wat het oorzaak kan zijn? In de filter zitten 3 grite sponzen en 1 kleine spons. Misschien ligt het daaraan?

Bijlagen

• oase-bioplus-200.jpg
    oase-bioplus-200.jpg
    14.9 KB · Weergaven: 12
Meestal ligt het niet aan het filter, maar aan de toestand van het aquarium. Waarschijnlijk is er teveel organisch afval en/of algen in je aquarium. Probeer de oorzaak van de vervuiling op te lossen door bv vaker het organisch afval te verwijderen, of los het algenprobleem op als dat aan de orde is.

Meestal ligt het niet aan het filter, maar aan de toestand van het aquarium. Waarschijnlijk is er teveel organisch afval en/of algen in je aquarium. Probeer de oorzaak van de vervuiling op te lossen door bv vaker het organisch afval te verwijderen, of los het algenprobleem op als dat aan de orde is.
De organisch afval is aan orde. Algen zouden wel de oorzaak kunnen zijn... ik heb last van veel van die sliertjes algen en wat algen op het aquarium glas. Wanneer ik een keer heb gevraagd hoe ik dit oplos zeiden veel mensen dat het twee vervelende algensoorten zijn die je eigenlijk alleen maar 'oplost' door ze telkens weer weg te halen. Dit doe ik elke week, maar ze blijven maar terugkomen. Ideeën?

Kwestie van verlichting en (gebrek) aan voeding voor de planten? Meer info graag over de bak, beplanting, bewoners etc. Welke verlichting en welke vloeibare voeding en/of Co2?

Kwestie van verlichting en (gebrek) aan voeding voor de planten? Meer info graag over de bak, beplanting, bewoners etc. Welke verlichting en welke vloeibare voeding en/of Co2?
Ik gebruik eigenlijk geen voeding voor de planten... heb een lamp die een mix is van infrared, ultraviolet en normale witte lamp. Ik heb best wat neon tetra's, endlera guppies, garnalen, een algeneter en een groep marmerbotia's en kuhli loaches (slangenvisjes?). Welke voeding voor de planten zou je kunnen aanbevelen?

Over het algemeen helpt het om de plantengroei in balans te houden. Dus zorgen dat er genoeg nitraat, fosfaat, kalium, micronutriënten en CO2 zijn.
Licht bepaalt de groei, en daarmee de behoefte van de planten aan deze stoffen.
Als je geen CO2 wilt toevoegen met een installatie zul je dus minder licht moeten aanbieden. Daarnaast zul je er rekening mee moeten houden dat elke plant een minimum en maximum hoeveelheid licht aan kan. Veranderingen in licht kunnen er dus voor zorgen dat je sommige planten niet meer kunt houden.

Vloeibare van aquariumbemesting. Bijv de Complete uitvoering. En ik denk zelf dat het filter te klein is voor je bak en bezetting. Zou eerder een goed buitenfilter aanschaffen.

Ik gebruik eigenlijk geen voeding voor de planten... heb een lamp die een mix is van infrared, ultraviolet en normale witte lamp. Ik heb best wat neon tetra's, endlera guppies, garnalen, een algeneter en een groep marmerbotia's en kuhli loaches (slangenvisjes?). Welke voeding voor de planten zou je kunnen aanbevelen?
Ik denk minimaal een beetje micronutriënten. Verschillende merken bieden die aan. Als je niet teveel licht hebt dan kan dat genoeg zijn. Anders een all in one bemesting. Nog mooier is de verschillende voedingsstoffen op elkaar afstemmen.

Vloeibare van aquariumbemesting. Bijv de Complete uitvoering. En ik denk zelf dat het filter te klein is voor je bak en bezetting. Zou eerder een goed buitenfilter aanschaffen.
Dankje! En het filter is bestemd voor een aquarium van 200L, dus ik denk niet dat die te klein is. Een buitenfilter is helaas geen optie.

Ik denk minimaal een beetje micronutriënten. Verschillende merken bieden die aan. Als je niet teveel licht hebt dan kan dat genoeg zijn. Anders een all in one bemesting. Nog mooier is de verschillende voedingsstoffen op elkaar afstemmen.
Ooh kijk! Dat ga ik dan zeker uitproberen, erg bedankt!

Hier een duidelijke uitleg hoe je dit filter vlekkeloos kunt laten draaien (ook uit eigen ervaring!) Niet alleen de aanpassingen, maar ook de juiste media is belangrijk 🙂

Hier een duidelijke uitleg hoe je dit filter vlekkeloos kunt laten draaien (ook uit eigen ervaring!) Niet alleen de aanpassingen, maar ook de juiste media is belangrijk 🙂

Omg dankjewel!

Dankje! En het filter is bestemd voor een aquarium van 200L, dus ik denk niet dat die te klein is. Een buitenfilter is helaas geen optie.
Kan wel ja maar niet met een te zware beplanting en viabestand. Dan wordt een filter al snel te licht.

Kan wel ja maar niet met een te zware beplanting en viabestand. Dan wordt een filter al snel te licht.
Ik heb (helaas) geen zwaar beplant aquarium en de populatie van vissen t.o.v. de grootte van de bak is ook niet te groot. Dus geen zorgen, maar het grootte van het filter zelf is geen probleem voor mijn aquarium. Wel bedankt voor meedenken! Ik ga waarschijnlijk bezig met het verwisselen van de filter medium die ik nu heb en zeker ook voeding voor de planten inschakkelen om de algen ge bestrijden!

en zeker ook voeding voor de planten inschakkelen om de algen ge bestrijden!
Om je even uit de droom te helpen; plantenvoeding inschakelen om alg te bestrijden gaat niet werken.
Want algen vinden plantenvoeding net zo lekker als planten.

Om je even uit de droom te helpen; plantenvoeding inschakelen om alg te bestrijden gaat niet werken.
Oh 😭 ik begreep dat iemand juist zei van wel. Heb jij dan misschien nog tips?

Misschien heeft diegene carbo bedoeld want dat is wel effectief tegen algen maar vaak alleen in de vorm van een stootkuur.
Soms noemt men carbo ook plantenvoeding.

Ben toch van mening dat je bestand best veel is. Marmerbotia wordt al snel 8/10cm. En de rest van je bestand met een filter welke 200ltr zou filteren. Maar dan in een lege bak Is je stroming wel goed? En sliertjes alg? Draadalg dus? Heb je een foto van je bak?

Ben toch van mening dat je bestand best veel is. Marmerbotia wordt al snel 8/10cm. En de rest van je bestand met een filter welke 200ltr zou filteren. Maar dan in een lege bak Is je stroming wel goed? En sliertjes alg? Draadalg dus? Heb je een foto van je bak?
In een lege bak?? Ik ben momenteel niet thuis, maar dit is een iets oudere foto van mijn aquarium van paar weken terug. Het probleem is dat het filter vaak verstopt raakt waardoor het water soms wel voor urenlang stil staat met de licht aan en dus bijvoorbeeld draadalg (ik noemde het sliertjes alg omdat ik niet Nederlands ben en dus de naam niet meer van wist) ontstaat in die tijd die daarna lastig is om weg te krijgen. Maar gelukkig hebben wat mensen hier wat tips voor gegeven. De stroming is erg goed (als het filter niet verstopt is 🤣)

Bijlagen

• 20241230_232306.jpg
    20241230_232306.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 25
Ja, klopt. Algen zijn in feite ook planten. Maar het is wel mijn ervaring dat kwakkelende planten wel algen aantrekken. Ik heb het destijds ook onder controle gekregen door minder licht en meer voeding.

Algengroei wordt veroorzaakt door een gebrek aan 1 of meerdere meststoffen. Dit kom je te weten door met een druppeltest je water te testen. Afhankelijk van je verlichting stijgt of verminderd de vraag naar meststoffen. Vanaf ongeveer 20 lumen per liter gaan je planten ook meer CO2 vragen.
CO2 is ook een meststof en is nodig voor de fotosynthese.

Een vraag. Waarom is een buitenfilter geen optie? Het voordeel is wel dat een buitenfilter ook betekent een groter filtervolume dan je met een binnenfilter kunt hebben. Dus ook meer nuttige helpers, de bacteriën.

Helaas kun je niet zomaar zeggen dat een 200 liter filter goed is voor een 120 liter bak omdat 200 meer is dan 120. 200 liter is niet de capaciteit van het filter. Nou ja, waarschijnlijk wel als het zonder filtermaterialen en zonder opvoerhoogte draait, maar helaas niet gevuld. Dat is een misverstand.
Het blijkt uit het verhaal dat je teveel… vissen, plantenafval, algen hebt wat je filter niet aankan. Ergens zit een onbalans. En als je filter het niet aankan, kom je in een vicieuze cirkel.

Wat is eigenlijk de maximum capaciteit van binnen filters? Zijn ze nog groter te krijgen?

Helaas kun je niet zomaar zeggen dat een 200 liter filter goed is voor een 120 liter bak omdat 200 meer is dan 120. 200 liter is niet de capaciteit van het filter. Nou ja, waarschijnlijk wel als het zonder filtermaterialen en zonder opvoerhoogte draait, maar helaas niet gevuld. Dat is een misverstand.
Het blijkt uit het verhaal dat je teveel… vissen, plantenafval, algen hebt wat je filter niet aankan. Ergens zit een onbalans. En als je filter het niet aankan, kom je in een vicieuze cirkel.
Pompvermogen is max 350 liter per uur dus daar blijft zo n 175 van over. Dat is geen vetpot op een bak van 120 liter en dan moet er niet teveel belasting zijn. Maar goed ook al is de filter eigenlijk te krap ik vindt dat zo n filter dan niet na enige dagen al verstopt mag zitten.

Pompvermogen is max 350 liter per uur dus daar blijft zo n 175 van over. Dat is geen vetpot op een bak van 120 liter en dan moet er niet teveel belasting zijn. Maar goed ook al is de filter eigenlijk te krap ik vindt dat zo n filter dan niet na enige dagen al verstopt mag zitten.
Eens!

De organisch afval is aan orde. Algen zouden wel de oorzaak kunnen zijn... ik heb last van veel van die sliertjes algen en wat algen op het aquarium glas. Wanneer ik een keer heb gevraagd hoe ik dit oplos zeiden veel mensen dat het twee vervelende algensoorten zijn die je eigenlijk alleen maar 'oplost' door ze telkens weer weg te halen. Dit doe ik elke week, maar ze blijven maar terugkomen. Ideeën?
Algen steeds weghalen is geen oplossing. De oplossing is zoals met alles; de oorzaak vinden én verhelpen. Algen kunnen zich ontwikkelen ten koste van planten door een onbalans in je aquarium. Datgene wat je "sliertjes alg" noemt is waarschijnlijk draadalg. Iets wat vaak voorkomt in bakken met een minder goede lichtsterkte/CO2 verhouding. Maar ook het voedingspatroon voor de planten speelt een rol. Mijn raad zou zijn; verdiep je in de door jouw gekochte planten. Kan je prachtig zien bij online planten aanbieders, men schrijft dit vaak bij hun producten. Zoek uit wat ze vragen om te kunnen groeien. Dat begint altijd bij de lichtsterkte, en dat is niet hetzelfde als de lichtduur, vraag. Wanneer je planten de juiste lichtsterkte krijgen gaan ze groeien en vervolgens vragen om voeding, waar trouwens ook CO2 onder hoort, om die groeisnelheid vol te houden. Dit is dus meteen je denkvolgorde waar je aan zou moeten houden! Wat je dit goed voor elkaar hebt zal je merken dat je algenprobleem verdwijnt. Niet alle algen want in elke bak zitten algen. Een aquarium zonder alg bestaat niet. We bakken zonder algenproblemen. Succes!

Algen zitten doorgaans ook op je planten en die zorgen er niet voor dat een filter in een dag dichtslibt. Ik denk dat de oorzaak niet in de algen zit maar in de belasting van de bak en in hoeverre het filter alles afbreekt.

Misschien kan je hier wat tips uithalen

Misschien kan je hier wat tips uithalen

Nou, dit zou ik dan weer niet meteen adviseren. Deze Poundguru zoals hij zichzelf noemt is eigenlijk alleen bezig om z'n product te verkopen. En zelfs dat product kan je bedenkingen tegen hebben. Maar goed, iedereen mag hier natuurlijk zo z'n eigen mening over hebben.

Ik ben het met je eens Ben en je ziet vaak nieuwe filtermaterialen die eigenlijk niet of weinig meerwaarde hebben maar alleen de verkoper verrijken.

Je kan vaak je filter verbeteren met de tips van Pondguru en je hoeft niet altijd te kiezen voor zijn filtermaterialen

• Leuk
Waarderingen: Ro
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan