Oase Biomaster Thermo 600


Rainai4

Active member
Lid geworden
2 oktober 2018
Berichten
28
Leeftijd
52
Hallo iedereen,

Ik overweeg de Oase Biomaster Thermo 600 te aanschaffen.
Voor ik hem ga kopen, checkte ik op Youtube over de lades van de voorfilter. Maar mijn engels is niet best en ik ben ook doof, daar ik ieder filmpje niet kan horen enzo.

Zo te zien moet ik van 3 lades de Oase filtermousse biomaster 20ppi blauw verwijderen en laten vervangen door andere materialen.

Als ik het goed heb, moet ik op de 5e (onderste) lade de Oase filtermousse biomaster 30ppi oranje met de watten doen.
Mijn vraag is: wat moet ik op vier lades van onder naar boven leggen?:
op de 4e lade:
op de 3e lade:
op de 2e lade:
op de 1e (bovenste) lade:

Met voorbaat dank
 
@tuinkabouter

Op ene Youtube van Pondguru staat er op dat hij de Oase filtermousse biomaster 20ppi blauw verwijderde en dan de materialen, o.a. de actieve kool en keramische pijpjes te doen.
Of hoeft het niet? Of ik begrijp aantal filmpjes over de hoofdfilter van Oase Biomaster Thermo 600 niet, eeehh...
 
Hallo iedereen,

Ik overweeg de Oase Biomaster Thermo 600 te aanschaffen.
Voor ik hem ga kopen, checkte ik op Youtube over de lades van de voorfilter. Maar mijn engels is niet best en ik ben ook doof, daar ik ieder filmpje niet kan horen enzo.

Zo te zien moet ik van 3 lades de Oase filtermousse biomaster 20ppi blauw verwijderen en laten vervangen door andere materialen.

Als ik het goed heb, moet ik op de 5e (onderste) lade de Oase filtermousse biomaster 30ppi oranje met de watten doen.
Mijn vraag is: wat moet ik op vier lades van onder naar boven leggen?:
op de 4e lade:
op de 3e lade:
op de 2e lade:
op de 1e (bovenste) lade:

Met voorbaat dank
Zou daar nog eens goed over nadenken
De aanschaf bedoel ik zijn voldoende leden hier die er niet tevreden over zijn ivb lucht problemen.
Ik zelf heb de thermo 350 gehad na 3 verwarmingselementen verder deze richting bedrijf retour gestuurd en geld terug gehaald.
 
Zou daar nog eens goed over nadenken
De aanschaf bedoel ik zijn voldoende leden hier die er niet tevreden over zijn ivb lucht problemen.
Ik zelf heb de thermo 350 gehad na 3 verwarmingselementen verder deze richting bedrijf retour gestuurd en geld terug gehaald.
Welke externe filter is het aangeraden?
 
Op ene Youtube van Pondguru staat er op dat hij de Oase filtermousse biomaster 20ppi blauw verwijderde en dan de materialen, o.a. de actieve kool en keramische pijpjes te doen.
Of hoeft het niet? Of ik begrijp aantal filmpjes over de hoofdfilter van Oase Biomaster Thermo 600 niet, eeehh...
Pondguru geeft aan hoe je het filter kunt indelen, maar niets moet natuurlijk. Zijn filosofie is dat je eerst mechanisch filtert en daarna pas biologisch en persoonlijk ben ik het daar mee eens. Zo vang je eerst het zweefvuil op en houd je de biologische media schoon. In het onderste mandje maak je dus een mechanisch filter met van onder naar boven grof, medium en fijn. De overige mandjes vul je met biologische media. Ik doe dit zelf altijd met media van gesinterd glas (Eheim substraat pro / siporax / biohome) maar andere zeggen weer dat je net zo goed spons kunt gebruiken. Dit principe kun je op elk filter toepassen als je maar weet hoe het water door het filter heen gaat, bij potfilters is dit meestal van beneden naar boven.

In het filmpje zie je dat hij de sponsjes van het voorfilter vervangt door iets grovere versies en extra gaatjes in de buis maakt. Of dat beide nodig is dat weet ik niet en zal ook een stuk persoonlijk zijn. Door het voorfilter te vervangen met grove spons verleng je de schoonmaak intervallen en zal er dus meer vuil door heen gaan naar je onderste filtermandje. Door de originele spons te houden blijft er meer vuil in het voorfilter hangen en dien je die iets vaker schoon te maken. Het voordeel is wel dat je het voorfilter er zo uit haalt dus ik zou zelf lekker de originele spons gebruiken, wel zo makkelijk.
 
Geen Oase biomaster 600 of 850 kopen.
Komt steeds lucht in.

Die pond guru moet zich bij vijvers houden. Wat een omhoog gevallen verkoper is dat zeg!
 
over alle filters zijn goede en slechte ervaringen te vinden.mijn ervaring met de biomaster 600 is zeer positief gewoon met het orginele filtermateriaal.hiervoor had ik de eheim pro 4-600 en die beviel mij niet,door het hier vaak aangekaarte lucht aanzuigen .en geluidsniveau
 
Zo te zien moet ik van 3 lades de Oase filtermousse biomaster 20ppi blauw verwijderen en laten vervangen door andere materialen.

Als ik het goed heb, moet ik op de 5e (onderste) lade de Oase filtermousse biomaster 30ppi oranje met de watten doen.
Mijn vraag is: wat moet ik op vier lades van onder naar boven leggen?:
op de 4e lade:
op de 3e lade:
op de 2e lade:
op de 1e (bovenste) lade:

Met voorbaat dank
Je móet niks. Je kunt 'm gewoon kopen en laten draaien zoals verkocht. Sommigen halen idd alle sponzen eruit behalve de voorfiltersponzen en vervangen dat door ander filtermateriaal, iedereen gebruikt wat anders. Mijn filters (geen Oase overigens, maar da's meer een budgetkwestie geweest op tijd van aanschaf) zitten vol met gewone grove spons, Seachem Matrix en filterwatten. Grove spons koop ik in die grote vierkante matten en knip ik zelf wel op maat, is het meest voordelige.
Mocht je een van deze filters overwegen; zou ik ook (bijvoorbeeld) glazen in/outflow overwegen. Veel mensen zijn geen fan van het meegeleverde spul, bovendien staan glazen in/outflows netter in de bak. :)
 
Welke externe filter is het aangeraden?
Eheim jbl fluval
bij ieder merk kan natuurlijk een maandagmorgen product zitten
Maar bij oase komt iets te vaak voor lijkt het.
Daarnaast viel het me op dat de opbrengst wel heel snel in zakte.
Daar zullen meer mensen last van hebben gehad gezien de aanpassingen die met het voorfilter gemaakt worden.
 
Geen Oase biomaster 600 of 850 kopen.
Komt steeds lucht in.

Die pond guru moet zich bij vijvers houden. Wat een omhoog gevallen verkoper is dat zeg!
Volgens mij is de lucht juist voor planten? Of hangt de lucht binnen de filter vast?
 
over alle filters zijn goede en slechte ervaringen te vinden.mijn ervaring met de biomaster 600 is zeer positief gewoon met het orginele filtermateriaal.hiervoor had ik de eheim pro 4-600 en die beviel mij niet,door het hier vaak aangekaarte lucht aanzuigen .en geluidsniveau
Ik had vroeger ook een Eheim. Wat een ramp! Door een draadje van de watten lekte de naad tussen de kop en het huis. Ik moest ieder schoonmaakbeurt de naad constant controleren, maar er lag op de grond soms een plasje...zo irritant van Eheim!

Jij blijft de originele filtermateriaal nog gebruikt?
De floorfilter wekelijks schoonspoelen en het hoofdfilter om 3 maanden schoonspoelen, correct? Zo ja, wanneer moet ik de filtermateriaal van een hoofdfilter vervangen...om elke jaar?
 
Je móet niks. Je kunt 'm gewoon kopen en laten draaien zoals verkocht. Sommigen halen idd alle sponzen eruit behalve de voorfiltersponzen en vervangen dat door ander filtermateriaal, iedereen gebruikt wat anders. Mijn filters (geen Oase overigens, maar da's meer een budgetkwestie geweest op tijd van aanschaf) zitten vol met gewone grove spons, Seachem Matrix en filterwatten. Grove spons koop ik in die grote vierkante matten en knip ik zelf wel op maat, is het meest voordelige.
Mocht je een van deze filters overwegen; zou ik ook (bijvoorbeeld) glazen in/outflow overwegen. Veel mensen zijn geen fan van het meegeleverde spul, bovendien staan glazen in/outflows netter in de bak. :)
Seachem Matrix? Glazen in/outflow? Ik zal dit week erover googlen
 
Ik had vroeger ook een Eheim. Wat een ramp! Door een draadje van de watten lekte de naad tussen de kop en het huis. Ik moest ieder schoonmaakbeurt de naad constant controleren, maar er lag op de grond soms een plasje...zo irritant van Eheim!

Jij blijft de originele filtermateriaal nog gebruikt?
De floorfilter wekelijks schoonspoelen en het hoofdfilter om 3 maanden schoonspoelen, correct? Zo ja, wanneer moet ik de filtermateriaal van een hoofdfilter vervangen...om elke jaar?
voorfilter reinig ik elke week het hoofdfilter heb ik in ruim 2 jaar 3 x uitgespoeld
 
voorfilter reinig ik elke week het hoofdfilter heb ik in ruim 2 jaar 3 x uitgespoeld
Ok, en de sponzen van het hoofdfilter uitgespoeld. Dus ze hoeven niet te vervangen?
 
@tuinkabouter

Op ene Youtube van Pondguru staat er op dat hij de Oase filtermousse biomaster 20ppi blauw verwijderde en dan de materialen, o.a. de actieve kool en keramische pijpjes te doen.
Of hoeft het niet? Of ik begrijp aantal filmpjes over de hoofdfilter van Oase Biomaster Thermo 600 niet, eeehh...
Een waarschuwing; geloof niet alles wat die poundguru vertelt en schrijft. Hij is voornamelijk bezig om zijn eigen zaken te promoten en te verkopen.
 
Volgens mij is de lucht juist voor planten? Of hangt de lucht binnen de filter vast?
Er zijn op dit forum een aantal gebruikers die problemen hebben met de Oase filters, dat die valse lucht aanzuigt en hierdoor niet stil is en luchtbellen gaat blazen. Dat is in ieder geval niet "by-design" en lijkt een constructiefout. Er zijn echter ook zat mensen die dat filter zonder problemen gebruiken, je hoort natuurlijk vaak alleen van gebruikers met problemen. Persoonlijk vind ik ze wat te duur en zou voor iets als een JBL 902 kiezen met een aparte verwarming.
 
Ik heb geen problemen met de oase biomasters (850 en 250 heb ik staan).
 
Ik ben zeer tevreden over mijn filter: de Aquael Ultramax 2000
Kijk daar ook een naar. Heeft trouwens ook een handig voorfilter.
De pontguru heeft deze ook besproken in zijn ‘Pimp my filter’ serie:

 
Oja omdat je aangeeft dat je gehoor niet zo goed is nog even een YouTube tip:
Je kunt filmpjes automatisch laten ondertitelen door rechtsonder te klikken:
AA251B8C-4C1D-406E-8010-F323525FEE0A.jpeg

Of rechtsboven op:
36CDB6CA-1D64-4995-84D3-7E671E10BAFF.jpeg

Vervolgens kun je dan meelezen ipv luisteren:
518BEE62-315F-48DB-97B3-254F017938C2.jpeg

Helaas bij deze video alleen in het Engels maar voor sommige video’s in meerdere talen beschikbaar.
 
Oja omdat je aangeeft dat je gehoor niet zo goed is nog even een YouTube tip:
Je kunt filmpjes automatisch laten ondertitelen door rechtsonder te klikken:
Bekijk bijlage 330046
Of rechtsboven op:
Bekijk bijlage 330047
Vervolgens kun je dan meelezen ipv luisteren:
Bekijk bijlage 330048
Helaas bij deze video alleen in het Engels maar voor sommige video’s in meerdere talen beschikbaar.
Ik weet wel, hoe ik de ondertiteling kan instellen. Maar het staat helaas niet in het Nederlands. Toch bedankt van deze uitleg.
 
Wel, ik besloot vandaag toch een Oase Biometer Thermo 600 aanschaffen.
Ik hoor toch niks, dus het gepiep of geronkel van dat apparaat is voor mij geen punt.
En ik kan altijd de verwarming extern of intern verplaatsen.
Mocht ik problemen mee toch krijgen, heb ik een pech mee.

Hoe dan ook, bedankt van uw reacties.
 
als je de oase openmaakt gewoon eerst even de verwarming eruit halen dan stoot je hem ook niet kapot
 
als je de oase openmaakt gewoon eerst even de verwarming eruit halen dan stoot je hem ook niet kapot
Ik vermoed al dat ik voorzichtig mee moet.

2 onderste lades met witte korreltjes. Moet ik de visnet-zakjes losknippen? Of moet ik het zo laten liggen?
 
Ik heb deze pomp eens helemaal ingedeeld volgens de pondguru methode sinds een week, ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Ik heb gisteren mijn Oase Biomaster Thermo 600 ingestalleerd.

Wat waren de aanzuigset (de hoofden dat aan de slangen aansluiten) best wel lastig, want ik moest door een gaatje van de achterwand twee aanzuigset duwen...wat een rotklus! Want dat gaatje is wat krap voor grote aanzuigset. Eindelijk lukte het!

En twee slangen zijn nogal hard om te buigen, daar ik de slangen in een kastje met beetje moeite probeerde stoppen. Ik moest de slangen ook beetje verkorten. Gelukkig geen punt meer.

Tot ik de stekkers van de verwarming en de filter stak en drukte op een drukknop. Kwam er uit de spraybar nog geen water uit.
Bleek het water door de filter nog bezig stromen en er stroomde ineens het water uit...gelukkig!
En ik draaide de regelknop op de aanzuigset naar mini. Geen punt.

Vandaag kwam mijn moeder op mijn verzoek even langs om het geluid te controleren, ivm mijn handicap doof. Zij hoorde niks, dus een goede teken!

Nu maar afwachten, of de planten en de vissen ermee blijven leven.
 
Het blijft altijd een beetje lastig in zo'n kastje met al die spullen die je erin kwijt moet, en de 600 is niet een klein filter:)
 
Hoop dat het goed gaat
houd wel je uitstroom in de gaten (lucht bellen) of er geen lucht aangezogen wordt ivb de heater als het filter lucht aanzuigt wordt de houder waar de staaf in zit niet goed gevult.
Het resultaat laat zich raden.
 
Volgende keer je slangen even in warm water leggen, voordat je gaat installeren.
Dan zijn ze lekker flexibel en dat werkt een stuk makkelijke.
 
Nu maar afwachten, of de planten en de vissen ermee blijven leven.
Ik neem aan dat je niet het oude filter geheel met alle media heb verwijderd en nu alleen de nieuwe erop heb staan draaien? Zo wel gaat dit zeker gedoe geven.
 

Terug
Bovenaan