Oase Crystalskim 600 versus Eheim skim 350


Danny6

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2022
Berichten
112
Leeftijd
45
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn twee aquariums deze twee oppervlakte skimmers hangen en deze zijn dusdanig verschillend dat ik mijn ervaring graag wil delen.

Allereerst de Oase, deze gebruik ik momenteel in mijn Aquatlantis aquatower. Deze skimmer heeft de uitstroom naar onderen toe en omdat dit aquarium wat hoger is heeft dat de voorkeur. De skimmer is muisstil en makkelijk te regelen wat snelheid betreft, geen natte vingers. Ook kun je het korfje makkelijk verwijderen en dat het filtersponsje met een pincet eruit halen om uit te spoelen.
De skimmer doet perfect zijn werk en ik heb er nog geen enkele vis of garnaal in gehad. Voorheen hing deze in de Juwel Rio.

En dan de Eheim...
Omdat de Eheim de uitstroom zijwaarts heeft leek dit mij een betere skimmer voor de Rio dan de Oase, maar wat een onding is dit vergeleken met de Oase. Hij zuigt snel lucht aan op de hoogste stand en maakt dan ook wat geluid. Ook zit de schuifknop voor het instellen aan de zijkant onder water. Het filtersponsje zit veel dieper in het apparaat en deze kun je er alleen uithalen door de kap eraf te halen. Dit gaat alleen door de hele skimmer uit het water te halen. De schacht is wat dieper en er zit geen korfje op de inlaat. Door de diepere schacht is er wel een goed skimeffect. Resultaat: 2 guppen in de schacht na 2 dagen gebruik. 1 gup overleden, de 2e was ik gelukkig op tijd bij.
Om de problemen met de Eheim op te lossen heb ik een extra filtersponsje gemaakt en bovenin de schacht gezet. Helaas gaat dan het drijfende deel sneller onder water waardoor het skim effect verdwijnt.
Ik had het eigenlijk niet verwacht van een Eheim product maar ben er dus niet zo tevreden over.
 
Dit is de Oase skimmer van boven.
20230104_104250.jpg
 
En dit de Eheim zonder en met zelf gemaakt sponsje.
20230104_104058.jpg


20230104_104149.jpg
 
Bedankt om te delen. Inderdaad interessant voor wie er een wil aanschaffen.
 
Er is al een oplossing
5D806EE2-A277-4598-B72D-0C4B4AE9225B.jpeg
 
Ik ken de Oase niet maar gebruik de Eheim en vind het onderhoud opzich prima te doen.
 
Ik heb de oase 350 skimmer sinds een week. Zodra ik het doorzichtige bovenstuk erop zet wordt er teveel lucht aangezogen waardoor het continue herrie maakt en bellen blaast, ik ben 2.5 uur bezig geweest om de positie/diepte te veranderen maar ik houdt het probleem. Zodra ik het doorzichtige onderdeel weg laat is het probleem direct verholpen. Wel helaas 48 uur later met 2 dode kardinalen tot gevolg, die tegen de skimmer aangezogen waren en er niet meer vanaf konden komen. Dit terwijl Oase meerdere opties aangeeft waarop het gebruikt kan worden, waaronder een zonder het gebruik van het doorzichtige onderdeel, ze geven expliciet aan dat dit ook veilig is voor de kleinere bewoners. Niet dus. Het is een mooi apparaatje maar ik heb nog zo m’n twijfels. De outlet aan de onderkant is wel ideaal trouwens!
 
Ik heb ook de Eheim skimmer. En wat lucht aanzuigen, dat klopt. Daarom heb ik hem op een kleine stand wat betreft l/h.
 
 
Top, morgen gelijk even bestellen.
 
Ik heb ook de Eheim skimmer. En wat lucht aanzuigen, dat klopt. Daarom heb ik hem op een kleine stand wat betreft l/h.
Ik heb hem dan op max staan en als je de vlotter iets onder het oppervlak zet en loslaat dan drijft die en dan heb ik geen last van lucht hier.
Enige nadeel is de 2 kleine zuignappen die nogal snel scheef gaan als je bezig bent in je bak en dan zit ie scheef en daar moet je even opletten.
 
Toch vreemd dat die float insert niet standaard erbij zit.
 
Toch vreemd dat die float insert niet standaard erbij zit.

Lagere aankoopprijs en dan extra verkoop voor uitbreiding? Niet iedereen heeft kleine visjes of garnalen?
 
Ik vind een volwassen gup toch niet echt klein meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik heb de oase 350 skimmer sinds een week. Zodra ik het doorzichtige bovenstuk erop zet wordt er teveel lucht aangezogen waardoor het continue herrie maakt en bellen blaast, ik ben 2.5 uur bezig geweest om de positie/diepte te veranderen maar ik houdt het probleem. Zodra ik het doorzichtige onderdeel weg laat is het probleem direct verholpen. Wel helaas 48 uur later met 2 dode kardinalen tot gevolg, die tegen de skimmer aangezogen waren en er niet meer vanaf konden komen. Dit terwijl Oase meerdere opties aangeeft waarop het gebruikt kan worden, waaronder een zonder het gebruik van het doorzichtige onderdeel, ze geven expliciet aan dat dit ook veilig is voor de kleinere bewoners. Niet dus. Het is een mooi apparaatje maar ik heb nog zo m’n twijfels. De outlet aan de onderkant is wel ideaal trouwens!
Mijn oase 350 werkt perfect. Geen last van lucht aanzuigen.
 
Ik maak gebruik van de Oase 600 en die werkt perfect. Het enige verbeterpunt dat ik kan verzinnen is de kleur. Oase aquariums hebben een zwarte achterwand en droogkamer, jammer dat de skimmer niet in het zwart is uitgevoerd zodat hij wegvalt tegen de achterwand.
 
Ik maak gebruik van de Oase 600 en die werkt perfect. Het enige verbeterpunt dat ik kan verzinnen is de kleur. Oase aquariums hebben een zwarte achterwand en droogkamer, jammer dat de skimmer niet in het zwart is uitgevoerd zodat hij wegvalt tegen de achterwand.
Helemaal mee eens
 

Terug
Bovenaan