Oase highline 400 van 4ndr3


4ndr3

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
73
Leeftijd
55
Bij het voorstellen heb ik beloofd een fotoalbum aan te maken zodra ik begon met het herinrichten van de bak. Nog niet al het nieuwe hout is gezonken, maar mijn geduld begint op te raken, dus we gaan gewoon een start maken.

Het aquarium is een Oase highline 400 en wordt gefilterd door een Oase biomaster850 thermo. De verlichting bestaat uit 2 stuks premium led aangestuurd door een eac.
De bak wordt bewoond door een zestal Pterophyllum Scalare Manacapuru, 15 Paracheirodon Axelrodi, 13 Corydoras Sterbai, 4 overgebleven Gasteropelecus Sternicla, 12 otocinclus, 6 grote Japonica garnalen en 2 L397.

Een foto van 1 van de hoofdbewoners
20220615_172039.jpg


Enkele weken geleden een voorraad kienhout gescoord
IMG-20220716-WA0005.jpeg


En gelijk 2 kleine Pterophyllum Scalare Manacapuru meeg3nomen, omdat er 1 van de grote jongens dusdanig hard tegen de ruit aan gezwommen was, dat hij dit niet overleefd heeft. Als gevolg hiervan was de complete harmonie tussen de overgebleven 4 compleet veranderd. De groep splitste zich in 2 en joeg elkaar constant op. Hopelijk wordt er met de komst van de 2 jonkies na verloop van tijd de rust hersteld.

Grote broer komt alvast polshoogte nemen.
20220716_171801.jpg
20220716_171759.jpg
na het bijplaatsen werden de jonkies een paar minuten tussen de planten gejaagd, maar als snel mochten ze meezwemmen met de groep en mee eten met de rode mug.
20220718_223707.jpg


Nog even een foto hoe de bak er nu bijstaat en dan beginnen met leeghalen.
20220810_140228.jpg

En dan nu aan de slag. Wordt vervolgd
 
Mooie bak en ik had ook 5 Manen en 1 daarvan ging dood maar ik kreeg het advies om er niet een weer bij te plaatsen dus ik ben benieuwd of dat bij jouw goedgaat Andre.
 
Mooie bak en ik had ook 5 Manen en 1 daarvan ging dood maar ik kreeg het advies om er niet een weer bij te plaatsen dus ik ben benieuwd of dat bij jouw goedgaat Andre.
John,
Tot nu toe gaat het zoals ik gehoopt had. De kleintjes zwemmen er nu een dikke maand in en vanaf het moment dat ze erin zatten, hebben de 4 grote hun geschillen bijgelegd. De grote zijn direct weer als een groep samen gaan zwemmen en na een dag of 2 zwommen de kleintjes met hun mee. Af en toe worden ze nog wel eens weggejaagd, maar zodra ze uit het zicht zijn keert de grote weer om. Ook met eten zwemmen ze tussen de grote en krijgen gewoon volop de kans om te eten.

Wat mij opviel toen ik nummer 5 verloor en er maar 4 overbleven, was dat 4 gewoon te weinig is,. De groep viel direct uit elkaar en joeg achter elkaar aan. De bak oogt sinds het toevoegen van de 2 kleintjes een stuk rustiger. Hopelijk blijftdat zo.
 
Echt een mooie bak André (y)
Ik heb sinds 2 maanden een Oase Highline 600 met als hoofdgroep 11 Manacapuru's. Wat een pracht vissen zijn dit hè. Ik heb geen onruststoker(s) in mijn groep ;)
Geniet er van en héél veel plezier en succes met jouw bak en "Manu's"
 

Bijlagen

  • IMG_1057.JPEG
    IMG_1057.JPEG
    229.6 KB · Weergaven: 148
  • IMG_1058.JPEG
    IMG_1058.JPEG
    515.6 KB · Weergaven: 149
  • IMG_1059.JPEG
    IMG_1059.JPEG
    455.7 KB · Weergaven: 144
Vanwaar de verandering van inrichting? Niet meer tevreden?
 
Vanwaar de verandering van inrichting? Niet meer tevreden?
Na 20 jaar van beplante aquaria was het dit keer de bedoeling om meer voor een houtbak te gaan. Maar ik weet hem toch weer steeds voller te zetten. Dit keer wordt dat anders, denk ik. Heb onder andere op dit forum een paar prachtige blackwater aquaria gezien, en laat mij daar nu door inspireren. Ik merk dat ik het inrichten en het plannen daarvan toch wel 1 van de leukste onderdelen van het houden van een aquarium vind.
 
Even een verslagje hoe het gisteren verlopen is.

Ik heb al 2 jaar 2 stuks L397 in de bak zitten. Beide hebben 2 jaar lang niet naar elkaar omgekeken. Juist als je denkt, ik ga de bak aanpassen ligt er 1 verstopt in een leghol en ligt de tweede op wacht voor de ingang, het zal toch niet.
20220810_140321.jpg

Dan maar voorzichtig hierom heen werken en de echinodorus die ervoor staat laten staan. Dan gaat deze er maar uit als de rest van het hout gezonken is. De bak erder leeggetrokken en begonnen meteen nieuwe inrichting.
IMG-20220810-WA0001.jpeg



Het oude hout opnieuw geplaatst en een nieuw stuk vastgemaakt op de achterwand

20220810_171325.jpg


Toch iets van beplanting teruggezet. Tussen het talawawood heb ik enkele vallisneria spirales red tiger gezet en heb ook wat limnobium laevigatum vanuit het vijvertje toegevoegd. Het water heb ik gekleurd met elzenproppen en catappa bladeren die ik al een paar dagen heb laten weken in een emmer. Ook het donker gekleurde water vanuit deze emmer in het aquarium gedaan, zodat deze gelijk kleurt.
Ziehier, mijn nieuwe voorlopige inrichting, ik moet zeggen, ik ben best tevreden.
20220816_114326.jpg

20220816_114145.jpg
 
Vind de echinodorus ook juist wel balans geven zo in de bak, ziet er goed uit! Blackwater blijft qua looks ook gewoon heel gaaf
 
Vind de echinodorus ook juist wel balans geven zo in de bak, ziet er goed uit! Blackwater blijft qua looks ook gewoon heel gaaf
Eens… dat wordt een mooie blikvanger ook. Mooi contrast met de blikvanger ( het hout) links
 
Ik zie dat het alweer een tijdje geleden dus maar eens een update van de bak geven.

Nog altijd is niet al het nieuwe kienhout ingewaterd dus qua inrichting is er niet veel veranderd. De jonge manen doen het fantastisch en groeien goed. De oudere manen hebben ze zonder problemen geaccepteerd. Niet veel nieuws te melden, dus maar afsluiten met een video van het voeren met witte muggenlarven.
 
Eindelijk is er weer een stuk hout gezonken. Gisteren direct met het onderhoud van de bak dit hout erin geplaatst. Ook alle eiken en catappa bladeren ververst en een eikentak toegevoegd. Begint nu echt ergens op te lijken.
'S avonds bijna 80 foto's geschoten met het fototoestel van mijn vrouw. Helaas werd weer duidelijk dat ik niet de fotograaf in de familie ben. 1 foto gelukt en de rest is drama. Met trots toon ik dan ook die ene foto :ROFLMAO:

DSC_0113.JPG


Van de week mijn vrouw maar eens lief aankijken of zij er een paar wil schieten.
 
Leuk om de vooruitgang van je bak te zien.
Je zou de rechterkant ook nog kunnen voorzien van wat hangend Talawa hout, net zoals je aan de linkerkant hebt gedaan. Of wellicht daar wat grotere Echindorussen plaatsen.

Wat betreft je maanvissen. Heb je wel gezien dat je twee verschillende varianten roodruggen hebt zwemmen? De jonge exemplaren zijn de Manacapuru red backs en de grotere exemplaren is een andere variant roodrug.

Als je kijkt naar de scalares met een rode rug, dan zou je die zelfs kunnen opdelen in complexen. Steffen Rothe heeft in een magazine een mooie artikel geschreven hierover.

Hier een artikel over de Manacapuru red back.

 
Dat er aan de rechterkant geen hout staat komt door de locatie van de bak. De foto's recht voor de bak zijn genomen vanaf de eethoek. Vanaf de zithoek kijken we vanaf de rechterkant schuin naar het aquarium. Vandaar dat het hout van linksboven naar rechtsonder loopt. Ik ben het met je eens dat er aan de achterkant meer diagonaal geplaatst hout mag staan, echter is het nog even zoeken naar passende stukken die niet het zicht vanaf de bank blokkeren.

Dat er 2 verschillende soorten roodruggen in de bak zitten was mij nog niet opgevallen, maar ik ben dan ook geen expert. Ze komen allemaal van dezelfde verkoper/kweker, maar ook die zijn afhankelijk van wat ze aangeleverd krijgen. Mag aannemen dat zij niet alles zelf kweken. Er zit een goede 1,5 jaar tussen de grootste en kleinste manen. Het belangrijkste is dat ze volledig geaccepteerd zijn door de rest en ze hebben in elk geval voor een positieve gedrags verandering bij de oudste gezorgd. Maar ik ga me hier wel in verdiepen, want het blijft wel interessante materie. Bedankt voor de link.
 
Snap je punt voor de kijkhoek van de bak. Wellicht dat een mooie moederplant Echindorus het iets meer opvult. Maar dat is natuurlijk geheel aan jezelf. Ik vindt je bak echt potentie hebben voor een mooie biotoopbak. Je hebt nu al een mooie basis aan de linkerkant.

Wat betreft de maanvissen, ze zullen elkaar zeker accepteren. Als je goed gaat kijken naar de Manacapuru red back, dan zul je zien dat die geen rood pigment in de ogen hebben, wat de oudere exemplaren wel weer hebben. Ook de streep patroon kan anders zijn. Maar het mooiste is dat ze elkaar accepteren en ook als een groep gaan rondzwemmen.
 
Hele mooie uitstraling heeft deze bak
 
Ziet er goed uit complimenten! Wat is je ph? En is de donkere kleur van het nieuwe hout of iets anders?
 
Ik heb geen idee hoe hoog de Ph is. Er komt hier een ph van bijna 8 uit de kraan, ik gebruik geen osmosewater. De kleur komt van de toegevoegde catappa bladeren, catappa schors, eikenbladeren uit het bos, elzenproppen, savu pods en zwarte thee.
 
Gisteren wat foto's proberen te schieten, ik moet zeggen ik krijg de kleur steeds beter in beeld.
Bekijk bijlage 352897Bekijk bijlage 352898Bekijk bijlage 352899

een overzicht van overdag
Bekijk bijlage 352900
en steeds donkerder tijdens de schemering
Bekijk bijlage 352901

Bekijk bijlage 352902

Mooi hoe de Kardinaaltetra’s eruit springen qua kleur in het donkere water.

Wat ook mooi is, is de Poecilocharax weitzmani. Een kleine “roof”zalmpje die echt tussen de bladeren zit. Alleen wel lastig met maanvissen te houden ivm de grote van de soort.
 

Bijlagen

  • CE52A8DC-CB55-4865-ACC7-0B8E199F8274.jpeg
    CE52A8DC-CB55-4865-ACC7-0B8E199F8274.jpeg
    257.5 KB · Weergaven: 54
Mooi visje inderdaad, wel een slagje kleiner dan de kardinaaltetra. Tot nu toe zijn de manen van de tetra's fgebleven, zelfs toen ik enkele jonkies heb toegevoegd. Hopelijk blijft dat zo. Maar een prachtig visje om eens in een kleiner aquarium te proberen. Wie weet, ooit.
 
Hier hebben mn Manen destijds de Espei s verslonden dus ik hoop dat de jouwe een beter karakter hebben.
 
Hier hebben mn Manen destijds de Espei s verslonden dus ik hoop dat de jouwe een beter karakter hebben.

Verschilt inderdaad per soort. Bij mijn leopoldi’s had ik destijds als “levend voer” guppen gedaan. Groepje endler guppen, maar al snel hadden de leopoldi’s geen interesse in de jonge guppen. Dan moet je ineens guppen uitvangen. Maar ook de Copella arnoldi kon prima combineren met de leopoldi. Mijn scalares hebben snel voer genaakt van de nieuwe groep Copella arnoldi’s.
 
Mooi visje inderdaad, wel een slagje kleiner dan de kardinaaltetra. Tot nu toe zijn de manen van de tetra's fgebleven, zelfs toen ik enkele jonkies heb toegevoegd. Hopelijk blijft dat zo. Maar een prachtig visje om eens in een kleiner aquarium te proberen. Wie weet, ooit.

Een soort die wel prima erbij zou passen, is de Crenuchus spilurus. Soort gelijk als de Poecilocharax, maar dan groter.
 

Bijlagen

  • 0579DDD2-2172-4CDF-AF0E-E88F30EBF24C.jpeg
    0579DDD2-2172-4CDF-AF0E-E88F30EBF24C.jpeg
    412.7 KB · Weergaven: 48
Hoe is het met de bak?
 
Hoe is het met de bak?
De bak draait gestaag door. Een paar kleine veranderingen gedaan, maar niets groots. De Hydrocotyle leucocephala heeft het als drijfplant niet gered, dus nu sylvania natans aan het proberen. En afgelopen weekend een drietal 1m/2v apistogramma hongsloi toegevoegd. Zijn nog erg klein maar komen langzaam uit het catappaschors tevoorschijn.

Even snel 2 foto's met mijn mobiel gemaakt, maar veel spiegelingen op de foto's. Ik zal binnenkort weer eens fatsoenlijke foto's proberen te maken.

Vanaf de bank gezien.
20230324_174147.jpg


En vanaf de eettafel gezien
20230324_165545.jpg
 
Prachtige bak! Zo zie ik ze graag. Echt een inspiratie 👍🏻
 
Heb je weleens eitjes bij de Manen Andre?
 
Heb je weleens eitjes bij de Manen Andre?
Er hebben er 2 een paar maanden geleden een poging gedaan, maar die waren binnen 24 uur verdwenen. Daarna nooit meer wat gezien, ook geen poets gedrag. Ach ze zijn nog redelijk jong, de oudste gaan richting de 2 jaar en het is wel lekker rustig in de bak zo.
In mijn oude bak van 1,5 m had ik er ook 6 en dat werden 3 koppels. Toen was er bijna altijd wel een stel met eitjes of larven, maar dat zorgde voor veel onrust in de bak. Zodra ze vrij gingen zwemmen waren ze meestal binnen 2 dagen verdwenen en herstelde de rust zich tot het volgende koppel weer begon.
 
Dit keer geen foto's maar een filmpje van het aquarium. De oase app heeft een update gehad waarmee het aanzetten van bewolking een stuk makkelijker geworden is. Het filmpje is gemaakt met mijn telefoon en die versterkt het licht. In werkelijkheid is de bak donkerder, maar het idee blijft hetzelfde.
 

Bijlagen

  • 20230408_202402.mp4
    125.8 MB
Gave beelden Andre.

Enkele Manen hebben een vrij bolle buik en komt dat door het eten want ik zie dat hier niet na het eten op deze overduidelijke wijze. Nu voer ik ook 2 soms 3x per dag.
 
Gave beelden Andre.

Enkele Manen hebben een vrij bolle buik en komt dat door het eten want ik zie dat hier niet na het eten op deze overduidelijke wijze. Nu voer ik ook 2 soms 3x per dag.
Dat klopt, de 4 oudste manen hebben dat altijd al gehad. Ze zijn groot getrokken met dr. Bassleer voer. Dit schijnt nogal krachtig voer te zijn. De 2 jongere manen die er in zitten hebben dit niet. Ik voer 2x per dag, 1x granulaat en 1x diepvries witte mug, rode mug of artemia. Maar die 4 schrokkoppen af laten vallen zonder de rest uit te hongeren valt niet mee.
 
Nee maar goed die hebben zeker geen honger, Ik voer 1x levendvoer en dan als 2e portie wat vlokken of diepvries.
We verwennen ze teveel denk ik.
 
Leuk filmpje, kun je inderdaad veel beter in zien hoe het erbij staat dan enkele foto's.
Ik ben nooit fan geweest van Maanvissen, maar tegenwoordig kan ik ze wel waarderen. Ik heb alleen nooit geweten dat ze zo groot kunnen worden!
Wat lijken ze majestueus in jouw bak! Heel mooi.
 

Terug
Bovenaan