Oase highline 400 van Guppy101


G

Guppy101

Guest
Eindelijk, hij is er en ik ben fier om hem te showen.

Mijn oase highline 400.
Afmetingen: 140x50x60
450l

Filter: biomaster 600

Verlichting: jbl solar nature.

Het is nu eventjes wachten op de bodem en de plantjes.

Bodem: jbl sansibar dark

Planten:

Rode lotus
Lobelia cardinalis
Echinodorus tenellus
Hygrophila difformis
Aponogeton longiplumulosus
Rotala rotundidifolia
Heteranthera zodterfolia
Ludwigia peruensis
Limnophilla sessiflora
Nomaphila stricta
Ammania gracilis
Blyxa japonica
Vallisneria nana
Cryptocorynewendtii green.

Voor de vissen komen er vast en zeker een school maanvissen. Voor de rest zal ik het nog zien.

Mijn vingers kriebelen :D. Dat het maar snel volgende week is.
 

Bijlagen

  • 0F563EDE-B5CE-4870-96E4-D1AC1AEB802D.jpeg
    0F563EDE-B5CE-4870-96E4-D1AC1AEB802D.jpeg
    99.3 KB · Weergaven: 433
  • CDD68561-8A6F-4202-BFDC-D9DB789436CD.jpeg
    CDD68561-8A6F-4202-BFDC-D9DB789436CD.jpeg
    99.3 KB · Weergaven: 473
Laatst bewerkt door een moderator:
Met zo'n mooie bak én die knappe fee ernaast kan er weinig misgaan, denk ik! Heel veel succes gewenst!
Zou wel handig zijn zo een fee. Vooral voor algen eruit te toveren :D
 
Hallo.

Ok we zijn een weekje verder. Dus is het tijd voor een update. De bodem zit erin en de plantjes. Co2 is opgestart. Ik heb wel nog niet de goede verlichting. Ik had de jbl solar nature besteld maar de verkeerde maat werd mij geleverd. Ik mag deze gaan omruilen maar tot nu toe is mijn lamp nog niet aangekomen. Dus staat er voorlopig mijn reserve verlichting erop. Die van aquatlantisch 60 cm. Deze is veel te kort maar beter dan niets denk ik dan.

De meeste planten doen het goed. Ook de rode Lotus. Vallisneria en Aponogeton hebben het wat moeilijker. De bladeren verslijmen maar deze morgen heb ik gezien dat ze nieuwe scheuten maken. Alle andere planten zijn ook nieuwe scheuten aan het maken.

In de linkerhoek achteraan moet er nog een plantje komen. Nomaphila stricta. Deze zal dinsdag hopelijk in de bus steken.

De opstart van de filter was super simpel. Wat een zalige en krachtige filter.

Hierbij de fotos.
 

Bijlagen

  • 4A002C9A-2394-4AAB-A6D6-12A97027800B.jpeg
    4A002C9A-2394-4AAB-A6D6-12A97027800B.jpeg
    40.4 KB · Weergaven: 527
  • AC24656F-7A2A-4581-B7EF-973D20C80391.jpeg
    AC24656F-7A2A-4581-B7EF-973D20C80391.jpeg
    88.2 KB · Weergaven: 447
  • 3CCFBFA1-2EF2-46DF-9973-A33F51813273.jpeg
    3CCFBFA1-2EF2-46DF-9973-A33F51813273.jpeg
    96.4 KB · Weergaven: 399
  • E40E041A-F748-4830-B18D-92AEAA5834B8.jpeg
    E40E041A-F748-4830-B18D-92AEAA5834B8.jpeg
    86.3 KB · Weergaven: 379
  • CB11605C-23BF-403C-8908-3155234DA861.jpeg
    CB11605C-23BF-403C-8908-3155234DA861.jpeg
    111.6 KB · Weergaven: 376
Een mooie, grote bak!
Professionele opstart, zo met je tape en de satéstokjes! :thumbs:
Ziet er alleszins al goed uit, ben benieuwd hoe het er uit zal zien met de uiteindelijke verlichting en na wat ingroeien!
Welke bodem heb je gebruikt eigenlijk?
Veel succes alvast!
 
Welke bodem heb je gebruikt eigenlijk?

Hallo Willem.

De bak is een beetje groter dan mijn vorige bakske inderdaad :D. De bodem is die van jbl Sansibar. Eerlijk gezegd heb ik veel werk gehad met deze bodem vooraleer hij erin zat. Een paar keer gespoeld maar het leek hoe meer ik spoelde hoe meer smurrie eruit kwam. Heb zo een 60kg gepsoeld. Na de derde keer vond ik het welletjes en heb ik het er maar zo ingekpapt:D.

Plantjes erin gedaan en daarna heel voorzichtig gevuld. Uiteindelijk viel de witte waas nog mee en is nu zo goed als weg. Plantjes lijken er wel goed in vast te zitten.
 
mooie bak en inrichting dacht trouwens dat jbl Sansibar al voor gespoeld was dus zo te gebruiken maar kan het mis hebben
Zie dat je een oase pomp hebt kan zo niet zien of je de verwarming ook er bij hebt zo ja dan even op letten deze zijn niet van al te beste kwalitijd bij sloeg ie na twee dagen de automatische zekering er uit.:S
 
mooie bak en inrichting dacht trouwens dat jbl Sansibar al voor gespoeld was dus zo te gebruiken maar kan het mis hebben
Zie dat je een oase pomp hebt kan zo niet zien of je de verwarming ook er bij hebt zo ja dan even op letten deze zijn niet van al te beste kwalitijd bij sloeg ie na twee dagen de automatische zekering er uit.:S

Oei, dan wordt het hier opletten. Ik heb de thermo versie. De verwarming zit dus in de filter. Tot nu toe heb ik het nog niet opgezet. Het water is 26° voor het moment. Heb jij daarna dan een verwarming gekocht van een ander merk? En pastte die dan in de filter?

Op de verpakking van jbl sansibar staat dat het al voorgespoeld is maar dat je het best thuis nog 1 x spoelt alvorens deze in de aquarium te doen. Maar toen ik zag hoe melkachtig het spoelwater was, heb ik het nog maar eens gespoeld, en nog eens.....hoe meer ik spoelde hoe melkachtiger het was. Dus 1 x spoelen is voldoende.
 
Oei, dan wordt het hier opletten. Ik heb de thermo versie. De verwarming zit dus in de filter. Tot nu toe heb ik het nog niet opgezet. Het water is 26° voor het moment. Heb jij daarna dan een verwarming gekocht van een ander merk? En pastte die dan in de filter?

Op de verpakking van jbl sansibar staat dat het al voorgespoeld is maar dat je het best thuis nog 1 x spoelt alvorens deze in de aquarium te doen. Maar toen ik zag hoe melkachtig het spoelwater was, heb ik het nog maar eens gespoeld, en nog eens.....hoe meer ik spoelde hoe melkachtiger het was. Dus 1 x spoelen is voldoende.
Wat de verwarming betreft nog geen ander gekocht bak staat op boven verdieping waar het nogal
Schermafdruk op 2019-06-21 22-15-42.png
is in de zomer dus nu niet nodig eerder koeling en aangezien sommige koelers kunnen verwarmen ben ik nog even aan het kijken
of een airco installeren krijg het zelf ook wel benauwd boven :br::D
Wel gemeld als garantie werk wordt opgelost.
Ben trouwens dit probleem met de verwarming kapot al meer op het net tegen gekomen :(
Wat de jbl sansibar betreft spoelen op zich kan geen kwaad zit geen voedings-gebeuren in de beschrijving is 1 keer spoelen moet voldoende zijn zeggen ze :juggle: ze zijn zelf een beetje onduidelijk er over want als je bij jbl in de product info kijkt.
De bodemgrond onder de kraan afspoelen om transportgerelateerde afzetting te verwijderen.
Kortom naar eigen inzicht spoelen.
 
Week 2,

Nog eens tijd voor een update.

Mijn lamp is er nog steeds niet. Dus blijven we voort doen met de 60cm lamp.:juggle:.Het evolueert traag maar alle planten doen het redelijk goed. De kleuren worden feller en er zit ook overal groei in.

Ook in de Vallisneria wat nieuwe scheutjes gevonden. Die deed het niet al te best maar ik heb intussen ook de reden gevonden. De vallisneria had blijkbaar een ongewone bewonder die maar al te graag haar blaadjes opvrete. Een larve van een kokerjuffer of schietmot.:eek: Zie foto

Beestje is onschadelijk voor vissen maar eet maar al te graag planten op. daardoor dus dat mijn vallisneria er zo opgevreten bij zat. Ik heb dat beest dus netjes verhuisd naar de vijver.

Andere bewoners zijn er ook gespot. De allereerste kuisploeg: de slakken. Blijkbaar hebben deze niet veel last van de nitrietpiek want deze is nu vollop bezig.

De nomaphilla stricta plant is intussen ook aangekomen. Deze zit helemaal achteraan links.

Het ziet er naar uit dat de echinodorus tellenus ook stilletjes aan haar onderwatervorm gaat nemen. Alle emers blaadjes sterven af.

Voila hopelijk van de week eindelijk mijn lamp! Zodat ook de rode planten mooi tot hun recht gaan komen.
 

Bijlagen

  • 1829851B-7637-4AAD-B065-734AA5F48230.jpeg
    1829851B-7637-4AAD-B065-734AA5F48230.jpeg
    109.5 KB · Weergaven: 566
  • C06AFEDF-E0A4-4E70-9342-C092E93F99B7.jpeg
    C06AFEDF-E0A4-4E70-9342-C092E93F99B7.jpeg
    100.2 KB · Weergaven: 342
Ik vindt het meer op een kleine rups lijken wat je op je hand hebt. In elk geval goed controleren blijven of er niet meer gespuis aanwezig is.
 
Ik vindt het meer op een kleine rups lijken wat je op je hand hebt. In elk geval goed controleren blijven of er niet meer gespuis aanwezig is.
Tot nu toe niets meer gevonden. Oef. Ik blijf het in de gaten houden, want er staan veel planten erin waar ze zich kunnen in verstoppen. En je moet al goed zoeken want dat beest zat echt tussen de bladeren verwikkelt. De bladeren plakten echt op haar lijf. Het was al een wonder dat ik die gevonden heb. :eek:
 
Eindelijk de nieuwe lamp is er :D

Ik had er wel al meteen een klein probleempje mee. Na een goed uur was de crypto letterlijk aan het verbranden. Zie video. Ik dacht niet dat zo iets mogelijk was vooral omdat de lamp 60 cm erboven op hangt. Ik heb de lamp dan meteen gedimd en gelukkig is het dan gestopt. Verschil was waarschijnlijk te groot met de vorige lamp. Ik zal dus nu stilletjes aan alles opbouwen zodat de plantjes stulletjes aan de nieuwe verlichting kunnen wennen.
6D689565-9D8E-4F41-BD50-3F2EE55733CD.jpeg

 
Eindelijk de nieuwe lamp is er :D

Ik had er wel al meteen een klein probleempje mee. Na een goed uur was de crypto letterlijk aan het verbranden. Zie video. Ik dacht niet dat zo iets mogelijk was vooral omdat de lamp 60 cm erboven op hangt. Ik heb de lamp dan meteen gedimd en gelukkig is het dan gestopt. Verschil was waarschijnlijk te groot met de vorige lamp. Ik zal dus nu stilletjes aan alles opbouwen zodat de plantjes stulletjes aan de nieuwe verlichting kunnen wennen.Bekijk bijlage 276000
Bekijk bijlage 276001
Dit lijkt me sterk!
 
Zijn mooie bakken en je hebt hem heel gaaf ingericht. Al wat meer een idee van de bewoners? Die zullen binnenkort ook wel gaan komen denk ik, gezien de opstartdatum?
 
Mooie bak! Hoe bevalt dit aquarium? Ik wil er misschien ook één aanschaffen.

Bedankt.

Nog geen seconde spijt van mijn aankoop. Hij oogt mooi, maar is vooral erg praktisch. Je kan alle techniek heel goed verbergen. De achterste ruit is standaard zwart wat de kleuren van vissen en planten ten goede komt.

Ik heb er de filter van oase bijgenomen. Ook een praktische filter met die voorkamer en ingebouwde heater.

Alleen vind ik de kracht toch iets tekort schieten als er veel planten in staan. De biomaster 600 doet 1200 l per uur. Voor een bak van 400l is het wat nipt. Een grotere filter van oase is er niet. Heb er een stromingspomp erbij gedaan en nu is het ok.

Maar voor de bak zelf, vind ik het zijn geld waard.
 
Al wat meer een idee van de bewoners? Die zullen binnenkort ook wel gaan komen denk ik, gezien de opstartdatum?

Yep de eerste visjes zijn al besteld. 30 kardinaal tetras.

Later komen nog een koppel ramirezi, maanvissen en corrydoras julii. Of er nadien nog iets bijkan dan zie ik het nog wel. Alle tips zijn welkom
:)
 
Dit is echt super om te lezen
Ik heb zelf ook dit aquarium op het oog al twijfel ik dus de oase highline 400 en de aqualantis 120
Wat mij nu een beetje afremt is de verlichting van oase
De premium led set wel te verstaan
Als je die koopt met controller
Afstandsbediening en transformer....
Daar kan je het halve aquarium voor halen zo kost dat
Dus ik ben benieuwd de ledset die je heb is die ook zo duur of goedkoper
 
Dus ik ben benieuwd de ledset die je heb is die ook zo duur of goedkoper
hallo

Ik heb de jbl solar nature led verlichting. Deze heeft mij rond de 200 euro geksost. De controller van dat merk is nog niet uit dus daar ben ik nog voor aan het sparen. Kwa kostprijs zal deze tss de 150 en 200 euro liggen. Die komt uit in januari normaal gezien.

ik heb gekozen voor dit verlichting omdat ik die al had op mijn kleinere bak en omdat ik er tevreden van was.

Dit lamp heeft enkel 3 soorten witte tinten. Wil je er ook de kleuren bij dan moet je een appart ledbalk bijkopen.


de oase premium heeft denk ik alle kleuren.

zou niet weten welk systeem het goedkoopst is eerlijk gezegd. Alles bij elkaar gaat de lamp van jbl ook een mooi prijskaartje hebben. Ruw geschat rond de 500 euro.

Maar ik ben er wel blij mee. Ik ben er ook van overtuigd dat de oase premium lamp ook een erg kwalitatief lamp is. Hun aquarium zit alleszins heel goed in elkaar en de filter ook.

succes met de aankoop van je nieuwe aquarium. Ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Ik zie dat ik wat achterloop met mijn updates lol.
Intussen is er ook nog een schooltje van 9 corrydoras erbij. Deze zitten momenteel nog in quarantaine. Maandag ga ik ze overzetten naar de showbak. Dan zal ik nog eens een filmpje plaatsen. ;-)
 
hallo

Ik heb de jbl solar nature led verlichting. Deze heeft mij rond de 200 euro geksost. De controller van dat merk is nog niet uit dus daar ben ik nog voor aan het sparen. Kwa kostprijs zal deze tss de 150 en 200 euro liggen. Die komt uit in januari normaal gezien.

ik heb gekozen voor dit verlichting omdat ik die al had op mijn kleinere bak en omdat ik er tevreden van was.

Dit lamp heeft enkel 3 soorten witte tinten. Wil je er ook de kleuren bij dan moet je een appart ledbalk bijkopen.


de oase premium heeft denk ik alle kleuren.

zou niet weten welk systeem het goedkoopst is eerlijk gezegd. Alles bij elkaar gaat de lamp van jbl ook een mooi prijskaartje hebben. Ruw geschat rond de 500 euro.

Maar ik ben er wel blij mee. Ik ben er ook van overtuigd dat de oase premium lamp ook een erg kwalitatief lamp is. Hun aquarium zit alleszins heel goed in elkaar en de filter ook.

succes met de aankoop van je nieuwe aquarium. Ben benieuwd wat het gaat worden.
Kwa prijs zal het dus niet heel veel uitmaken
Oké top dankjewel ik weet genoeg
 
Tot nu toe niets meer gevonden. Oef. Ik blijf het in de gaten houden, want er staan veel planten erin waar ze zich kunnen in verstoppen. En je moet al goed zoeken want dat beest zat echt tussen de bladeren verwikkelt. De bladeren plakten echt op haar lijf. Het was al een wonder dat ik die gevonden heb. :eek:
Het is dan ook een goede gewoonte om nieuwe planten, alvorens ze te plaatsen, flink te spoelen. Dit voorkomt het binnenhalen van allerlei beestjes die je niet in je bal wilt maar helpt ook bij het tegengaan van een eventuele toekomstige slakkenplaag.
 

Terug
Bovenaan