Wat is er nieuw

Oase Highline 600 of Aqua Medic Armatus 450?

JeroenenMel

Member
Lid geworden
18 februari 2025
Leeftijd
44
Hallo allen, ik ben Jeroen en nieuw op dit Forum en zal mijn aquariumgeschiedenis toelichten. Na jaren terug te zijn begonnen met een Juwel Rekord 60 doorgegroeid naar een Juwel Rio 240 en zo door naar een Red Sea Reefer 250 met zoutwater gaat deze na 8 jaar de deur uit omdat wij gaan verhuizen aan het einde van jaar. Nu ik eigenlijk wel klaar ben met zoutwater, ook mede door de tijd die erin gaat zitten, wil ik opnieuw beginnen met zoetwater. Een gezelschapsbak of Amerikaanse cichliden, daar ben ik nog niet over uit.

Nu wil ik kiezen tussen de Oase Highline 600 of een Aqua Medic Armatus 450 of soortgelijks. Het voordeel aan de Oase is de dichte bovenkant en dit dan in combinatie met een Oase Biomaster 2 Thermo 850.
De Aqua Medic Armatus heeft misschien als voordeel dat je een sump meegeleverd krijgt waar je alles in kunt plaatsen, zoals thermostaat en opvoerpomp. Maar heeft dit gevolgen voor de watersamenstelling/Ph?

Wat is jullie kijk hierop? Een gesloten systeem met extern Filter of een open bak met sump?

Mvg Jeroen

Een open bak of sump heeft als bijkomstigheid dat je veel meer verdamping hebt. En als je co2 toevoegt zal er meer gasuitwisseling zijn omdat met een sump je meer oppervlak hebt.

Ja dat dus, bij mijn red sea reefer vloog het eruit in de zomer. En inderdaad als je Co2 toevoegt en dat raak je sneller kwijt is dat ook zonde.

Haha, ja ik baseer het ook mn oude Reefer 160. Daarbij kregen we nog last van schimmel in de buurt van de bak dus hier geen open bak meer.

Ja dat snap ik, dat is helemaal vervelend. De enige afwegingen die ik nog wil maken : is een sump beter dan een extern filter? En bij de Oase Highline zit de droogkamer links , en ik wil die waar mogelijk in het midden of rechts hebben.
Nu zag ik dat er ook een Oase Highline 600 roomdivider bestaat, dus kun je hem linksom of rechtsom neerzetten. Maar zoals ik zei, ik heb nog wel even bedenktijd.

Gr Jeroen

Tja beter is lastig te zeggen want het ligt ook aan het formaat en wat je in de sump doet denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan