Wat is er nieuw

Oase ShutOff Valve 16/22 gebruiken : Ja of Nee

RoyalGrizzly

Well-known member
Lid geworden
16 augustus 2025
Leeftijd
59
Eerst en vooral: voor iedereen de beste wensen.

Ik heb onlangs een Oase Highline 300 besteld. Deze is voorzien van één bodemdoorvoer. Mijn bedoeling was om tussen die doorvoer en de filter een Oase-dubbelkraan te plaatsen, zodat ik bij onderhoud of eventuele herstellingen de doorvoer kan afsluiten.

De winkel heeft mij dit echter afgeraden. Ik ga namelijk Chihiros Filter Slang Pro (grijs) gebruiken, en volgens hen hoeft deze slang – in tegenstelling tot standaard, minder flexibele filterslangen – niet gereinigd te worden. Daarnaast gaven ze aan dat het plaatsen van extra dubbelkraan-koppelingen de kans op lekkage zou vergroten.

Ik wil er wel bij vermelden dat de winkel mij op andere vlakken al correct en degelijk advies heeft gegeven. De bovenstaande bewering is gebaseerd op hun eigen ervaring en zeker niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Daarom heb ik toch enkele vragen daar mijn buikgevoel zegt deze keer hun raad niet aan te nemen maar aangezien ik nog moet starten is het moeilijk om tegen advies in te gaan en het "beter" te weten.
  1. Klopt het dat de Chihiros Pro slangen in de praktijk niet gereinigd hoeven te worden?
  2. Raden jullie toch aan om net onder de bodemdoorvoer een extra dubbelkraan te plaatsen, zodat ik de waterdoorvoer van het aquarium kan afsluiten, ondanks het mogelijke verhoogde risico op lekkage?
  3. Indien afsluitkranen worden geplaatst: zowel op aanvoer als op afvoer, of slechts op één van beide?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet
Patrick

Ik reinig nooit mijn slangen, als dat nodig is heb je er te veel licht op staan.
Moet ook wel zeggen dat het merendeel bij mij pvc is (zie huiskamer aquarium in mijn handtekening)
Verder zijn die chihiros slangen extreem duur, kan ruim de helft goedkoper.
Voorbeeldje https://zeeaquarium-winkel.nl/siliconenslangen
Nou slangen moet je volgens mij altijd wel periodiek reinigen want er komt snel een laagje in wat de stroming belemmert. Mijn Splendid staat midden in de kamer tegen de muur zonder dat daar zon of direct daglicht invalt en toch komt daar een bruin laagje in. In hoeverre dit negatief van invloed is weet ik niet maar een keer of 2 per jaar rag ik ze ff door.

Nou slangen moet je volgens mij altijd wel periodiek reinigen want er komt snel een laagje in wat de stroming belemmert.

Heb dat in alle jaren dat ik buitenfilters heb nog nooit gehad dat het de stroming belemerde.
Klein beetje bruinalg en biofilm wat er in groeit belemmerd echt de stroming niet zo veel.
Je filter hoger of lager zetten heeft naar mijn mening meer effect ivm opvoerhoogte.

Als je slangen verstoppen is je aanzuigkorf te grof en komt er te veel plant afval in je slangen.

Ja ik heb het nooit gemeten hoor maar ja uit voorzorg rag ik ze want dat is een klein klusje als je de filter toch af en toe doet.

Bij een nieuw opgestart aquarium en/of een slecht Ingedraaid filter kunnen de slangen aan binnenzijde dermate vervuilen dat dit zelfs de doorstroming verminderd.

Dat de flexibele “grijze” Chihiros siliconen slangen minder vervuilen is discutabel, je kan in tegenstelling tot transparante slangen de vervuiling immers niet zien.

Eens per (half)jaar het gehele water circuit goed reinigen is niet ongewoon.

Ja ik heb het nooit gemeten hoor maar ja uit voorzorg rag ik ze want dat is een klein klusje als je de filter toch af en toe doet.
Nou slangen moet je volgens mij altijd wel periodiek reinigen want er komt snel een laagje in wat de stroming belemmert. Mijn Splendid staat midden in de kamer tegen de muur zonder dat daar zon of direct daglicht invalt en toch komt daar een bruin laagje in. In hoeverre dit negatief van invloed is weet ik niet maar een keer of 2 per jaar rag ik ze ff door.
Je spreekt jezelf hier toch wel ernstig tegen.. Of het is een feit dat er snel een laagje in komt dat vervolgens de stroming belemmert, of niet.

Die Chihiros grijze slangen laten idd minder licht door (logisch) waardoor er minder snel dat laagje ontstaat. Dat zal de stroming 123 belemmeren, toch vind ik het ook onder het standaard onderhoud van je filter horen. Helemaal in combi met glazen in- en uitlaten is 't wel zo makkelijk meenemen. Ik zie echter niet in waarom deze specifieke slang sneller zou moeten lekken dan andere siliconen slangen dus mijn inziens kun je die kraantjes prima gebruiken.

Heb dat in alle jaren dat ik buitenfilters heb nog nooit gehad dat het de stroming belemerde.
Klein beetje bruinalg en biofilm wat er in groeit belemmerd echt de stroming niet zo veel.
Je filter hoger of lager zetten heeft naar mijn mening meer effect ivm opvoerhoogte.

Als je slangen verstoppen is je aanzuigkorf te grof en komt er te veel plant afval in je slangen.
De uit slang zo kort mogelijk houden is ook het beste. Veel zie je allemaal bochten enz. Maar nu met zo kort houden heeft het minder druk te leggen.

Bij een nieuw opgestart aquarium en/of een slecht Ingedraaid filter kunnen de slangen aan binnenzijde dermate vervuilen dat dit zelfs de doorstroming verminderd.

Dat de flexibele “grijze” Chihiros siliconen slangen minder vervuilen is discutabel, je kan in tegenstelling tot transparante slangen de vervuiling immers niet zien.

Eens per (half)jaar het gehele water circuit goed reinigen is niet ongewoon.
Is er geen makkelijke manier zonder poespas die slangen te raggen? Zonder dat je alles moet loskoppelen?

Je spreekt jezelf hier toch wel ernstig tegen.. Of het is een feit dat er snel een laagje in komt dat vervolgens de stroming belemmert, of niet.

Die Chihiros grijze slangen laten idd minder licht door (logisch) waardoor er minder snel dat laagje ontstaat. Dat zal de stroming 123 belemmeren, toch vind ik het ook onder het standaard onderhoud van je filter horen. Helemaal in combi met glazen in- en uitlaten is 't wel zo makkelijk meenemen. Ik zie echter niet in waarom deze specifieke slang sneller zou moeten lekken dan andere siliconen slangen dus mijn inziens kun je die kraantjes prima gebruiken.
Maar dan vraag je af, waarom worden de slangen niet zwart geleverd en niet doorzichtig?

Op sommige websites zie ik Chihiros aangegeven als 16/22, maar op de verpakking staat 16/21. Misschien heeft dat invloed op hoe strak de schroef/koppelstuk vastzit.

Is er geen makkelijke manier zonder poespas die slangen te raggen? Zonder dat je alles moet loskoppelen?
Ik koppel geen slangen af, maar enkel het koppelstuk aan filter (OASE)

Met het geheel vanaf koppelstuk….(slangen/veiligheidafsluitkranen/CO2-reactor) tot en met de aquarium-in/uit-stroom) loop ik naar de douche om daar met een slangborstel alles goed te reinigen.

Het is maar eens per jaar en neemt niet meer dan een uurtje in beslag

De uit slang zo kort mogelijk houden is ook het beste. Veel zie je allemaal bochten enz. Maar nu met zo kort houden heeft het minder druk te leggen.

Uitgang bij mij legt iets van 2 meter af inclusief haakse pvc bochten en een co2 reactor.
Zo veel debiet verlies is er niet (emmer vul test met stopwatch)

Ik koppel geen slangen af, maar enkel het koppelstuk aan filter (OASE)

Met het geheel vanaf koppelstuk….(slangen/veiligheidafsluitkranen/CO2-reactor) tot en met de aquarium-in/uit-stroom) loop ik naar de douche om daar met een slangborstel alles goed te reinigen.

Het is maar eens per jaar en neemt niet meer dan een uurtje in beslag
Mijn aquarium heeft een bodemdoorvoer dus de slang zit hier aan vast. Vandaar dat ik wel een dubbelkraan moet plaatsen om de slangen te kunnen meenemen om te reinigen

Kun je niet beter kogelkranen aansluiten en dan met slangthule de slangen daarop aansluiten?

Kun je niet beter kogelkranen aansluiten en dan met slangthule de slangen daarop aansluiten?
De bodemdoorvoer heeft een aansluiting voor een slang aan te koppelen ik zie niet direct een mogelijkheid om een kogelkraan aan te sluiten

Nou ik bedoel ik reinig ze gewoon af en toe en ga ervan uit dat vuil in een slang de uitstroom beinvloed maar hoeveel dat durf ik niet te zeggen omdat ik dit nooit heb gemeten. Kan best maar heel minimaal zijn maar ja 2x per jaar ze raggen is ook niet d moeite toch.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan