Wat is er nieuw

Oase Styleline 85 ander licht beschikbaar?

A1kimber

New member
Lid geworden
1 september 2026
Leeftijd
28
Goedeavond allen,

Na gestopt te zijn door verhuizing ben ik weer klaar om de hobby op te pakken. Hiervoor had ik een Jewel Rio 180 met Helialux. Momenteel niet de ruimte voor zoiets groots.
Ik kijk nu naar de Oase Styleline 85. Deze om in te richten als scape met garnalen bak met rasboa's. Echter, watvoor verlichting is te krijgen voor dit aquarium? Ik zoek iets wat vergelijkbaar is met de helialux:
-instelbare tijden wanneer ze aan uit/gaan, daarbij zelfset dim% in te stellen
-zelf de kleuren instellen

Ik las iets over chihiro lampen. Echter schijnt de kap van het aquarium dan net niet meer helemaal mooi dicht te vallen. Dat is wel jammer.

Uiteraard zal ik bij dit aquarium ook een garnaal-veilige pomp installeren.

Ik hoor graag meningen, of eventuele andere aan te raden aquaria. Ik zoek iets rond de afmeting 50x40x--

Gr, Kimberley

Voor deze situatie (licht inbouwen in de kap) zijn een aantal verschillende lampen beschikbaar die waterdicht zijn en niet zo hoog. Hier een paar die ik ken. Er zijn er zeker meer hoor, maar dat kunnen anderen dan evt aanvullen.

Volledig instelbaar:
- Chihiros Universal WRGB 550
- Chihiros WRGB W60 (vanaf 55 cm aquarium)
- Twinstar G-line+ Pro (vanaf ca 75 cm)
- Sinkor X (budget-optie uit Tsjechië)

Deels instelbaar:
- Twinstar G-line (met losse bluetooth-dimmer alleen tijden en sterkte in te stellen)
- Skylight Entriq (app met 60 kleurprofielen maar geen sturing van individuele kleuren)

Het ligt er ook een beetje aan wat jouw smaak is qua verlichting. Welke eisen je stelt. Twinstar en Chihiros zijn over het algemeen meer gericht op RGB (verzadigde kleuren). Skylight ziet er neutraler/natuurlijker uit. De Chihiros WRGB W zit waarschijnlijk ergens tussen die uitersten in en Sinkor is een beetje "standaard", zoals goedkopere lampen van Superfish.

Laatst bewerkt:
Ik vergeet Fluval. De Aquasky en Plant zijn ook in je kap te plaatsen en hebben een goede app. De kleurweergave van deze lampen is wel minder goed naar mijn mening.

Daytime matrix past ook in de kap. Je kan zelf bepaken welke, en het aantal modules die je in de ledbalk wil inbouwen.

Goedeavond allen,

Na gestopt te zijn door verhuizing ben ik weer klaar om de hobby op te pakken. Hiervoor had ik een Jewel Rio 180 met Helialux. Momenteel niet de ruimte voor zoiets groots.
Ik kijk nu naar de Oase Styleline 85. Deze om in te richten als scape met garnalen bak met rasboa's. Echter, watvoor verlichting is te krijgen voor dit aquarium? Ik zoek iets wat vergelijkbaar is met de helialux:
-instelbare tijden wanneer ze aan uit/gaan, daarbij zelfset dim% in te stellen
-zelf de kleuren instellen

Ik las iets over chihiro lampen. Echter schijnt de kap van het aquarium dan net niet meer helemaal mooi dicht te vallen. Dat is wel jammer.

Uiteraard zal ik bij dit aquarium ook een garnaal-veilige pomp installeren.

Ik hoor graag meningen, of eventuele andere aan te raden aquaria. Ik zoek iets rond de afmeting 50x40x--

Gr, Kimberley

Heb al een idee welke planten-categorie je wil hebben, dit bepaald de benodigde lichtsterkte van de verlichting
IMG_0613.jpeg

Stel jij wilt “easy” planten hebben dan volstaat van de JMB’s de SMD en/of RGB serie, je kan meerdere 30cm lampen combineren/plaatsen, zoals een RGB met meerdere SMD(community/amazon/cichlids)
(Bij de 50cm lampen moet je de totale lengte navragen ivm aansluitsnoer en jouw beschikbare ruimte onder de kap of een beetje diagonaal plaatsen)

Stel jij wilt “medium” planten hebben dan volstaat JMB’s High Power serie, je kan meerdere 40cm lampen combineren/plaatsen, uiteraard heel veel duurder en geen WRGB……..

……of voor de JMB Orion WRGB serie, uiteraard ook heel veel duurder

Daar komen in alle drie gevallen ook nog een losse controller en voeding bij

Meer over JMB verlichting

Laatst bewerkt:
We hebben allemaal zo onze sponsorships hier op het forum, zoveel is duidelijk. 😆

Je kunt qua bak ook de Superfish Scaper 60 (50x35x35) overwegen bijvoorbeeld. Daar zit best een aardige lamp al bij maar dat is een open bak dus daar kan sowieso alles op wat je bedenkt. Andere optie is de Dennerle scaper's tank 70 liter, 50x39x36. Die is als set verkrijgbaar of los, de Superfish is altijd een set met filter en zooi, daar moet je maar net fan van zijn maar het prijskaartje is wel fijn. De meubeltjes van Superfish zijn ook nog best aardig qua looks, de binnenkant ken ik niet.
Van de week bij Utaka geweest en daar hebben ze eea van Sera, waar ik normaliter niet echt fan van ben maar ook die hebben tegenwoordig fraaie sets.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan