Oeps verkeerd gemeten


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste,

Ik had hiervoor een topic over algen op het raam, daarin werd mij gevraagd om het nitraat gehalte te meten.
Dit had ik toen gedaan en er kwam 0,0 uit terwijl ik bemest volgens de EI methode.
Ik had met meten een verkeerd reageermiddel gebruikt.
Heb vanochtend weer gemeten en hier kwam uit dat ik 50 mg/l en meer heb, dit is veel te hoog waardoor het algen probleem zich ook verklaard.
Hoe komt dit zo hoog, ik doe elk weekend een water wissel van 50%.
Maar hoe kom ik van te veel nitraat af?
 
Heb net nog ff in je andere topic gekeken voor meer informatie maar daar is door alle reacties het bos door de bomen ook niet meer te zien! ;)
Wanneer heb je voor het laatst precies ververst,heb je veel vissen en voer je veel?
 
Verversen maar op zich zal de nitraat niet de oorzaak zijn want met de EI zit je hier soms ook tegenaan.Ik zou de helft verversen ervan uitgaande dat je nu wel goed hebt gemeten.
 
Ik heb vanmorgen de helft ververst daarna nog geen meting gedaan.
Het water blijft wel erg wazig vindt ik er zit een soort groene gloed in, dit zou algenbloei kunnen zijn denk ik.
 
Ja klopt dit had ik al, maar pas sinds een week.
De bak draait nu ongeveer 8 à 9 weken en hiervoor geen last gehad van troebel water wel andere problemen, maar die zijn opgelost.
Hij is bovendien niet zo groen als het filmpje hierboven.
Er zitten nog niet veel vissen in en voeren doe ik al helemaal niet veel.
 
Tja zoals ik het allemaal een beetje lees zou ik de oorzaak in het licht zoeken en overvloedige voedingsstoffen, regelmatig water verversen kan gaan helpen na een week of iets langer.

Wat goed zou helpen is snelgroeiers zoals paar flinke bossen hoornblad erin zetten die nitraat en fosfaat vreten, licht dimmen als het mogelijk is of korter gaan belichten naar 6uur voor een poosje.
mag dit niet baten dan is er echt een oorzaak die veel voedingsstoffen afgeeft, zoals een voedingsbodem die teveel afgeeft kienhout/spiderwood dat week is geworden of een keer is gekookt is en te zacht is geworden.

Als laatste redmiddel is een UV-C lamp goed in te zetten , alleen ga niet voor een UV lamp die groter is dan voor het aantal liters van je Aquarium omdat dat dan wel ook te veel bacterien gaat doden en het water te steriel gaat maken.
Nitraat van 50 of hoger betekent vaak teveel vissen of teveel voeren of teveel diepvries/levend geven per dag of te vaak in een week, met name chiclide sticks/granulaat en ook Discus granulaat zijn behoorlijk voedzaam dus ook veel vervuiling van de vissen en mogelijk voerresten.

Je zou ook over aktiefkool kunnen gaan filteren die een deel Nitraat opneemt en wat overige voedingsstoffen wat ook kan gaan helpen om de algenbloei uitte hongeren zodat deze geleidelijk gaat verdwijnen, maar je zal wel de oorzaak van je te hoge Nitraat moeten opsporen waardoor het wordt veroorzaak om niet later weer algenbloei te krijgen.

Zeoliet zou ook inzet baar zijn maar dan gaat je fosfaat waarde te laag worden of op 0 uitkomen en das ook net weer niet goed met zoveel nitraat wat weer de kans op blauwalgen geeft, en al zeker als het water al zo uit balance is met algenbloei.
dus meer kan ik ook niet verzinnen.
 
Goedemorgen,

Ik zou zo ook niet weten waar de hoge nitraat vandaan komt.
Ik heb denk ik 15 kleine vissen(roodkop zalm, neon tetra, algen eters)echt niet veel.
Ik voer om de dag en echt niet te veel.
Ik heb geen voedingsbodem alleen grind.
Ik heb gisteren de helft van het water gewisseld, dat zal ik woensdag weer doen.
Dan zal ik weer een keer het nitraat meten, ik weet niet of ik met mijn set de po4 kan meten.
Wat is eigenlijk de juiste nitraat waarde, 20 mg/l?
We blijven gewoon verder zoeken.
 
Hoeveel nodig is dat is mede afhankelijk van de hoeveelheid licht maar met 20mg kom je vaak een heel eind. De max is eigenlijk 50mg en dat kun je beter niet voor langere duur hebben. Weet je hoeveel nitraat er in je kraanwater zit?
 
Gisterenmiddag de helft van het water vervangen daarna weer de macro oplossing toegevoegd.
Vanmiddag weer gemeten, NO3 50 mg/l, PO4 tussen de 1,0 en 2,0 mg/l
Heb net weer een water wissel gedaan, maar geen macro oplossing toegevoegd wil eerst morgen ff meten.
Zal dan ook het kraan water meten.
 
Ja dat klopt, maar dan kan het toch niet anders dat je dan hoog zit met je no3.
Alles groeit als kool, zelfs de bodembedekkers gaan aardig nu, allen is het water nog niet helder, klein beetje wazig.
 
Als je de helft ververst en 20/2 toevoegt dan kun je zonder verbruik theoretisch niet boven de 40/4 komen tenzij er veel in je kraanwater zit of de bak veel zelf produceert. Maar in de regel valt dat reuze mee en zal de bak ook het nodige verbruiken.
 
Ik heb net het kraan water gemeten op nitraat, maar hier zit geen nitraat in.
Het nitraat in de bak is nu rond de 25 mg/l dus dat is goed.
Het vreemde is als je naar de bak kijkt is hij zo troebel als wat, soort mistig, maar als je dan water pakt voor het testen en je doet dat in het glazen test potje is het kraak helder.
Ik zal wel ff een foto posten bij dit bericht.

IMG_2180.JPG


IMG_2181.JPG


IMG_2182.JPG


IMG_2183.JPG


IMG_2184.JPG
 
Volgens mij is het juist het licht( icm) een co2 tekort en geen overschot.
Deze opmerking kan wel eens heel juist blijken. Op de een na laatste foto zie ik groene stippen hetgeen wijst op een CO2 tekort. T.o.v. je nitraat niveau is je fosfaat (te) laag. Beide zorgen voor groenalg.
De zachte variant kan er inderdaad wat "mistig" uitzien. Oorzaak CO2 tekort. De harde variant verschijnt vaak bij een CO2 tekort én een te laag fosfaat gehalte.
 
Goedemorgen,

Ik heb al vaker gehoord dat het een Co2 tekort is, maar ik heb twee drop checkers in de bak hangen aan elke kant 1 die allebei lichtgroen zijn en ik gebruik dan nog wel de check vloeistof voor 30 mg/l.
Ik heb mijn Co2 controller ingesteld staan op 6,6.
Om nog meer Co2 te geven moet ik dan de cotroller op 6,5 of misschien wel 6,4 instellen?
Krijg ik dan geen problemen met de vissen?
 
Beste,

IK had vandaag een druk programma dus moest nood gedwongen vanmorgen om 7:00 uur al mijn aquarium doen.
Om die tijd is hij nog donker dus ff handmatig het licht ontstoken.
Tot mijn verbazing was hij nu kraak helder.
Ik heb mijn 50 % water wissel gedaan, raampjes weer netjes en macro gedoseerd.
Kom ik net thuis is hij weer troebel heeft dus toch met het licht te maken.
Vreemd!
 
Nog een vraag, jullie hebben het heel vaak over een co2 tekort.
Dit heeft toch te maken met je KH?
En hoe geef je meer co2 als je computer afgesteld staat op 6.5 zonder de vissen te vergassen.
Tot hoe laag kun je gaan met de PH 6.0?
 
Beste,

IK had vandaag een druk programma dus moest nood gedwongen vanmorgen om 7:00 uur al mijn aquarium doen.
Om die tijd is hij nog donker dus ff handmatig het licht ontstoken.
Tot mijn verbazing was hij nu kraak helder.
Ik heb mijn 50 % water wissel gedaan, raampjes weer netjes en macro gedoseerd.
Kom ik net thuis is hij weer troebel heeft dus toch met het licht te maken.
Vreemd!

heb je ook een kaamlaag toevallig?
 
Beste,

IK had vandaag een druk programma dus moest nood gedwongen vanmorgen om 7:00 uur al mijn aquarium doen.
Om die tijd is hij nog donker dus ff handmatig het licht ontstoken.
Tot mijn verbazing was hij nu kraak helder.
Ik heb mijn 50 % water wissel gedaan, raampjes weer netjes en macro gedoseerd.
Kom ik net thuis is hij weer troebel heeft dus toch met het licht te maken.
Vreemd!

Ja als je water hebt ververst en macro's gedoseerd dan kan je inderdaad met het licht aan een waas krijgen, vaak is dit algenbloei dat geeft tijdelijk een witte waas door de overvloedige voedingsstoffen zoals Calcium door water verversen en de Macro's.
Meestal trekt dit in een paar uurtjes weer bij mits je niet over doseert of overbelicht.
Dus logische dat het licht dan uit is de waas ook weer verdwijnt en de volgende dag weer helder is.
Gewoon even de volgende keer eerst water verversen, dag later je macro's toevoegen dit kan goed helpen omdat dan het overtollige Calcium dan is opgenomen of is neer geslagen op de bodem die met deze combinatie algenbloei tijdelijk veroorzaakt.
 
Nee heb geen kaamlaag meer, wel erg gehad.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde met helder als het licht uit is is dat hij dus 's nachts helder is en als het licht weer aan gaat hij weer troebel wordt.
Hij wordt dan niet meer helder alleen als het licht weer uit gaat wordt hij weer helder en de volgende dag als dan het licht weer aan gaat weer troebel.
 
De kh staat in verband met de ph en die twee samen bepalen de hoeveelheid co2 in je bak. Het is daarom ook aan te bevelen om een continutest te gebruiken zodat je goed kan zien hoeveel er in de waterkolom zit. De co2 die je toevoegt zal verder geen meetbare verlaging van de kh hebben.
 
Ik heb 2 dropcheckers in de bak zitten.
Vanmorgen ff gekeken om 7:00 uur(handmatig het licht aan gedaan), maar was goed helder.
Vanmiddag kwam ik thuis was hij weer groen.
Ik ga denk het licht maar een dag of 3 helemaal uit schakelen.
Kijken of dat wil helpen.
 
Ik heb 2 dropcheckers in de bak zitten.
Vanmorgen ff gekeken om 7:00 uur(handmatig het licht aan gedaan), maar was goed helder.
Vanmiddag kwam ik thuis was hij weer groen.
Ik ga denk het licht maar een dag of 3 helemaal uit schakelen.
Kijken of dat wil helpen.

Wacht eens even als je water huishouding klopt en ook je Co2 dan is er heel wat anders aan de hand.

Door 3dagen je licht uit te doen ga je dit probleem niet verhelpen en alleen maar verergeren omdat je met licht uit nog meer ophoping gaat krijgen van voedinstoffen omdat de planten niks meer doen zonder licht.
Gebruik je soms een voedingsbodem die met maar een klein laagje grind is afgedekt ?
En welke voedingsbodem heb je ?
Algenbloei komt enkel door licht en veel voedingstoffen in het water zoals overschot ammonium calcium en organische stoffen en overschot ijzer.
 
Hoi Edje,

Ik heb geen voedings bodem, alleen maar grind.
Heb wel capsules van Kabouter van dit forum in de bodem gedaan bij bep. planten die meer voeding aan de wortel nodig hebben of meer ijzer(de zogenaamde moeilijke planten).
Dus jij denkt dat het licht uit doen niet helpt, zal zo ff kijken staat nu 2 1/2 dag uit.
Ivm mijn werk heb ik de komende weken weinig tijd om dingen te ondernemen.
 
Ik denk ook niet dat het licht uitdoen gaat helpen. Een witte waas is een overvloed aan hetrotrofe bacterien en die krijg je bij veel organische belasting.
Werkt je filter goed en wat zijn nu alle waterwaarden?
 

Terug
Bovenaan