Oever nabootsen


Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Berichten
272
Leeftijd
47
Ik heb laatst een gebruikt aquarium gekocht van 80x95x45 cm. Ik heb het idee om een oever na te maken (blackwater Borneo-biotoop). Om veel gewicht te besparen (mijn vloer van de woonkamer rust op houten balken en ik heb geen idee hoeveel gewicht die kunnen dragen) wilde ik aan de rand enkele blokken turf (schuin afgesneden) gebruiken met daarover een laag zand, in plaats van een heleboel zand of stenen, om zo een schuin aflopende oever na te bootsen. Na twee keer de blokken turf met kokend water te hebben overgoten, in de hoop dat ze zich helemaal zouden volzuigen met water, zijn ze nog steeds niet gezonken. Weet iemand hier een manier om ze wél te doen laten zinken? Ik zat te denken om aan elk blok een platte steen vast te binden, maar andere ideeën hoor ik graag. Ook omdat de turf kleur afgeeft aan het water en voor voedingsstoffen zorgt voor de planten die erin komen, zou ik graag deze methode op een of andere manier willen gebruiken. Ik ben a-technisch, dus prutsen met PUR-schuim o.i.d. om zo het gewenste schuine verloop te krijgen is niet aan mij besteed, helaas.
De mensen van de aquariumspeciaalzaak zeggen altijd dat je voor het inrichten van een aquarium geduld moet hebben (hout moet gaan zinken, waterwaardes moeten in orde komen, etc.), maar het zou toch fijn zijn dat die blokken turf niet meer zouden drijven. Dan kan het zand erin en kan ik verder met de aankleding. Het grote stuk hout dat er ook in komt kan ik wel met een steen zodanig manipuleren dat het voorlopig zo blijft staan als dat de bedoeling is. Daarna is het dan wachten op de juiste waterwaardes, dat dan weer wel.
 
Mijn ervaring met blokken turf is dat het zomaar een maand duurt voordat het echt is ingewaterd. Toch echt geduld hebben helaas.
 
Ja dat duurt gewoon een aantal weken. Kleiner maken helpt heel erg maar als je de structuur van een hele blok wil is dat natuurlijk ook geen optie
 
Vul een pantysok met zand en leg die erbovenop. Als door het water opzuigen je turfblokken zouden gaan werken en je steen schuift eraf, heb je een probleem.
 
Ik denk dat je anders het beste de turfblokken in een ruime emmer met water moet leggen, en daar dan stenen op leggen. Beter dan stenen leggen op het turf en dat het straks op je bodem valt omdat turf ineens toch begint te drijven.

Maar kijk bijvoorbeeld eens hiernaar:
 
Bedankt voor de adviezen. De blokken turf heb ik in het aquarium gelegd en die gevuld met water (ik heb geen grote emmers waar ze in passen). De kleinere stukken drijven ook nog steeds.
Vul een pantysok met zand en leg die erbovenop. Als door het water opzuigen je turfblokken zouden gaan werken en je steen schuift eraf, heb je een probleem.
Als die pantysok verteert (ik neem aan dat dat op den duur gebeurt) is dat dan niet schadelijk voor de waterkwaliteit?
 
Als je hout ver genoeg is ingewaterd, kun je die pantykous er weer af halen. Heeft dezelfde functie als een steen erbovenop, alleen minder gevaarlijk voor je aquarium. Je probeert af en toe wat er gebeurt als je m eraf tilt. Afgezien daarvan duurt het heel lang voor een panty verteert, dat is geen katoen maar kunststof.
En elke vrouw heeft wel een eenling kous in de la, of je koopt een goedkoop paar pantykousjes bij de Appie of de Hema ofzo.
 
Ik vraag me af of je nu minder gewicht hebt in je aquarium... Die turfblokken zuigen zich toch vol met water. Eén liter water zal qua gewicht niet veel verschillen met één liter verzadigde turf.
 
Het gaat niet om het gewicht, het gaat er om dat er beter een panty gevuld met zand op je glazen bodem valt, dan een steen. Met een steen is de kans dat je bak kapot is zeker aanwezig, met een zandpanty niet, terwijl een panty wel verzwaard en dus de turf naar beneden houdt.
Als het turfblok eenmaal volgezogen is, kan de panty eraf.
 
aquariumplanten in een bak met turfblokken wordt een lastig verhaal. emers zal wel gaan maar in black water groeien bijna geen planten.

Als je echt een peatswamp gaat maken met zuur (pH 4-5) water zal turf lang goed blijven, maar als de pH hoger is zal het toch af gaan breken wat op termijn niet bevorderlijk is voor je waterkwaliteit. En vissen uit zwart water zijn doorgaans gevoeliger voor waterkwaliteit dan de meeste andere.

turf is niet zo heel veel lichter dan een lichte steensoort (lava bijv) maar als je echt gewicht wilt besparen kun je beter voor pur- of piepschuim gaan. licht, en breekt niet af.
 
Ik vraag me af of je nu minder gewicht hebt in je aquarium... Die turfblokken zuigen zich toch vol met water. Eén liter water zal qua gewicht niet veel verschillen met één liter verzadigde turf.
Het ging mij er mede om dat turf volgens mij lichter is dan zand of steen. Er moet een behoorlijk stuk opgehoogd worden en om dat met alleen maar zand te doen leek mij turf een betere optie.
 
aquariumplanten in een bak met turfblokken wordt een lastig verhaal. emers zal wel gaan maar in black water groeien bijna geen planten.

Als je echt een peatswamp gaat maken met zuur (pH 4-5) water zal turf lang goed blijven, maar als de pH hoger is zal het toch af gaan breken wat op termijn niet bevorderlijk is voor je waterkwaliteit. En vissen uit zwart water zijn doorgaans gevoeliger voor waterkwaliteit dan de meeste andere.

turf is niet zo heel veel lichter dan een lichte steensoort (lava bijv) maar als je echt gewicht wilt besparen kun je beter voor pur- of piepschuim gaan. licht, en breekt niet af.
Planten komen inderdaad boven waterpeil, moerasplanten of varens. Ik ben aan het oriënteren over osmose-water.
 
Uiteindelijk is het dit geworden. Achter het hout moet er nog meer zand komen, nu ligt er een pantykous gevuld met zand om de blokken turf op de plaats te houden. Daar zou ik dan ook nog wat meer planten willen hebben. Van osmose zie ik af, blijkbaar gooi je veel water weg. Vind ik waterverspilling. De pH wil ik nu gaan verlagen met behulp van een extract, HS Aqua oak bark extract. Welke vissen er uiteindelijk in gaan komen weet ik nog niet precies, een of andere betta-soort, chocoladegourami´s vind ik ook mooie visjes. Tegen de tijd dat de bak is ingedraaid kijk ik wel wat ze bij Utaka hebben of verwachten binnen te krijgen. Ze hebben mij daar goed geholpen bij het opstarten van mijn drie bakken. Soms denk ik weleens dat ze denken: "daar heb je hem weer", maar ze doen nog steeds aardig tegen mij dus zal het wel meevallen.
 

Bijlagen

  • IMG_0633.JPG
    IMG_0633.JPG
    259.2 KB · Weergaven: 130
  • IMG_0632.JPG
    IMG_0632.JPG
    172.3 KB · Weergaven: 129
Om een of andere voor mij onbekende reden gaan de kleinste visjes bij mij dood, dit zijn de Boraras brigittea en de Sundadanio sp. aff. axelrodi. Ik vind heel af en toe een dood visje, de rest zal wel onder de bladeren en takjes op de bodem liggen. De andere drie soorten blijven wel in leven, alhoewel ik ook al dode meervalletjes (Pseudeutropius moolenburghae) heb gehad. Ik heb toen enkele nieuwe gekocht, die leven nog steeds, de tweede lichting Sundadanio´s redt het zo te zien ook niet. In de winkel zitten ze er al vanaf december en daar hadden ze geen sterfte, er is dus iets aan de hand met mijn bak. Met een teststrip meet ik niks aparts, pH ligt rond de 6, in de winkel op ammoniak laten testen maar dat was ook goed. De laatste waterwissel is van een week geleden, op serouslyfish.com heb ik wel gelezen dat de Sundadanio´s daar gevoelig voor zijn, misschien was 30% van het water verversen teveel?
 

Bijlagen

  • IMG_1046[1].JPG
    IMG_1046[1].JPG
    105.7 KB · Weergaven: 95
  • IMG_1077[1].JPG
    IMG_1077[1].JPG
    271.2 KB · Weergaven: 98
  • IMG_1012[1].JPG
    IMG_1012[1].JPG
    150.1 KB · Weergaven: 97
Hè wat balen dat de visjes steeds doodgaan. Hoe ruikt je bak? Met je turfophoging is mijn eerste instinct om ff te kijken of je geen bodem rot hebt. Komen er bubbels omhoog als je je vinger in de bodem steekt? Bij een lichte zwavellucht weet je dan; t zit niet goed.
 
Hè wat balen dat de visjes steeds doodgaan. Hoe ruikt je bak? Met je turfophoging is mijn eerste instinct om ff te kijken of je geen bodem rot hebt. Komen er bubbels omhoog als je je vinger in de bodem steekt? Bij een lichte zwavellucht weet je dan; t zit niet goed.
Er komen geen bubbels omhoog als ik mijn vinger op diverse plaatsen in de bodem steek. Soms ruik ik een soort vislucht? Mijn reuk is niet zo goed, komt denk ik mede door wat chemicaliën die ik in het verleden voor het werk gebruikt heb.
 
Na weer een dode vis (een van de betta´s:confused:) gevonden te hebben, zit ik er sterk over te denken om de turfblokken eruit te halen. Ik kan zo niks anders bedenken dan dat hierin een oorzaak ligt. In mijn andere twee bakken heb ik geen turf, maar ook geen vissterfte en het water komt uit dezelfde kraan. Ik neem aan dat planten geen gifstoffen afscheiden in het water, want ik heb een stekje van een Scindapsus (een kamerplant) op het hout bevestigd en deze groeit goed en vormt uitlopers (ook onder water). In een aquariumwinkel zag ik diverse bakken met deze plant, waarvan de wortels volgens de eigenaar een waterzuiverende werking zouden hebben. Die wortels die in het water hangen geven ook een mooi effect en kunnen als schuilplaats dienen voor de vissen.
De pH ligt rond de 6, als ik de uitleg van Akwarium moet geloven, kan het dan zijn dat mijn turf nu al aan het afbreken is? Wat zou je aan het water kunnen meten om na te gaan welke schadelijke stoffen daarbij vrij komen? Ik had ooit een periode waarbij het eendenkroos explosief groeide (dit viel samen met de vissterfte van destijds, toeval of niet?), maar dat is al een tijd niet meer zo. Ik word er zo langzamerhand moedeloos van, het zijn namelijk niet de goedkoopste vissen, en ruim 40 minder dure vissen die het niet overleefd hebben tikt ook aan.
aquariumplanten in een bak met turfblokken wordt een lastig verhaal. emers zal wel gaan maar in black water groeien bijna geen planten.

Als je echt een peatswamp gaat maken met zuur (pH 4-5) water zal turf lang goed blijven, maar als de pH hoger is zal het toch af gaan breken wat op termijn niet bevorderlijk is voor je waterkwaliteit. En vissen uit zwart water zijn doorgaans gevoeliger voor waterkwaliteit dan de meeste andere.

turf is niet zo heel veel lichter dan een lichte steensoort (lava bijv) maar als je echt gewicht wilt besparen kun je beter voor pur- of piepschuim gaan. licht, en breekt niet af.
 
Scindapsus is een lid van de aronskelkfamilie. In hoeverre giftigheid voor dieren is door te trekken naar vissen, is altijd een gok, maar dit is zeker geen onschuldige plantenfamilie.
Google maar eens op aronskelk en giftigheid.
 
Mijn ervaring: ik had ( nog niet zolang geleden) kamerplanten met de wortels in het water. Heb vissensterfte gehad totdat ik de kamerplanten eruit haalde en een grote waterwissel (50% en 90%) deed. Toen was de sterfte over. Ik kon geen andere verklaring vinden, ik had geen wijzigingen doorgevoerd en mijn waterwaarden waren goed.
 
Veel kamerplanten zijn in meer of mindere mate giftig (of irriterend, maar dat komt voor de vissen op het zelfde neer). Zaak van heel voorzichtig er mee zijn en goed uitzoeken/ na pluizen....
 
Dan haal ik maar eens die plant eruit.
 
Ik zou eerder kijken naar dat turf en al het stilstaande rottende water daardoor. Maar de plant verwijderen lijkt me makkelijker haha! Mochten ze dood blijven gaan dan weet je waarom
 
Ik zou eerder kijken naar dat turf en al het stilstaande rottende water daardoor. Maar de plant verwijderen lijkt me makkelijker haha! Mochten ze dood blijven gaan dan weet je waarom
Is er bewezen dat dat schadelijk is voor vissen? Water kan namelijk niet rotten en de giftige stoffen die vrijkomen stijgen gelijk het aquarium uit. Ik kan nergens aantoonbaar bewijs vinden dat het klopt wat je zegt en krijg de indruk dat iedereen elkaar na roept
 

Ik heb een filter in het aquarium (Eheim professionel4+ 250), die draait op halve kracht. Het water staat niet stil in ieder geval. Eerst maar eens die plant eruit. Vandaag nog even bij de aquariumwinkel geweest waar ik die stek van gekregen heb en het is inderdaad een syndapsis soort (drakenklimop). Ik was niet helemaal zeker of ik de soort goed onthouden had. Hij heeft echter geen dode vissen in zijn aquaria en hij dacht dat het aan de pH kon liggen, voor sommige vissen zou een pH van 6 te laag zijn. Als ik de literatuur geloven mag dan zouden mijn soorten vissen daar tegen moeten kunnen.
 
Het kan zijn dat hij veel vaker ww doet, waardoor de concentratie schadelijke stoffen veel lager is. Aquariumzaken hebben daar vaak een semi-automatisch systeem voor.
 

Ik heb een filter in het aquarium (Eheim professionel4+ 250), die draait op halve kracht. Het water staat niet stil in ieder geval. Eerst maar eens die plant eruit. Vandaag nog even bij de aquariumwinkel geweest waar ik die stek van gekregen heb en het is inderdaad een syndapsis soort (drakenklimop). Ik was niet helemaal zeker of ik de soort goed onthouden had. Hij heeft echter geen dode vissen in zijn aquaria en hij dacht dat het aan de pH kon liggen, voor sommige vissen zou een pH van 6 te laag zijn. Als ik de literatuur geloven mag dan zouden mijn soorten vissen daar tegen moeten kunnen.
Het verschil tussen ph6 en ph7 is wel 14x het kan wel een gigantisch verschil zijn
 
Wat ik doe hij dode vissen: alles wat een mogelijkheid is voor overlijden schoonmaken of verwijderen. Gewoon grote schoonmaak, dan is de kans zo groot mogelijk dat de oorzaak eruit is.
Natuurlijk moet ik daarna opnieuw indraaien en dat vinden sommige mensen eng. Het risico is dat als je dat niet goed doet er vissen doodgaan.
Maar dat wat je vreest bij een grote schoonmaak is nu je nachtmerrie.
Dus veel erger kan het niet worden. Wel beter als je proactief ingrijpt.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
 
Hij heeft echter geen dode vissen in zijn aquaria en hij dacht dat het aan de pH kon liggen, voor sommige vissen zou een pH van 6 te laag zijn.

Ik heb hiervoor met de kamerplanten discussen gehad, nooit een probleem. Nu denk ik dat dat wellicht komt door de frequente waterwissels en misschien de grootte van de vissen.
 
Het kan zijn dat hij veel vaker ww doet, waardoor de concentratie schadelijke stoffen veel lager is. Aquariumzaken hebben daar vaak een semi-automatisch systeem voor.
Waterwissel doe ik elke week, ongeveer 10-15%. Op seriouslyfish.com staat dat een Sundadanio’s niet goed tegen een grote waterwissel kunnen, alhoewel ze bij de aquariumspeciaalzaak waar ik ze gekocht heb ongeveer een derde eruit halen, maar niet elke week. Van de winkel waar ik het stekje destijds van kreeg weet ik niet hoe vaak en hoeveel ze water verversen. Het lijkt alsof ze daar een soort biologisch filter hebben.
 
Sjonge wat een vervelende situatie zeg! :(
 
Wat ik doe hij dode vissen: alles wat een mogelijkheid is voor overlijden schoonmaken of verwijderen. Gewoon grote schoonmaak, dan is de kans zo groot mogelijk dat de oorzaak eruit is.
Natuurlijk moet ik daarna opnieuw indraaien en dat vinden sommige mensen eng. Het risico is dat als je dat niet goed doet er vissen doodgaan.
Maar dat wat je vreest bij een grote schoonmaak is nu je nachtmerrie.
Dus veel erger kan het niet worden. Wel beter als je proactief ingrijpt.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Je haalt dus alles eruit? Bodem, stenen, hout, planten, etc.? Waar laat je de vissen zo lang of doe je ze na de schoonmaak weer in de bak (ik neem gemakshalve aan dat dat maar een paar uur duurt en dan zou ik ze in een emmer o.i.d. doen)? Maak je alleen de buitenkant van het hout schoon of zet je dat in een of ander goedje? Vervang je het filtermateriaal ook?
 
Mijn plan is als volgt: ik bedenk waar de sterfte van kan komen. Je hebt het hier gedeeld en er zijn 2 belangrijke mogelijke oorzaken turf en bodem en/of kamerplant.

Ik zou dan:
1. Vissen in een emmer ( voor een paar uur gaat dat prima). Wel corydorassen in een aparte emmer omdat die bij stress een gif af kunnen geven.
2. Planten in een andere emmer met aquariumwater. Zijn de wortels erg vies, even spoelen. Vieze blaadjes weghalen.
3. Hout en steen even onder de kraan afborstelen en ergens neerleggen.
4. Bodem afhevelen en met schoon water schoonmaken.
5. Overig aquariumwater uit je aquarium.
6. Eventuele prut van de bodem afsponsen.
7. Bodem er weer in.
8. Stenen en hout er weer in.
9. Schoonwater op temperatuur erin.
9. Planten er weer in.
10. Kleibolletjes en capsules bij de planten.
11. Vissen weer langzaam laten wennen en er in.

O ja, filter lichtjes uitspoelen voor t geval er gifstoffen inzitten.

Ik gebruik nooit middeltjes. Alles wat kunstmatig of chemisch is, daar ben ik niet zo van. Het enige wat ik weleens toevoeg is voogle. Dat zou ik als ik jou bak had wel goed, ter versterking van de weerstand. Daar zijn op dit forum ookde meningen over verdeeld of dat werk, maar dat is zeker ‘baat t niet, dan schaadt ‘t niet’.
Alles aansluiten en draaien maar.
Vervolgens vaker water verschonen dan je nu doet, ik zou minimaal 30-50 % per week verversen, dan krijg je ook geen gedoe met dat vissen niet tegen verschonen kunnen. Ik denk dat dat komt omdat je het water te ‘oud’ laat worden en dan wijkt het te veel af van het kraanwater.
Bij mijn vissen maakt t niet uit, die kunnen tegen vaak of minder vaak verversen, maar als je gevoelige vissen hebt, zou ik het water lekker schoon houden.

Er zijn wel wat dingen die je moet weten voordat je dit doet:
Ik heb geen voedingsbodem en weet niet hoe dat werkt.
Ik heb geen osmosewater en weet niet hoe dit plan daarop uitpakt.
Ik heb geen co2 en weet dus niet hoe je dat weer indraait.
Ik heb geen mooie verlichting en dure planten, ik heb planten die onder veel omstandigheden groeien en dit meestal wel aankunnen.
Ik heb geen garnalen die soms gevoelig kunnen zijn.

En als laatste: voor veel mensen op dit forum is deze werkwijze not done omdat ze het te veel ineens vinden. Maar ik doe het als het echt nodig is, en bij mij heeft het altijd goed uitgepakt.
 

Terug
Bovenaan