Wat is er nieuw

"Oeverplanten"

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bart-M
  • Startdatum Startdatum
B

Bart-M

Guest
Hallo leden,

Binnenkort ga ik mijn aquarium weer eens onder handen nemen en de boel omgooien. Het blijft een ZA aquarium alleen dit keer zonder planten. Nu zag ik een topic voorbij komen met kamerplanten waarvan de wortels in het aquarium hingen, dit zag er mooi uit en leek mij een leuk idee om aan mijn bak toe te voegen. Aangezien ik een ZA bak heb zou het mij mooi lijken om ook Zuid Amerikaanse planten hiervoor te gebruiken. Nu ben ik niet echt een tuinman en heb ik ook bar weinig verstand van planten, dus is mijn vraag of jullie misschien een paar mooie Zuid Amerikaanse planten kennen die hier mooi geschikt voor zouden zijn?

Groetjes,

Bart

echinodorussen kunnen als het goed is ook bovenwater groeien 🙂

Dat klopt, maar ik wil graag wat dikkere en stevigere wortles

Wow, dat is echt prachtig. Ik wil een nieuwe bak haha. Sagittaria sagittifolia is inderdaad een leuke plant, bedankt (al)weer 👍

De genoemde planten hierboven dien je in de bodem te planten.
Dat wil je toch juist niet of.....?

MelvinB zei:
De genoemde planten hierboven dien je in de bodem te planten.
Dat wil je toch juist niet of.....?
Plantenmand die je ophangt geen optie?

Mooi,man,Ivo. mooie serie.

Het is de bedoeling om ze met alleen de wortels in het water te hangen

Als je zulke planten wil gebruiken kan je er best kopen die dmv hydrocultuur zijn gekweekt. De wortels zijn dan al aangepast aan zoveel water, en zal het in tegenstelling tot planten die in potgrond zijn gekweekt veel vlotter gaan.
Als je er toch koopt die in potgrond zijn gekweekt, kan je ze best op de vensterbank laten wennen aan de constante vochtigheid. Dit kan wel een maand of 2 duren.

Zou ze niet gewoon in het aquarium laten hangen, maar in een potje met aqua soil zetten waar wat stroming door komt en waar de wortels uit kunnen groeien. Desnoods doe je de soil in een panty.
Zo iets bv.:

746939_0_82_zeepbakje.jpg

Bij je LFS verkopen ze meestal planten die niet geschikt zijn voor in het aquarium te zetten, dit zijn meestal geschikte planten om het eens uit te proberen. Bv. Chamaedorea en Spathiphyllum soorten worden veel verkocht, en zijn heel makkelijk.
Vraag dan wel als ze binnen komen om ze niet onder water te zetten, anders kunnen ze volledig uitdrogen als ze er terug uit worden gehaald.

Als je wat artistieker te werk wil gaan kan je hetzelfde met een Wabi Kusa doen. Vergt alleen wat meer geduld.

Bedankt voor de tips, ik zal ze onthouden. Dat zeepbakje is wel een goed idee, met daar een panty in. Ik zat er ook al aan de denken om langs de hele achterwand bakjes met planten op te hangen

pothos (epipremnum aureum)

check google op pothos aquarium

op de bodem en mooi naar boven uitstekend: papyrus
voor meer voorbeelden: zoek op riparium
gr,r

Die had ik al gezien inderdaad, is een mooie plant. Kan je ook mooi laten klimmen en de achterwand boven het water mee bedekken

Er komt een nieuw plan, achter het aquarium komt een stuk van 120 bij 20 en 10 diep, hier komt gewoon grond en en daar zal ik planten in zetten. Ook zit ik er aan te denken om er wat takken in te leggen die in het water komen te hangen. Kan ik voor dat stuk gewoon paludarium planten gebruiken? Of moet je daarmee echt een hoge luchtvochtigheid hebben?

Om een beetje een idee te krijgen:

581955bartm_0_82_img_7275.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan