Wat is er nieuw

Oeverzones aanleggen in een reeds aangelegde vijver met steile wanden: help!

Misschien denk ik er veel te makkelijk over hoor maar ik zou denken een kokos net langs de rand leggen en wat stenen stapelen dan ben je er ook toch? Metselen en alles is toch helemaal nergens voor nodig als je gewoon wat stenen stapelt?

Groetjes van iemand die net zn eerste aquarium draaiende heeft (en geen vijver)
Bedankt voor de reactie, maar als je kokosmat langs de rand legt, dan moet het over de rand liggen of het schuift erin. En over de rand dan creëer je een hevel en zuigt de vijver zichzelf langzaam leeg.
Ik ga proberen met die grindslurven,, dat lijkt me het makkelijkst en meest flexibel.

• Leuk
Waarderingen: M075
Zodra er stenen op liggen zal het niet zo snel meer gaan glijden denk ik hoor.

Het hevelen zou inderdaad nog wel eens kunnen ik weet niet tot in hoeverre kokos water door laat wat dat betreft, daar heb ik zelf (nog) geen ervaring mee.

Veel succes! ik ben benieuwd naar het eindresultaat

Dat is wél het voordeel van kunststof oevermatten (ja, ben ik weer, nee heb geen aandelen:)) ). De gaten daarvan zijn te groot voor capillaire werking en het materiaal zelf geleidt geen water.

• Leuk
Waarderingen: M075
Intussen is het enkele weken geleden en is het in orde gekomen 🙂
Voor de geïnteresseerden even samenvatten hoe ik het gedaan heb. Een eerste poging waarbij de vijver niet leeg werd gemaakt liep falikant af: vanaf dat er grind in gebracht werd, werd het water zo troebel dat je niet meer kon zien wat je aan het doen was.
Dus dan toch maar alles leeggepompt met een dompelpomp en dan volgende stappen ondernomen (ter illustratie van wat ik bedoel geef ik ook een schetsje mee):

Naamloos.jpg

1. Viltdoek leggen over de epdm om hem te beschermen voor eventuele scherpe grindkantjes (oranje lijn op de schets)
2. Vullen grindslurven met grind 4/16
3. Leggen van de grindslurven: eerste 2 naast elkaar en dan steeds 1 erboven op
4. Grindlaag op de bodem leggen met grind 4/16 en toplaag 16/32 (grijze vlakken op de schets)
5. 'Draperen' van camouflagenet over de grindslurven (groene lijn op de schets). Door die ook in een 'zak' over de viltlaag te leggen krijg je een stabielere constructie van de grindzakken als je die ruimte opvult
6. Opvullen van de gecreëerde ruimte rondom met grind 4/16 en toplaag 16/32

(De keuze voor 4/16 én 16/32 is om reden dat je met 4/16 beter 'gaatjes' kan opvullen zodat het geheel steviger in elkaar zit. De 16/32 als toplaag maakt het visueel veel mooier.)

7. Alles herhalen halverwege de aangebrachte laag om een tweede niveau te creëren
8. Terug vullen van de vijver.

Op die manier heb ik een ondiepe zone (10 cm) in het filtergebied, een diepe zone op 105 cm, een zone op 75 cm en een zone op 40 cm. Dus dat zou alle mogelijkheden voor beplanting moet opengooien.

Alles is getest door met 2 volwassen personen rond te lopen op de niveaus en alles bleek perfect op zijn plaats te blijven liggen 🙂

Resultaat is het volgende:

1B0A9179a.jpg

Mag er best wezen, niet? Zeker als je ziet wat die zgn. 'experten' ervan gemaakt hadden! Vergelijk maar eens met de foto's bij de start van dit topic...

Nu is het zien welke planten ik best waar plaats en dan kan de vijver eindelijk het uitzicht krijgen wat ik van in het begin wenste. Suggesties zijn zeker welkom 😉

Mooi geworden zo! Denk dat je een hele hoop geld hebt bespaard en ik kan me niet voorstellen dat hun het beter hadden gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan