Sinds de kapotte lamp is er veel gebeurd thuis. Ik ben aan een project begonnen om zelf een nieuwe kast te maken icm een grote aquarium. Kort daarop werd niet geheel gepland weer vrijgezel en de bijbehorende nasleep zorgden ervoor dat ik niet de tijd en aandacht aan de Rio 180 heb kunnen besteden die het verdiende. Ik heb wel geprobeerd de boel netjes schoon te houden en de vissen te verzorgen, maar de tijd en zin om mij bezig te houden met de techniek ontbrak een beetje. Het gevolg was dat ik bijna een jaar met een "tijdelijk" lampje boven de bak heb gezeten en dat werd mij niet in dank afgenomen. De penseel alg kwam weer op zetten en mijn plantjes legde stuk voor stuk het loodje met uitzondering van wat java varen en wat javamos.
Een aantal weken geleden was ik er een beetje klaar mee dat het er zo troosteloos bij stond en bedacht mij dat ik mijn net ontdekte hobby lang genoeg had laten versloffen. Tijd om weer lekker aan de slag te gaan en ik ging niet wachten tot de nieuwe bak klaar was. Dit bedacht ik mij natuurlijk weer op zaterdag middag terwijl ik met mijn dochter onderweg was naar huis van de supermarkt. Snel even langs de lokale LFS om te kijken of hij nog een paar plantjes had. Uiteraard had ik helemaal geen huiswerk gedaan of een boodschappenlijst gemaakt en heb zomaar wat plantjes aangewezen die er leuk uit zagen. Er goed voor zitten doe ik wel als ik de nieuwe bak ga inrichten, ik wou vooral de vissen weer een leuk bakje gunnen.
In de avonduren heb ik led verlichting in elkaar gesoldeerd. Ideaal om eerst op de Rio 180 uit te proberen, dan kan je alvast leren wat je wel en niet moet doen als je met de grote bak aan de gang gaat.
Inmiddels ben ik de time controller aan het inregelen zodat ik kan testen wat het effect is op de planten. De algen zijn zo goed als weg, op het kienhout zit nog een beetje, maar dat wordt steeds minder.
De bak ziet er nog lang niet zo mooi uit als dat het deed toen ik er net aan begon, maar dat zal de komende weken nog wel veranderen. Er zit weer mooi groen in, de vissen ogen een stuk relaxter en dat vond ik voor nu even het belangrijkste.
Fotos zijn geschoten met de telefoon, dus mijn excuses voor de kwaliteit
ALP3 profiel met 2x warm wit en 3x wit LED strip met 5630 SMD leds.
ALP3 profiel geplaatst op de Rio incl klepjes
Weerspiegeling van de leds in het water
Rio zonder planten en alle leds op 100% lelijk he
🙁
RGB ledstripje erbij, dat zijn er uiteindelijk 2 geworden.
Plantjes erbij, kijk dat oogt alweer wat frisser
Coridora poseert even, helaas zonder baardharen. Zou dit zand te grof zijn?
Guppy komt ook even buurten
Van alles wat