Wat is er nieuw

Ojoj's Rio 180

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ojoj
  • Startdatum Startdatum
O

Ojoj

Guest
Hier een aantal foto's van mijn eerste aquarium. Helaas heb ik geen foto's beschikbaar van de opbouw, maar daar zal binnen korte tijd verandering in komen. Ik ben van plan om een eigen meubel te maken van steigerhout en gelijk van de gelegenheid gebruik maken om een grotere neer te zeten. De Rio 180 bevalt zo goed in de kamer dat er een groter hoekje vrij komt 🙂

bxzenN1Ta5w4J7NbGGOdK6OBj83OpGgY.jpeg

Corydoras trilineatus komt even kijken.

Tnx 🙂

De foto's zijn van vorige week zaterdag, toen zaten de planten er net een dag in. De vissen zitten er al een week langer in. Het hoe en waarom kan hier terug gelezen worden http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1543700#Post1543700.

De planten die mee gekomen zijn bij de verhuizing zaten vol met penseelalg en heb ik allemaal in de vuilnisbak geknikkerd. Daar viel geen eer meer aan te behalen.

Ik zal morgen wat nieuwe foto's schieten, want de planten zijn in een week tijd veel voller geworden. En dat op 1 lamp
:thumbs:

Hier nog een paar foto's die ik elders al gepost heb. Even groeperen voor het nageslacht 🙂 Helaas niet met de DSLR, maar toch nog net te pruimen.

661357ojoj_0_82_p1010094.jpg

821743ojoj_0_82_p1010095.jpg

Synodontis Eupterus komt even buurten.
556826ojoj_0_82_image_1.jpg

922262ojoj_0_82_image_2.jpg

P.S. NO2 waardes zit ik als een Havik bovenop. Het filter lijkt voorlopig goed zijn werk te doen.

Erg mooi aquarium hoor 😀
Nu lekke ralles laten groeien dan word het echt een plaatje vermoed ik 😛

Ziet er leuk uit hoor met een mooie achterwand.
Nu goed oppassen dat je waarden goed blijven zodat je niet weer algen krijgt. Dat zou zonde zijn toch.

Bedankt allemaal 🙂

Ik ben er zelf ook heel blij mee. Wel zit ik nog een beetje te tobben met m'n visbestand. Ik wil er een kleurrijke gezelschapsbak van maken inclusief een aantal garnalen, maar zit nu een beetje in een spagaat mbt de andere bewoners die bij de bak zaten.

Huidig bestand:
1x Trichogaster trichopterus gold / Goud gourami
2x Hyphessobrycon pulchripinnis - Citroen Tetra
2x Zwaarddrager (m/v)
4x Gymnocorymbus ternetzi - Zwarte Tetra
1x Synodontis Euterus
4x Corydoras Trilineatus

Heel de bak begon eigenlijk met de wens om de Guppies van m'n dochter wat meer ruimte te geven, dus die komen er straks nog bij.

Nu heb ik gelezen dat het nog maar afwachten is hoe de Gournami en Synodontis reageeren op de guppen en garnalen. De rest zal wel redelijk gaan denk ik, maar ik lees her en der dat de Gournami de guppen wellicht te druk vinden en dat de Synodontis misschien per ongeluk best eens een klein visje soldaat zou kunnen maken. Aangezien er een heel klein gupje bij zit maak ik me een beetje zorgen (misschien onterecht).

Wat mij betreft mogen de Citroen en Zwarte Tetra op termijn de deur uit, ik heb er niet zo veel mee. De Synodontis komt volgens mij (gezien mijn plannen) ook beter in een andere bak tot zijn recht. De Gournami twijfel ik nog over. Ik vind hem mooi, maar heeft hij het straks wel naar zijn zin in mijn bak?

Iemand suggesties voor een visbestand? Liefs vredelievend, makkelijk te houden. Niet te groot, veel kleur. Een beetje actief vind ik wel leuk. Liefst te houden samen met garnalen.

Als ik mijn andere meubel en grotere bak heb wil ik een deel inrichten met zandbodem voor de Corydora en een deel wat meer laten begroeien. Een ander forumlid heeft een hele mooie bak gemaakt. Ik vraag me alleen af hoe ik dat in vredesnaam ga combineren. Nog maar even een tijdje over nadenken. Ik denk zelf aan een 120/150cm bak. En dan de combinatie van mijn huidige inrichting samen met de onderstaande.
599464jsiegmund_0_82_dsc00006.jpg

Haalbaar of af te raden?

Het begin is er, ben erg benieuwd hoe dat uitgroeid!
Over visbestanden heb ik niet zoveel verstand, ik ben zelf ook nog maar een paar maanden bezig. In het begin heb ik ook guppen samen gehad met gourami's, maar dit werd niet gezien als een goede combinatie. Ik heb dan ook mijn guppen weggedaan, ben benieuwd wat het vissenbestand wordt.

Ik wou dat ik mijn eerste aquarium zo had ingericht.😉 Ziet er mooi uit hoor!

Vind je het leuk om de scholenvissen (de tetra's en corydoras) uit te breiden? Garnalen kunnen er wel in. Maar over het algemeen is het bij vissen zo, alles wat in de bek past gaat er ook in. Garnalen die snel kweken lijkt mij dan de beste optie.
Zou dan wel eerst de garnalen er in doen voordat je de vissen gaat uitbreiden, zo hebben ze nog redelijk de kans om voor flink wat nakomelingen te zorgen.

Of je moet voor de grotere garnalen gaan, dan zie ik niet zo snel problemen.

Guppen en zwaarddragers zullen wel voor veel nakomelingen zorgen, wel iets om rekening mee te houden denk ik.

Bedankt voor de reacties!

Inmiddels zijn er weer wat ontwikkelingen. De waterwaardes zijn nog steeds in orde, dus heb ik de gok genomen door de Guppies erbij te zetten en de boel als een VN waarnemer in de gaten te houden. In het begin was het heel erg wennen voor de Guppies. De andere bewoners waren best nieuwsgierig (niet op een vervelende manier), maar de het mannetje en baby Gup waren zo onder de indruk van het formaat van de andere vissen dat ze snel beschutting opzochten tussen de planten. De twee vrouwtjes hadden nergens last van hebben vanaf het eerste moment vrolijk rond gezwommen.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en vermaken de guppies zich opperbest en zijn alle angst van de eerste kennismaking helemaal vergeten. De Gournami trekt zich nergens wat van aan en maakt een ontspannen indruk. Ik zal het in de gaten blijven houden en bij de eerste tekenen dat het mis gaat de Gournami ergens anders onder brengen.

Schoolvissen vind ik inderdaad leuk, met name kleine. Het groepje Corydora's wil ik ook uitbreiden van 4 naar minimaal 6 stuks.
Me de garnalen denk ik aan een formaatje van maximaal 4 cm. Grote jongens van een cm of 8 of groter wordt een beetje te veel van het goede denk ik. Misschien moet ik de garnalenwens uiteindelijk ook laten varen hoor, maar vooralsnog lijkt het me leuk om te kijken of het te combineren valt.

De nakomelingen wil ik een beetje in de hand houden. Ik geloof dat de zwarte Tertra's goed zijn in het indammen van een Guppen plaag.

Helaas is gisteren ook het noodlot toegeslagen. Een van de lampen was kapot, dus heb ik een nieuwe gekocht. 's avonds aangesloten en toen de stekker in het stopcontact ging hoorde je een hoop geknetter uit de lichtbak komen. Vervolgens gaat er helemaal niets meer aan. Ik heb voor de zekerheid nu weer de zuurstof pomp aangezet (het is best donker waar de bak staat) en heb me voorgenomen om iets meer tempo in het maken van een meubel en het halen van een andere aquarium te zetten. Zoals het er nu naar uit ziet gaat de nieuwe bak tussen de 120cm en 130cm worden met tussen de 240L en 300L inhoud.

Sinds de kapotte lamp is er veel gebeurd thuis. Ik ben aan een project begonnen om zelf een nieuwe kast te maken icm een grote aquarium. Kort daarop werd niet geheel gepland weer vrijgezel en de bijbehorende nasleep zorgden ervoor dat ik niet de tijd en aandacht aan de Rio 180 heb kunnen besteden die het verdiende. Ik heb wel geprobeerd de boel netjes schoon te houden en de vissen te verzorgen, maar de tijd en zin om mij bezig te houden met de techniek ontbrak een beetje. Het gevolg was dat ik bijna een jaar met een "tijdelijk" lampje boven de bak heb gezeten en dat werd mij niet in dank afgenomen. De penseel alg kwam weer op zetten en mijn plantjes legde stuk voor stuk het loodje met uitzondering van wat java varen en wat javamos.

Een aantal weken geleden was ik er een beetje klaar mee dat het er zo troosteloos bij stond en bedacht mij dat ik mijn net ontdekte hobby lang genoeg had laten versloffen. Tijd om weer lekker aan de slag te gaan en ik ging niet wachten tot de nieuwe bak klaar was. Dit bedacht ik mij natuurlijk weer op zaterdag middag terwijl ik met mijn dochter onderweg was naar huis van de supermarkt. Snel even langs de lokale LFS om te kijken of hij nog een paar plantjes had. Uiteraard had ik helemaal geen huiswerk gedaan of een boodschappenlijst gemaakt en heb zomaar wat plantjes aangewezen die er leuk uit zagen. Er goed voor zitten doe ik wel als ik de nieuwe bak ga inrichten, ik wou vooral de vissen weer een leuk bakje gunnen.

In de avonduren heb ik led verlichting in elkaar gesoldeerd. Ideaal om eerst op de Rio 180 uit te proberen, dan kan je alvast leren wat je wel en niet moet doen als je met de grote bak aan de gang gaat.
Inmiddels ben ik de time controller aan het inregelen zodat ik kan testen wat het effect is op de planten. De algen zijn zo goed als weg, op het kienhout zit nog een beetje, maar dat wordt steeds minder.

De bak ziet er nog lang niet zo mooi uit als dat het deed toen ik er net aan begon, maar dat zal de komende weken nog wel veranderen. Er zit weer mooi groen in, de vissen ogen een stuk relaxter en dat vond ik voor nu even het belangrijkste.

Fotos zijn geschoten met de telefoon, dus mijn excuses voor de kwaliteit

ALP3 profiel met 2x warm wit en 3x wit LED strip met 5630 SMD leds.
385361ojoj_0_82_img20150607wa0013.jpg

ALP3 profiel geplaatst op de Rio incl klepjes
111424ojoj_0_82_img20150607wa0018.jpg

Weerspiegeling van de leds in het water
812631ojoj_0_82_img20150607wa0020.jpg

Rio zonder planten en alle leds op 100% lelijk he 🙁
971916ojoj_0_82_img20150607wa0016.jpg

RGB ledstripje erbij, dat zijn er uiteindelijk 2 geworden.
928822ojoj_0_82_img20150614wa0009.jpg

Plantjes erbij, kijk dat oogt alweer wat frisser
853136ojoj_0_82_img_20150614_004304.jpg

Coridora poseert even, helaas zonder baardharen. Zou dit zand te grof zijn?
662965ojoj_0_82_img_20150617_010507.jpg

Guppy komt ook even buurten
653994ojoj_0_82_img_20150617_010342.jpg

Van alles wat
888185ojoj_0_82_img_20150617_010308.jpg

Belooft veel goeds!

En oh onze grote liefde Aponogeton ulvaceus! :smitten:

Mascha&Ivo zei:
Belooft veel goeds!

En oh onze grote liefde Aponogeton ulvaceus! :smitten:
Ja, ik vond hem ook zo leuk. In de winkel stond er een grote in een bak en ik was gelijk verkocht. Hij groeit als kool moet ik zeggen. Op de ene dag zie je een sprietje van een cm of 4 en de 2 dagen later opeens een blad van zeker 10cm.

Even een foto overdag met de telefoon geschoten. je kunt goed zien dat de planten een stuk voller beginnen te worden. Met name de Aponogeton ulvaceus groeit als kool.

img_20150630_085932.jpg

Een paar dagen geleden begon er een bloem in te groeien. Die had na 2 dagen het oppervlakte van de bak bereikt. Volgens de winkel kon ik de bloem er het best uit knippen omdat de plant er anders al zijn energie in ging steken.

Gaat lekker ja. En die telefoon maakt mooie foto's :foto:

Mascha zei:
Gaat lekker ja. En die telefoon maakt mooie foto's :foto:
Dat is de OnePlus One trouwens. Lekker dingetje voor niet te veel.

Oneplus One

Kleine update:
img_20150707_234509.jpg

img_20150707_234549.jpg

Planten gaan over het algemeen nog steeds lekker, al veranderen de planten op de voorgrond een beetje van kleur en vallen er in sommige blaadjes wat gaten erin.
Ik heb een testkoffertje van wesdijk binnen gekregen. Vanavond alle waterwaardes maar even meten. Momenteel krijgen de plantjes elke dag een beetje Easy-Life EasyCarbo en een keer in de week een beetje Easy-Life Profito

Ook zie je ene kaamlaagje op het oppervlak verschijnen, tijd om met een meer kritisch oog naar mijn stroming te gaan kijken.

Vandaag met de test van Wel dijk aan de gang geweest. Hier kwam het volgende uit rollen:

PH 7 tot 7.5
KH 10
GH 3
NH3 0
NO2 0
NO3 1mg/l
PO4 0.75mg/l

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan