Wat is er nieuw

oke kogel is door de kerk nu de uitvoer nog

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
62
hallo allemaal na lang onderhandelen +- 25 minuten 😀
overeenstemming bereikt om de twee bakken te gaan vervangen voor een grote ga 300x70x70
ga jullie bestoken met veel vragen

1 onderstel waar van maken hout of staal en waarom dan

2 bioloog of filterpompen ook hier wat is het beste en waarom

3 verwarming van de bak aangezien het nog al een plas water is
verwarringselementen of cv of nog andere mogelijkheden

kortom vragen keuzes

ben benieuwd naar jullie op of aanmerkingen en oplossingen
en weet je een topic te staan op het forum met vergelijkbare maten
dan graag de link

groet

jaap

1 onderstel waar van maken hout of staal en waarom dan

staal, dit eventueel bekleden met hout. je heb nogal dikke balken nodig staal kan veel slanker

2 bioloog of filterpompen ook hier wat is het beste en waarom

bioloog en filterpomp. filterpomp voor afzuiging bodemvuil. bioloog werkt gewoon het beste.

3 verwarming van de bak aangezien het nog al een plas water is
verwarringselementen of cv of nog andere mogelijkheden

verwarming kan in bioloog iets van 300 watt dan denk ik, of een verwarming die je doorkoppelt op je opvoer.

succes met de bak!

jakkie30 bedankt voor je input
ben zelf ook al aan het kijken naar een stalen onderstel eens kijken wat dat gaat kosten
1 nadeel heeft het wel zal het moeten laten maken dit terwijl het houten gebeuren een doe het zelf klus is

2 ga mij eens verdiepen in een bioloog totaal geen ervaring mee en inderdaad zat al even met de Vuil afzuiging dus een combi is geen slecht idee lijkt me

3 de verwarming zit mij toch af te vragen of de genoemde 300 watt wel voldoende is en of er geen enorm verlies gaat optreden als je deze in een bioloog zet

groet

jaap

Toch niet door dit mooie kerkje hoop ik? 😛

GUVL8FbhGS0fIqUHgw6u2eG7jRxXePF_.jpeg

ha ha 😀 Botia nee das zonde kun je nog lekker eten ook dus dat doen we maar niet is wel dicht bij overigens is maar goed dat hier binnenshuis gebleven is

zit me net te realiseren dat de topic titel misschien bij sommige gebruikers verkeerde idee�n geeft of zelfs grievend wordt ervaren :stom: :sorry:
is in het geheel mijn bedoeling niet

groet

jaap

Nou, het is een normale uitdrukking hoor, de kogel door de kerk, en ik kom uit een zeer kerkelijke gemeente 😀
Wat een plannen zeg, heerlijk zo'n grote bak!

@Jaap: Dat is echt een erg leuk kerkje. Ik heb er nog nooit gegeten maar ik ben er wel geregeld langs gefietst.

Ik denk dat Ivan je ook van dienst kan zijn met je vragen hij heeft namelijk jarenlang in het Artis aquarium gewerkt.

weet ik Astrid j maar je weet het in deze tijd maar nooit lijkt wel of de mensen steeds een korter lontje krijgen dus om dat voor te wezen van daar mijn opmerking
wat de plannen betreft gaat nog wat worden maar heb er enorm veel zin in is grote wens van mij

Botia inderdaad leuk kerkje 1 ding als je er ooit gaat eten de prijzen zijn niet mis daar was blij dat een ander het betaalde 😉

wat ivan betreft moet nodig weer eens naar hem toe door ziekte een tegenslag van mijn kant al een tijd niet geweest
ga hem zeker vertellen over mijn plannen en natuurlijk om raad vragen en waarschijnlijk de nodige euro�s bij hem achterlaten
voor de inrichting als het zo ver is :stars:

groet

jaap

Onderstel kan gewoon van hout hoor. Staal is niks sterker. Ik ben zeer te spreken over werken met een bioloog. Maar dat is persoonlijk. Ja. En verwarming ligt ook een beetje aan wat je wil gaan houden

BCB02224-9F2E-47EC-819A-F8737ABC1D07_zps9avzspq4.gif
dit is ong 2500 kilo op mijn onderstel

hallo Richvio ben nog druk aan het uit zoeken dus alle hulp is welkom
wat het hout betreft gisteravond met een constructeur zitten bomen deze plaatste een terechte opmerking kijk eens naar de kast waar de 150 cm nu opstaat en doe dat eens maal twee deze staat er toch ook al een jaar of negen op
daarnaast liet ik hem wat foto�s zien van verschillende projecten hier van hout
man gaf aan mooi maar wel erg overkill al die balk constructies en eigenlijk ben ik dat wel met hem eens zie soms dingen voor bij komen waar bij ik denk nou nou komt er een huis op te staan zo zwaar uit gevoerd zit mij dan af te vragen zit hier een gedachte/berekening achter of is het maar zo zwaar mogelijk gaat het zeker goed

wat de bioloog betreft ben mij druk aan het inlezen en info verzamelen wordt zeker vervolgt

wat je laatste vraag betreft moet een mooi onderkomen worden voor een school Maanen en nog het een en ander er bij

groet en bedankt voor het mee denken

jaap

zag net je foto ziet er goed uit zeg en zie je wel hoeft dus niet zo overdreven grof
openend weer hele mooie mogelijkheden dit

Mijn kast zitten bijna geen balken in. Is bijna alleen maar plaatmateriaal. Dikste balkje is 3x4 cm. In het vak van mijn bioloog. Je constructie is bepalend. Deze is gewoon nog met 2 man te tillen.

Als je wil kan ik je altijd foto,s sturen van de bouw er van

Richvio zei:
Als je wil kan ik je altijd foto,s sturen van de bouw er van
alle info is welkom dus graag zal je een pb geven met e-mail info

alvast bedankt

groet

jaap

Voor maat aquarium kun je wel 2 x 300 watt thermostaten gaan gebruiken hoor en deze kun je dan bij de opvoerpomp plaatsen in de bioloog.

Ik zelf ben zeer te spreken over hout en hout kan enorm veel hebben zoals Richard al aangeeft.

Qua bioloog dat is inderdaad even in lezen maar in zo'n maat aquarium is dat echt een uit komst. Filterpomp is niet eens nodig je ververst toch je water dan kun je meteen even de bodem hevelen en klaar is kees.

thermostaten NOOIT bij je opvoerpompen leggen, mocht het zo zijn dat je pomp harder pompt dan dat er water aangevoerd word, dan komt de hele boel droog te liggen, beter is het om ze in het voorlaatste vak te leggen

Waarom wordt er ineens over thermostaten gesproken?

De opmerkingen over het drooglopen begrijp ik, maar dan ook de vraag: heb je niet veel grotere problemen dan met je verwarmingen als je opvoerpomp harder pompt dan de aanvoer van het water is?

~ Ivo

caddyladdy zei:
thermostaten NOOIT bij je opvoerpompen leggen, mocht het zo zijn dat je pomp harder pompt dan dat er water aangevoerd word, dan komt de hele boel droog te liggen, beter is het om ze in het voorlaatste vak te leggen

Ecusses je hebt gelijk bedoelde voorlaatste kamer dit is in iedergeval hoe het mij vertelt is en zo ga ik het ook uitvoeren in de toekomst.

dus topicstarter excusses voor mijn fout over de Thermostaat in mijn andere post.

Als je het op de cv kan aansluiten zou dit een goede optie zijn mijn kennis ligt daar niet vandaar mijn voorkeur naar thermostaat

@Ivo, topic starter vraagt nog om een bevestiging in een van zijn posts vandaar dat er over thermostaten gesproken word

Mascha&Ivo zei:
Waarom wordt er ineens over thermostaten gesproken

~ Ivo

wellicht hierom? "3 de verwarming zit mij toch af te vragen of de genoemde 300 watt wel voldoende is en of er geen enorm verlies gaat optreden als je deze in een bioloog zet"

Mascha&Ivo zei:
De opmerkingen over het drooglopen begrijp ik, maar dan ook de vraag: heb je niet veel grotere problemen dan met je verwarmingen als je opvoerpomp harder pompt dan de aanvoer van het water is?

~ Ivo

voorkomen is beter als genezen he, mocht er onverhoopt losse bladeren van planten oid op/voor je overloop komen, al is het tijdelijk, dan komt er minder water in je bioloog en is het mogelijk dat je pomp het vak leegpompt. maar zoals gezegd"voorkomen is beter als genezen"

Flipper heeft het over het plaatsen van verwarmingen. Vervolgens spreken twee andere forumleden over thermostaten. Dat zijn andere dingen, dus mogelijk verwart dat...

~ Ivo

ok� fijn dat er zo mee gedacht wordt gelukkig begrijp ik wat er met thermostaten bedoelt wordt hoor maar is inderdaad wel wat verwarrend
ben me momenteel druk aan het inlezen en info verzamelen over een bioloog en langzaam komt het 1 en ander samen tot een idee
wat de verwarming betreft daar ben ik nog niet helemaal uit
en of de cv oplossing die een behoorlijk veel werk met zich mee gaat brengen het gaat worden is het nog maar de vraag
daarnaast zit ik mij af te vragen of een zoneboiler geen oplossing kan bieden zit daar namelijk voor het warm water gebeuren al een tijdje aan te denken
kortom nog een hoop om over na te denken

groeten allemaal
bedankt het mee denken

groet

jaap

mss zei:
V
Qua bioloog dat is inderdaad even in lezen maar in zo'n maat aquarium is dat echt een uit komst. Filterpomp is niet eens nodig je ververst toch je water dan kun je meteen even de bodem hevelen en klaar is kees.
mss het idee van een filterpomp is juist bedoelt om dat af hevelen zo veel mogelijk te beperken tevens geeft het mooi de mogelijkheid om de co2 goed te verdelen
daarnaast wil ik het verversen zoveel mogelijk semiautomatisch
laten verlopen dus geen geknoei met slangen
kon jij niet weten natuurlijk dus je input wordt zeer gewaardeerd door onder getekende

groet

jaap

Cv => nee niet doen, je cysteem moet dat heel het jaar blijven aanstaan.
Zonneboiler => nee niet doen, hier heb je een naverwarming nodig om er voor te zorgen dat je ook in de winter warmwater hebt.
Zonnecellen => ja zeker doen, al je energie die je bak op jaarbasis verbruikt met de zon opwekken,

Staal in veel te sterk voor zo'n aquarium. Gewoon in hout, volgens de regels van de kunst.

JbMalawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan