Wat is er nieuw

Olielaag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquamitch
  • Startdatum Startdatum
A

Aquamitch

Guest
Hallo,

Bij mijn nieuw ingerichte aquarium zit op de waterlaag een vetachtige laag. Nu heb ik leisteen erin gedaan. Weet niet of het hier van kan komen. Aangezien ik ook leisteen heb in een ander bakje en hier heb ik dit niet. Weten jullie misschien wat dit kan zijn en hoe ik het weg krijg? En kan dit kwaad? Of is het onschuldig?

Dat is denk ik een kaamlaagje bij de opstart mede omdat je bacteriecultuur nog niet op orde is.

Oke maar dit kan geen kwaad? En hoe krijg ik dit het beste weg?
Kan het geen olie zijn van de leisteen?

Als je bak net draait dan zal dat vat wel wegtrekken. Ik hevel het vaak af als ik het zie met een leeg ijsbakje van 900ml. Maar je ziet het vaker bij de opstart en kan geen kwaad verder. Pas als de laag erg dik wordt en licht wegneemt kun je het beter weghalen.

Je kunt ook even een luchtpompje aanzetten. Of je filter op het wateroppervlak richten. Soms is dat al voldoende.

Kaamlaag van dode bacteri�n ed. Je kunt het heel snel en makkelijk wegkrijgen door er een stuk keukenrol op te leggen en er dan gelijk afhalen

De keukernrol truc pas ik meestal toe.

De keukenrol truc is de snelste. Kan opzich geen kwaad tenzij je meervalachtigen hebt of andere vissen die lucht moeten happen. Want soms kan de laag ze belemmeren om goed lucht te kunnen happen. Als je zorgt voor voldoende stroming zal de laag zich niet opnieuw vormen

Een kaamlaag heb je als de bacteriekuur niet op orde is.

Denk aan:
Overbezetting, slecht draaiende filter, niet voldoende 'ingedraaid', een iets te enthousiast onderhoud aan de filter,...

Een bacteriekuur zal dit op korte termijn oplossen.
Maar als er echt een structureel probleem is zal het terugkeren.

Kaamlaag zijn veelal gewoon dode bacterie�n.. Door weinig (oppervlakte) stroming
Blijft dit drijven, terwijl aLs je voldoende stroming hebt dan wordt het met het water vermengd en komt het uiteindelijk gewoon in je filter terecht.

Hierbij een foto van de laag. Heb het even met een keukenpapiertje geprobeerd.

127174aquamitch_0_85_geen_onderwerp.jpg

Je kan het zoals ik al zei ook vrij makkelijk met een ijsbakje of een andere bak afhevelen.

Lukte het niet of inmiddels al weg?

Het lukt nog niet echt om de laag weg te krijgen. Heb nu de filter boven wateroppervlakte geplaatst zodat het wateroppervlakt beweegt.
Begin steeds harder te twijfelen of het niet door de leisteen komt. Mocht dit zo zijn, kan deze olielaag kwaad voor het aquarium en vissen? En hoe krijg je dit weg? Of is het t beste om de stenen eruit te halen?

Ik denk niet dat dit de oorzaak zal zijn. Als je bak nog niet zolang draait dan kan het heel goed met de bacterien te maken hebben en ik zou dus geduld hebben.
Ik ben geen scheikundige maar zo n kaamlaag kan dacht ik bestaan uit dode en/of levende bacterien alsmede eiwitten en andere organismen.
Ik zou het dagelijks even afhevelen met een ijsbak van 900ml. Kwaad kan het niet en ik heb het ook maanden bij de Wui bak gehad.

wat voor bak is dit en wat voor filter gebruik je?

wat ik heb gemerkt is dat een juwel binnenfilter met maar 1 uitstroom punt niet goed werkt tegen een kaamlaag.

een spraybar met meerdere stromingspunten is hier veel beter in.

zelf gebruik ik er een luchtpomp voor. dan is het binnen een kwartier weg.

Er zijn ook speciale slimmers in de handel. Dat kan je ook kopen...

Ik denk dat het meer te maken heeft met een verse bak en dan zou ik niet direct geld uitgeven voor een skimmer.

Heb inmiddels de leisteen omgeruild voor lavasteen. Direct hierna merkte ik wel dat de olielaag minder werd.. vervolgens met een bakje gedaan en keukenrol en het is weer minder. Nu de filter zijn werk laten doen en dan hoop ik dat het opgelost is.

Helaas heb ik nog steeds last van de laag. Op mijn nanobakje heb ik dit ook zie ik. Zal het dan toch door de leisteen komen?
Hoe los ik dit op? Telkens blijven afhevelen?

Zorgen dat je oppervlakte meer in beweging is

Heb de uitstroom van de filter hoger gezet en zojuist maar even een luchtpompje erin gehangen. Verder nog tips?

Ja, zoals John al een aantal keer aangaf.. geduld hebben 😉
Trekt normaal gesproken wel weg.

kellemes zei:
Ja, zoals John al een aantal keer aangaf.. geduld hebben 😉
Trekt normaal gesproken wel weg.

:thumbs:.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan