Olifantvis overleden


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Beste mensen,

Tot mijn schrik en verdriet is mijn Olifantvis gisteren overleden. Hij was altijd actief, brutaal, at zowat uit m'n hand en ik had hem pas twee jaar. Ik ben met name verdrietig omdat ik hem verdacht van een soort van "intelligentie". Hij speelde namelijk, zwom vrijwillig vertikaal naar boven net voor de pers van het water, liet zich meestromen door de halve bak, en herhaalde dat een paar keer. Net alsof hij hier plezier aan beleefde.

Alle waterwaarden gewoon ok. Het enige is. Ik ververste zondag een beetje water (40 liter van de 220), en ik vergat daarna de verwarming aan te zetten. Normaal houd ik de temperatuur op 26 graden, toen ik de ochtend erna keek was het 22 graden.

Kan dit de oorzaak zijn van deze ramp denken jullie? Of moet ik het ergens anders zoeken?

gr

Mark
 
Triest om dit te lezdn en ik wens je ook strekte toe.
 
Btw, ik heb geen verstand van de Olifantvis, of het aan de temperatuur ligt kan ik dan ook niet zeggen.
Zijn wel prachtige dieren vind ik.
 
Jammer om te horen, helaas.
De temperatuur 4 graden lager is geen enkel probleem, in de rivieren waar ze voorkomen. Schommeld de temperatuur tussen de 20 en 30 graden.
Was deze vis al volwassen toen je 'm kocht?
Het kan natuurlijk ook gewoon ouderdom zijn. Je weet nooit hoe oud een wildvangvis exact is als je ze koopt.

Groetjes John.
 
Jammer om te horen, helaas.
De temperatuur 4 graden lager is geen enkel probleem, in de rivieren waar ze voorkomen. Schommeld de temperatuur tussen de 20 en 30 graden.
Was deze vis al volwassen toen je 'm kocht?
Het kan natuurlijk ook gewoon ouderdom zijn. Je weet nooit hoe oud een wildvangvis exact is als je ze koopt.

Groetjes John.

Dank voor je antwoord John. Hij was wel aan de kleine kant toen ik hem kocht, maar hij is eigenlijk in de twee jaar dat ik hem had, niet gegroeid. Ik denk dus wel volwassen, maar gewoon een klein uitgevallen exemplaartje. Dat temperatuurverhaal had ik ook gelezen, ze zijn wel gevoelig voor schommelingen, maar over bijna 20 uur tijd is zo'n kleine afkoeling natuurlijk niet meer een echte schommeling, is geleidelijk.
Het was het enige dat ik kon bedenken, vandaar. Hij was ook absoluut niet ziek of zo, in tegendeel.

tnx

Mark
 
Er zijn heel veel soorten olifant vissen, van hele kleine (4cm) tot meer dan een halve meter. In de natuur komen ze meestal in zacht zuur water voor, ze staan bekend als gevoelig vissen.

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan