Wat is er nieuw

Ombouw 70x70x70cm kubus.......(Rogerke45)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rogerke45
  • Startdatum Startdatum
Ik wil trouwens met mijn bak een andere kant op qua water verversen. Voorheen elke week 50% waterwissel. Ik vind dit eerlijk gezegd nogal een flinke aanslag elke week op mijn bak. Co2 was hier ook altijd heel onstabiel door, het duurde 2 dagen voordat de indicator weer helder groen was en de bak zat na de ww helemaal vol zuurstof belletjes.

Na wat Googlen kwam ik erachter dat bakken die weinig of vrijwel niet worden ververst er prachtig en stabiel bijstaan en vrijwel algvrij zijn. Ik vond zelfs een video van een aquariumzaak waar de bakken in 25 jaar niet meer waren ververst, alleen aangevuld:

Aangezien mijn bak vol planten staat, er 2 Eheims 350 exp. filters opstaan en het visbestand maar minimaal is ga ik nu om te beginnen naar 25% waterwissel elke maand afbouwend naar helemaal geen waterwissel meer. Ik werk met 100% osmose aangevuld met mineralen, provito, no3 en po4.

Gezien mijn ervaring qua aquarium houden kan ik dit experiment wel aan. Het is een kwestie van alles goed in het oog houden 🙂

Wordt vervolgd.........

Ik zou het niet doen, je krijgt een ophoping van afvalstoffen, ook afvalstoffen en hormonen die je niet kunt meten. Ik zou afbouwen naar 20% per week ofzo😉

Ik wil trouwens met mijn bak een andere kant op qua water verversen. Voorheen elke week 50% waterwissel. Ik vind dit eerlijk gezegd nogal een flinke aanslag elke week op mijn bak. Co2 was hier ook altijd heel onstabiel door, het duurde 2 dagen voordat de indicator weer helder groen was en de bak zat na de ww helemaal vol zuurstof belletjes.

Na wat Googlen kwam ik erachter dat bakken die weinig of vrijwel niet worden ververst er prachtig en stabiel bijstaan en vrijwel algvrij zijn. Ik vond zelfs een video van een aquariumzaak waar de bakken in 25 jaar niet meer waren ververst, alleen aangevuld:

Aangezien mijn bak vol planten staat, er 2 Eheims 350 exp. filters opstaan en het visbestand maar minimaal is ga ik nu om te beginnen naar 25% waterwissel elke maand afbouwend naar helemaal geen waterwissel meer. Ik werk met 100% osmose aangevuld met mineralen, provito, no3 en po4.

Gezien mijn ervaring qua aquarium houden kan ik dit experiment wel aan. Het is een kwestie van alles goed in het oog houden 🙂

Wordt vervolgd.........

Ik had hetzelfde filmpje ook gezien. En een goed gebalanceerd ecosysteem heeft ook helemaal niets nodig natuurlijk. Maar vergis je niet, ook in de natuur word er 'ververst' door middel van regen- en/of smeltwater. Neemt niet weg dat het gewoon prima mogelijk is in een aquarium opstelling! Maar zodra je invloeden van buiten het ecosysteem gaat toevoegen verstoor je het evenwicht. En daar ontkom je niet aan als je voer toevoegt. Het lijkt me verstandig ook eens onderzoek te doen naar verschillende soorten voeding voor de vissen. En natuurlijk hebben ze in die aquariumzaak wel heel veel bakken die ook met elkaar in verbinding staan of in verbinding met een grote sump waardoor een enorme watermassa creëert. Met dit soort experimenten word het steeds makkelijker om een biologisch evenwicht te creëren naarmate je meer massa/volume hebt. Jouw 300 liter is daarbij vergeleken natuurlijk een véél grotere uitdaging.

Persoonlijk heb ik vooral mijn bedenkingen bij het vuil dat zich ophoopt op het substraat. Je zult wel af en toe zeefvuil moeten/willen af hevelen. En inherent daaraan is dat je ook weer water moet toevoegen en dus eigenlijk weer aan het verversen bent. Weliswaar om esthetische redenen maar evengoed verversen.

Na dat allemaal gezegd te hebben, ik ben ontzettend benieuwd naar jouw bevindingen! Ik ga dit topic absoluut volgen en ik wens je alle succes van de wereld!

Ik ben niet helemaal volledig geweest qua geen waterwissels meer.

Mijn plan is om te beginnen met aquaponics, planten die via hun wortels het aquariumwater zuiveren. Mijn open kubusbak is hier uitermate geschikt voor.

Oppervlak van mijn bak is 70x70cm met aan elke zijde een brede dwarsligger van dik glas. Hierop kan ik mijn aquaponics systeem in een plantenbak van zo'n 60cm kwijt. De gewenste gaten boren, slangen aansluiten, lavastenen erin en je (kamer)planten erin.

Hier een erg extreem voorbeeld:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan