OMG...250 is coming...


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Haha beetje zinloos topic, maar wilde even mijn enthousiasme ergens delen 🙂
Net videocall gehad met Raf van Aqualife, en als alles goed gaat, wordt 8 maart onze nieuwe 250x60x70cm bezorgd 🥰
Hij komt op dezelfde plek als de huidige, maar zal dan doorlopen tot het eind van de bank.
Ik zal hier waarschijnlijk het 1 en ander aan commentaar op krijgen 🙈 maar besloten om met externe filters te blijven werken, in plaats van een sump. Ik vind het prettige techniek,
ik heb er al 2 en ik vind het fijn om aan 2 kanten van het aquarium te filteren. Ik weet dat dit met een sump ook had gekund met allerlei leidingwerk, maar toch deze keuze gemaakt.
Onze huidige FX6 en biomaster 850 worden straks nog aangevuld met een extra biomaster 850. Aan beide achterkanten komen 2 droogkamers in zwart afgewerkt, waardoor straks
enkel deze nog zichtbaar zijn, en verder geen techniek, en de achterkant van de bovenkap wordt helemaal glad gemaakt, zonder boringen erin.

🥳

1704535988722.png
 
Leuk vooruitzicht en ik zou maar alvast extra trainen gaan voor de nodige spieren.

Godzijdank komen ze installeren, ze zijn zelfs zo vriendelijk om de huidige aan de kant te gaan zetten, dus als t goed is hoef ik helemaal nergens mee te sjouwen 🙏😂

O mijn god daar wil ik later maar voorzichtig langs naar de aanrecht lopen vanaf de bank.

De doorgang was inderdaad wel een kleine zorg ja, maar de hoekbank kan nog een kleine 6 centimeter verder opschuiven bij de keuken weg, en doordat de bak straks strak tegen de bank kan staan scheelt dat ook nog een cm of 3.
De prullenbakken tegen de muur krijgen een andere plek, waardoor er hopelijk voldoende ruimte overblijft om goede doorgang te hebben, maar het wordt wel ietsje krapper inderdaad 😂
 
Die andere komt er tijdelijk naast te staan dan? 😅

Maar goed bericht in ieder geval 🥳.
 
6 kratjes op een steekwagen moet er wel langs gereden blijven kunnen, voor de rest wat vlees om te delen met de bewoner van jullie hondenmand , spelen jullie zelf niet in toch😀

Over die mand laat ik me verder niet uit wat we daar allemaal in doen 🙊😁


Die andere komt er tijdelijk naast te staan dan? 😅

Maar goed bericht in ieder geval 🥳.

Haha, geen idee. Heb gespeeld met het idee om m te verwerken in ons videomeubel, maar met het oog op energieverbruik etc, gaat ie toch maar weg 😊
 
Ik blijf dit topic maar even gebruiken voor de overgang naar de 250cm. Als het goed is moet ie over een maandje gaan komen. Extra hout ligt al in de week, extra verlichting aangeschaft, extra filter komt nog.
Ik zit nog steeds een beetje met het visbestand in mijn hoofd. Ik heb de neiging om meerdere soorten cichlides te willen naast me neergelegd, en kom uit op het behouden van enkel ons koppeltje EBA's,
en daar 5 of 7 sveni's bij te nemen, de Heckelii's gaan we niet doen.

Verder gaat mee van het huidige aquarium 1 ancistrus, 1 L201, 1 L010A, 1 L144, ongeveer 12 colombiaanse tetra's, ongeveer 12 diamantzalmpjes, ongeveer 15 kardinaal tetra's, 4 albino corydoras, 5 ottocinclus.
De Sveni's zullen jong zijn dus ik vermoed tegen de tijd dat de kardinaal tetra's gevaar gaan lopen ze wel ongeveer aan het eind van hun leven zullen zijn, en ze zullen niet aangevuld gaan worden.
Nou was mijn gedachte om de albino corydoras aan te gaan vullen tot 10 ter vervanging van de sterbai die weg gaan, maar ik lees op amerikaanse fora hier en daar dat corydoras en Sveni geen gelukkige
combi is, omdat ze beide veel op de bodem zijn, en de Sveni mogelijk schade op kan lopen wanneer deze een cory probeert op te vreten, evenals met de otto, vanwege de weerhaakjes die die visjes
hebben. Heeft iemand hier ervaring mee, en moeten we die 2 ook gaan weglaten?

@Lagerwerf ik las jou in een ander topic de roodkopzalm benoemen, een mooi visjes om te zien maar in dit geval niet even risicovol om voer te gaan worden als de kardinaaltetra?
De congo tetra vinden we erg mooi, maar ja, niet biotoop correct. Zwarte varianten tetra vinden we niet mooi, de bloedvlektetra lijkt te veel qua kleur op de colombiaanse tetra die we al hebben.

Dus, bestand zal uiteindelijk worden;

- 2 EBA's
- 5/7 Sveni
- 15 colombiaanse tetra
- 12 diamantzalmpjes
- 10 albino corydoras wel of niet bijhouden bij Sveni's?
- 10 ottocinclus, zelfde vraag
- 1 ancistrus
- 1 L201
- 1 L144
- 1 L010A

Voor mijn gevoel kan er in 900 liter nog wel wat bij?
 
In 900 liter kun je bijna nog wel een baby Orca erbij nemen;)
Nou zullen in elk geval drukke en spannende weken worden Robert.
 
Exciting! Heel tof vooruitzicht. Uiteraard heb ik geen verstand van al die grote cichliden etc maar als het zou kunnen zou ik zeker de Cory’s uitbreiden, zijn fantastisch in een grote groep (hier 15 stuks) en heel nuttig mbt opruimen voer..
 
Exciting! Heel tof vooruitzicht. Uiteraard heb ik geen verstand van al die grote cichliden etc maar als het zou kunnen zou ik zeker de Cory’s uitbreiden, zijn fantastisch in een grote groep (hier 15 stuks) en heel nuttig mbt opruimen voer..

Ja wij kunnen ook niet wachten! 🤩
Ik zou graag de cory's uitbreiden, of iig de sterbai's vervangen door albino's gezien die veel mooier kleuren boven onze donkere bodem, de sterbai zien we veel moeilijker.
Maar dan alleen als de Sveni's geen risico lopen ermee. De albino's worden best wel groot, dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat een sveni een poging zou doen er 1
weg te slikken, maar wacht even de reacties erover af.
 
@Lagerwerf ik las jou in een ander topic de roodkopzalm benoemen, een mooi visjes om te zien maar in dit geval niet even risicovol om voer te gaan worden als de kardinaaltetra?
De congo tetra vinden we erg mooi, maar ja, niet biotoop correct. Zwarte varianten tetra vinden we niet mooi, de bloedvlektetra lijkt te veel qua kleur op de colombiaanse tetra die we al hebben.
Inprincipe geldt de regel, dat als het in de bek past, het er ook ingaat. Nu heb ik niet de ervaring dat Geophagus jaagt op levende vissen, maar als er toevallig 1 op hem afzwemt, zal hij niet twijfelen om zijn bek open te doen. Na verloop van tijd zullen slank gebouwde zalmen dus wel minder worden, en daarmee in gevangenschap geen goede combi met G. Sveni.
Zelfde geld eigenlijk met corydoras, maar die zie ik wel als groter risico.
Corydoras kunnen lekker onbehouwen en onverschrokken zijn, waardoor het risico groot is dat hij in de bek van een volgroeide Geo belandt, met alle gevolgen van dien. (Ook hier zal het waarschijnlijk weer een perongeluk geval zijn, maar een volgroeide Sveni haalt zeker de 25cm en een formaat bek waar een Corydoras makkelijk inpast)


zeker de Cory’s uitbreiden, zijn fantastisch in een grote groep (hier 15 stuks) en heel nuttig mbt opruimen voer..
Hier zijn de Geo's eigenlijk nog veel beter in.


Qua aantallen van de Sveni neig ik eigenlijk meer naar 9 of meer, als 5. (Er van uitgaande dat je voor jonge vissen gaat)
Na ongeveer 1,5-2 jaar gaan er koppels vormen, (ze zijn dan +-15-20cm) maar vervolgens wordt er net zo makkelijk weer van partner gewisseld.
Op jonge leeftijd is het geslacht onmogelijk te zien, vandaar dat ik adviseer om met een grotere groep te starten (naast het feit dat het groepsvissen zijn)

Qua bijvissen moet je denk ik naar een minimale hoogtemaat kijken van +-2cm, om het risico van levend voer te vermijden.

Edit. Je beste kans, als je toch voor corydoras wilt gaan, deze zo groot mogelijk aan te schaffen. Als je dan een jonge groep Sveni (5-7cm) neemt, groeien ze met elkaar op, en zal het risico beperkt zijn.)
 
Inprincipe geldt de regel, dat als het in de bek past, het er ook ingaat. Nu heb ik niet de ervaring dat Geophagus jaagt op levende vissen, maar als er toevallig 1 op hem afzwemt, zal hij niet twijfelen om zijn bek open te doen. Na verloop van tijd zullen slank gebouwde zalmen dus wel minder worden, en daarmee in gevangenschap geen goede combi met G. Sveni.
Zelfde geld eigenlijk met corydoras, maar die zie ik wel als groter risico.
Corydoras kunnen lekker onbehouwen en onverschrokken zijn, waardoor het risico groot is dat hij in de bek van een volgroeide Geo belandt, met alle gevolgen van dien. (Ook hier zal het waarschijnlijk weer een perongeluk geval zijn, maar een volgroeide Sveni haalt zeker de 25cm en een formaat bek waar een Corydoras makkelijk inpast)



Hier zijn de Geo's eigenlijk nog veel beter in.


Qua aantallen van de Sveni neig ik eigenlijk meer naar 9 of meer, als 5. (Er van uitgaande dat je voor jonge vissen gaat)
Na ongeveer 1,5-2 jaar gaan er koppels vormen, (ze zijn dan +-15-20cm) maar vervolgens wordt er net zo makkelijk weer van partner gewisseld.
Op jonge leeftijd is het geslacht onmogelijk te zien, vandaar dat ik adviseer om met een grotere groep te starten (naast het feit dat het groepsvissen zijn)

Qua bijvissen moet je denk ik naar een minimale hoogtemaat kijken van +-2cm, om het risico van levend voer te vermijden.

Edit. Je beste kans, als je toch voor corydoras wilt gaan, deze zo groot mogelijk aan te schaffen. Als je dan een jonge groep Sveni (5-7cm) neemt, groeien ze met elkaar op, en zal het risico beperkt zijn.)

Poeh, dan gaan de Sveni's dus ten koste van de optie roodkopzalmpjes maar ook onze cory's :cry:
Maar goed, wil zeker niet het risico lopen een Sveni te beschadigen aan een cory.
Dan kunnen we ook nog wel naar 9 gaan ja, want dan is het nog ongeveer het enige dat hier rondwemt haha 🙈
Ik ga nog eens rondneuzen, dank @Lagerwerf 👍
 
Na nog even 1-op-1 te hebben gebrainstormd met lagerwerf, is de voorlopige conclusie;

- 7/9 Sveni
- koppeltje Electric blue acara's
- 15 colombiaanse tetra's
- ca. 15 diamantzalmpjes
- 15 kardinaaltetra's die langzaam zullen uitfaseren
- de L nr's

Met het wegvallen van de cory's, de hockeysticks en mettertijd ook de kardinaaltetra's komt er voor mijn gevoel zowel boven als onder wat ruimte beschikbaar.
De grotere corydoras vind ik minder mooi en de clownbotia wordt me met 25-30cm te groot, dus ik denk dat ik de bodem niet verder aan ga vullen.
Midden- en boven wacht ik even af, eventueel aanvullen met Colombianen, echter vind ik die vrij statisch. Scalares zouden kunnen, echter ga ik dan naar 3
types cichliden, en ik vind hun gedrag soms wat zenuwachtig. Andere optie die niet meteen mijn voorkeur heeft, is om buiten de biotoop te kijken, bv congo tetra
of een regenboogvis type.
 
Voor mijn bak heb ik een kartonnen model gemaakt om te kijken of alles echt past.
Heeft een maand zo gestaan en zijn toen nergens tegen aan gelopen.

En idd ik had ook voor een bioloog gegaan, met een fleeceroller erin krijg je het water vele malen schoner dan je ooit zal lukken met potfilters.
Dat gezegd hebbende zijn biologen onder grote aquaria iets van een tijdperk dat externe filters niet groot genoeg waren voor zulke grote aquaria.
 
Eentje ingelijmt dus binnenin met 2 glazen schotjes daar kun je ook veel mee.
Interne bio met maar weinig pompkracht nodig.
 
Voor mijn bak heb ik een kartonnen model gemaakt om te kijken of alles echt past.
Heeft een maand zo gestaan en zijn toen nergens tegen aan gelopen.

En idd ik had ook voor een bioloog gegaan, met een fleeceroller erin krijg je het water vele malen schoner dan je ooit zal lukken met potfilters.
Dat gezegd hebbende zijn biologen onder grote aquaria iets van een tijdperk dat externe filters niet groot genoeg waren voor zulke grote aquaria.

Ja geloof meteen dat een bioloog ws beter zou zijn, maar gezien ik al 2 flinke filters heb staan was dit vele malen goedkoper, en ik moet zeggen
dat ik momenteel het water ook prima in orde heb, helder en test altijd prima, en straks komt er een hele biomaster 850 bij voor ongeveer
250 liter extra, ik ga er vanuit dat dat afdoende moet zijn.
 
Waarom zou je de groep van Colombianen niet uitbreiden idd. Een groep van 30 of meer zou volgens mij zeer fraai kunnen zijn en prima kunnen werken in jou toekomstige set up.
 
Waarom zou je de groep van Colombianen niet uitbreiden idd. Een groep van 30 of meer zou volgens mij zeer fraai kunnen zijn en prima kunnen werken in jou toekomstige set up.

De diamantzalmen uitbreiden zou ook mooi zijn. Ik heb een grote groep gehad (30-35) en het gedrag vond ik heel mooi.

Ja eens met beide hoor, vind alleen de colombianen soms een beetje statisch, de diamantzalmen scholen/zwemmen wat vaker als een groep.
En hoe meer ik er naar kijk, hoe mooier in de congo tetra vindt, en qua kleur zou die ook mooi matchen met de rest denk ik, niet helemaal biotoopcorrect
maar qua waterwaardes kan het wel. Daar ga ik nog even op knagen 😊
 
Ja geloof meteen dat een bioloog ws beter zou zijn, maar gezien ik al 2 flinke filters heb staan was dit vele malen goedkoper, en ik moet zeggen
dat ik momenteel het water ook prima in orde heb, helder en test altijd prima, en straks komt er een hele biomaster 850 bij voor ongeveer
250 liter extra, ik ga er vanuit dat dat afdoende moet zijn.
Dat dacht ik ook, tot ik met fleecerollers ging werken xD
Maargoed als dit werkt voor jou, het is jouw aquarium ;)
 
Nog even een vraagje, over een kleine 3 weken hoort de nieuwe bak te gaan komen. Mijn plan is, water uit huidige aquarium verdelen over 3 grote bakken en daar de vissen tijdelijk in onderbrengen, filters op de opvangbakken laten draaien zodat de bacteriecultuur zo min mogelijk aangetast wordt, en de heaters ook in de tijdelijke bakken doen. In de nieuwe bak komt veelal dezelfde inrichting, met aanvulling van wat extra zand, een stuk hout en wat extra planten. Idealiter zou ik de nieuwe bak na inrichting een halve of hele dag willen laten draaien zonder meteen de vissen erin te doen, zodat al het water ruimschoots door de filters is geweest, maar wanneer ik de filters van de bakken op het nieuwe aquarium installeer, zitten de tijdelijke bakken zonder. Dit kan ik wel opvangen met luchtpompjes voor circulatie en heb ook nog een paar kleine binnenfilters liggen, maar ik heb geen extra heaters. Heeft het de voorkeur om de vissen na een uurtje meteen de nieuwe bak in te doen zodat hun tijdelijke onderkomen niet teveel afkoelt na het wegvallen van de heaters, of zou ik toch beter de bak iets langer laten draaien, en de vissen tijdelijk 12/24 (?) uur laten afkoelen? Nu ik het type heeft dit al niet meteen gevoelsmatig mijn voorkeur, maar weet niet zeker wat t beste is 😊
 
Houdt er rekening mee dat na het plaatsen van de bak je nog niet meteen water er in hebt.. Je bodem moet er in, hout er in (dat wil je wsl nog een paar keer anders neerleggen, als je pech hebt gaat het drijven), planten er in en dan vullen. En dat duurt even :D. Je kraanwater moet wsl ook nog op temperatuur komen en met zo'n plas ben je dan ook wel even onderweg..

Die vissen overleven het wel ff in een bakje volgens mij (zeker als je van te voren niet voert zodat er weinig ontlasting is). Misschien paar kleinte heaters halen ergens?
 
Als je de filter overzet en die voldoende capaciteit hebben dan kan het denk ik wel als je zuinig voert en goed monitort.
Ik zou s morgens met de bak beginnen en inrichten en als dat klaar is en het water op de goede temp is dan de filters over en de vissen.
Maar goed ik weet niet of de ingedraaide filters voldoende capaciteit hebben.
 
Houdt er rekening mee dat na het plaatsen van de bak je nog niet meteen water er in hebt.. Je bodem moet er in, hout er in (dat wil je wsl nog een paar keer anders neerleggen, als je pech hebt gaat het drijven), planten er in en dan vullen. En dat duurt even :D. Je kraanwater moet wsl ook nog op temperatuur komen en met zo'n plas ben je dan ook wel even onderweg..

Die vissen overleven het wel ff in een bakje volgens mij (zeker als je van te voren niet voert zodat er weinig ontlasting is). Misschien paar kleinte heaters halen ergens?

Kraanwater kan ik er gewoon warm (of kamertemp 😊) in laten lopen, hout ligt allemaal al te weken dus blijft wel liggen. Bodem was ik uit meteen nadat ik het uit het oude aquarium haal. Ik weet dat dit soort geintjes altijd tegenvallen en langer duren dan je wil, maar ik ga er vanuit wel in 1 dag af te krijgen, tenzij ze de bak pas eind van de middag komen plaatsen 🙈
 
Laatst bewerkt:
Als je de filter overzet en die voldoende capaciteit hebben dan kan het denk ik wel als je zuinig voert en goed monitort.
Ik zou s morgens met de bak beginnen en inrichten en als dat klaar is en het water op de goede temp is dan de filters over en de vissen.
Maar goed ik weet niet of de ingedraaide filters voldoende capaciteit hebben.

Durf k ook niet goed te zeggen, heb een FX6 en biomaster 850 goed ingedraaid, er komt een extra biomaster 850 bij, de inhoud van de ingedraaide 850 verdeel ik dan over beide 850's zodat in beide ingedraaide media zit.
 
Ik zou me dan over die filters niet te veel zorgen maken. Vraag is hoeveel je huidige bodem aan bacterien heeft en in hoeverre dat bijdraagt aan het totaal. Goed monitoren de eerste weken is het devies denk ik.
 
Ok dat is wel belangrijk inderdaad.

Ja, vandaar ook een beetje mijn vraag en twijfel waar ik beter aan doe, de vissen wat langer in hun tijdelijke maar op een gegeven moment kouder onderkomen, of de bak een uur of 2 laten draaien en ze dan over gaan zetten.
Ik zal ze in ieder geval vanaf 2 dagen van te voren niet meer voeren.
 

Terug
Bovenaan