(On)veilige botanische toevoegingen


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,510
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Paar maanden terug een van mijn bakken leeggehaald en opnieuw gestart, en ik besloot wat te experimenteren met bladeren toevoegen. :chef:

Ik weet dat gangbare toevoegingen van (biotoop)aquaria catappabladeren zijn, eik, beuk, amandel. Zelf heb ik nu andere soorten toegevoegd: rozenblaadjes (de bladeren zelf), ficus en een paar verdorde plantjes uit mijn collectie gezaaide bloemetjes op het balkon. Daar zit van alles tussen. Uiteraard wel gedroogd, van tevoren gewassen en in beperkte hoeveelheden.

Ik begrijp heel goed dat hier een risico aan kleeft; planten kunnen immers allerlei stoffen bevatten. Maar ik wil hier graag van leren aangezien er moeilijk duidelijke info over te vinden is.

Wat ik nu merk is dat wanneer ik slakjes aan de bak toevoeg (uit een bak waarin ze het goed doen en met verder identieke waterwaarden) deze zich vanaf het moment van plaatsen nauwelijks nog bewegen. Ze hangen maar wat uit hun huisje of trekken zich terug in de schelp en liggen er maar een beetje met hun duimpjes te draaien lijkt wel. Dit blijft wekenlang zo, en als ik ze er niet uitvis en in ander water plaats, gaan ze uiteindelijk dood omdat ze simpelweg niet eten. Er zit waarschijnlijk dus iets in de bak, waar ze weliswaar niet direct dood aan gaan, maar wat ze geen goed doet.

Dus ik vraag me af welke plant of stof hier mogelijk de boosdoener is. Iemand enig idee? :)

Ik haal de slakken er sowieso weer uit en probeer het dan later, zonder deze toevoegingen, nog eens.

Hier een fotootje van hoe ze erbij liggen:

IMG_20201115_135905.jpg
 
Ik heb geen idee hoe het zit met slakken, maar voor honden en katten is ficus giftig.
 
Ficus zou ik ook denken. Rozenblaadjes zijn van een bos bloemen??
 
Leuk experiment!

Waar ik aan zit te denken is wat doen die bladeren met de water samenstelling en voor slakken dan voornamelijk met de hardheid van het water? Heb je gekeken of die veel afwijkt t.o.v. de bak zonder deze bladeren?
 
Zijn dat blaadjes van de pothos, die groene dingen? Want daar heb ik... ahum... ook wat negatieve ervaring mee :oops: alleen de oksels erin hangen, nooot de afgeknipte uiteinden want dan lekt het sap in de bak en daar houden vissen en slakken absoluut niet van.
 
Ficus is giftig voor veel dieren en op rozen (boeketten) worden heel veel pesisiden gespoten. Dus beide zou ik niet in mijn aquarium willen hebben.
 
Experimenteren is vanzelf leerzaam en interessant. Je hebt ongetwijfeld geen slechte bedoelingen, maar ik zou je graag willen aanraden om in het vervolg op voorhand naslagwerk te doen op het gigantische bestand van al bekende informatie over je eventuele botanische toevoegingen. Van ficus, en van pesticiden is namelijk al lang bekend dat die voor veel diersoorten giftig zijn.

Je noemt ook 'een paar verdorde plantjes uit mijn collectie gezaaide bloemetjes op het balkon'. Heb je zelf enig idee welke plantjes dit zijn, en heb je er op voorhand informatie over opgezocht? Je zou je wellicht verbazen over het gif dat we in huis hebben in vorm van tuin-, balkon- en kamerplanten, laat staan keukenkruiden.

Zo bevatten chrysanten bijvoorbeeld pyrethrine, dat wordt gebruikt in omgevingprays om luizen, vlooien etc. te bestrijden, maar dit is ook zéér giftig voor in water levende organismen.

Petunia's, die ook vaak als balkonplant gebruikt worden, zijn een nachtschadegewas en voor sommige dieren ook giftig. Begonia's zijn giftig. Lelies zijn giftig (alleen al het stuifmeel veroorzaakt acuut dodelijk nierfalen in katten). Uien, prei, bieslook, knoflook en verwante soorten veroorzaken bloedarmoede in o.a. honden en katten, terwijl wij mensen het wel kunnen verteren. Ook aspirine, avocado's en druiven kunnen wij wel hebben, maar honden, en zeker katten, absoluut niet! Onder andere peterselie, jeneverbes en salie kunnen menstruatie opwekken en eventueel een zwangerschap afbreken. Coumarine in bijvoorbeeld kaneel werkt bloedstolling tegen. Kortom, er zijn héél veel, té veel om even op te noemen, bloemen en planten die al lang bekend (in een zekere mate) giftig zijn, dat het naast onnodig, eigenlijk ook gewoon een beetje stom is om zelf het wiel uit te willen vinden en uit te proberen zoeken wat wel of niet kan. Alleen omdat iets 'natuurlijk' is, wil nog niet zeggen dat het gezond is om in je aquarium te stoppen.

Nogmaals, je hebt vast geen slechte bedoelingen en bent je wellicht van geen kwaad bewust, maar wees gewaarschuwd. Planten kunnen niet wegrennen of van zich af slaan, dus zullen die zichzelf vaak op andere venijnige manieren verdedigen. Probeer je nieuwsgierigheid liever eerst met naslagwerk te verzadigen.🙂👍
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal! Top! :D


Rozenblaadjes zijn van een bos bloemen??
In dit geval de (ooit groene) blaadjes van de rozenstruik zelf. :)


Waar ik aan zit te denken is wat doen die bladeren met de water samenstelling en voor slakken dan voornamelijk met de hardheid van het water? Heb je gekeken of die veel afwijkt t.o.v. de bak zonder deze bladeren?
Interessante vraag inderdaad. Ik heb helaas geen testset liggen voor de waterhardheid. Ik heb wel een TDS-meter (zo een) en daar wat metingen mee gedaan. Daar komt voor zowel de testbak met de blaadjes, als voor de bak waar de slakken vandaan komen, een waarde uit van 145 à 150. Geen idee van de betrouwbaarheid van deze meter hoor, en ook bij een accurate meting weet je nog niet precies welke stoffen die TDS-waarde totstandbrengen. (Het kraanwater zelf zou in ieder geval rond de 6,3 dH moeten zitten, en er wordt veel ververst.)


Zijn dat blaadjes van de pothos, die groene dingen? Want daar heb ik... ahum... ook wat negatieve ervaring mee :oops: alleen de oksels erin hangen, nooot de afgeknipte uiteinden want dan lekt het sap in de bak en daar houden vissen en slakken absoluut niet van.
Pothos ja. Maar dat klinkt niet zo mooi, die slechte ervaring. Kun je daar meer over vertellen?

Ik heb zelf begrepen van youtube-video's dat men veelal gewoon stekjes knipt en die in de bak hangt. Was daarbij nog niet tegengekomen dat er gifstoffen zouden kunnen lekken.
Daarom, en omdat ik bang was dat de boel anders zou uitdrogen voordat er wortels gevormd werden, heb ik stekjes tot nu toe steeds met het afgeknipte eind in de bakken gehangen.


Je noemt ook 'een paar verdorde plantjes uit mijn collectie gezaaide bloemetjes op het balkon'. Heb je zelf enig idee welke plantjes dit zijn, en heb je er op voorhand informatie over opgezocht? Je zou je wellicht verbazen over het gif dat we in huis hebben in vorm van tuin-, balkon- en kamerplanten, laat staan keukenkruiden.
Als ik thuis ben zal ik eens kijken wat er allemaal in die seed shaker zat. :book:


Nogmaals, je hebt vast geen slechte bedoelingen en bent je wellicht van geen kwaad bewust, maar wees gewaarschuwd. Planten kunnen niet wegrennen of van zich af slaan, dus zullen die zichzelf vaak op andere venijnige manieren verdedigen. Probeer je nieuwsgierigheid liever eerst met naslagwerk te verzadigen.🙂👍
Je hebt helemaal gelijk. En ik waardeer het dat je met bovenstaande info komt. Verbazingwekkend hoeveel invloed de verkeerde plantjes, zelfs in beperkte hoeveelheden, kunnen hebben.

Aangezien dit geen "herhaalrecept" lijkt te worden ga ik die blaadjes maar eens verwijderen. :juggle:

Ik vind het tot nu toe wel lastig om specifiek in de aquariumcontext info te vinden over de toepassing van huis- tuin- en keukenplanten. Maar des te meer reden om voorzichtig te zijn zodat slapheid der slakjes (of erger) wordt voorkomen.
 
Toen ik de afgeknipte eindjes in de bak hing, werd mijn water schuimig en mijn guppen gingen direct in paniek. Ook de slakken klommen direct naar boven. Ik ging direct water verversen maar was niet op tijd en ben een onwijs mooi guppenmannetje verloren en twee slakken. Je moet stekjes een stuk verder afknippen en de oksels in het water hangen. De oksel is waar het takje buigt en een nieuw blad uit groeit. Daar komen ook de wortels straks uit. Het blad droogt eerst licht uit maar hersteld snel zodra het wortel schiet. De uiteinden dus niet in het water hangen. Zal straks ff een foto voor je maken hoe t bij mij in t bakje hangt. Groetjes!
 
Oh wauw, dan snap ik wel dat je voorzichtig bent. Wat zonde van je gup en van je bak toen. Is de rest wel goed hersteld?

Ik lees dat er oxaalzuur vrij kan komen uit de aangesneden stengels. Zou dat het dan geweest zijn in jouw geval... Of een reactie daarvan met een andere stof of waterwaarde.

Je leest er maar weinig over op het internet. Kwam wel dit tegen: https://qr.ae/pNUb5G

Volgens hem zou even apart laten weken al moeten helpen. Hmm. Gelukkig voor mijn slakjes heb ik de meeste pothos-stekken er al langere tijd in zitten. Ik neem aan dat dat inmiddels niet meer lekt. (De losse blaadjes die je op de foto ziet hingen er net in.)

Zal straks ff een foto voor je maken hoe t bij mij in t bakje hangt. Groetjes!
Ja leuk! Doe gelijk een overzichtsfoto met alle pothos? :) Benieuwd hoe dat er bij jou uitziet.
 
Misschien een wat wazige foto maar bij deze een van de pothos begroeiingen. Heb meerdere open bakkies met pothos maar die staan op m’n werk.
En na een flinke verversbeurt was het over en de rest van de bewoners zijn allemaal hersteld. Maar zal t nooit meer vergeten, je zag t direct fout gaan :oops:
 

Bijlagen

  • BC58E833-6B4B-4164-BCCF-B019BEB07846.jpeg
    BC58E833-6B4B-4164-BCCF-B019BEB07846.jpeg
    175.8 KB · Weergaven: 125
  • 39087F44-B2CE-4F97-A55B-D8906292CE40.jpeg
    39087F44-B2CE-4F97-A55B-D8906292CE40.jpeg
    207.5 KB · Weergaven: 117
Je zou zo'n Pothos ook kunnen stekken in een potje met water op de vensterbank en dan later, als er wortels zijn gevormd over zetten naar het aquarium. Zo zou ik dat denk ik doen.
 
Je zou zo'n Pothos ook kunnen stekken in een potje met water op de vensterbank en dan later, als er wortels zijn gevormd over zetten naar het aquarium. Zo zou ik dat denk ik doen.
Dat zal inderdaad de veiligste optie zijn uiteindelijk. HOEWEL, hoewel, eigenlijk zouden wij (want jij houdt ook van experimenteren) dit nu moeten gaan uitzoeken. Bestaan er bijvoorbeeld oxaalzuurmeters? 🤔😁 Ik zie die hele testbatterij al voor me.

Edit: ja!

Ik overweeg serieus om dit op te pakken. :D
 
Laatst bewerkt:
Haha inderdaad al moet ik zeggen dat mijn interesse in botanica niet erg diep is. Je moet ergens een grens trekken, de aquarium wereld kan al ingewikkeld genoeg zijn ;)
 
@Norion ik vermoed dat jij philodendrons hebt trouwens en geen pothos. De wortels en de bladeren zijn anders dan je bij pothos zou verwachten.


Maar wellicht zitten er in hun filterende (en vergiftigende 🤔) functies niet zoveel verschil.
 
Je hebt helemaal gelijk! Grappig zeg, altijd gedacht dat het een pothos was. Weer wat geleerd!
 

Terug
Bovenaan