Onbekende slakjes in aquarium


I

Ineas Van Hoeck

Guest
Hallo, weet iemand wat voor slakjes dit zijn op de foto. Deze zijn ongewenst in mijn aquarium terecht gekomen en weet ni hoe. Graag zou ik deze verwijderen maar de beste manier weet ik niet. Kunnen deze ook schadelijk zijn naar mijn vissen toe? Met vriendelijke groet
IMG_20200711_132036.jpg
 
Posthoornslakjes. Zijn meegekomen als baby of eitjes in je planten. Onschuldig. Afvaleters.
Nuttig maar kunnen zich enorm snel vermeerderen als er veel voedsel voor ze is.
Je kan ze eruitvissen. Vergiftigen. Er bestaan vangmethodes of je kan ze laten zitten om je te helpen als indicator van je systeem. Hou ze zonder chemicaliën onder controle dan heb je gelijk een hoop andere zaken op orde.
 
Posthorentjes dragen hun huisjes toch rechtop? Ik zag de kleintjes van de foto ook wel eens en die bleven klein. Als ze op het glas zaten dan lag hun huisje ook tegen het glas, dus niet in een hoek van 90 graden erop.
 
Hoi

Ik heb ze ook wel eens gehad en toen was er geen houden meer aan
honderden van die dingen en dat ging nog behoorlijk snel ook en toen ging dat toch serieus invloed krijgen op het water.

Een optie is een slakken etende slak "Anatone Helena'
db03814d9ce26cd96000538dc90ca2c3.jpg

maar daar heb je er (wees blij) nu nog niet genoeg van die kleintjes voor
Maarja ook weer niet al te lang mee wachten want 1 zoéén gaat het niet winnen van hele grote aantallen
 
Ik ben het eens met joff, alleen zie ik er meer een poelslak in. Onschadelijk. Ze zullen in het begin snel vermeerderen want in een opstartende bak is erg veel eten voor ze! Daarbij zorgen ze voor afvalstoffen die goed zijn om je cyclus op te starten. Maar zodra je bak stabiliseert en je (Opstart)algen minder worden, zal het bijna als vanzelf oplossen. En een gezond uitziende poelslak die over je ruit sjeest, staat voor gezonde waterwaardes! Dus mijn ervaring is: wacht het ff af. En als je je er vreselijk aan gaat ergeren, kan je ze altijd nog eruit plukken tijdens waterwissels of valletjes zetten. Succes!
 
Ik noem dit mini Posthoornslakken. Het zijn niet de echte want die dragen hun huisje inderdaad rechtop. Deze blijven ook erg klein.

Ik heb ze ook in beiden bakken, ze zijn minder invasief als bijvoorbeeld poelslakken.
Ik noem ze 'mijn minions', omdat ze me helpen afval op te eten, ruiten schoon te houden etc.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik ook appelslakken heb, zij eten de eieren van deze slakken op (zeggen ze).

Als er een explosie van slakken komt dan is er er teveel aanbod van voedsel (visvoer of organisch materiaal).
Als er teveel zijn is het de bak schoonmaken en gewoon met de hand de meeste wegvangen. En/of minder voeren.
 
Posthorentjes dragen hun huisjes toch rechtop? Ik zag de kleintjes van de foto ook wel eens en die bleven klein. Als ze op het glas zaten dan lag hun huisje ook tegen het glas, dus niet in een hoek van 90 graden erop.
Je bedoelt een schijfslak?
 
Zover ik onder de tekening kan lezen is een Schijfslak dezelfde als een Posthoorn.
Volgens je eigen forum niet :DD
 
Volgens je eigen forum niet :DD
"De Planorbarius corneus - Posthoornslak
De posthoornslak wordt ook wel eens schijfslak genoemd, maar in feite zijn dit nog weer twee ver`schillende soorten slakken."

Staat in dat topic ;)
 
En verder in dat topic...

*Tromgeroffel*

De Planorbis Planorbis L. - Schijfslak
Schijfslak - Planorbis Planorbis L.
De schijfslak is veel kleiner dan de posthoornslak en het draagt het huisje vaak platgelegen. In tegenstelling tot de posthoornslak die het huisje rechtop met zich meeneemt.


Het zijn dus schijfslakjes!?
 
Die mini posthoorns die hun huisje plat tegen het glas hebben zijn dacht ik planorbis arnoldi.
 

Terug
Bovenaan