Wat is er nieuw

Onderhoud aquarium met veel planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SanneR
  • Startdatum Startdatum
S

SanneR

Guest
Hallo,
Ik wil mijn aquarium (60x30x30) veranderen en zo als de titel al zegt komen er veel planten in (zie foto) de stenen worden wel stuk kleiner. Ik heb er al echt veel over opgezocht maar toch twijfel ik of ik het goed begrijp en daarom vraag ik toch maar om advies.

987942sanner_0_82_007.jpg

Zo weet ik nog niet goed hoe ik zo�n soort aquarium moet gaan onderhouden door dat er veel planten in staan. (ik heb normaal niet zo veel planten in mijn aquarium)
Verder weet ik wel dat de bak moet indraaien enz, maar hoe ik het aquarium moet gaan onderhouden met al die planten heb ik geen idee.

Er komen waarschijnlijk deze planten in:
Eleocharis parvula.
Eleocharis vivipara of de Vallisneria nana

Nu wil ik dus weten hoe ik het moet doen met de techniek wat betreft planten zoals:
� Licht:
� C02:
� Plantenvoeding:

Verder wil ik graat weten:
� Moet ik tijdens de opstart van de bak, de planten anders onderhouden als dat hij is opgestart? En zo ja hoe dan?
� Moet ik nog andere dingen weten over het onderhoud van zo�n soort aquarium?

Ik weet dat ik veel vragen heb :$ maar ik wil het liever meteen goed doen als dat ik binnen een week alles dood heb.

goeie plantenkeuze wat ik daarmee bedoel is gemakkelijk en weinig eisende planten naar licht en waterwaardes toe

�licht:
ik weet niet hoeveel verlichting je hebt maar starten met
- 5-6tal uur als je +-0,5watt/l hebt
- 8uur als je +-0,3watt/l hebt

later als je bak goed ingedraaid is kun je dan de lichtduur of sterkte nog steeds verhogen.

�co2:

laat je co2-gehalte niet lager worden dan 20 mg/l tijdens de volledige lichtperiode

�plantenvoeding:

de belangrijkste waterwaardes naar plantengroei zijn

-Ph=zuurtegraad (in neutraal tot zacht zuur water doen de plantjes het best tussen 6,5 a 7,0 :thumbs: )
-kh=hardheid (zacht-water tussen 3-6kh :thumbs:)
-no3=nitraat kun je bv:toedienen via kaliumnitraat (tussen 10 a 20 mg/l )
-po4=fosfaat kun je bv:toedienen via kaliumfosfaat (tussen 0,5 a 3mg/l)
-co2-gehalte kun je berekenen via ph-kh-tabel of doe je met een continu-co2 (dennerle )test (20-30mg/l is een veilig waarde , hogere waarde kan maar dan goed vissen zien of ze niet versneld ademen)

dan heb je nog sporenelementen en fe dit kun je bv: toedienen met profito van easy-life of gelijkaardige producten

Super bedankt triple je hebt me echt een hoop geholpen!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan