Wat is er nieuw

Onderhoud extern filter. Wat is de beste manier?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
Als het nodig is om het h�le filter te reinigen dan gooi ik inderdaad, na het verwijderen van de mandjes, de hele filterpot leeg en her-vul ik die redelijk snel weer met aquarium water. De mandjes worden terug gezet. Door het feit dat je de mandjes eerst uit het water haalt is het al te grove vuil wel achtergebleven in het weg te gooien water. Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad door deze methode. Zelfs een extra "geel dopje" was tot nu toe niet nodig.

Groet,
Ben.

jessicapilon zei:
Ik heb nog even navraag gedaan bij een expert (in mijn ogen dan) en die geeft aan alles uit de filterpot wat onderin zit weg te gooien. Daar bevindt zich zeker een kweekvijver van bacterien maar niet de nitrificerende maar die het afval afbreken. Als je dat laat zitten dan krijg je dus veel ammonia die deze gaan produceren wat weer blauwalg ten gevolg kan hebben.
Dus ja er zitten veel bacteri�n onderin de filter maar niet de nitrificerende die wij graag willen hebben. Dus daarom beter je filterpot onderin ook proper houden.

Nou, John. Doen we het toch niet zo "verkeerd" 😉

Ik werk ergens tussen jullie werkwijzes in 😉

Bakjes en sponzen kom ik amper aan, lichtjes schoonspoelen, witte wat eventueel vervangen.

Ik giet het water uit de pot eerst in een emmer.
Op het laatste drapje na.
Dan spoel ik de pot schoon, dus drapje ook eruit.

Dan alle mandjes weer terug.
Het oorspronkelijke water (uit de emmer) ook weer terug.
Aanvullen met kraanwater en aanzetten.
(ik heb geen aanzuigknop)

peterdenhaag53 zei:
jessicapilon zei:
Ik heb nog even navraag gedaan bij een expert (in mijn ogen dan) en die geeft aan alles uit de filterpot wat onderin zit weg te gooien. Daar bevindt zich zeker een kweekvijver van bacterien maar niet de nitrificerende maar die het afval afbreken. Als je dat laat zitten dan krijg je dus veel ammonia die deze gaan produceren wat weer blauwalg ten gevolg kan hebben.
Dus ja er zitten veel bacteri�n onderin de filter maar niet de nitrificerende die wij graag willen hebben. Dus daarom beter je filterpot onderin ook proper houden.

Nou, John. Doen we het toch niet zo "verkeerd" 😉

DEnk je? of aanname? :book:

Is mijn aanname Bertus...totaal niet wetenschappelijk 😉

jessicapilon zei:
Weer wat geleerd :book:

Hoe vaak moet ik de pomp(filter) schoonmaken? - Hobbykwekers

www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Techniek

Regelmatig wordt gevraagd: Hoe vaak moet ik het filter van het aquarium schoonmaken. Het antwoord daarop is afhankelijk van het aquarium.

Nou, vooruit dan.
Leren we allemaal wat.

Is dat onderste in een filter niet gewoon zooi wat tijdens het draaien in of tegen het filtermateriaal zit? dus zakt naar beneden op het moment dat je het filter uitzet.

Ja, maar ook in de sponzen gezogen.

Daarom gooi ik het door de meelzeef. vuil weg , water terug.

Maar, ieder zijn meug,hoor.

Ik mik dat altijd bij de kamerplanten of in de tuin,groeien ze goed van! 😉

ik gooi het altijd met water en al uit me raam op de overkapping wat daarna de regenton instroomt.. en me moeder maar blijven zeggen dat ze die troep daar niet in wil hebben 😀 is toch juist goed voor der tuintje 🙂

Seabait zei:
Is dat onderste in een filter niet gewoon zooi wat tijdens het draaien in of tegen het filtermateriaal zit? dus zakt naar beneden op het moment dat je het filter uitzet.

Yep.

RichD1011 zei:
ik gooi het altijd met water en al uit me raam op de overkapping wat daarna de regenton instroomt.. en me moeder maar blijven zeggen dat ze die troep daar niet in wil hebben 😀 is toch juist goed voor der tuintje 🙂

Ja en een volgende keer gooi je per ongeluk de filter mee naar buiten 😳 😀 😉.

Seabait zei:
Ik mik dat altijd bij de kamerplanten of in de tuin,groeien ze goed van! 😉
Groeien ze als kool van.

Die Catappaboom ook.
Daar gooi ik aquariumwater bij.

569851_0_82_dsc_0002.jpg

Nu stokje bij gestoken. tegen omvallen.

jessicapilon zei:
RichD1011 zei:

Ja en een volgende keer gooi je per ongeluk de filter mee naar buiten 😳 😀 😉.

haha ja dat zou ook nog kunnen gebeuren, maar ik houd m goed stevig vast hoor. en anders moet ik ff t raam uit klimmen 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan