Onderhoud groot aquarium


Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Berichten
758
Locatie
Kockengen
Wat hebben jullie voor onderhoud aan een groot zoetwateraquarium.
Heb het dan over 720 liter (2 meter).
Verschilt dat met een meter aquarium?
Ververs je bijv nog steeds iedere week 1/3e van het water of doe je dit afhankelijk van je waterwaarden?

Op dit moment een 100 liter staan die goed draait.
Echter aan het kijken naar een 2 of 2,5 meter aquarium.
Maar kan me voorstellen dat het dan qua onderhoud wel iets anders is.
 
Eigenlijk niet, alleen de hoeveelheden (verhouding), maar alles blijft afhankelijk van je vis en plantenbestand net als met een kleinere bak.
 
Niet alleen afhankelijk van je bestand en planten maar nog veel meer afhankelijk watvoor filter je erop gaat zetten, zou een bioloog doen dan kun je volstaan met 1x p/m verversen bij een normale bezetting
 
Je kan daar geen rechte lijn in trekken.
Net zoals in een 100l bakje heb je 2m bakken waar je zelden tot nooit in moet verversen en andere waar het meermaals daags moet.
Meten is weten.
 
Het onderhoud zo makkelijk en gebruiksvriendelijk maken. Hierbij met plaatsing al rekening mee houden. Ik heb hem zo hoog op maat laten maken dat ik inclusief kast makkelijk bij de bodem kan komen. Ik moet geregeld mijn filterslangen schoonmaken dus die liggen vrij zodat ik niet allerlei toestanden heb om ze los te koppelen.

Ik ververs middels een opvoerpomp. Heb je een goede/krachtige is verversen verder niet iets om tegen op te kijken.

Ik heb ook een kap op wieltjes zodat ik die zo weg kan rijden.

Je kunt alles erg makkelijk maken als je een beetje weet wat je aan onderhoud moet plegen. Dit is geheel afhankelijk wat je er in ga doen.
 
Wat mij altijd is opgevallen is dat het onderhoud niet zo gek veel verschillend is. Toch zijn er een aantal zaken.. Sommige dingen zijn meer werk zoals de ruiten schoonmaken en handmatig waterverversen maar vaak ook wel iets makkelijker omdat je bij dit soort formaten toch gaat nadenken over aanleggen van faciliteiten. Denk bijvoorbeeld aan een water en afvoeraansluiting onder het aquarium zelf. Omkeerosmoseapparatuur dichtbij en een automatisch waterververs systeem. Doseerpompjes, auto-feeders etc. Je kan ze ook allemaal op de kleinere aquaria vinden natuurlijk maar wat ik gezien heb is dat dit vaak bij grote aquaria aangelegd wordt.

Een ander aspect wat vaak onderschat wordt en mijn inziens wel een nadeel is, is de bereikbaarheid. In je 100 liter aquarium ga je voor de bak staan en kun je met je arm overal bij. Ik heb aquaria gezien waar van achter (inbouw aquarium) onderhoud gepleegd moest worden waarbij een ladder, hele lange armen en gereedschappen en spraaksturing van de echtgenote die aan de voorkant van het aquarium stond en aanwijzingen moest geven. Ik bedoel, bij een aquarium van 60/70cm hoog kom je al niet gemakkelijk meer met je arm bij de bodem zonder er bijna in te duiken. Dat merk ik al in mijn 65cm hoge meter bak. Daar moet je wel even rekening mee houden.

Verder zijn er natuurlijk ook de kosten die niet onderschat moeten worden. Flinke dosis extra lampen nodig en de verwarming slurpt ook heel wat meer vermogen. Filters en pompjes die allemaal meer stroming moeten maken tikt allemaal aan.
 
Zoveel bakken en zoveel technieken, zoveel mogelijkheden. :) Wil je het jezelf lekker moeilijk maken dan zijn daar zeker opties voor. Zou je het liefst juist zo min mogelijk werk aan je bak hebben, dan kan dat ook... ;-)

Zoals @Nicolientje-W al zegt is bij zo'n grote bak een bioloog vaak wel fijn werken. Mijns inziens qua gemak van onderhoud en capaciteit een fijnere optie dan een potfilter. Waarmee ik niet wil zeggen dat het één per se beter is dan het ander. Het is maar net wat de gebruiksdoelen zijn.

E.e.a. hangt ook van de omgeving van de bak af; stel je wil elke week die waterverversing doen van 10 emmers, is dat dan een beetje te doen voor jou naar die wastafel toe. Of is afhevelen met een lange slang een optie (de tuin in bijv of in een afvoer). Er zijn zelfs mensen hier die hun huis hebben gebouwd of vérbouwd met in het achterhoofd de aquariumhobby. Die hebben bijvoorbeeld een afvoerput of waterleiding aangelegd.

Zelf heb ik sinds dit jaar ook een bakje van 2 meter. Ik had van tevoren wel besloten dat ik er zo min mogelijk onderhoud aan wilde hebben. Dus keuzes die ik maakte waren: low-tech; makkelijk filter met vrijwel geen onderhoud (combi mattenfilter + sponzen); en voor de waterverversing de waterleiding en afvoer doorgetrokken vanuit het naastgelegen washok. De installatie was even een gedoe --ik kan namelijk niks-- maar als zoiets eenmaal werkt is het top. :p Dus heb je die mogelijkheid dan is dat een aanrader.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk! Qua plaatsing hebben we wel een idee.
Met waterverversing is het niet enorm handig, maar een slang naar buiten kan wel bijv.
Heb eerder een vrij groot aquarium gehad en deed daar ook met een slang naar buiten en dan slang aan de kraan maken.
Echter toen minder tijd en niet heel goed ingelezen...
Qua hoogte is wel een goeie, twijfelden tussen 60 of 70 hoog, maar denk dat 60 toch een stukje makkelijker is.

Hoe doen jullie dat als de voedingsbodem vervangen moet worden?
Begreep dat dit na ongeveer een jaar wel weer nodig is.

Bedankt voor de tips, kunnen we wel wat mee!
Nog meer tips zijn welkom :)
 
Hoe doen jullie dat als de voedingsbodem vervangen moet worden?
Begreep dat dit na ongeveer een jaar wel weer nodig is.
Dat doe ik dus niet :) Geen voedingsbodem en gewoon voeding bijstoppen (capsules / kleibollen) waar het nodig is. Een hele voedingsbodem vervangen is eigenlijk gewoon je hele aquarium opnieuw opbouwen. Veel werk.
 
Zou toch kijken naar de mogelijkheden om aan en afvoer van water zonder slangen te regelen is het eerste gebruikers gemak en dat hoeft echt niet automatisch te verlopen kraan open en dicht kan iedereen wel toch
Houd er rekening mee dat +- 1000 liter water wel even duurt voor dat ie vol is en dan dat gedoe met slangen is niets waard spreek uit ervaring
Onderhoud is het zelfde als een 100 liter bak duurt alleen wat langer :D

bak maat 70 hoog kan prima als je de kast/frame hoogte maar op aanpast
Kast ook weer niet te laag maken anders problemen met filter plaatsen als je voor een pot filter gaat althans
 
Een voedingsbodem is duur weggegooid geld, die werken al na een half jaar niet meer en liggen dan alleen maar rotzooi te verzamelen met kans op bodemrot, is ook enorm achterhaald een voedingsbodem, beter kun je gewoon plantenvoeding geven en daar zijn 101 verschillende manieren voor en die zijn een stuk duurzamer en hoef je ook je bak niet om te gooien ieder half jaar en als je planten verplaatst komt ook die ellendige voedingsbodem niet mee dan.
 
mijn grote bak (230x70x70 met bioloog) doe ik hetzelfde onderhoud aan als mijn kleinere bak (160x50x50).
onderhoud wordt niet persee meer, maar je bent wel langer bezig met zeg de ruiten poetsen en snoeien ect.
ook werkt het vaak iets moeilijker wegens de bereikbaarheid, maar niks onoverkomelijks.

onderhoud aan waterverversen: is maar net wat je erin gaat houden! mijn bakken hebben best wel een bioload te verduren en ververs ik dan ook 50% p/w.
ga je voor een gezelschapsbak met een boel planten en kleinere visjes, dan kan je met een stuk minder door (zeker als je een bioloog neemt, die geeft toch ook weer dat extra water volume).

water verversen doe ik gewoon met slang en daarna aan de kraan, vind daar persoonlijk niks lastigs aan.

20190609_144056.jpg20190609_143955.jpg

ben wel PVC+GEKA koppelingen + 25mm (inwendig) slang gaan gebruiken, dan heb je m in pak m beet 10minuten voor de helft leeg.
daarvoor met de tuinslang (13mm uitwendig) maar dan ben je wel even zoet wil je bijvoorbeeld de helft eruit hebben :)
aan de andere kant: die slang doet het werk, jij kan in de tussentijd lekker een kopje koffie drinken en wat rondneuzen op het aquaforum :c
 
Voor mij maakt het niet uit of de bak 50,60 of 70 hoog is.
Ben maar een klein manneke en kom dus sws niet met mijn handen bij de achterwand op de bodem.
Zoals hierboven gezegd zal ik een trap nodig hebben en gereedschap om planten in de bodem te zetten of te snoeien, vooral achterin.

Of gewoon net als in Blijdorp, bril op, flippers aan en duiken maar.
 
mijn grote bak (230x70x70 met bioloog) doe ik hetzelfde onderhoud aan als mijn kleinere bak (160x50x50).
onderhoud wordt niet persee meer, maar je bent wel langer bezig met zeg de ruiten poetsen en snoeien ect.
ook werkt het vaak iets moeilijker wegens de bereikbaarheid, maar niks onoverkomelijks.

onderhoud aan waterverversen: is maar net wat je erin gaat houden! mijn bakken hebben best wel een bioload te verduren en ververs ik dan ook 50% p/w.
ga je voor een gezelschapsbak met een boel planten en kleinere visjes, dan kan je met een stuk minder door (zeker als je een bioloog neemt, die geeft toch ook weer dat extra water volume).

water verversen doe ik gewoon met slang en daarna aan de kraan, vind daar persoonlijk niks lastigs aan.

Bekijk bijlage 285175Bekijk bijlage 285174

ben wel PVC+GEKA koppelingen + 25mm (inwendig) slang gaan gebruiken, dan heb je m in pak m beet 10minuten voor de helft leeg.
daarvoor met de tuinslang (13mm uitwendig) maar dan ben je wel even zoet wil je bijvoorbeeld de helft eruit hebben :)
aan de andere kant: die slang doet het werk, jij kan in de tussentijd lekker een kopje koffie drinken en wat rondneuzen op het aquaforum :c

Hoe zuig jij het water aan?
Met je mond of hulp middel?

Mvg ronald
 
Toen ik mijn 720L aquarium kocht heb ik van tevoren ook nagedacht: hoe kan ik onderhoud zo efficiënt mogelijk gaan doen? Daarom dus water aan- en afvoer aangebracht onder het aquarium. Daardoor is water verversen nu kinderspel en kost het me minder moeite dan met mijn oude 240L bak, waarbij ik slangen moest pakken, aanbrengen en temperatuur van het water regelen/bijstellen tijdens vullen.

Wat mij in de grote bak het meeste tijd kost, is het bijknippen van de planten.
 
Bezit zelf een Rio450 (150x50x66) en een Rio180 (100x40x50) onderhoud verschil is zeker aanwezig.

Met een waterwissel is natuurlijk de rio180 een stuk makkelijker 4 emmers en je bent er + de hoogte is lager en kan je overal gewoon bij komen op de bodem.
Ik ben aan de rio180 misschien 15min kwijt per week met een waterwissel wat snoeien en conrole, bodem afhevelen is haast zelden nodig door de 10 Corydoras die het meeste vuil opwaaien en verdwijnt in het filtter.

Onderhoud aan de Rio450 is een ander verhaal wegens zijn formaat en hoogte en gaat zeker 30min tot soms 45min in zitten maar das afhankelijk of ik een waterwissel ga doen of niet.
Voor een waterwissel gebruik ik een lange slang en laat het aquarium water gewoon in de gootsteen lopen tot er c.a 150liter water uit het aquarium is.
Dan zet ik een emmer in de gootsteen met een lopende kraan erop, op de slang doe ik een opvoerpomp van 1000liter/uur en hang deze in de emmer en vul op die manier het aquarium, er komt een keer een gardner koppeling op de kraan wat het ook weer een stuk makkelijker gaat maken.
Voor wat grof onderhoud in de bak zelf heb ik een scapetang van 50cm om stenen of andere kleinen decoratie op zijn plek te leggen of voedingstabs in het zand te drukken bij de planten, wil ik met mijn handen op de bodem iets doen moet ik echt op een trapje gaan staan en al zeker als ik achterin het aquarium moet zijn.
Afhevelen van de bodem is niet echt nodig omdat er een zandbodem van filterzand in ligt met 15 Corydoras die deze lekker omwoelen dus eigenlijk geen vuil op de bodem en verdwijnt in het filter.

Dus heb je meer tijd nodig bij een groot aquarium ja hier wel maar scheeld mijn water waardes blijven zo stabiel dat waterwissel eigenlijk vaak niet nodig is en moet zelfss fosfaat en nitraat toevoegen voor de planten en om die reden dat een waterwissel nu nog maar 2x is gebeurt de afgelopen 2 maanden ondanks 10Maanvissen en 10 Kardinaaltjes + 15Corydoras Aneus is de vervuiling schijnbaar laag.
Zonder een waterwissel op de Rio450 ben ik ook c.a 15min kwijt per week en hoofdzakelijk aan controle en toedienen van nitraat,fosfaat en de plantenvoeding.
Voeren gaat automatische op de dag omdat ik werk en beide bakken hebben een voerautomaat met vlokvoer gemengd met granulaat en 2x per dag krijgen de vissen hun hapje, + in de avond of einde van de middag verwen ik ze wat extra met diepvriesvoer.

Dus das mijn ervaring.
 
Ik ben van 190 liter, 1 meter, naar 330 liter gegaan en in feite is het hetzelfde met dien verstande dat je meer liters moet verversen, meer moet snoeien en meer voeding moet toedienen. Maar goed dat hangt ook allemaal weer af van wat voor bak je neemt en met welke inrichting.
 
mijn grote bak (230x70x70 met bioloog) doe ik hetzelfde onderhoud aan als mijn kleinere bak (160x50x50).
onderhoud wordt niet persee meer, maar je bent wel langer bezig met zeg de ruiten poetsen en snoeien ect.
ook werkt het vaak iets moeilijker wegens de bereikbaarheid, maar niks onoverkomelijks.

onderhoud aan waterverversen: is maar net wat je erin gaat houden! mijn bakken hebben best wel een bioload te verduren en ververs ik dan ook 50% p/w.
ga je voor een gezelschapsbak met een boel planten en kleinere visjes, dan kan je met een stuk minder door (zeker als je een bioloog neemt, die geeft toch ook weer dat extra water volume).

water verversen doe ik gewoon met slang en daarna aan de kraan, vind daar persoonlijk niks lastigs aan.

Bekijk bijlage 285175Bekijk bijlage 285174

ben wel PVC+GEKA koppelingen + 25mm (inwendig) slang gaan gebruiken, dan heb je m in pak m beet 10minuten voor de helft leeg.
daarvoor met de tuinslang (13mm uitwendig) maar dan ben je wel even zoet wil je bijvoorbeeld de helft eruit hebben :)
aan de andere kant: die slang doet het werk, jij kan in de tussentijd lekker een kopje koffie drinken en wat rondneuzen op het aquaforum :c

Dat ziet er handig uit!
 
Mijn vorig malawi bak was heel simpel. Geen planten behalve een paar anubias, gewoon water verversen, tuinslang naar kraan buiten toe. Meteen bodem wat afzuigen en raam schoonmaken. Fris water erin, temperatuur daalde een paar graden. De vissen vonden het prima, in zo n diepe meer heb je met wat wind erop ook temperatuursdalingen. Mijn bak was ca 180 liter.

Nu heb ik net een nano bakje van 30 liter. Moet nu zelfs de waterwaarden bijhouden, beetje schoonpoetsen etc etc....vergt ook wel een beetje tijd, maar is ook leuk!

Volgende grote bak ga ik anders doen, koppelen met 2 waterslangen en dan alleen wat kraantje open zetten. Ik zit nog te dubben over een plantenbak.........? Lol
 
Volgende grote bak ga ik anders doen, koppelen met 2 waterslangen en dan alleen wat kraantje open zetten.
Doen man! :) Of je het nu doet met een kraan die permanent (ietsjes) open staat of alleen met de verversingen, zo'n systeempje is fijn werken. En is nog best makkelijk te maken.

Ik zit nog te dubben over een plantenbak.........? Lol
Dub niet langer en gaan met die banaan! ^^

IMG_20191216_213536_652.jpg
 
Hebben gekeken of het mogelijk is om een afvoer te maken bij het aquarium.
Dit gaat gewoon echt niet, dus wordt een slang naar buiten en dat is ook prima!
Vervolgens slang in de badkamer aan de thermostaat en open die kraan.
Doe het nu met emmers en ben daar ook wel even mee bezig, dus dit lijkt me al een stuk makkelijker!

Hebben nu een mooie bak op marktplaats gezien, met bioloog.
Van de week gaan we er kijken, dus wie weet hebben we hem al veel sneller dan we dachten, leuk!
 
Een voedingsbodem is duur weggegooid geld, die werken al na een half jaar niet meer en liggen dan alleen maar rotzooi te verzamelen met kans op bodemrot, is ook enorm achterhaald een voedingsbodem, beter kun je gewoon plantenvoeding geven en daar zijn 101 verschillende manieren voor en die zijn een stuk duurzamer en hoef je ook je bak niet om te gooien ieder half jaar en als je planten verplaatst komt ook die ellendige voedingsbodem niet mee dan.

Dat is geen wet van Meden en Perzen. Mijn voedingsbodem ligt er al een jaar of 7, ik weet het niet eens precies, in!
 

Terug
Bovenaan