Onderhoud van lichtgewicht bodemgrind?


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Dag Allen,

Ik had eerst een draadje gestart over laag energiegebruik en stuit ik op best wat praktische problemen wat niet alleen dit onderwerp beslaat dus daarom een nieuw draadje.

Mijn Diamantzalmjes zijn best vlot met eten zie de eerste post van mijn 1e draadje:
https://www.aquaforum.nl/threads/hoeveel-moeite-doen-voor-laag-verbruik.157451/#post-1938575

Hierdoor moet ik wat overvoeren om de Pandas,Roodvinzalmen en Japonicas ook te kunnen voeren want voer (tabletten) voor de pandas wordt opgegeten voordat de Pandas ze vinden (zijn best blind met eten zoeken LOL!) en de Japonicas gaan ermee vandoor de struiken in.

Ik heb voor de Pandas na een 4tal miskopen de Hornbach Aquasand in gebruik ipv de aankoek filterzand of te scherp grind en is best een succes! De snorharen groeien weer aan!

Echter dit grind is best licht en plantjes schieten hier wat minder stevig wortel in. Ook met de klok reinigen zuig je het grind snel mee op. Ik overweeg in mijn nieuwe bak dan ook maar een dunne laag en planten op hout te doen om al het grind maar mee op te zuigen,spoelen en terug te gieten. Ik realiseer me ook dat ik dan een filterbuffer weggooi als ik dit met kraanwater ga spoelen...

Is er een methode die voor licht grind (er zijn ook andere merken die hier last van hebben) onderhoud wat praktischer maken en wat minder drastisch? Mischien is een dunne bodem dat wel realiseerbaar met een HMF filter of is een potfilter dan nog steeds toereikend?

Ik gebruik overigens vloeibaar plantenvoeding dus enkel grindbodem.

mvg, Erik
 
Hornbach Aquasand in gebruik ipv de aankoek filterzand

dit grind is best licht

Hornbach Aquasand is zoals de naam al zegt zand

met de klok reinigen
Zand hoef je niet met een klok te reinigen. Als de stroming goed is in de bak en je een goed biologisch evenwicht hebt, zal het gros worden afgebroken of verdwijnt in je filter.

Zou er toch wat blijven liggen, kun je dat me een slang verwijderen. Ligt wapperen boven het vuil en dan met de slang het opzuigen - maar dit zou zeker niet wekelijks nodig moeten zijn. Er kan zich wel wat verzamelen achter bv hout, ook met een goede stroming, maar dat is dus vrij eenvoudig met een slang af te zuigen.
Een klok is bedoeld om grind schoon te maken en zou je ook niet al te vaak moeten gebruiken omdat je daar de bodem erg mee verstoort, hetgeen niet goed is voor het evenwicht in je bak.
 
Hornbach Aquasand is zoals de naam al zegt zand


Zand hoef je niet met een klok te reinigen. Als de stroming goed is in de bak en je een goed biologisch evenwicht hebt, zal het gros worden afgebroken of verdwijnt in je filter.

Zou er toch wat blijven liggen, kun je dat me een slang verwijderen. Ligt wapperen boven het vuil en dan met de slang het opzuigen - maar dit zou zeker niet wekelijks nodig moeten zijn. Er kan zich wel wat verzamelen achter bv hout, ook met een goede stroming, maar dat is dus vrij eenvoudig met een slang af te zuigen.
Een klok is bedoeld om grind schoon te maken en zou je ook niet al te vaak moeten gebruiken omdat je daar de bodem erg mee verstoort, hetgeen niet goed is voor het evenwicht in je bak.

Ik ben het hier mee eens, maar doe het zelf anders. Op zee en nu ook in mijn eerste zoetbak.

Ik wil een bodem enkel en alleen als decoratie. Het moet er mooi en relatief schoon uitzien. Ik wil mijn bodem dus dun en ik zuig hem helemaal schoon.

De kanttekening is dat mijn bodem niet als filter werkt. En ik vind dat juist fijn. Al mijn filtering gebeurd in filters/ sumpen die ik makkelijk kan onderhouden.

Ik wil dit heel bewust gescheiden hebben omdat ik in mijn display bak gewoon schoon grind wil en niet voorzichtig met grind om hoef te gaan. Een bodem die als filter werkt ligt daar maar te liggen en ik moet maar gokken of het nog werkt of niet. Wie weet ligt er wel iets te rotten? Hoe moet ik dat weten? Hoe moet ik dat meten?

Die bodems zijn me veel te ongrijpbaar. Ik kan er niks over zeggen als iemand er een heeft. Ik zou dus ook niet kunnen meten of de bodem wel goed is of niet.

We zitten echter bij zoet met het probleem dat je planten in bodems wilt planten. In tegenstelling tot zee heb je dus een bodem nodig voor wortels en voeding.

Maar als jij die planten niet wilt... dan kun je het onderhoud van je bak best praktisch maken door een dunne afzuigbare bodem neer te leggen.


Wat ik wil zeggen is dat een bodem KAN functioneren als filter, maar dat niet PERSE hoeft te doen. Je kunt ook gewoon een groter of extra filter ergens neerzetten.

Maar wat @NicoleE zegt is wel het gangbare in de aquarium wereld.
 
Ik heb bij de 270L bak die ik op ga bouwen een JBLe1500 mee gekregen die is voor 200-600L dus heb ik de bodemfilter niet echt nodig voor filtering. Echter de 35W is wel iets om nog even bij stil te staan en een HMF te overwegen.
Ik maak ook mijn huidige 60L bak zelden de bodem schoon hij ziet er netjes uit met mijn bestand maar na een half jaar een keer de klok erin komt er toch veel gas naar boven maar echt afval valt erg mee uit de bodem maar er licht er genoeg op om de klok erover te hangen. Hier zitten 3 zakken Aquasand in (5kg ,3Liter per zak) en is voldoende om een laag van 1.5cm te krijgen in de nieuwe bak. De witte rand is 7cm hoog en moet dan lager worden (113breed, 50diep). Dan hoeft er geen 40L bodem in. Scheelt 120 euro.

Ik zie echter wel de voordelen van planten op hout en drijfplanten heb ik straks zeker nodig voor gedimd licht (de LED verlichting dempen is ook een uitdaging op zich) voor de Diamantjes. Wil ook de bak makkelijk onderhoudbaar hebben en heb niet de intentie daar een wedstrijdbak van te maken maar wel voldoende beschutting en ruimte voor schooling dus idd meer richting display bak. Ook vind ik het erg makkelijk de planten even eruit te trekken om ze even te snoeien, maar ook wat met de inrichting te schuiven.

Kwekers willen ook liever een lege bak ivm hygiene dus geen bodem en met een luchtfilter en voldoet zo ook echter iets op de bodem is wel mooi en ook nodig voor de pandas.
Heb me niet echt in kunstof planten verdiept wat ze bij sommige bakken ook doen misschien ook een optie? beestjes moeten wel happy zijn.

Worldcitizen? hoe heb jij de inrichting van je display bak? heb je een linkje of foto? ben benieuwd!

DSC02317.JPG
 
Leuk zoon Avatar bak!
Ik heb ook een plant op hout verhoogd met 3mm carbon staven zodat er beschutting onder zit voor de Japonicas. Heb ook al hout met planten op zuignappen gezien om tegen je achterwand te plakken van de grond af.

Bij de Ac-tion had ik ook vogelbadjes gezien wat als plantenbak kan dienen en lage glazen op voet om meer ruimte voor de grondwerkers te maken.
Zou ook een plantenbak in het aquarium kunnen doen of een vaas ofzo maar niet iets van gevonden op het net of iets wat ook mooi smoelt.
Een ca 4cm glazen strip op de bodem kitten als border kan ook nog .Ik overweeg de linker helft van mijn achterwand dicht te maken met poster oid of HMF en rechts open.

Ben ook je draadje met daglicht planten aan het lezen en is heel interesant voor mij omdat mijn Diamantjes echt veel actiever zijn zonder LED verlichting en ben dus ook mijn licht sávonds wat meer gaan dimmen en zou ik lichtarme planten moeten gaan gebruiken. Ze doen het goed bij gedempt licht maar de LEDs zijn erg fel is verre van ideaal. Ik neem deze verlichting ook eerst over van de 60L naar de 270L kijken of dat volstaat het ook veel daglicht in mijn appartement maar geen direkt zon in huis na 10:00.
 
Ik heb er ook met valisneria erin en cryptocoryne, wij werken ook in de kweekbakken dat er maar een minimale bodembedekking is en alle beplanting op hout en stenen, en in die cupjes, een leuk plantje voor op hout of steen is de bucephelandra, trage groeier die niet woekert en het zonder toevoegingen ook doet.
 
Bucephelandra net opgezocht ziet er inderdaad leuk uit. Vooralsnog heb ik wel eerst wat woekerplanten nodig voor beschutting en vooral dimlicht dan komen de Diamantzalmjes echt tot leven eigenlijk een must.

Ben ook nog even aan het nadenken over een glasstrip tegen de achterwand te gaan kitten en die achterover te laten hellen dan krijg je ook een soort plantenbak en hou ik de maximale bodem oppervlak icm makkelijk onderhoud wellicht icm een HMF. De gedachte hierachter is o.a. dat ik wellicht ook iets meer stroming aan de achterzijde kan maken en de plantjes daar ook wat makkelijker kan gedijen.Een ander voordeel is een drastisch lager energieverbruik van 35W naar 4W voor de pomp.

Ik zal eens wat schetsjes maken en wat knutselen met karton oid.
 
Zou geen woekerplant nemen maar drijfplantjes, de limnobium leavegatum bijv. of een salviniasoort, die laatste hebben wij ook in 1 bak en krijgt minder lange wortels als de limnobium, wat ikzelf wel fijn vind. Op de foto onze salviniadrijfplant
drijfplanten.jpg
 
Ik heb zoiets eens gekregen om te proberen echter met 2 blaadjes per plantje. Die werden vrij snel bruin ik verdenk ervan dat de LED verlichting er veel te dicht op zat. In de nieuwe bak heb ik de ruimte de LED balk naar boven te richten en op de afdekplaat te weerkaatsen mischien heb ik dan meer succes ermee. Is toch ook een deel proberen.

Ook een leuk plantje idd en ziet er super groen uit!
 
Ja en ze zitten krap 10 cm onder de ledverlichting, ik denk eerder dat jouw probleem met drijvers, condens is geweest, want daar kunnen ze absoluut niet tegen (tegen condensvorming op de blaadjes)
 
Net gemeten maar bij mijn Rekord60 is dat maar 2cm hoogte, Echter met de nieuwe bak haal ik ook maar net 3cm tenzij ik de LEDs naar boven richt.

Beide platen zijn vlak dus condens kan ook niet naar de voor of achterwand gevoerd worden. Ik heb net even aan 1 kant 1.5cm opgehoogd en met een waterspuit aan de onderkant gespoten maar de druppels druipen ipv glijden. Dan zou ik naar een open bak toe meten?

Het voordeel van die schuine panelen is wel dat ik de Led verlichting er boven kan zetten en zo ook mooi gedempt licht kan krijgen. Nu kan ik er wel tegen in kijken normaal veel te fel. Dat vind ik zelf niet fijn dus de Diamantjes ook niet is gebleken. Een TL zou veel comfortabeler zijn.

Heb jij een idee hoe ik die condens kan laten stromen? is een echte glasplaat dan beter ipv kunsttof? Kan hem ook nog insmeren met helmvizier reiniger werkt ook goed in de mist.

De glasstrip waat het paneel op rust kan ik makkelijk eraf halen en er lager in kitten. De kit heb ik nog liggen.

DSC02336.JPG


DSC02339.JPG
 
Enige oplossing tegen condens die ik heb, is geen dekplaat erop en dan losse verlichting gebruiken zoals op mijn foto te zien is (is op ali-expres gekocht) (opletten dat je er een europese stekker aan hebt zitten als je daar koopt) bij die wij hebben zit ook blauw licht en de planten doen het er goed op.
 
Hoi Antje,
Ik zie helaas niet de verlichting waar je me op wijst. Heb je er een ander plaatje van?
mvg, Erik
 
Bekijk bijlage 256727
Wij hebben o.a. dit in de bakken hangen

Ik was je nog niet vergeten ;)

Ik heb een glassnijder gekocht heb ermee gespeeld. Morgen nog wat waterproof schuurpapier bijhalen en kijken of de tube aquariumkit nog goed is.
Ben nog steeds van plan om maar een dunne bodem te gebruiken.

Moet nog even denken hoe hoog en waar precies.

mvg, Erik

DSC02419.JPG
 
Bak draait eindelijk! Ongeveer een maandje dus de planten hebben het even wat moeilijk. Geen algen erin gelukkig.
Stroomverbruik is opvallend laag nu volgens energiemeter:
A: 11.8W voor JBL 401 en 402, stromingspomp en opvoerpomp (stroming in de bak is vrij laag uit de potfilters dus heb ik er 2 stromen erbij gezet met de sproeibuis mee)
B: 196W voor A met Eheim 200W heater inline gebouwd. Heater is dus B-A=184W
C: 204W voor A+B en ledverlichting (zat bij de bak) . Dus blijkt C-B=8W te zijn
totaal verbruik blijkt dan op 18,50euro per maand te zijn bij 17C woonkamertemperatuur en 24C watertemp. voor 270Liter is dat acceptabel vind ik ;)

De plantjes in de kommen doen het verassen goed en tot nu toe beter dan die op de bodem. De stroming gaat onder de kom omhoog dus beter aanvoer van stroming waardoor de waterpest niet afsterft wat in de oude bak wel een issue was. Plantjes op de bodem hebben het even moeilijk door de nieuwe aquasand laag (2 zakken op 113x50 cm dus een niet te dikke laag de planten groeien op cocos en hout dus makkelijker de vissen te vangen of grond onderhoud.

Visbestand is erg laag nu :8 diamantzalmen, 6 roodoogzalmen en 2 botia sidthimunki. De pandas werden hyperaktief en werdt een bron van ergernis. De botias heb ik gekozen om wellicht een beginnende slakkenplaag beperkt te houden daar had ik in de 60L bak op het laatst een explosie kleine torenslakjes. De botias zijn volwassen en er waren niet meer op voorraad helaas. In het begin te aktief maak na 2 weken wat rustiger en leuk gedrag. Vinden het ook leuk holen te graven onder het hout. Ik wil dit wellicht nog uitbereiden naar een kleinere school ipv coridorassen. Helaas zijn weinig bodemvissen met deze botia te combineren wat ik lees...

Ik zit dus op 270/16=17L per vis dus ze hebben veel ruimte in de bak. Ik had er eerst een grotere school diamantjes in maar die viel uit elkaar en vond het erg bevolkt nu is de bak mooi in balans en ze scholen weer samen en er is geen stress, integendeel ze zwemmen bij onderhoud langs mijn hand!

Licht heb ik makkelijk kunnen dempen door de led balk naar de sproeibalk te richten ipv naar beneden. De witte kap reflecteert het licht naar beneden waardoor de zalmen nu door alle waterlagen kunnen zwemmen met plezier.
Omdat de roodoogzalmen boven hun zwemmen zijn ze ook minder schuw geworden met eten: kust is veilig.

Wat me wel opvalt is dat ik ca 3 liter per week moet bijvullen zakt best vlot!

kort filmpje, kommen en ledbalk goed te zien:
 
De plantjes in de kommen doen het verassen goed en tot nu toe beter dan die op de bodem. De stroming gaat onder de kom omhoog dus beter aanvoer van stroming waardoor de waterpest niet afsterft wat in de oude bak wel een issue was. Plantjes op de bodem hebben het even moeilijk door de nieuwe aquasand laag (2 zakken op 113x50 cm dus een niet te dikke laag de planten groeien op cocos en hout dus makkelijker de vissen te vangen of grond onderhoud.
We wachten dus het beste nog even af, om concretere info te geven op deze samenstelling.

Visbestand is erg laag nu :8 diamantzalmen, 6 roodoogzalmen en 2 botia sidthimunki. De pandas werden hyperaktief en werdt een bron van ergernis. De botias heb ik gekozen om wellicht een beginnende slakkenplaag beperkt te houden daar had ik in de 60L bak op het laatst een explosie kleine torenslakjes. De botias zijn volwassen en er waren niet meer op voorraad helaas. In het begin te aktief maak na 2 weken wat rustiger en leuk gedrag. Vinden het ook leuk holen te graven onder het hout. Ik wil dit wellicht nog uitbereiden naar een kleinere school ipv coridorassen. Helaas zijn weinig bodemvissen met deze botia te combineren wat ik lees...
Omdat de botias een groepsvis is, is het idd verstandig om deze tijdig aan te vullen naar >6 stuks. Hou het gerust bij deze soort, anders wordt de bodem te druk; garnalen en/of slakken mag gerust. Is er in jouw bak de gezonde mogelijkheid om deze botias te laten graven? Dus geen gevaar voor de samenstelling?

Wat me wel opvalt is dat ik ca 3 liter per week moet bijvullen zakt best vlot!
Hopelijk geen lek...
kort filmpje, kommen en ledbalk goed te zien:

Video blijkt niet te werken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is nu wel openbaar (excuus).

Botias graven holletjes onder hout en rusten er vaak met de kop net naar buiten. Ik wil er nog wat meer schuilplekjes bij maken. er zijn ook cocoshutjes etc aanwezig maar die gaten zijn mischien wat te ruim.

Hier de bak net na de opstart. Hij is nu wat voller maar mag nog wat meer bij komen dus dit is niet helemaal zoals hij nu is. wel kan je zien dat met een relatief laag visbestand de bak wel druk oogt. Pandas en roodvin zijn vervangen door de botias en roodoogzalmen.
Vissen ruilen wil ik overigens geen gewoonte van maken...
 
Hopelijk zijn er geen gewonde gevallen met die schot op 40 sec.

Heb je ook een actueel plaatje/video van jouw aquarium?
 
vdo post #26 is recent .
De bodem was voornamelijk gekozen voor corydorassen zodat ze een zo groot mogenlijk oppervlak hebben. De inrichting voor gemak van onderhoud en verplaatsingen tbv stroming.
Aan de fotos van de achterzijde kan je zien dat de planten in de kommen goed blijken aan te slaan en niet af te sterven ivm lichte opwaardse stroming.

handdoek is voor geluidsdemping de slangen resoneren licht maar is bij stilte vreselijk irritant. Komt isolatiebuis op en de filters worden nog verplaatst tzt.

mvg, Erik

DSC02461.JPG


DSC02462.JPG


DSC02465.JPG


DSC02466.JPG


DSC02467.JPG


DSC02468.JPG


DSC02470.JPG


DSC02471.JPG


DSC02472.JPG


DSC02473.JPG


DSC02474.JPG


DSC02474.JPG
 

Terug
Bovenaan