Wat is er nieuw

Onderhoud vijver

joannavv

New member
Lid geworden
6 maart 2026
Leeftijd
29
Beste allemaal,

Mijn nieuwe huis heeft een vijver in de tuin. Nu ben ik niet bekend met waterplanten en het onderhoud ervan. Volgens mij is er wel wat werk aan de winkel. Kan iemand aanwijzingen geven hoe ik deze vijver moet onderhouden? Er zitten (nog?) geen vissen in.

Groeten van Joanna
1000038583.jpg
1000038582.jpg

Links lijken me waterlellies.
Die al jaren niet gesnoeid zijn.
En nu naar boven zijn komen drijven.
Deze kan je op nieuw stekken in vijvermanden.En terug plaatsen op de bodem.
Wat je te veel heb...kan je verkopen

Bedankt Ronald! Ik ga me er eens over inlezen hoe ik dat kan stekken. Weet jij, of iemand, wat er verder in deze vijver staat? Alvast bedankt!

Rechts achterin.
Irissen.
Zit en nog een pomp ...filter bij.
Of is het een natuur vijver?

Water lellies delen

Het is een natuurvijver, dus zonder pomp. Op de bodem zitten zuurstofplanten. Ik lees op internet dat je lelies het beste in het najaar kunt snoeien / stekken. Denk je dat ze het zo nog een seizoen overleven?

En moet je ze dan altijd terugplaatsen op de bodem? De vijver is wel een meter diep

Overleven doen ze wel maar het wordt er niet makkelijker op om ze te delen. Vroeger moest mijn vader er met de bijl op om de grote lelie in stukken te hakken. Als het kan zou ik het nu doen, planten kunnen veel hebben.
Grote stukken maakte mijn vader een zware steen aan vast en werd zo in het diepste deel van de vijver gelegd. kleinere planten in vijvermmand met jute en vijveraarde. deel jute over de bovenkant en daar paar grote stenen op. Maar er zijn vast meerdere manieren.

Hoe dieper je de lelies zet hoe mooier en groter de bladeren dan worden is mijn ervaring. Kan zijn dat het dit jaar dan wat minder is. Maar als het mooi weer wordt en het water opwarmt komt het wel goed met de lelies.

Persoonlijk zou ik ze nu toch ook delen.
Wat er ligt is zo groot.
En gaat nu nooit mooi worden.
Want lellies horen onder water te staan.
Nu drijft het.
Ga ervan uit.....dat het heel zwaar is wat er drijft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan