Wat is er nieuw

Onderhouds vragen voor de eerste keer (starter)

Jojo

New member
Lid geworden
31 juli 2025
Leeftijd
43
Hallo,

Ik wil graag starten met het bouwen van mijn eigen paludarium en ik heb mij via allerlei linkjes wat ingelezen over hoe ik dit het beste kan aanvliegen. Ik wil iets van een kleine krab soort erin laten leven.
Ik kwam dit forum tegen en het ziet er heel levendig uit, met een active community.

Ik vond dit filmpje helder over het bouwen van de bak:

Vervolgens vele links gevonden over het verkrijgen van allerlei attributen, zoals sybotanica.nl/aquaplantsonline.nl/fritskuiper.nl/onlineaquariumspullen.nl/etc.

Alleen rijzen er toch enkele vragen over de details:

1 -Ik lees dat het belangrijk is om de ph/gh/kh/temp in de gaten te houden. Ik lees ook dat bijv. vampierkrabjes het beste gedijen bij respectievelijke waardes van 7,5-8,0/4-16/0-10/24-28
Ik zie ook dat je dit kunt meten met bepaalde stripjes en dan met middeltjes kunt bijstellen zoals ''ph-min/max'' ''gh-min/max'' etc etc.
Hoe moeilijk/makkelijk is dit in de praktijk? Is het zo simpel als ''even'' een paar druppetjes erbij, of moet je toch soms de hele bak met water gaan vervangen? Hoevaak meet je dat?

2 -In het filmpje zie ik dat de maker een heel ecosysteem bouwt met verschillende plantjes en mos. Dit lijkt na enkele weken al heel goed te groeien, maar ik vraag mij af hoe hard dit gaat ''woekeren'' na enkele maanden? Is het net als bij je tuin dat je ook moet gaan snoeien en weghalen op een gegeven moment? Of houd het ''eco-systeem'' dit zelf in stand?

3 -Over het voedsel voor de vampierkrab: in het filmpje worden diverse springtails uitgezet om de bak schoon te houden. Gaan de krabjes deze allemaal opeten of vermenigvuldigen de springtails zich rap genoeg?
Zou een vampierkrab genoeg hebben aan bijvoorbeeld dit?
https://fritskuiper.nl/product/hikari-crab-cuisine-krabbenvoer-aquarium/

Of moet je er toch nog extra krekeltjes ofzo bij leggen?

4 -Ik zie vaak dat een bak helemaal dicht is omdat de planten zelf genoeg zuurstof produceren en sommige dieren genoeg zuurstof kunnen halen uit het gene wat planten produceren, maar soms zitten er toch gaatjes in omdat sommige flora kennelijk wel zuurstof uit de lucht nodig hebben. Hoe zit dat met krabjes?

5 -Laatste vraag, hebben jullie nog handige links op aanvulling op mijn gevonden URLs of andere op of aanmerkingen op mijn gedane aannames?

Alvast bedankt. Jojo

Laatst bewerkt:
Dit forum is inderdaad erg actief, helaas niet echt in de palludarium/vampierkrab sectie 😉 Ik zal proberen wat van je vragen te beantwoorden :DD

1- ik denk (vermoed), dat het wel meevalt met die waardes zo strak houden. Ik zou eens bij een reptielenzaak langs gaan en daar wat meer info inwinnen.

2- Bij goede groei moet je snoeien, de planten stoppen niet met groeien als ze heel lekker gaan. Ficus pumila is een leuke maar beruchte woekeraar in terraria, mossen groeien in de regel langzaam. Ook hier zijn voedig, CO2 en licht bepalende/beperkende factoren.

3- de springtails zijn geen voer voor de krabben volgens mij, in je palludarium gaat schimmel ontstaan, of het nou door overgebleven krabbenvoer is, rottend hout, dode plantenresten ofzo, maar die springtails helpen bij het verwerken van die schimmels en andere ongewenste dingen, je moet de krabben nog wel voeren dus

4- Zo'n selfsustaining ecoding heb ik nog niet gezien met krabben, ik denk niet dat dat gaat. Het palludarium in jouw video lijkt me erg makkeijk voor een vampierkrab om te onsnappen.

5- Ja, ik vind dit een beter kanaal om ije informatie vandaan te halen: https://www.youtube.com/@IndoorEcosystem en https://www.youtube.com/@SerpaDesign
5a- Ik heb geen ervaring met deze krabbetjes, maar post hier vooral zodat anderen misschien een nuttige reactie kunnen geven, goed in ieder geval dat je je aanmeld bij een forum om informatie in te winnen, zie 5b.
5b- Ook al ga je naar een reptielen- of aquariumzaak (zoals ik je aanrraadde), onthoud dat hun hoofdoel (helaas vaak) geld verdienen is, dus zorg dat je alle info ook op fora nog eens dubbelcheckt 😉

Succes! en Houd hier lekker een fotoalbum bij, leuk om te zien hier op het forum! :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan