Onderkast Dennerle Nano 60 liter


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Hoi allen, ik ben van plan om samen met mijn zoon van 13 te starten met de aquariumhobby. We zijn heel veel aan het lezen geweest en willen starten met een Dennerle nano 60 liter. Maar nu zijn we op zoek naar een kast voor eronder.

Ik heb veel op Google gezocht maar vind niet echt iets en er wordt ook geen standaard onderkast geleverd.
De bak heeft een bodemoppervlak van 39,5x39,5

Zelf zat ik te denken aan een Ikea Malm met twee lades. Deze heeft een boven blad van 40 breed en 48 diep. Dan komt het gewicht mooi op de zijpanelen dacht ik en die rusten op de grond.

Maar 60 liter is een hoop water om op te dweilen. Dus ik dacht even checken bij mensen met verstand van zaken!

Graag jullie visie of andere aanraders voor kastjes die hieronder geschikt zijn…
 

Bijlagen

  • 338F2E65-AAFD-4547-9C03-DBC80EB17628.png
    338F2E65-AAFD-4547-9C03-DBC80EB17628.png
    2.6 MB · Weergaven: 124
Ik heb op zo’n kastje een Dennerle 30 gehad, dat ging prima. Misschien kan @biljoenblik je een tip geven, die heeft ook een 60ltr Cube. Maar weet niet wat voor kast
 
Ik heb deze op een trabi van ikea staan.

Ik heb zelf malm nachtkastjes (die uit de foto) ik kan daar zelf ook op staan. Dus ik denk dat het wel moet kunnen.
 
Wij hebben ook zo’n kastje in huis en kan er idd zelf op staan. Maar ja ik heb er nog nooit 2 jaar achtereen op gestaan 🙈

En de Dennerle 30 zou als je van de liters uitgaat echt de helft wegen als ik het goed heb.

Ik heb ook gekeken naar die Trabi. Die wordt niet meer verkocht helaas.

Maar is er een berekening die ik er op los kan laten of iets? Of blijft het een gok altijd?

Ik dacht zelf deze malm is steviger dan een grotere malm zeg maar omdat het oppervlak kleiner is. Maar ik heb er 0 verstand van dus 🤣 of misschien verstevigen ofzo ergens mee?
 
20201125_211329.jpg


Gestripte Superfish Home60* op €20,- buikkastje van de kringloop
Ik heb wel 6mm stalen pennen van 35 cm in de pootjes geboord
Alleen maar voor de 'jeweetmaarnooit' factor, kastje was al stevig genoeg (en niet van spaanplaat)

*Netto ca. 48 liter + zand 8 kilo
 
Wij hebben ook zo’n kastje in huis en kan er idd zelf op staan. Maar ja ik heb er nog nooit 2 jaar achtereen op gestaan 🙈

En de Dennerle 30 zou als je van de liters uitgaat echt de helft wegen als ik het goed heb.

Ik heb ook gekeken naar die Trabi. Die wordt niet meer verkocht helaas.

Maar is er een berekening die ik er op los kan laten of iets? Of blijft het een gok altijd?

Ik dacht zelf deze malm is steviger dan een grotere malm zeg maar omdat het oppervlak kleiner is. Maar ik heb er 0 verstand van dus 🤣 of misschien verstevigen ofzo ergens mee?
Een bovenplaat gaat zakken, als het gewicht niet op de zijkanten gedragen wordt.
Bij jou keuze zit het gewicht gelijk op de zijkanten.
De wanden van een bak zijn dragend.
 
biljoenblik, is het dan goed of juist niet? 🤣🙈 zoveel verstand heb ik ervan… Ik dacht de randen van de bak leunen op de zijpanelen die op de grond staan. Dat leek me positief.
 
@robbie, bedankt voor de tip maar dat durf in niet aan vind ik veel te gammel ogen.. Om 70 kg op te zetten 🙈
 
de gene die ik nu heb staan heb ik zelf met 100 kilo op gestaan voordat me bak erop ging. dus de stevigheid is er wel
 
Bij elk spaanplaat meubel is het belangrijk dat het niet nat wordt, bij waterverversen bijvoorbeeld. Ik heb een bijzettafel op Marktplaats gekocht van massief hout voor 15 euro.
 
Voor een dennerle cube hebben we hier altijd deze krukjes gebruikt.

Massief hout, goedkoop en getest voor 100kg. Wanneer een bak groter was dan het oppervlak van de kruk, legden we er een plaat op van exact de maat van de bak. Er zijn bij de bouwmarkt ook randjes te koop waardoor je dat niet meer ziet.

Wij vonden ze ideaal.
 
Voor een dennerle cube hebben we hier altijd deze krukjes gebruikt.

Massief hout, goedkoop en getest voor 100kg. Wanneer een bak groter was dan het oppervlak van de kruk, legden we er een plaat op van exact de maat van de bak. Er zijn bij de bouwmarkt ook randjes te koop waardoor je dat niet meer ziet.

Wij vonden ze ideaal.
Ik ben heel benieuwd naar het krukje waar je over spreekt maar ik zie geen link of iets.
 
Duhhhh sorry!

Thnx voor je tip maar ik durf deze niet aan. Niet vanwege de draagkracht maar stabiliteit.

We hebben hier een peuter rondwandelen van 3,5. Je gaat natuurlijk zeggen dat ze er niet aan mogen komen maar zo'n overhangende constructie wordt hem niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Wat denken jullie hiervan? Hij is massief eiken met een 4cm dik bovenblad. 70x50.

Wel iets groter dan de bak maar ivm onze dochter iets beter bestand tegen kantelen denk ik…

En ik vraag me nog iets af. Direct op het blad het aquarium plaatsen? Of matje eronder?
 
Dat lijkt me prima met zo n dik blad en ik had op een blad van 2-3 cm een 80cm staan. Of er een onderlegger onder moet hangt er ook vanaf of je een "zwevende" bodemplaat hebt of een die gelijk op de kast rust.
 
Als alle vier de poten stabiel zijn durf ik daar wel een twee keer zo zwaar aquarium op te zetten. Bij Dennerle zit het matje erbij. Zou ik gewoon doen.
 
Ik lees net de Dennerle 60 en die staat als ik het goed heb met de bodem gelijk op het hout dus dan zou ik een onderlegger nemen.
 
😔 ik hoor net dat het blad een holling heeft van 1 mm aan de achterkant. Hij zegt verwaarloosbaar maar denk dat dat in dit geval niet zo is. Maar weer verder zoeken…

Echt zo balen had net iets goeds gevonden!
 
Ik lees net de Dennerle 60 en die staat als ik het goed heb met de bodem gelijk op het hout dus dan zou ik een onderlegger nemen.
Dat klopt hij heeft geen frame ofzo. In de gebruiksaanwijzing staat dat er een bepaalde soort onderlegger onder mag. In die aquariumzaak zeiden ze niks eronder 🙈
 
Als het goed is zit die onderlegger erbij
Naar aanleiding van uw antwoord heb ik gekeken. En inderdaad hij zit vast aan de onderkant van de bak 🤣🙈 had het niet gezien hij zat nog in de doos. Haha kun je zien hoeveel verstand ik ervan heb.
 
Mijn man is nu dit kastje halen van massief eiken als het goed is. Zometeen gaan we er eerst op springen samen om te kijken of hij het houd. 🤣

Wat denken jullie? Geen dunne pootjes massief hout…
 

Bijlagen

  • 625BE747-85F6-4AAF-BDE9-EF8B4FC9FB74.png
    625BE747-85F6-4AAF-BDE9-EF8B4FC9FB74.png
    2.8 MB · Weergaven: 99
  • D73DC513-E451-403E-9264-989FA003C7A4.png
    D73DC513-E451-403E-9264-989FA003C7A4.png
    2.8 MB · Weergaven: 101
Lijkt me goed. Handig,
een deurtje om het schepnetje en andere spulletjes op te ruimen!
 
Mijn man heeft het opgehaald tis loeizwaar maar geen echt hout… zucht van tevoren nog gevraagd
 
Mijn man heeft het opgehaald tis loeizwaar maar geen echt hout… zucht van tevoren nog gevraagd
Als je t niet vertrouwd kun je in de hoeken natuurlijk nog verstevigen met 40x40 balkjes vd bouwmarkt verticaal te klemmen,
kast kan het prima houden denk ik.
 
Heb erop gestaan. Gebeurd niks mee. Maar weet niet of het hem nou wordt…
 
Lijkt een beetje op een klein tv meubel dat wij hebben en de zijkanten zijn dan van triplex maar de hoekbalken wel van echt stevig hout en de bovenplaat is hier van eiken of in elk geval echt hout van zo n 1,5 cm dik. Ik heb daar 2 nano s al jaren opstaan en dat gaat prima. Zover als ik het kan inschatten gaat de bovenkant dat wel houden en zijn de 4 "poten" stevig genoeg.
 
Ik zou er zonder enige angst een 60 literbak op zetten
 

Terug
Bovenaan