Onderleg mat onder aquarium nodig?

Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Berichten
85
Leeftijd
46
Ik ga waarschijnlijk dit weekend een 2de hands 350liter aquarium ophalen. Is het verstandig om daar een mat van een soort foam onder te leggen, of zeggen jullie zet bak gewoon op bijbehorende meubel en klaar.
 
Ik zou er zeker iets onder doen.
De krachten die ontstaan worden zo beter verdeeld.
Daar kun je elk stevig maar toch flexibel materiaal voor nemen.
Meestal gebruikt men piepschuim, maar ik heb er ook wel eens ondertapijt voor gebruikt, wat ook prima ging.
 
Als het een volglas bak is, zou ik er wel wat onderleggen. Maar een aquarium wat in een kunststof frame staat zoals bijvoorbeeld een Juwel Rio dan is het beter van niet.
 
LET OP, onder een juwel aquarium word het door de fabrikant afgeraden er iets onder te leggen, dan gaan ze kapot namelijk (het aquarium, niet de onderlegger)
 
Het wordt een aquatlantis 120x50x70 cm op 40mm meubel.
 
Kijk eens aan.
Vernieuwde inzichten.
Zelfs daarin veranderen de tijden.šŸ™‚
 
Toevallig zit ik met ongeveer dezelfde vraag, maar dan voor een Ciano 120 (120x40*60). Bij dit aquarium zit een plastic frame om de onderkant, maar lijkt er nergens iets van ondersteuning in het midden te zitten. Ik weet dat bijvoorbeeld een Jewel Rio 240 dit wel halverwege heeft. Zou het hier wel handig zijn om een ondermat te plaatsen binnen de buitenframe? Dan blijven de poten het dragen, maar krijgt de bodem wellicht extra ondersteuning. Er komt straks door de hoeveelheid stenen voor de cichliden toch wel wat gewicht op, vandaar dat ik hier nog wat twijfels over heb.
 
Toevallig zit ik met ongeveer dezelfde vraag, maar dan voor een Ciano 120 (120x40*60). Bij dit aquarium zit een plastic frame om de onderkant, maar lijkt er nergens iets van ondersteuning in het midden te zitten. Ik weet dat bijvoorbeeld een Jewel Rio 240 dit wel halverwege heeft. Zou het hier wel handig zijn om een ondermat te plaatsen binnen de buitenframe? Dan blijven de poten het dragen, maar krijgt de bodem wellicht extra ondersteuning. Er komt straks door de hoeveelheid stenen voor de cichliden toch wel wat gewicht op, vandaar dat ik hier nog wat twijfels over heb.
Staat er iets over in de handleiding?
Zo niet, dan zou ik zelf de fabrikant gewoon direct mailen met je vraag. Ook omdat je dan het antwoord zwart op wit hebt staan, mocht er iets mis gaan, dan kun je altijd aantonen dat je op advies van de fabrikant gehandeld hebt.
 
Hierbij een update voor eventuele toekomstige zoekers met dezelfde vraag: het wordt door de fabrikant Ciano afgeraden om een pad eronder te plaatsen.
 
Elke bak met een zogenoemde ā€œzwevende bodemā€ plaats je geen mat onder :deal:

Ook bij volglas bakken trouwens niet nodig zolang de plaat waar die op komt te staan maar vlak is, gezien de doorsnee persoon daar niet zeker van kan zijn zou ik daar dus wel iets onder plaatsen ;))
 
Terug
Bovenaan