Wat is er nieuw

Onderste bladeren verdwijnen van planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald

Guest
Goedendag,

Ik heb wat uitdagingen met mijn planten, welke ik wil voorleggen. Hopelijk hebben jullie nog wat tips voor mij. Op zich sta ik open om wat nieuwe planten in het aquarium te zetten, maar dat heeft natuurlijk weinig zin als het probleem nog bestaat. De planten staan er niet mooi bij, vnl omdat bij diverse planten de onderste bladeren helemaal zijn verdwenen. Eerst zal ik wat vertellen over het aquarium en de verzorging en daarna over de planten.

Het is een aquarium van 70 cm, bijna 100 liter. Sinds 4 maanden draait het aquarium. Planten begonnen goed, groeiden flink, maar langzamerhand zijn ze er steeds lelijker bij gaan staan.
Eens per 2 weken ververs ik 20% van het water.
Iedere dag voeg ik EasyCarbo (vloeibaar CO2 toe) en eens per week Profito (plantenvoeding). Beide de standaard hoeveelheid.
De bodem bestaat uit grind en vooraan wat zand. in de bodem bij de planten heb ik kleitabletten gedaan.
Het licht brand 11 uur, maar tot voor heel kort 12 uur. Daarnaast voegde ik CO2 �s-ochtends vroeg bij (als het licht nog uit is). Dit ga ik nu wijzigen naar begin van de avond, als er wel licht brand (overdag nemen planten CO2 op, hoewel begin van de avond natuurlijk is als het licht al een tijd aanstaat, wat misschien ook niet het meest handig is).
Qua algen gaat het wel goed. Weinig algen. Alleen de ruiten moeten we iedere 3 a 4 dagen bijhouden.

Dan de planten:
Belgisch groen en Ambulia: dit waren snelle groeiers, maar verliezen ook het snelst het blad.
Altenanthera rosefolia: staat er wel aardig bij, wel hebben sommige bladeren wat gaatjes.
Anubias op kienhout: staat er goed bij.
Rotala Rotundifolia: is zielig geworden, weinig blad en de bladeren die eraan zitten zijn klein.
Cryptocoryne (wendtii bruin): staat vnl in zand, staat er mooi bij
Naaldgras: hier zitten wat algen op, niet zo mooi.
Christmas Mos op staand stuk kienhout. Dat gaat wel aardig.

Heeft iemand tips? Ik heb er geen probleem mee om wat nieuwe planten te kopen. Misschien zijn het opstartproblemen en slaan nieuwe planten in een opgestart aquarium wel aan. Maar misschien is er een probleem en dan los ik het natuurlijk liever op.

Hieronder nog een foto (foto staat op zijn zij), niet zo fraai helaas.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en idee�n.

Alvast bedankt,

Ronald

825199elbutre1974_0_85_mobiel_ronald_16081.jpg

Ik heb precies hetzelfde probleem bij verschillende plantjes.
Bij mijn zijn de onderste bladeren vaak ook niet mooi, er zitten gaatjes in, en zijn vaak wat bruiner. Zelf heb ik er naar mijn idee wel genoeg licht boven hangen 2x 30w inclusief reflectoren.
Ben benieuwd wat het kan zijn, ik blijf volgen!

Heb je slakken in je aquarium?
Zijn de planten ook vies (uitwerpselen enzo)? Het is namelijk belangrijk dat je regelmatig je planten schoonmaakt (door gewoon even de viezigheid er tussen uit te woelen), anders kunnen de bladeren afbreken.

jessicapilon zei:
gaatjes kan ook duiden op een fosfaat of kaliumtekort als ik het goed heb.

Misschien handig om wat waterwaarden te weten.
Nitraat, Fosfaat, pH en KH.

Daarnaast welke verlichting? En hoeveel dieren.

Fijn dat jullie willen meedenken.

Om wat vragen te beantwoorden.

Er zitten geen slakken in het aquarium. Ik verwacht ook niet dat het komt door te veel viezigheid op de planten.

In het aquarium zitten twee standaard meegeleverde TL's. Van Sylvania 24W, 1x luxline plus en 1x grolux. E�n geeft wit licht, de ander is wat gekleurd.

Ik meet regelmatig waardes met teststrips. De laatste tijd trouwens niet vaak, want blijft stabiel. Het blijft een grove meting. Nitriet (NO3) netjes op 0. Nitraat (NO2) tussen 0 en 10. Waterhardheid (GH) zit rond of wat boven de 7. Het Carbonaat (KH) 6 of tussen 6 en 10. De PH schommelt tussen 7.2 en 7.6 en als laatste wordt het chloor (CI2) getest. Regelmatig is deze 0, maar soms ook tussen 0 en 0,8. Deze komt daarmee niet altijd helemaal in het groene gedeelte terecht, maar het blijft naar mijn idee vrij dicht bij de nul.

Oh ja, en er werd naar de vissen gevraagd:
neontetra: 8x; antennebaarsje: 2x; japonica garnalen: 10x (hoewel sinds ze in het aquarium zitten hebben we ze nooit meer allemaal tegelijk gezien); modderkruipers: 3x; guppies: 25?? (begonnen met 8, zijn flink uitgebreid, maar meeste nog niet volwassen. Moet wel wat andere adressen gaan zoeken voor wat guppies. Al voor de guppies aan het uitbreiden waren, gingen de planten achteruit).

Anubias en Crypto's, de soorten die het bij jouw goed doen vragen weinig licht. Rotala en Alternanthera, bijvoorbeeld vragen juist om behoorlijk wat licht. Eigenlijk is het zaak om je totale plantenbestand af te stemmen op de hoeveelheid licht die je kan geven, naast de gevraagde meststoffen en je, te voeren, waterhardheid. Profito zou ik omrekenen naar een dagelijkse portie. Carbo van Easy-life is vloeibare koolstofbemesting. Geen echte CO2 dus. Overigens kunne af vallende onderbladeren, zeker als ze ook wat donkerder worden, wijzen op een fosfaat tekort, maar ook het licht, misschien beter, het gebrek aan licht kan hier een rol spelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan