onderstel bouwen voor een 250x70x70


R

RikMe

Guest
Beste allen,

zou iemand mij kunnen helpen met het volgende? binnenkort komt mijn grote trots, bakje van 250x70x70, nou wil ik daar een onderstel van gipsblokken bouwen. het idee is om de 50 cm een pilaar te bouwen van ong 60 a 70cm hoog, daar een plaat op te leggen en daar het aquarium op te zetten, maar aangezien dit voor mij de eerste keer is en ik ook nog eens eerst aan denken ben voordat ik het doe (is wel eens andersom :p) zijn alle tips welkom.

graag hoor ik van jullie.
Gr Rik
 
Kan misschien nog wel uitdagend worden om alles vlak en waterpas te krijgen.
Wat wil je gaan doen qua filters?
 
Dat is denk is wel een beetje karig voor zo’n grote bak.

Maar hoe wil je rondom te bodemplaat ondersteunen?
 
dit idee had ik op internet opgedaan, dit was voor een bak van 250x80x70
 

Bijlagen

  • onderstel.jpg
    onderstel.jpg
    20.1 KB · Weergaven: 150
Wat voor plaat wil je daar op leggen?
Het moet echt vlak zijn en blijven, anders krijg je spanningen in je glas en mogelijk breuk.
Ga je onder je aquarium een zachtere onderplaat gebruiken?

In elk geval begint het met heel nauwkeurig metselwerk. Die blokken moeten echt binnen de 1-2 mm juist op dezelfde hoogte zitten. Ik zou alvast een hele goede waterpas van minstens 2 m lang kopen of lenen.
 
Wat voor plaat wil je daar op leggen?
Het moet echt vlak zijn en blijven, anders krijg je spanningen in je glas en mogelijk breuk.
Ga je onder je aquarium een zachtere onderplaat gebruiken?

In elk geval begint het met heel nauwkeurig metselwerk. Die blokken moeten echt binnen de 1-2 mm juist op dezelfde hoogte zitten. Ik zou alvast een hele goede waterpas van minstens 2 m lang kopen of lenen.
ik was van plan multiplex platen te gebruiken
 
Die celbeton blokken worden vaker gebruikt, kan echt wel wat hebben.
maar.... vind het lelijk als de pest of was je er nog wat mee van plan?

afijn die betonblokken + een 18mm betonplex plaat erop en dan moet het lukken.

vlak ga je het wel krijgen, daar zorgt die betonplex plaat wel voor.
maar waterpas wordt lastig denk ik, die betonblokken hebben nog wel een "tolerantiemaat" dus kan per blok nog wel is wat verschillen.
 
Misschien zit je niet op deze tip te wachten, skip hem dan maar :D

Op marktplaats worden met enige regelmaat cellenbetonblokken gratis aangeboden, scheelt je een hoop geld want vaak moet je ze bij een bouwmarkt per x-aantal afnemen en heb je veel teveel voor je onderstel
 
Die celbeton blokken worden vaker gebruikt, kan echt wel wat hebben.
maar.... vind het lelijk als de pest of was je er nog wat mee van plan?

afijn die betonblokken + een 18mm betonplex plaat erop en dan moet het lukken.

vlak ga je het wel krijgen, daar zorgt die betonplex plaat wel voor.
maar waterpas wordt lastig denk ik, die betonblokken hebben nog wel een "tolerantiemaat" dus kan per blok nog wel is wat verschillen.
ja wil het daarna wel gaan afwerken idd want ben het met je eens het ziet er anders niet uit, ben nu bezig met een 2e tekening van het onderstel. zal deze straks online zetten, of zeg jij dat de foto hierboven stevig genoeg zou moeten zijn?
 
Misschien zit je niet op deze tip te wachten, skip hem dan maar :D

Op marktplaats worden met enige regelmaat cellenbetonblokken gratis aangeboden, scheelt je een hoop geld want vaak moet je ze bij een bouwmarkt per x-aantal afnemen en heb je veel teveel voor je onderstel
alle tips zijn welkom ;P
 
Die celbeton blokken worden vaker gebruikt, kan echt wel wat hebben.
maar.... vind het lelijk als de pest of was je er nog wat mee van plan?

afijn die betonblokken + een 18mm betonplex plaat erop en dan moet het lukken.

vlak ga je het wel krijgen, daar zorgt die betonplex plaat wel voor.
maar waterpas wordt lastig denk ik, die betonblokken hebben nog wel een "tolerantiemaat" dus kan per blok nog wel is wat verschillen.
Het grootste gevaar is als de blokken in het midden een paar mm lager liggen dan de uitersten.
Dan krijg je een enorme drupspanning in je ruit, en mogelijk vervormen en breken.

Eerst alles mooi vlak (betonplex buigt ook door), en dan zou ik er toch een plaat isomo van een middenhardheid en ca 10-15mm dik op leggen. Dat is dan een licht elastisch element, en dat beperkt de spanningen.
In elk geval, als je betonplex er ligt, zeker je bak er eens op zetten zonder isomo. Als je er ergens kan onder door kijken, dan moet je bijwerken.
 
hier de 2 ideen die ik had, mijn voorkeur gaat uit naar de 2e maar het moet wel haalbaar zijn.
 

Bijlagen

  • onderstel.jpg
    onderstel.jpg
    17.1 KB · Weergaven: 97
  • onderstel2.jpg
    onderstel2.jpg
    13.4 KB · Weergaven: 88
2 kan zeker, maar enkel als je dat echt mooi allemaal op dezelfde hoogte en perfect waterpas krijgt.
 
Hmm tja is maar wat je wilt een stalen frame lijkt me beter en geeft meer ruimte voor de nodige apparatuur.
Daarnaast wat doen gips blokken als het nat wordt .
 
gaat wss wel lukken maar persoonlijk zou ik iets dieper in de buidel tasten en gaan voor een RvS frame oid.

Een 250x70x70 koop je niet omdat je geen cent te makken hebt denk ik, dan zal misschien de toekomstige hardware maar wat langer duren tot het er is.
Maar ik denk wel dat het de paar centen meer ruimschoots waard is
 
gaat wss wel lukken maar persoonlijk zou ik iets dieper in de buidel tasten en gaan voor een RvS frame oid.

Een 250x70x70 koop je niet omdat je geen cent te makken hebt denk ik, dan zal misschien de toekomstige hardware maar wat langer duren tot het er is.
Maar ik denk wel dat het de paar centen meer ruimschoots waard is
daar heb je op zich gelijk in, alleen is deze bak voor een jaar max 1,5 jaar bedoeld. gaan nu eff naar een tussen woning en daarna weer gekocht zitten. Daar is de bedoeling om naar 4 meter te gaan. Maar ik zal iig eens nog een x gaan informeren wat die oplossing kost. thanks voor de input
 
daar heb je op zich gelijk in, alleen is deze bak voor een jaar max 1,5 jaar bedoeld. gaan nu eff naar een tussen woning en daarna weer gekocht zitten. Daar is de bedoeling om naar 4 meter te gaan. Maar ik zal iig eens nog een x gaan informeren wat die oplossing kost. thanks voor de input
Dan zou ik juist gaan voor iets dat makkelijk te verhuizen is.

Neem aan dat het gaat om een nieuwbouw huis?
Maar maak je geen illusie dat je in dezelfde maand dat je verhuist je een aquarium kan opzetten tussen het klussen en verhuizen door
 
Cellenbetonblokken zijn geen gipsblokken, ytongblokken is gips
Klopt maar Ts had het over (onderstel van gipsblokken bouwen.)
Dus van daar mijn bedenkingen
voor de rest kan ben ik het helemaal met Wouter eens zeker als je bedenkt dat Ts zoals ik uit zijn verhaal (alleen is deze bak voor een jaar max 1,5 jaar bedoeld. gaan nu eff naar een tussen woning en daarna weer gekocht zitten) nu in een tijdelijk pand zit
zou ik me deze toestand niet aan de hand halen.
 
Ik zou zoiets ook niet snel in een tijdelijke woning zetten.
Maar het kan wel mits heel nauwkeurig gewerkt wordt.

Wat de verhuizing betreft, ik lees toch meer mensen die hun bak verhuizen.
Als je de bodem mee neemt en de planten, en het filtermateriaal, dan verhuis je ook het grootste deel van de bacterien, dus de nitraatpiek kan wel meevallen.
 
ik zou de onderplaat volledig achtewege laten.
Zo'n betonplex/multiplex plaat is alles behalve vlak.
Ik zou gewoon een laag Pu of tempex tus blok en bak doen. Eventueel afgewerkt met pur schuim om eventuele holtes nog op te vullen (doen met een lege bak)
 
ik zou de onderplaat volledig achtewege laten.
Zo'n betonplex/multiplex plaat is alles behalve vlak.
Ik zou gewoon een laag Pu of tempex tus blok en bak doen. Eventueel afgewerkt met pur schuim om eventuele holtes nog op te vullen (doen met een lege bak)

Mag ik weten waar je die wijsheid vandaan haalt?

Ik heb 2 bakken waarvan 1 op multiplex en de ander op betonplex is verlijmd zonder tempex laag ertussen.

Weet ook meer mensen die hun bak direct op de onderplaat zetten zonder "beschermlaag" ertussen
 
Mag ik weten waar je die wijsheid vandaan haalt?

Ik heb 2 bakken waarvan 1 op multiplex en de ander op betonplex is verlijmd zonder tempex laag ertussen.

Weet ook meer mensen die hun bak direct op de onderplaat zetten zonder "beschermlaag" ertussen
Gewoon door te kijken naar de platen die hier te verkrijgen zijn.
Daar zitten er meer tussen met bulten en putten dan wat anders. Anderen zijn meer geschikt om mee om de hoek te werken dan als vlakke plaat.

Komt daar nog eens bij dat als je een bak vlak op een plaat zet, 1 zandkorreltje of deftig stofje genoeg is om een drukpunt te veroorzaken die je bodemplaat zo kan doen knappen.
 
Gewoon door te kijken naar de platen die hier te verkrijgen zijn.
Daar zitten er meer tussen met bulten en putten dan wat anders. Anderen zijn meer geschikt om mee om de hoek te werken dan als vlakke plaat.

Komt daar nog eens bij dat als je een bak vlak op een plaat zet, 1 zandkorreltje of deftig stofje genoeg is om een drukpunt te veroorzaken die je bodemplaat zo kan doen knappen.

Ja hier altijd mooie platen in de bouwmarkt.

Maar zoals ik al zei er zijn tig mensen die hun bak zo op de plaat gooien zonder problemen, stoffer en nat doekje erover en klaar. zeg niet dat andere het ook zo moeten doen maar het kan dus wel
 
Ja hier altijd mooie platen in de bouwmarkt.

Maar zoals ik al zei er zijn tig mensen die hun bak zo op de plaat gooien zonder problemen, stoffer en nat doekje erover en klaar. zeg niet dat andere het ook zo moeten doen maar het kan dus wel
Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan, enkel dat ik het niet zou doen (en ook niet doe bij alle onderstellen die ik al gemaakt heb)
 
Ik zou meer schrik hebben als het midden 2mm lager of hoger is dan de 2 uiteinden.
De spanningen die je dan in je bak krijgt zijn echt groot.

Een zandkorrel of een kleine bult is minder erg als je er een zachte plaat tussen legt.
 
Bedankt voor alle hulp en meedenken. Even kleine update. Heb er toch maar voor gekozen om een onderstel te laten maken, hij staat inmiddels in te draaien. Kan niet wachten tot dat klaar is
 
Bedankt voor alle hulp en meedenken. Even kleine update. Heb er toch maar voor gekozen om een onderstel te laten maken, hij staat inmiddels in te draaien. Kan niet wachten tot dat klaar is
Doe je goed :thumbs:
We zijn hier erg gek op :foto::engel::D ook van de opbouw en onderstel :D
 

Terug
Bovenaan