Onderwater lijmen


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,521
Locatie
alkmaar
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het onderwater lijmen van planten met secondelijm op basis van cyanoacrylaat?

op Engelstalige fora wel wat tegen gekomen maar meestal niet super duidelijk wat het resultaat was.

ik weet dat in de zoutwater hobby dit vaker word gedaan met koralen, maar gezien zoet toch een andere tak van sport is..

ik wil namelijk oa m’n Braziliaanse klimop aan het grote stuk hout lijmen maar dat zou betekenen dat ik 70% van m’n water eruit moet laten lopen om het hout boven water te krijgen..
Kan maar zit ik niet op te wachten
 
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het onderwater lijmen van planten met secondelijm op basis van cyanoacrylaat?

op Engelstalige fora wel wat tegen gekomen maar meestal niet super duidelijk wat het resultaat was.

ik weet dat in de zoutwater hobby dit vaker word gedaan met koralen, maar gezien zoet toch een andere tak van sport is..

ik wil namelijk oa m’n Braziliaanse klimop aan het grote stuk hout lijmen maar dat zou betekenen dat ik 70% van m’n water eruit moet laten lopen om het hout boven water te krijgen..
Kan maar zit ik niet op te wachten
Volgens mij kan je dit gerust doen. SuperFish verkoopt zelfs lijm op basis van dit doel en dat bevat ook cyanoacrylaat, meen ik.

 
Volgens mij kan je dit gerust doen. SuperFish verkoopt zelfs lijm op basis van dit doel en dat bevat ook cyanoacrylaat, meen ik.



Dat cyanoacrylaat veilig is voor het aquarium wist ik.
Maar ik heb nog nooit iemand het onderwater zien toepassn
 
De te lijmen onderdelen moeten eerst droog gedept worden. Dat zal voor de klimop geen probleem zijn. Als je hout al jaar en dag in het water ligt, vrees ik dat er toch wat meer tijd in zal steken om het droog genoeg te krijgen.

Eenmaal gelijmd hoef je niet lang meer te wachten.
 
De te lijmen onderdelen moeten eerst droog gedept worden. Dat zal voor de klimop geen probleem zijn. Als je hout al jaar en dag in het water ligt, vrees ik dat er toch wat meer tijd in zal steken om het droog genoeg te krijgen.

Eenmaal gelijmd hoef je niet lang meer te wachten.
Waarom staat er dan hier wat anders?
 
Ik heb deze gebruikt bij het inrichten van mijn aquarium:
Seachem Seachem Flourish Glue

Niet onder water gebruikt, maar wel nat mos op nat hout gelijmd, en dat ging goed, niet te veel lijm gebruiken, het slaat wit uit.
Volgens de beschrijving ook onder water te gebruiken.
Wat ik her en der gelezen heb, moet je een gel vorm van cyanoacrylaat hebben, deze is dat.
 
Ja hoor.
Kun je rustig doen.
Ik doe een drupje, formaat speldenknop, op de steen/hout etc en plak daar het plantje op.
Natuur doet de rest.

En gewone secondelijm (gel, anders trekt het in het materiaal) van de bouwmarkt.
 
mijn ervaring is dat onderwater lijmen het best gaat met secondenlijm op gel basis
 
Kan jullie inmiddels melden dat het werkt.
F79C71A4-65F0-4935-BEBE-CCE15A3D27AB.jpeg

D7FA200D-E675-4405-AA61-CF079CDDEA9E.jpeg


gaat eigenlijk net zo als op het droge, er zit meer lijm aan m’n vingers dan aan m’n planten🤣🤣

maar het komt er transparant uit en vormt snel een laagje met een melk achtige kleur.
Als je het lijm belletje netjes tussen je plant en hardscape doet en het belletje “kapot” drukt plakt de plant goed en is het niets anders dan op het droge werken
 
gaat eigenlijk net zo als op het droge, er zit meer lijm aan m’n vingers dan aan m’n planten🤣🤣

Hahaha dat is toch ook gewoon echt altijd hetzelfde hè

Heb het hier ook meerdere keren gedaan met kleine anubiassen, ging ook prima.
 
doe dat al jaren moet oa koralen....gebruik wel gel variant.
beetje aanbrengen, ff in het water dompelen zodat een velletje erop komt en dan naar de plaats brengen waar je het wilt hebben en voorzicht aandrukken.
 
doe dat al jaren moet oa koralen....gebruik wel gel variant.
beetje aanbrengen, ff in het water dompelen zodat een velletje erop komt en dan naar de plaats brengen waar je het wilt hebben en voorzicht aandrukken.
Uhhu daarvan kende ik het ook, maar omdat er altijd word geroepen dat zoet en zout water aquaria zo gruwelijk verschillend zouden zijn was ik benieuwd of dat ook anders was
 
Waarom staat er dan hier wat anders?
Ik vertelde gewoon wat er in de instructies staat van de gelvorm die ik heb.:!
Maar tof te weten dat het kennelijk wel gewoon kan werken.
 
Kan jullie inmiddels melden dat het werkt.
Bekijk bijlage 326793
Bekijk bijlage 326794

gaat eigenlijk net zo als op het droge, er zit meer lijm aan m’n vingers dan aan m’n planten🤣🤣

maar het komt er transparant uit en vormt snel een laagje met een melk achtige kleur.
Als je het lijm belletje netjes tussen je plant en hardscape doet en het belletje “kapot” drukt plakt de plant goed en is het niets anders dan op het droge werken
Maar wat heb je nu precies gebruikt om je planten te plakken naast je vingers? Contactlijm?
 
Maar wat heb je nu precies gebruikt om je planten te plakken naast je vingers? Contactlijm?
Secondjes lijm op basis van cyanoacrylaat
Had het niet in gel vorm liggen dus gewoon de normale gebruikt
 
Ah, ben alweer te laat zie ik - wou al zeggen dat 't met de gelvariant en handschoentjes prima kan onderwater maar je had 't al ontdekt lees ik :DD
 

Terug
Bovenaan