Wat is er nieuw

Ondiepe vijver en de winter

• Onderwerp starter Onderwerp starter RiseOfinformation
  • Startdatum Startdatum
R

RiseOfinformation

Guest
Goedendag,

Het begint langzaam kouder te worden en ik begin mij toch een beetje zorgen te maken over mijn vijvertje. Ik heb een vijver van totaal 60cm diep. Hiervan is 30cm boven de grond en 30cm onder de grond. Het is totaal circa 800 liter en er wonen in 8 sluierstaarten in waarvan er binnenkort drie naar binnen gaan. Het duurt niet meer zo lang voordat het weer winter wordt. Ik weet dat 60cm diep eigenlijk niet diep is om in te overwinteren volgens de regeltjes. Maar ik heb een aantal vragen:

- Mijn vijver staat dus een deel boven water, ik kan tegen dat deel wat boven water staat piepschuim aanplakken zodat het warmer kan blijven. Heeft dit nut?
- Als ik piepschuim op de vijver leg met vorst blijft mijn vijver dan ijsvrij?
- Waarvoor wordt er minimaal 80cm diepte aangeraden? Als je een wak in de vijver kan houden zou dit toch geen probleem moeten zijn?
- De vijver staat direct naast mijn huis dus daar zou ook warmte vanaf komen en hij staat niet in de wind. Heeft dit invloed op het ijs van de winter?
- Stel het wordt het echt een strenge winter, heeft het dan nut om een verwarmingselement er in te leggen?

Groetjes,
Eline

Het gaat om de diepte onder het maaiveld.
Dat is in jouw geval dus maar 30 cm.

piepschuim gaat niet veel helpen, zeker niet bij zo'n kleine vijver.

Verwarmingselement: zal overuren maken, trek de spaarrekenening maar open 😛 niet doen dus.

Diepte wordt aangeraden omdat dieper er warmere stabiele waterlagen zullen zijn. Vanaf 70 cm is deze stabiel(moet de vijver wel een grote inhoud hebben, anders zal het alsnog snel afkoelen)

Ik raad het je ten zeerste af je vissen buiten te laten overwinteren.

Olympus zei:
Het gaat om de diepte onder het maaiveld.
Dat is in jouw geval dus maar 30 cm.

piepschuim gaat niet veel helpen, zeker niet bij zo'n kleine vijver.

Verwarmingselement: zal overuren maken, trek de spaarrekenening maar open 😛 niet doen dus.

Diepte wordt aangeraden omdat dieper er warmere stabiele waterlagen zullen zijn. Vanaf 70 cm is deze stabiel(moet de vijver wel een grote inhoud hebben, anders zal het alsnog snel afkoelen)

Ik raad het je ten zeerste af je vissen buiten te laten overwinteren.

Dankjewel voor je antwoord. Ik zit op het moment ook te overwegen om een grote speciekuip (300l) aan te schaffen en deze binnen neer te zetten waar een deel van de vissen in komen. Daarnaast zit ik toch te denken om een vijver van folie te gaan maken, ik verwacht dat ik hier toch zeker drie jaar woon. Dan wordt de vijver wel helemaal ingegraven en ��n meter diep zodat ik mij geen zorgen hoe te maken dat hij niet diep genoeg is. (en meer liters yay ^^)

Ik denk dat dat de handigste optie is, deze vijver eruit gooien. Veel gaan graven en dan een nieuwe vijver opstarten en dan in het voorjaar de visjes er in doen. Het gaat wel even krap worden, want het betekent wel dat ik 9 vissen moet huisvesten binnen op circa 600 liter... Dat wordt dus veel verversen...

Trouwens, schrap dat maar van die diepte, in tuinvijvers zijn geen stabiele waterlagen aanwezig met verschillende temperaturen 😉

Maar het gaat er dus om dat de vijver echt ingegraven moet zijn om grote temperatuurschommelingen te voorkomen.

Als je veel wilt gaan graven voor een vijver adviseer ik een minikraantje. Het is onvoorstelbaar hoeveel zand er vrij komt bij het graven van een vijver.
Die van ons achter het huis is 1,20 diep en heeft een inhoud van 10000 liter.
Dat is meer dan een halve week spitten als je bekijkt dat je de wanden ook glad moet afwerken.

Je moet een beetje lief voor je rug zijn.... Of je moet graag een vrachtwagen vol zand willen wegspitten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Olympus zei:
Trouwens, schrap dat maar van die diepte, in tuinvijvers zijn geen stabiele waterlagen aanwezig met verschillende temperaturen 😉

Maar het gaat er dus om dat de vijver echt ingegraven moet zijn om grote temperatuurschommelingen te voorkomen.

Maar overwinteren is dus niet mogelijk hier in?

Op het moment ben ik even aan het overleggen met allerlei mensen wat die van de vijver uitbreiding vinden. Want ik wil dingen van verschillende kanten horen.

Jos Hut zei:
Als je veel wilt gaan graven voor een vijver adviseer ik een minikraantje. Het is onvoorstelbaar hoeveel zand er vrij komt bij het graven van een vijver.
Dat is meer dan een halve week spitten als je bekijkt dat je de wanden ook glad moet afwerken.

Je moet een beetje lief voor je rug zijn.... Of je moet graag een vrachtwagen vol zand willen wegspitten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik heb al een kleine berekening gemaakt het gaat om zo'n 1500 liter zand wat er uit moet. Om de kosten te beperken huur ik liever geen minikraantje. Ik ben maar een studente namelijk :') Daarnaast heb ik de tijd om het in beetjes te doen, het hoeft niet allemaal in ��n week klaar zijn. Het liefste wel, maar soms doe je er gewoon langer over.

Jos Hut zei:

Hobbygroet,
Jos Hut

Daar ga ik in mee, voel het nog soms in mn rug haha 😛

Alles met het handje 😀

Onderschat het in ieder geval niet 😉

Olympus zei:
Onderschat het in ieder geval niet 😉

Dat doe ik ook zeker niet. Toen we bezig waren met een klein stukje van de vijver uitgraven, waren we al flink kapot :') Met een beetje geluk is het mogelijk om komende weken de vijver om te gooien. Als ik het filter intact + planten overzet naar de nieuwe vijver, moet hij dan ook weer veel indraaien etc? Het liefste heb ik alles wel zo snel mogelijk klaar.

Nee in dit geval kan je dan gelijk de vissen overplaatsen hoor 😉

Ik moet voor mijzelf nog even de knoop doorhakken dat ik de vijver eruit moet halen en een nieuwe vijver moet gaan maken.

Dus...
Wat zijn alle voordelen van een grotere + diepere vijver die ik nu niet heb?

Laurens, jij hebt je hele vijver zelf gemaakt. Hoeveel kostte dat ongeveer? Wat voor een zeil heb je gebruikt en ligt er een onderzeil onder? Hoe heb je de afwerking gemaakt?

ehh, dat kostte genoeg zal ik maar zeggen 😉

Ik heb het dikste rubberfolie gebruikt. Hoeft zeker niet.
Onderzeil heb ik ook gebruikt.

Afwerking: laten doen, zeker omdat de vijver nu een stukje verhoogd is.

Je zou je bestaande vijver ook in kunnen graven? Kost een hoop geld en moeite.

Olympus zei:
ehh, dat kostte genoeg zal ik maar zeggen 😉

Ik heb het dikste rubberfolie gebruikt. Hoeft zeker niet.
Onderzeil heb ik ook gebruikt.

Afwerking: laten doen, zeker omdat de vijver nu een stukje verhoogd is.

Je zou je bestaande vijver ook in kunnen graven? Kost een hoop geld en moeite.

Ja, ik kan mijn bestaande vijver ook ingraven. Maar dan is hij alsnog maar 55-60cm diep... Dat is alsnog niet diep genoeg of wel?

Tijdens een milde winter zoals afgelopen jaar zou 60cm genoeg moeten zijn, maar het blijft een risico natuurlijk.
Ik ken iemand die afgelopen winter een speciekuip buiten had laten staan, boven de grond en zonder isolatie, dit voorjaar bleken hier nog vuurgarnalen in te zitten die het hebben overleeft, waarschijnlijk waren deze bij het uitvangen in het najaar nog zo klein dat ze met het uitvangen over het hoofd zijn gezien (dat is natuurlijk geen aanrader).

Overigens vind ik dat het uit graven van een vijvertje van 1500 liter hier nogal overdreven word, dat heb je met een dagje wel klaar en het zand weg gekruit. Ook de kosten hoeven niet duur te zijn, je kan gewoon vijverfolie halen, vaak hebben ze bij de tuincentra nog wel een rest stukje of een stuk wat iemand retour heeft gebracht wat je voor weinig mee kan nemen. Verder hoeft het niks te kosten, planten enzo heb je al. Het zand kan je in veel gemeente gratis bij de stort brengen. als je op de rand wat stenen legt en er wat bodembedekkers rondom zet kost de afwerking ook maar weinig.

Vuurgarnalen zijn taaie rakkers, maar sluierstaarten kunnen temperatuurschommelingen (naar beneden) niet zo goed aan. Weinig diepte + groot oppervlak = grotere temperatuurschommelingen. Ik zou het niet aandurven.

Ik heb nog een hele hoop rubberfolie over.

Weet niet de precieze maten.
Zal het eens opmeten 😉

Dargine zei:
Tijdens een milde winter zoals afgelopen jaar zou 60cm genoeg moeten zijn, maar het blijft een risico natuurlijk.
Ik ken iemand die afgelopen winter een speciekuip buiten had laten staan, boven de grond en zonder isolatie, dit voorjaar bleken hier nog vuurgarnalen in te zitten die het hebben overleeft, waarschijnlijk waren deze bij het uitvangen in het najaar nog zo klein dat ze met het uitvangen over het hoofd zijn gezien (dat is natuurlijk geen aanrader).

Overigens vind ik dat het uit graven van een vijvertje van 1500 liter hier nogal overdreven word, dat heb je met een dagje wel klaar en het zand weg gekruit. Ook de kosten hoeven niet duur te zijn, je kan gewoon vijverfolie halen, vaak hebben ze bij de tuincentra nog wel een rest stukje of een stuk wat iemand retour heeft gebracht wat je voor weinig mee kan nemen. Verder hoeft het niks te kosten, planten enzo heb je al. Het zand kan je in veel gemeente gratis bij de stort brengen. als je op de rand wat stenen legt en er wat bodembedekkers rondom zet kost de afwerking ook maar weinig.

De afgelopen jaren is de winter in Nederland inderdaad heel mild geweest. Maar Nederland staat er ook wel weer om bekend dat het toch flink kan vriezen, dus dat risico wil ik eigenlijk niet nemen. Als ik dan al toch bezig ben, dan doe ik het liever goed.

Ik heb in mijn gemeente al gekeken, daar kan ik inderdaad zand stortten. Het enige probleem is dat ik geen auto + aanhangwagen (en rijbewijs) heb om dit daarheen te brengen.

Ik moet eerst een concreet plan maken voor mijzelf, zodat ik een goede indicatie heb wat alles gaat kosten en hoeveel tijd ik ervoor kwijt ben. Daarna ga ik het aanpakken, want er komt best veel bij kijken als je ook nog allemaal dingen moet gaan regelen mbt het zand etc.

We zijn druk bezig met graven van de vijver. Hopelijk is hij vandaag of morgen klaar 😀

Leuk om te horen! Succes!

Ik had mijn sluiers heel even in een curverbox gedaan waar je doorheen kon kijken. Ze zijn echt HUGE geworden.

tumblr_nukj04RQ331rxrpfto2_1280.png

Dit is een bakje van 60cm bij 40cm. Ik moest ze even ergens in kwijt zodat we de vijver eruit konden halen. Deze heb ik voor de onderste rand weer gevuld en de pomp daar weer op aangesloten en de vissen er weer in gedaan. Ze moeten ongeveer een dag doen met z'n allen op 200l. Het is maar even niets anders.

O ja.

De vijver wordt nu ongeveer 2 meter lang bij 0,85-0,90 breed en bij 1 meter diep. Dat moet wel genoeg zijn om de vorst tegen te gaan!

Zo, de vijver ligt er in!

Hij is nu bezig met vullen (ja, nu nog ik moest net werken dus kon hem toen niet laten vullen). Er gaat ongeveer 1500-1700 liter in de vijver. Dus de visjes hebben zee�n van ruimte! Morgen ga ik ze overzetten en ergens komende week of die week daarop ga ik de randafwerking doen.

Klinkt super!

Dus nieuwe vijver? Folie/voorgevormd?

Je hebt een mooi stel vissen zo!

Olympus zei:
Klinkt super!

Dus nieuwe vijver? Folie/voorgevormd?

Je hebt een mooi stel vissen zo!

Jup! Nieuwe vijver!
We hebben hem met vijverfolie gemaakt, de gewone PVC folie. Rubberfolie is wel een stuk steviger (en dus ook duurder) maar dat heb ik niet nodig gezien het feit dat ik hier nog maximaal 4 jaar woon.

Vanmiddag zet ik het filter er weer op en gaan de visjes er in. Het filter heb ik helemaal intact kunnen houden, dus ik hoop geen problemen te krijgen met mijn waterwaardes. Ik ga deze middag ook even wat fotootjes maken. Mijn hele tuin ligt nu vol met grond, dus ik hoop dat iemand van marktplaats snel grond nodig heeft voor iets en anders wordt het h��l vaak op en neer fietsen naar de milieustraat.

Haha!

Super!

Mijn vijver is ook in de tuin van m'n ouders, ben ook alleen maar in het weekend thuis, maar de vijver zal nog wel zo'n 15 jaar blijven liggen hoop ik 😛

Filter zou idd goed moeten zijn.
Voer ze spaarzaam en met tarwekiemen als dat kan(wheat germ)

Olympus zei:
Haha!

Super!

Mijn vijver is ook in de tuin van m'n ouders, ben ook alleen maar in het weekend thuis, maar de vijver zal nog wel zo'n 15 jaar blijven liggen hoop ik 😛

Filter zou idd goed moeten zijn.
Voer ze spaarzaam en met tarwekiemen als dat kan(wheat germ)

De dagen waarop het kouder is, voer ik sowieso maar 1x of 2x per dag. Hun eetlust wordt ook wat minder.

Hmm, ik zit te twijfelen of ik van dat grove grind in het de nieuwe vijver ga leggen. Dan zie je de vissen natuurlijk wel een heel stuk beter.

Ik heb geen bodem en zie de vissen perfect op de bodem, alsof er geen water is.
Ik geef ze nog wel 2 en soms drie keer per dag te eten.
Mix van wheat germ en saki hikari balance

Ik zou zelf geen bodem nemen, gaat veel vuil tussen zitten.
Ik heb wel wat zand op de bodem, eigenlijk niet zichtbaar, zo weinig.
Vinden m'n vissen wel fijn volgens mij, ze grondelen veel, alleen dan zonder zweefvuil als gevolg 😀

Schermafbeelding%202015-09-13%20om%2014.03.07.png

Tadaaaa!

De randen moeten nog worden afgewerkt. Ik wil dit met hout gaan doen, daarna paaltjes erop maken zodat ik er makkelijk een net overheen kan spannen die dan ook strak staat.

Ik zou er wel wat fijn grind ingooien , dat helpt bij het kauwen .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan