Onduidelijk probleem, veel sterfte!


S

sjimmie

Guest
Beste,

Om maar niet om de pot heen te draaien: Ik heb een probleem met mijn aquarium en ik ben echt radeloos. Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen te omschrijven en ik hoop dat 1 van jullie mij kan helpen!

Een klein jaar geleden ben ik na 7 jaar afwezigheid weer begonnen met mijn aquarium. De Juwel 300 (Liter) met inpandige filter met daarin een koolstof zak, nitraat element, granulaat bak en vanzelfsprekende grof en fijnmazige filter watten en een zuurstof pompje in de andere hoek van het aquarium zodat het goed blijft bewegen.

Voedingsbodem erin, zwart grint eroverheen veel sterke, maar traag groeiende planten erin, de bodem is dermate bedekt dat ondanks het traag groeien ervan er toch genoeg plant aanwezig is.

wat hout erin, wat ondanks het uitkoken ervan nog veel bruine kleur afgeeft.

temperatuur op 24'C, en tot op de dag van vandaag, ook met het probleem wat ik hieronder verder ga uitleggen, erg stabiele waardes van het water PH:6,5 No3:0 No2:0 GH:8 KH:6

Ik haal elke 2 weken 20% water eruit en vervang ik door nieuw water wat ik vervolgens met aquasafe verwijder van metalen.

AL met al tot op heden alles goed. Leuke visjes erin:

2x ancistrus
9x kardinaal tetra
9x roodoogzalm
1x rodewaaier garnaal
2x zilverhaai
6x appelslakken
3x antenne baarsjes (bleu elec, 6cm)
1x panda-algeneten
6x panda meerval
5x glas garnaal
8x Crossocheilos siamensis
1x clown botia

Allemaal vrij kleine visjes en naar mijn berekeningen zou dit moeten passen.

Na 3 maanden begonnen er wat vissen raar te doen. 2 van de kardinaal tetra's kregen wat rare witte bultjes, zodoende Esha 2000 en exit gehaald aangezien ik het niet goed kon plaatsen wat het precies was, geen stop, vin rot of iets. uiteraard heb ik bij het doseren de koolstof filter en granulaat (voor de zekerheid) verwijderd.

Nadat ik de beide medicijnen had gebruikt in een 3 daagse kuur, waren de bultjes niet weg, echter aten ze goed en leek het ze weinig te doen dus ik heb er niets meer aan gedaan.

1 maand daarna zag ik dat de planten hard achteruit gingen. ze groeide niet en de bladeren werden gegeten door de algeneters. zodoende werd mijn aquarium erg slecht en zag ik de vissen ook niet gelukkig worden.

zodoende aquarium helemaal opnieuw ingericht. alles eruit, alles schoon gemaakt, vissen in een klein bakje, en alles opnieuw doen.

Alles weer het zelfde gedaan als eerst zelfde grond, grind, filter alles. Echter heb ik 1 toevoeging gemaakt en dat is een klein voor 300liter geschikt co2 pomopje. in de ochtend het groeien buisjes vol 's avond is deze leeg en in de ochtend weer bijvullen.

5 maanden later,

alles begint weer van voor af aan. planten lijken slecht te groeien, vissen ademen sinds een paar weken abnormaal snel, lijken ook een energie loos te zijn, hangen extreem veel op de bodem en sinds 3 dagen ben ik al 3 antenne baarsjes kwijt, 3 clown botia's, 1 panda algeneter, 1 panda meerval.

Genoeg om van te huilen in ieder geval.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik heb de CO2 uitgezet zodat er in iedergeval genoeg o2 in het water zou moeten zitten, en ik haal nu elke dag 30% eruit maar er lijkt niks te veranderen

Kan iemand mij helpen!
 
Ik meen mij te herinneren dat die �Zilverhaaien� erg groot worden.
Verder zou een foto helpen.
 
sjimmie zei:
1 maand daarna zag ik dat de planten hard achteruit gingen. ze groeide niet en de bladeren werden gegeten door de algeneters. zodoende werd mijn aquarium erg slecht en zag ik de vissen ook niet gelukkig worden.

zodoende aquarium helemaal opnieuw ingericht. alles eruit, alles schoon gemaakt, vissen in een klein bakje, en alles opnieuw doen.
Dit baart me ook enige zorgen ;)
Heb je deze bak ook ingedraaid alvorens de dieren erin te doen?
 
Het kan (indirect) door je visbestand komen.
Maar misschien kan je je waterwaarden eens plaatsen, dan komt er misschien al meer duidelijkheid.

Ook snap ik je vislijst niet helemaal, toen het goed ging had je 1 Botia en 5 maanden later gaan er 3 dood. Of ik lees het helemaal verkeerd.
 
kellemes zei:


Doelde meer op deze:

grrootteeeeviseeeee.jpg
 
Maarja er word niet duidelijk omschreven wat voor �Zilverhaai� dus mischien wat foto�s?
 
Ik zou met 300 l. toch eens een groter filter kopen.

Die heeft het niet bij kunnen benen.
 
Dankjewel voor je snelle reactie,

Ik heb deze er beetje bij beetje in gedaan, elke keer een paar aan gekeken en toen weer paar erbij.
 
Ik heb bij het aanmaken van de nieuwe bak (versie 2) uiteraard opnieuw de biocultuur ingesteld, en 3 weken gewacht voordat ik de vissen terug heb gezet. daarnaast weet ik dat zeker de haaien (zalmpjes) en boitas groot kunnen worden, maar ik heb de luxe dat ik ze daarna bij iemand anders onder kan brengen als ze te groot worden

Daarnaast zou de filter het gewoon moeten kunnen houden gezien deze altijd zijn werk heeft gedaan ik had "vroeger" voor mijn afwezigheid van 7 jaar de zelfde bak zelfde filter etc en toen liep alles als een trein
 
Beste Rikkert,

sorry voor de onduidelijkheid,

Het lijstje met vissen is de huidige stand van vissen die er nu in zitten. dat is na aftrek van de gene die al dood zijn helaas ;(

Daarnaast staan mijn waterwaardes in mijn tekst maar dat is nogal een stuk dus hier alsnog:

PH:6.5
NO3:0
No2:0
KH: 6
GH: 8
 
Dag Bertus,

De filter is bedoeld voor de bak, zo is hij geleverd, en hij heeft het denk ik 8 jaar erg goed gedaan, zonder problemen ziekte of wat dan ook. het enige wat in onlangs heb vervangen is het pompje zelf 1000L/h
 
Ik wil graag een paar foto's toevoegen maar ik kan deze niet aan de bijlage ofz toevoegen alleen van het internet?
 
sjimmie zei:
Dag Bertus,

De filter is bedoeld voor de bak, zo is hij geleverd, en hij heeft het denk ik 8 jaar erg goed gedaan, zonder problemen ziekte of wat dan ook. het enige wat in onlangs heb vervangen is het pompje zelf 1000L/h

Waarom is de No3 dan 0?
Zou toch hoger moeten zijn.
Dus mankeert er wat aan je water.
 
Ok, dan snap ik um nu.
Dan heb ik gewoon over de waarden heen gelezen.

Wat betreft het filter ben ik het wel met Bertus eens. Doorgaans zijn de interne filters die met een bak meegeleverd worden alleen toereikend bij een heel klein of weinig vervuilend visbestand.
Dat is ook 1 van de redenen dat de meeste aquarianen overstappen op een extern filter en dan vaak gelijk 1 met overcapaciteit.
Ook ben ik van mening dat je snelgroeiende vissen eigenlijk van begin af aan in de bak moet houden die wordt geadviseerd voor een volwassen exemplaar om vergroeiingen en stress tegen te gaan.

Mijn advies zou in ieder geval zijn; het filter vervangen voor een zwaarder extern filter en je visbestand in ieder geval uitdunnen wat betreft de hoeveelheid soorten.

Te beginnen met het zoeken naar een nieuw onderkomen voor de panda-algeneter (ik denk Garra), de Balantiocheilus melanopterus en de clownbotia.
 
Bertus zei:
Waarom is de No3 dan 0?
Zou toch hoger moeten zijn.
Dus mankeert er wat aan je water.
Bertus, hier kan ik je even niet volgen. Waarom is een No3 van 0 slecht?

Ik denk dat je vissen eigenlijk niet zo goed bij elkaar passen. Het zou goed kunnen dat ze vrij gestresseerd zijn door een verkeerde combinatie. Persoonlijk ben ik geen voorstander van he combineren van zoveel verschillende soorten.

Ik begrijp dat je het leuk vindt, maar je mag niet vergeten dat bepaalde soorten soms drager zijn parasieten (maar er geen last van hebben) en dat overdragen op soorten die helemaal niet om kunnen met deze besmetting.

Ook hebben jouw vissen zo een verschillende vereisten op vlak van waterkwaliteit, stroming, inrichting,... dat dit sowieso stress moet opleveren.

Doe daar nog stress bij en je kan effectief een probleem van sterfte krijgen.
 
Mijn Tetra's kregen hetzelfde. Esha werkt niet meer, heb het ook gebruikt maakte geen piep uit. Ik heb het idee dat die beestjes de weerstand hebben van lik mn vestje. Toen 2 'raar' gedrag gingen vertonen heb ik die eruit gehaald.

De overige tetra's zijn gezond en zitten nu sinds december vorig jaar in het aquarium.In mijn geval gaat het wel om neon tetra's btw.

Wat ik een echte aanrader vind is Easy profito en carbo combineren als plantenvoeding. Met alleen traag groeiende planten kun je ook wel zonder co2.
 
Rubz zei:
Ik heb het idee dat die beestjes de weerstand hebben van lik mn vestje. Toen 2 'raar' gedrag gingen vertonen heb ik die eruit gehaald.
Lijkt me zinnig dat je je dan afvraagt waarom die weerstand zo laag is.. komt normaal gesproken niet uit de lucht vallen namelijk.
 
jerre050978 zei:
Bertus zei:
Waarom is de No3 dan 0?
Zou toch hoger moeten zijn.
Dus mankeert er wat aan je water.
Bertus, hier kan ik je even niet volgen. Waarom is een No3 van 0 slecht?

Ik denk dat je vissen eigenlijk niet zo goed bij elkaar passen. Het zou goed kunnen dat ze vrij gestresseerd zijn door een verkeerde combinatie. Persoonlijk ben ik geen voorstander van he combineren van zoveel verschillende soorten.

Ik begrijp dat je het leuk vindt, maar je mag niet vergeten dat bepaalde soorten soms drager zijn parasieten (maar er geen last van hebben) en dat overdragen op soorten die helemaal niet om kunnen met deze besmetting.

Ook hebben jouw vissen zo een verschillende vereisten op vlak van waterkwaliteit, stroming, inrichting,... dat dit sowieso stress moet opleveren.

Doe daar nog stress bij en je kan effectief een probleem van sterfte krijgen.

Artikelen, -Denifitratie.



Denitrificatie - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Aquarius Tubanti � Evenwichten






Planten nemen nitraat op en halen zo stikstof uit de bak. Door planten terug te snoeien ... 5 CH2O + 4 NO3- + 4 H+ >> 2 N2 (g) + 5 CO2 (g) + 7 H2O ... Anaeroob zijn omstandigheden waarbij helemaal geen zuurstof aanwezig is. Dat willen we ...
 
kellemes zei:
Rubz zei:
Ik heb het idee dat die beestjes de weerstand hebben van lik mn vestje. Toen 2 'raar' gedrag gingen vertonen heb ik die eruit gehaald.
Lijkt me zinnig dat je je dan afvraagt waarom die weerstand zo laag is.. komt normaal gesproken niet uit de lucht vallen namelijk.

Zeker zinnig, toen ook genoeg onderzoek naar gedaan. Maar als de Ts daar naar vraagt zal ik meer info. geven.
 
Rubz zei:
Zeker zinnig, toen ook genoeg onderzoek naar gedaan. Maar als de Ts daar naar vraagt zal ik meer info. geven.
Heb je ook een mogelijke remedie gevonden?
Zo ja, is het bijzonder apart dat je die info voor nu voor je houdt; er moet eerst maar om worden gevraagd (door "TS", die ook gewoon een (nick)naam heeft en meeleest). De situatie van sjimmie is blijkens zijn/haar verhaal nogal pregnant, zodat er beter maar geen tijd verloren kan gaan als er een mogelijke remedie is.
 
Dag Rubz en andere,

Ik ben erg benieuwd waardoor de weerstand zo laag zou kunnen zijn. Welke info kun je met me delen!
Vancohtend weer 2 vissen kappot!, 1 antenne baars en 1 tetra.

Ik ben nog eens goed gaan zoeken naar de waardes van alle vissen en ik denk dat ik de volgende conclusies kan trekken:

-Filter zou te klein zijn, ik kan deze mening helaas niet delen gezien het feit dat dit nog, gelukkig, een oude bak is met toen der tijd nog grotere filters dan nodig. Daarnaast heeft hij altijd zijn werk goed gedaan.

- Ik heb te veel vis, met te veel verschillende waarden, ga ik oplossen ik ga mn botia, antenne baars en panda-algeneter weg doen.

ik zal 1 plant toevoegen die snel groeid om zo extra beschutting te maken.

Verder denk ik dat ik dan rustig moet afwachten en hopen dat het zichzelf bijwerkt

Wat jullie?
 
Dag Bertus,

Kun jij mij de berekening toelichten, snap er namelijk niet zo veel van.

Ik begrijp dat planten co2 opnemen en geven o2 terug maar wat jij hieronder neerzet kan ik geen zuiver aquarium water van maken ;)

"
Planten nemen nitraat op en halen zo stikstof uit de bak. Door planten terug te snoeien ... 5 CH2O + 4 NO3- + 4 H+ >> 2 N2 (g) + 5 CO2 (g) + 7 H2O ... Anaeroob zijn omstandigheden waarbij helemaal geen zuurstof aanwezig is. Dat willen we ..."
 
Bertus zei:
sjimmie zei:
Dag Bertus,

De filter is bedoeld voor de bak, zo is hij geleverd, en hij heeft het denk ik 8 jaar erg goed gedaan, zonder problemen ziekte of wat dan ook. het enige wat in onlangs heb vervangen is het pompje zelf 1000L/h

Waarom is de No3 dan 0?
Zou toch hoger moeten zijn.
Dus mankeert er wat aan je water.

Dat hoeft niet altijd want het weinige nitraat dat wordt aangemaakt in de bak kan al door de planten zijn opgenomen.
Het kan dus best zo zijn dat er wel wat nitriet in nitraat wordt omgezet maar 0 wil niet per definitie zeggen dat er geen nitrificatie plaatsvindt.
Natuurlijk is het beter om een wat hogere no3 te hebben.
 
Ik denk dat Sjimmie zich het beste kan focussen op het verbeteren van z'n visbestand, en waarschijnlijk behelst dat ook uitdunnen. De filtering zal het dan ook makkelijker kunnen dragen.. Verder lekker wat planten erbij (al zag ik nog geen foto dus dit gok ik even), verlichting eventueel wat dempen, ervoor zorgen dus dat zonder bijbemesten de planten het doen.
Ik kan niet helpen met het op orde krijgen van het visbestand, ik heb te weinig sjoege van de betreffende vissen, zou mooi zijn als anderen daar bij kunnen helpen.
 
Bertus zei:
jerre050978 zei:
Bertus zei:
Waarom is de No3 dan 0?
Zou toch hoger moeten zijn.
Dus mankeert er wat aan je water.
Bertus, hier kan ik je even niet volgen. Waarom is een No3 van 0 slecht?

Ik denk dat je vissen eigenlijk niet zo goed bij elkaar passen. Het zou goed kunnen dat ze vrij gestresseerd zijn door een verkeerde combinatie. Persoonlijk ben ik geen voorstander van he combineren van zoveel verschillende soorten.

Ik begrijp dat je het leuk vindt, maar je mag niet vergeten dat bepaalde soorten soms drager zijn parasieten (maar er geen last van hebben) en dat overdragen op soorten die helemaal niet om kunnen met deze besmetting.

Ook hebben jouw vissen zo een verschillende vereisten op vlak van waterkwaliteit, stroming, inrichting,... dat dit sowieso stress moet opleveren.

Doe daar nog stress bij en je kan effectief een probleem van sterfte krijgen.

Artikelen, -Denifitratie.



Denitrificatie - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Aquarius Tubanti � Evenwichten






Planten nemen nitraat op en halen zo stikstof uit de bak. Door planten terug te snoeien ... 5 CH2O + 4 NO3- + 4 H+ >> 2 N2 (g) + 5 CO2 (g) + 7 H2O ... Anaeroob zijn omstandigheden waarbij helemaal geen zuurstof aanwezig is. Dat willen we ...
In geen enkele van mijnbakken heb ik een meetbare NO3-...
 
Dag Kellemes,

Jij bent het dus eens met mijn plan van aanpak, om het vis totaal uit te dunnen, minder soorten te gaan houden, wat snelgroeiende planten erbij te plaatsen en daarna wat afwachten?
 
sjimmie zei:
Dag Rubz en andere,

Ik ben erg benieuwd waardoor de weerstand zo laag zou kunnen zijn. Welke info kun je met me delen!
Vancohtend weer 2 vissen kappot!, 1 antenne baars en 1 tetra.

Ik ben nog eens goed gaan zoeken naar de waardes van alle vissen en ik denk dat ik de volgende conclusies kan trekken:

-Filter zou te klein zijn, ik kan deze mening helaas niet delen gezien het feit dat dit nog, gelukkig, een oude bak is met toen der tijd nog grotere filters dan nodig. Daarnaast heeft hij altijd zijn werk goed gedaan.

- Ik heb te veel vis, met te veel verschillende waarden, ga ik oplossen ik ga mn botia, antenne baars en panda-algeneter weg doen.

ik zal 1 plant toevoegen die snel groeid om zo extra beschutting te maken.

Verder denk ik dat ik dan rustig moet afwachten en hopen dat het zichzelf bijwerkt

Wat jullie?
Ik zou beginnen met de helft van mijn water te verversen, inderdaad de vissen die je noemt er uit te halen. En voeg maar de eerste tijd wat extra beluchting toe. Dan nog eens kritisch kijken naar de bezetting en eens deftig uit selecteren wat je precies wilt. Succes en blij dat je openstaat voor verbetering!
 
En inderdaad snelgroeiende plant erbij. Neem er voor het gemak die je gewoon je bak kan in keilen en niet in de grond moet planten.
 
Of Waterpest maar kijk dan wel voor de goede variant want je hebt ook de koudwatersoort.
 
sjimmie zei:
Dag Kellemes,

Jij bent het dus eens met mijn plan van aanpak, om het vis totaal uit te dunnen, minder soorten te gaan houden, wat snelgroeiende planten erbij te plaatsen en daarna wat afwachten?
Inderdaad, back to the basics zeg maar.. even uitvogelen wat een geschikt visbestand is voor de lange termijn, daar je inrichting langzaam aan op aanpassen.
Liever niet moeten rommelen met plantenbemestingen etc.. vaak behelst dat toch wat gedempt licht misschien, snelgroeiers zijn altijd nuttig, maar trage groeiers zijn dat ook.

Zou je eventueel een overzichtsfoto kunnen plaatsen van je bak?
Zie mijn handtekening voor info..
En anders op zoiets als https://postimage.org/
de linkjes kun je dan in je bericht plakken.
 

Terug
Bovenaan