Ongepland nestje rhinogobius duospilus


Wat ik lees is toch dat ze voornamelijk voer zijn.
Dat is in de natuur ook zo maar toch blijven er genoeg over om de soort in stand te houden.
Met deze bezetting en inrichting zouden er wel een paar over moeten blijven.
 
Dat is wel heel leuk! Lijkt me ook een erg mooie biotoop om te houden. :D
Is het ook. En als je zorgt voor water met een lage ec en ph kweken ze best makkelijk.

EC is nu plm 60 en ph 5.3.

En ja het zijn hele mooie visjes maar ook het gedrag is erg leuk.
Ik vind ze altijd erg Zen.
 
Btw, een kweekschaal van Hobby werkt erg makkelijk. Heb je geen bruissteentje nodig.


Dan wel elke dag opmaken. met paar dagen gaat het water stinken. zonder zuurstof
..… hm wat ruik in toch in de keuken, oja dat ding.


Cola fles , bodem af gesneden ,, met slangetje in de dop. … ja, klein luchtpompje, da 3 fessen tegelijk/
2 voor artimea 3e was voor voer artimea. gegroeit tot volwassen.
 
DSC_0010-2.jpg
 
Dan wel elke dag opmaken. met paar dagen gaat het water stinken. zonder zuurstof
..… hm wat ruik in toch in de keuken, oja dat ding.


Cola fles , bodem af gesneden ,, met slangetje in de dop. … ja, klein luchtpompje, da 3 fessen tegelijk/
2 voor artimea 3e was voor voer artimea. gegroeit tot volwassen.
Zoiets dus? ;-)

 
Ja, is voor meer vissen.
Had ik ook voor phyto plankton.
 
Zoals je zegt de inrichting van de bak maakt veel uit en de hoeveelheid mede bewoners ook.

Als je ze in een andere bak plaatst moet je wel zorgen dat alle waarden daar gelijk zijn aan waar ze nu zitten.

De eerste 2 dagen na uitkomen liggen ze onder een steen bij te komen en wat te kronkelen. Precies daar waar de volwassen dieren graag komen. Hoeveel stenen je ook in je bak doet, ze komen er. Dan kunnen er een paar overleven, maar die groeien heel langzaam. Volgens mij heeft Seabait (kan me vergissen) 2 toevalstreffers in zijn bak. Het kan dus zeker wel, maar het ligt zoals je zegt wel aan wat Aerialgirl wil. Het is zeker wel leuk om ze apart te zetten, zie mijn topic https://www.aquaforum.nl/threads/rhinogobius-duospilus.93596/
 
Ik had de flessen methode ook gezien idd. Dan moet ik wel extra bruissteentjes halen en kraantjes, die kraantjes kan je gewoon bij de gamma o.i.d. Vinden?

Ik had idd meerdere verslagen gelezen, en ga er voor om ze apart te zetten. Wil er sowieso een paar houden als alles goed gaat :smitten:
 
De eerste 2 dagen na uitkomen liggen ze onder een steen bij te komen en wat te kronkelen. Precies daar waar de volwassen dieren graag komen. Hoeveel stenen je ook in je bak doet, ze komen er. Dan kunnen er een paar overleven, maar die groeien heel langzaam. Volgens mij heeft Seabait (kan me vergissen) 2 toevalstreffers in zijn bak. Het kan dus zeker wel, maar het ligt zoals je zegt wel aan wat Aerialgirl wil. Het is zeker wel leuk om ze apart te zetten, zie mijn topic https://www.aquaforum.nl/threads/rhinogobius-duospilus.93596/

Ik had je verslag gelezen, leuk om de updates zo te volgen! Erg informatief ook. :thumbs: ik zie dat de latere nestjes met steeds meer succes uitkwamen, ligt dat aan de meer ervaren grondels of aan je eigen toegenomen ervaring?
 
Dat laatste vooral. Die grondels deden niets verkeerd ;)

Probleem bij mij was en is dat ik te weinig tijd heb om dagelijkse waterwissels en paar keer voeren per dag te doen. Maar als je dat een paar maanden volhoudt ga je er veel overhouden. ik zou buiten catappa niet rotzooien met middels tegen schimmel. Met bruissteentje en waterwissels voorkom je dat zoveel mogelijk. Gaan er toch eitjes schimmelen, zsm die verwijderen. Want ze tasten de rest aan.

Veel succes, ik ga het volgen! ;)
 
Dat laatste vooral. Die grondels deden niets verkeerd ;)

Probleem bij mij was en is dat ik te weinig tijd heb om dagelijkse waterwissels en paar keer voeren per dag te doen. Maar als je dat een paar maanden volhoudt ga je er veel overhouden. ik zou buiten catappa niet rotzooien met middels tegen schimmel. Met bruissteentje en waterwissels voorkom je dat zoveel mogelijk. Gaan er toch eitjes schimmelen, zsm die verwijderen. Want ze tasten de rest aan.

Veel succes, ik ga het volgen! ;)
Haha, goed om te weten! Ik ga er zo goed mogelijk voor zorgen! Hoe groot raad je de waterwissels aan? Weet niet of het lastig is veel in 1 x te wisselen omdat je de kleintjes niet mee wil zuigen met het water.

Of bedoel je ook nu al dagelijks ww nu het nog eitjes zijn?

Ik ben donderdag weg gegaan van huis en ga vanavond terug dus ik duim dat het nog goed gaat met het nestje!
 
Even gecheckt, eitjes zijn er nog.. Ook allemaal bevrucht zo te zien en geen schimmel.:D
 
Gisteravond, dag 12, de steen met de eitjes in hun eigen bakje gezet.
Ik heb hier goede tips gelezen, maar ook extra tips uit andere bronnen. De stappen die ik heb genomen voor en tijdens het overzetten:

-deze week elke dag ww gedaan op de grote bak.

-temperatuur gecheckt in kweekbak, precies hetzelfde.

-gedeelte filtermedia andere grote bak in het filter van kweekbak geplaatst.

-kweekbak water eruit, water uit grote bak er in.

-de steen met de eitjes niet uit het water gehaald tijdens het overzetten. In een bakje onder water geplaatst en in dit bakje overgezet naar het kweekbakje.

-De steen met eitjes in dezelfde hoek plaatsen als hij oorspronkelijk lag, zodat de eitjes precies hetzelfde maar beneden hangen en de jongen er makkelijker uit kunnen komen.

-bruissteentje zo goed mogelijk onder en dicht bij de eitjes plaatsen zodat er voldoende circulatie was.


Het precies hetzelfde neerleggen van de steen en het plaatsen van het bruissteentje vond ik echt een gedoe. Uiteindelijk wel redelijk gelukt. Om de steen goed te kunnen leggen en er ook nog een bruissteentje onder te krijgen heb ik een bouwseltje van stenen gemaakt waar ik de originele stenen weer boven op heb geplaatst. Volgende keer maak ik dat zeker hoger.

Screenshot_20181025-173753.jpg


IMG_20181025_181245.jpg


IMG_20181025_173918.jpg


YouTube link naar video van de eitjes. Je ziet de oogjes echt al goed zitten!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog even een YouTube link geplaatst omdat ik de video hier niet kon uploaden.
 
Hoelang duurt het nog voor ze uitkomen?
Er zijn er sinds gister avond 11 uitgekomen! Er staat 14 dagen voor maar het begon na 12,5 dag. Ligt geloof ik ook aan de temperatuur, en ik weet ook niet of het altijd exact 14 dagen moet zijn.:juggle:
Het lijkt erop dat het goed gaat iig. Ze horen de eerste paar dagen onder een steen te liggen las ik. Nou liggen ze ook inderdaad maar ze doen al pogingen om rond te hupsen. Dus maak me geen zorgen om het eerder uitkomen. Ik gok dat er nog 12 eitjes onder de steen hangen nu.



IMG_20181026_110717.jpg
 
Heel leuk om te zien. Ik ga zo maar eens aan die eerste waterwissel beginnen. Kijken of het over een paar weekjes nog leuk is :br:
 
Jij bent wel een ervaring rijker.

Mag jij best trots op zijn, hoor.
 
Jij bent wel een ervaring rijker.

Mag jij best trots op zijn, hoor.
Dankjewel! :petjeaf:

Ik vind het ook super leuk dat het zo goed gaat met het nestje tot nu toe.
En grappig dat ik 2 mannetjes heb zitten en het 'achterblijvertje' als eerste zijn nestje heeft en het gelijk goed doet! Ik heb de eitjes pas op het laatst verwijderd dus hij heeft het echt helemaal zelf verzorgd.
 
Hoe gaat het?
Ik had je berichtje wel gelezen maar te druk geweest om te reageren, bij deze dus alsnog!

Het gaat goed met het nestje, de baby rhinogobius zijn nu 2 weken oud. Ik heb 14 levende visjes over van de ongeveer 25/30 eitjes. Ik weet niet wat normale statistieken zijn? Ik ben er iig heel erg blij mee!

Ondertussen hebben mijn woestijngrondels ook eitjes en daar wil ik heel graag mee kweken om de populatie in stand te houden. Fijn dat ik alvast met dit nestje kan oefenen. :D

IMG_20181108_131506.jpg


IMG_20181108_124646.jpg
 
Wat een leuk topic is dit zeg, en wat mooi je ongeplande nest zo in beeld!! Complimenten. En schatjes zijn het om te zien :smitten:
 
Wat een leuk topic is dit zeg, en wat mooi je ongeplande nest zo in beeld!! Complimenten. En schatjes zijn het om te zien :smitten:
Dankjewel!:petjeaf:
Ben ook erg enthousiast over die schattige kleintjes. Ik hoop dat het ook informatief is voor de volgende met een nestje. :D
 
Geweldig,lijkt me toch geen slecht resultaat zo'n overleving van de kleintjes en zeker niet voor de eerste keer!
 
Heel leuk om te lezen en te zien.
Juist het onverwachte is zo leuk.
Best ook een flinke broedzorg voor de adoptieouder :)

Succes met groot brengen.
 
En ze hebben gisteravond alweer een nieuw nestje gemaakt. :juggle:

Aangezien ik ook nog een nestje eitjes van de woestijngrondels heb en daar heel graag mee wil kweken om de populatie in stand te houden (ze worden maar een jaar oud) denk ik dat ik dit rhinogobius nestje laat zitten en opgegeten laat worden. Dat wil ik eigenlijk niet want het is toch leven, :'( maar heb geen idee wat ik met zoveel grondels aanmoet.

Foto: dezelfde vrouw voor en na het eitjes leggen.

IMG_20181110_220324.png
 

Terug
Bovenaan