Ongewenst of ongewenst ?


Auwra

Member
Lid geworden
27 juli 2022
Berichten
8
Leeftijd
52
Locatie
Groningen
Ik ben al een tjidje op eigen houtje aan t proberen uit te zoeken wat het soort van klein keverachtig donker/licht gesteepte beestjes zijn in mijn garnalenwereldje?
Hebben jullie enig idee wat het zijn, hoe ze heten en of ze schadelijk zijn of helemaal niet.
 

Bijlagen

  • a9bd204b-06e6-423a-8ccb-498f2f7e2df9.jpg
    a9bd204b-06e6-423a-8ccb-498f2f7e2df9.jpg
    42.2 KB · Weergaven: 111
  • 79a994b6-4c50-47e5-b838-60e993995724plaagje.jpg
    79a994b6-4c50-47e5-b838-60e993995724plaagje.jpg
    44.7 KB · Weergaven: 124
Zijn dat geen kapslakjes?
(Ik gok maar wat voor me uit, hoor.)
 
Ja wat langwerpig en ovaal zie ik inderdaad. Maar als ik op google foto s bekijk dan zijn die de TS heeft toch langgerekter en die heeft streepjes wat ik niet zie bij de kapslakken.
 
Oklee, ben er weer,
Ik zie een hoop vragen terug,
Hoe groot zijn ze ongeveer ?
Nog geen halve milimeter groot zijn ze.
Zijn dat geen kapslakjes?
(Ik gok maar wat voor me uit, hoor.)
Ik heb gegoogled en denk niet dat het kapslakjes zijn daar ze er niet op lijken, maar misschien omdat ze nog in een minifase zijn?
Ja wat langwerpig en ovaal zie ik inderdaad. Maar als ik op google foto s bekijk dan zijn die de TS heeft toch langgerekter en die heeft streepjes wat ik niet zie bij de kapslakken.
Ik heb ze geprobeerd te pletten maar ze springen/zwemmen te snel weg dus dat gaat niet lukken. en ze zijn ook echt super miniscuul
 
Als ze springen of zwemmen dan zijn het geen slakjes. Zal wel iets van een mosselkreeftje of aanverwanten zijn.
 
Ze komen/ zitten niet aan of op de garnalen wel rond het eten en ontlasting van de slakjes.
 
Ik wil ook geen visjes erbij doen daar dit al spannend genoeg is.
 
Eindelijk gevonden wat het zijn Mosselkreeftjes (Ostracoda) Schijnt een signaal te zijn dat het water erg gezond is.
Ik heb het advies gekregen om wat black molies in te zetten maar zonder resultaat. (kobutai nog niet geprobeerd)
Heeft iemand anders nog een advies voor een vissoort die deze plaag eet of kan bestrijden? Of anders een chemische bestrijding?

Gevonden op aquaforum :)

Schijnt dat ik niet de eerste ben met dit probleem en jullie dit al eerder hebben besproken :)
 
OOOH wacht ff bekijk nu zojuist de plaatjes zijn 1 kleur en niet gestreept ??? is het denk ik toch niet:confused:
 
OOOH wacht ff bekijk nu zojuist de plaatjes zijn 1 kleur en niet gestreept ??? is het denk ik toch niet:confused:
Het zijn weldegelijk hetzelfde beestje.
Waarom wil je ze uitroeien? Zijn nuttige opruimers waar je geen last van zult hebben.
 
:)
Het zijn weldegelijk hetzelfde beestje.
Waarom wil je ze uitroeien? Zijn nuttige opruimers waar je geen last van zult hebben.
Wil heel graag weten wat voor beestjes het zijn , of ze schadelijk zijn en waar ze goed voor zijn , uiteraard als ze dat niet schadelijk zijn en in het ecosysteempje horen laat ik ze lekker zitten
 
Mosselkreeftjes heb ik ook af en toe bij de garnalen gehad en die zijn er zomaar en zijn soms ook zo weer weg en kunnen geen kwaad.
 
Dus om antwoord te geven op de vraag in de titel van dit topic zou je kunnen zeggen:
Niet ongewenst.
En of ze gewenst zijn is up to you.
 

Terug
Bovenaan