ongewenste , zieke , of zeer moeilijk te vangen vis uit je aquarium krijgen


trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Berichten
179
Leeftijd
54
je kent het een bak vol vissen , rotsen , hout planten en een pak schuilplekken , die ene vis die je er uit wil laat zich niet vangen,
ik zit er al een tijd mee,
de vis was ingezet met nog twee makkers om een groephele jonge altums vlot te laten wennen aan nieuw en afwisselend voer.
de twee makkers lieten zich bij verassing vangen , maar de derde was me meerdere pogingen te slim af.
Omdat een peru altum niet echt bij men orinoco altums past en moet verhuizen naar de andere bak bij zen twee makkers heb ik een val gebouwd.
een plexi bak drijvend gemaakt met een valdeurtje,
de te vangen vis was natuurlijk snel weg van de val omdat hij zo een slimme is, maar het is kwestie van een paar dagen wennen,
de drie a vier maand oude altums gingen er vlotjes in,
de bak is bovenaan open en ik voer er tbeste vlokken in omdat die bovenindrijven en de vis er zo aan de deur inkijkt,
zinkend voer willen ze langs de bodem benaderen en ,ja , lags daar kunnen ze er niet in natuurlijk.
de val zal zeer goed werken mits wat gewenning. ik denk dat ik hem binnen dit en een dag of drie wel heb. normaal is hij de eerste eter, maar nu blijft hij op de achtergrond, hij is echt gewiekst.
zie link filmpje van de val ,

 
op 0.25 zie je de perualtum rechtsonder even in beeld schieten, hij is al niet meer de grootste , de altums groeien als bloemkolen, echter niet allemaal even snel, maar dit schijnt normaal te zijn,
 
Lastig hè? wat ook goed kan helpen gezien:

waterniveau laten zakken met 75%, de vis naar 1 kant drijven en de bak opsplitsen met een plaat PVC, grindrooster, filtermat ect.
Is even een klein beetje werk, maar doorgaans een stuk minder dan de hele bak op z'n kop zetten.
 
Ik heb ervaren dat het gebruik van een zwart net beter gaat dan met een groen of wit.Wat ook wel eens wil lukken is een 1.5 liter transparante plastic fles zonder bodem.
 
ik had een zwart net , zodra em dat zag was hij weg, dus kocht ik een groter wit. 1 scheppoging en hij wist het ook.
met men val bleef hij ook wel tot de laatste achterdochtig, dus een heel voorzichtige vis entje die niet gevangen wil worden.
het plan was dan om een paar dagen in de val te voeren en ze te laten wennen , dus ik voerde nog eens flink in de val,
de goudalen, de ancistrus kwamen er zelfs in, die gaan op geur naar die val.
echter s'avonds keek ik toevallig richting aquarium en de te vangen vis zat rustig in de val van de bodem te eten, vanop afstand had ik met een touwtje de valdeur bediend en ik had em.
5 minuten later zwom hij in het andere aquarium en dit volledig zonder stress want hij kwam onmiddellijk eten . missie geslaagd.
ik heb wel ervaren dat bepaalde vissen zeer snel de val in en uit flitsen, ze voelen dat ze opgeslogen zitten. en andere zullen er nooit ingaan omdat dan een val op de bodem moet staan, Ook zal er voor bepaalde vissen een gewenning aan de val nodig moeten zijn ZONDER pogingen om te te klissen. maar duizend keer beter dit dan een 20minuten vruchteloos jagen met een schepnet.
ook voor mezelf was dit beduidend veel minder stress, geen gevloek en getier, of mateloos door het rimpelige wateropervlak zitten kijken, roerend in de bak, slechte aanwijzingen krijgend van de zoon, dit was gewoon klik, eureka, en fier de vis gevangen.
 
ik had een zwart net , zodra em dat zag was hij weg, dus kocht ik een groter wit. 1 scheppoging en hij wist het ook.
met men val bleef hij ook wel tot de laatste achterdochtig, dus een heel voorzichtige vis entje die niet gevangen wil worden.
het plan was dan om een paar dagen in de val te voeren en ze te laten wennen , dus ik voerde nog eens flink in de val,
de goudalen, de ancistrus kwamen er zelfs in, die gaan op geur naar die val.
echter s'avonds keek ik toevallig richting aquarium en de te vangen vis zat rustig in de val van de bodem te eten, vanop afstand had ik met een touwtje de valdeur bediend en ik had em.
5 minuten later zwom hij in het andere aquarium en dit volledig zonder stress want hij kwam onmiddellijk eten . missie geslaagd.
ik heb wel ervaren dat bepaalde vissen zeer snel de val in en uit flitsen, ze voelen dat ze opgeslogen zitten. en andere zullen er nooit ingaan omdat dan een val op de bodem moet staan, Ook zal er voor bepaalde vissen een gewenning aan de val nodig moeten zijn ZONDER pogingen om te te klissen. maar duizend keer beter dit dan een 20minuten vruchteloos jagen met een schepnet.
ook voor mezelf was dit beduidend veel minder stress, geen gevloek en getier, of mateloos door het rimpelige wateropervlak zitten kijken, roerend in de bak, slechte aanwijzingen krijgend van de zoon, dit was gewoon klik, eureka, en fier de vis gevangen.
Je weet zeker dat het aan de slechte aanwijzingen van zoon ligt? ?
 

Terug
Bovenaan