Wat is er nieuw

Onopgestarte bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puk
  • Startdatum Startdatum
P

Puk

Guest
Hallo mensen,

Mijn broer kreeg het weekend ineens het idee om een aquarium te halen. (60 liter bak)
Helaas vertelde hij mij dit gister pas, en kon ik hem geen tips meer geven over hoe je het beste kan beginnen..

Het bakje is nu dus niet ingedraaid, en er zitten vissen en garnalen in. Platys, tetras, guppen, coridoras en CR garnalen en een vuurgarnaal. (zonder over te laten wennen erin gegooid)

Nu gaat het met de vissen verder goed (hopelijk blijft het goed gaan), maar hij smst net dat het met de garnalen slechter gaat..

Ik heb hem advies gegeven even speciale garnalenkorrels te halen (aangezien hij nu alleen vlokvoer heeft), catappablad, wat mos en eventueel kienhout.

Wat kan er voor de rest nog worden gedaan om de schade zo goed mogelijk te kunnen herstellen?

Alvast bedankt

dagelijks water verversen tot je een stabiele situatie heb gecreerd.

Vaak water verversen om zoveel mogelijk te voorkomen dat de vissen en garnalen zullen sterven door de nitrietpiek. Daarnaast denk ik ook dat als deze bak ingedraaid is het moeilijk zal worden om hem in balans te houden want waarschijnlijk is de bak aardig overbevolkt.

Ik zou ze allemaal terugbrengen en overnieuw beginnen..
In dit bakkie is dit een verkeerde combi van dieren.. in ongetwijfeld verkeerde samenstellingen.
Is deze bak netto 60 liter? Ook na aftrek van de bodem, ornamenten etc?

Je kunt wachten op een nitrietpiek, 1 dezer dagen.. dan is het maar afwachten hoeveel dieren het overleven.

Als hij ook nieuwe plantjes heeft gekocht, zou kunnen dat hier nog slakkengif in zit. Hier kunnen vooral garnalen helemaal niet tegen. (en zou dus kunnen verklaren dat juist de garnalen nu heel slecht doen).

Je kan ook wat ingedraaide filtermedia aan hem geven

Het blijft triest dat dierenwinkels en vooral aquarium speciaalzaken zich zo nonchalant opstellen wat betreft de verkoop van levende dieren, zonder navraag te doen naar de toestand van het aquarium of het testen van het water.

Dan had je broer gelijk te horen kunnen krijgen dat hij beter nog wat weken had gewacht voordat hij de vissen aan zou schaffen.

Maargoed, inderdaad wat de rest al zegt, ik zou ze zo snel mogelijk terug brengen of anders goed en veel blijven verversen en dan hopen dat het goed mag blijven gaan.
Dit is in ieder geval geen goed begin van de hobby 🙁

Ook jammer dat je broer geen gebruik maakt van jouw kennis, als ik zo je aquaria bekijk is die kennis namelijk ruimschoots aanwezig 😉

Is een combinatie van verkeerd beginnen en een zotte samenstelling van bewoners met waarschijnlijk de kans zoals ook eerder aangegeven dat het sowieso allemaal wat veel is voor de bak.
Risico dat alles doodgaat is volgens mij groter dan de kans dat dit wat gaat worden en zou er voor kiezen om alles lekker terug te brengen en goed overnieuw te beginnen.

Bedankt voor de reacties..

Het is inderdaad erg jammer dat dierenwinkels geen normaal advies mee kunnen geven, en in plaats daarvan je maar zo veel mogelijk proberen te verkopen uit belang van de winkel en niet van de vissen.. Ze wilden hem zelfs 3 maanvissen verkopen, gelukkig heeft hij die niet genomen... (3 maanvissen in een 60 liter bak, komop..)

Ik ga jullie adviezen doorgeven aan hem, en hopelijk kunnen de visjes en garnalen het zo redden.. Ben bang dat hij ze niet terug wil brengen naar de dierenwinkel maar ik zal het wel even met hem bespreken.

En evilcells; dat is ook nog een goed idee misschien, ingedraaid filtermateriaal, daar had ik nog niet eens aan gedacht..

Zeg maar dat je broer een dombo is! 😉

Helemaal mee eens.
Hij heeft zelf ook schuld.
Net als een kind in een snoepwinkel.
Die wil ik, En die ook. Als mijn zak maar vol is.

Niet alleen de schuld van die winkel,hoor.

Ach...Hij was gewoon erg enthousiast 🙂 En als je dan niet weet hoe het helemaal fout kan gaan, ben je in mijn ogen niet gelijk een dombo hoor 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan