Onregelmatige co2 afgifte


Peppie68

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
184
Leeftijd
55
Ok, co2 draait nu zo'n 4 weken en ik was eigenlijk nog bezig met wat finetunen. Nu had ik het magneetventiel op een tijdklok met pennetjes zitten, maar die vertrouw ik niet helemaal. Mijn ervaring is dat die nogal eens verlopen. Dus nieuwe, electronische schakelklok gekocht, geprogrammeerd en uitgetest op een lamp. Wil ik hem net omwisselen voor de andere klok, zie ik dat ik geen bellen heb in mijn bellenteller. Dus stekker erin en eruit, hoor ik het ventiel klikken, maar nog steeds geen bellen. Paar tikken op naaldventiel gegeven en toen ging hij weer. Alleen heel onregelmatig en een mix van grote en kleine bellen door elkaar, wat eerst niet zo was. Magneetventiel er tussenuit gehaald, zelfde probleem. Is ook bijna niet af te stellen. Ik denk naaldventiel blijft hangen, wat denken jullie? Meters geven aan dat de fles nog niet leeg is.
 
Genoeg werkdruk op je slangen?
 
Volgens de meter overanderd, had hem ingesteld op 1,5 bar
 
Lijkt dan inderdaad op het naaldventiel.
Zit die los of is die in je drukmeter ingebouwd?
 
Helaas ingebouwd, wordt dus een nieuwe drukregelaar. Tips wat betreft merk? En lees net dat een 2 traps veiliger is ivm end tank dump. Wat is jullie mening?
 
Ik ben geen techneut maar lees met regelmaat dat een 2 traps eigenlijk niet nodig is en ik werk zelf ook met de single stage.
 
Ikzelf heb deze gekocht met magneetventiel erin:

Ze zijn ook zonder magneetventiel
Zat toevallig net op dezelfde website te kijken, maar dan naar de 2 traps. Heb je geen last van een dump wanneer de fles bijna leeg is?

Je kan ook een losse naaldventiel kopen en die wat je hebt helemaal open zetten:


Die moet je wel op de drukregelaar schroeven, geen idee of die van jou eruit kan.
Heb ik ook aan zitten denken, maar dan heb ik liever helemaal nieuw zodat ik niet meer het risico heb van blijven hangen oid.
 
Helemaal nieuw voor naaldventiel geef ik je groot gelijk in.

Ik heb jaren CO2 gedraaid met elke 3 a 4 wk een lege 2 kg CO2 fles.
Altijd gewoon de goedkoopste drukregelaar erop en nooit problemen ondervonden met lege of bijna lege flessen.
Wat mij betreft is dat gewoon een marketing dingetje.

De CO2 drukmeter die ik hier aangeef heb ik inmiddels wel maar hij is nog niet in gebruik, mijn nieuwe aquarium moet nog komen.
Dus of deze drukmeter echt goed is durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel durf te zeggen is dat deze webshop een prima shop is en vaker hier op het forum wordt aangeprezen, dus ik heb er wel vertrouwen in.
 
Ik heb al vaker bij hun spullen besteld, en kan het alleen maar met je eens zijn.
Ben eigenlijk op zoek naar een winkel die vandaag open is, zodat ik er gelijk 1 kan halen. Anders wordt het al snel dinsdag voor ik er een in huis heb, weet niet wat dat voor gevolgen gaat hebben.
 
Als je de magneetventiel gewoon zijn werk laat doen krijg je nooit teveel CO2 in je bak lijkt me.
Ik zou de werkdruk voor nu even verlagen naar 1.1 bar en de naaldventiel zo ver als mogelijk open draaien.
Wat aan CO2 in je bak komt is meegenomen maar een overschot verwacht ik dan niet.

Dan gewoon lekker online bestellen.
 
Deze is het geworden:
Ga met grotere fles werken en gelezen dat het risico op dump daarbij groter is, toch maar voor een dual gekozen. Compleet met bellenteller en nieuw ventiel (mijne is al wat ouder en tweedehands overgenomen), kan het daar niet meer aan liggen in ieder geval. En ik had nog wat VVV bonnen liggen, dus bijna gratis...
 
Is dezelfde
 
Helaas ingebouwd, wordt dus een nieuwe drukregelaar. Tips wat betreft merk? En lees net dat een 2 traps veiliger is ivm end tank dump. Wat is jullie mening?
Zo'n 2 traps is veiliger maar daarbij zou ik dan toch willen opmerken dat zo'n tankdump niet zo veel voorkomt. Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt. V.w.b. het merk zou ik gewoon eens gaan kijken bij Tante Ali. Kost minder en blijkt prima spul. Of anders gewoon hier kopen maar ook dat hoeft geen merk te zijn.
 
Te laat. Met zulke dingen neem ik sowieso geen risico door Ali spul te kopen. Buiten het feit dat je 5 weken moet wachten en dat gaat echt niet.
 
Zo'n 2 traps is veiliger maar daarbij zou ik dan toch willen opmerken dat zo'n tankdump niet zo veel voorkomt. Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt. V.w.b. het merk zou ik gewoon eens gaan kijken bij Tante Ali. Kost minder en blijkt prima spul. Of anders gewoon hier kopen maar ook dat hoeft geen merk te zijn.
Hangt er van af..
Bij hoge dosering (zoals mijn bak bijvoorbeeld) dus veel bps kan het zijn dat een single stage niet voldoende tegendruk kan bieden en dus “toegeeft” aan de flesdruk als deze te laag is en dus gewoon leeg loopt.
Met 60 bpm oid ga je daar niet zo snel last van hebben, word een ander verhaal als je 240+ bpm gaat draaien
 
Hangt er van af..
Bij hoge dosering (zoals mijn bak bijvoorbeeld) dus veel bps kan het zijn dat een single stage niet voldoende tegendruk kan bieden en dus “toegeeft” aan de flesdruk als deze te laag is en dus gewoon leeg loopt.
Met 60 bpm oid ga je daar niet zo snel last van hebben, word een ander verhaal als je 240+ bpm gaat draaien
Je hebt gelijk maar in mijn geval werk ik helemaal niet met bellen maar met een constante druk van iets boven de 2 bar die door mijn diffuser in mijn Cerges wordt geblazen. Overigens heb ik nog nooit met bellentellers gewerkt. Ik had direct al een automaat.
 
Bellenteller is voor mij alleen ter indicatie, met name in het begin. Neem aan dat als alles draait je toch meer naar je bak gaat kijken.
Wat betreft een goede dual regelaar, ja, ik ben liever voorbereid op iets wat misschien niet gaat gebeuren.
Hoe zeggen ze dat ook al weer; "de kans is klein, maar de gevolgen zo groot"
 
Je hebt gelijk maar in mijn geval werk ik helemaal niet met bellen maar met een constante druk van iets boven de 2 bar die door mijn diffuser in mijn Cerges wordt geblazen. Overigens heb ik nog nooit met bellentellers gewerkt. Ik had direct al een automaat.
EOTD kan volgens mij ook helemaal niet met een automaat, die zou hem dicht moeten zetten zodra er teveel CO2 in het water dreigt te komen
 
Te laat. Met zulke dingen neem ik sowieso geen risico door Ali spul te kopen. Buiten het feit dat je 5 weken moet wachten en dat gaat echt niet.
Meestal met 14 dagen heb ik mijn spul wel binnen.
Gaat tegenwoordig niet meer met de postkoets.
 
EOTD kan volgens mij ook helemaal niet met een automaat, die zou hem dicht moeten zetten zodra er teveel CO2 in het water dreigt te komen

Dat lijkt me ook want als de gewenste co2 is bereikt dan zou de boel af moeten slaan.
 
Update:
Nieuwe regulator gemonteerd, mooi degelijk apparaat trouwens. Nu zit er op de regulator een bellenteller, maar bij mijn reactor zit er ook al eentje. Dus bellenteller van de regulator geschroefd en hier de slang op aangesloten naar de bellenteller van de reactor. Kan gewoon want is dezelfde aansluiting. En wat denk je, weer onregelmatige bellen.
Vervolgens de nieuwe bellenteller weer op de regulator geschroefd en de slang rechtstreeks op de reactor aangesloten (dus bellenteller reactor er tussenuit). En, perfect mooie belletjes.
Hiermee dus het probleem van de onregelmatige afgifte opgelost en trouwens ook geen belletjes meer te zien in de bak. Maar dat kan ook komen omdat ik deze nog goed moet zien af te stellen. Huidige bellen zijn kleiner en ik zal dus meer bellen moeten gaan toevoegen.
Ik zit nu op ongeveer 160 bellen per minuut maar de drop checker is nog mooi blauw. Ben nu ieder dag iets aan het bijschroeven.
 
De dropchecker loopt enkele uren achter dus bekijk het rustig van dag tot dag zou ik zeggen.
 
De dropchecker loopt enkele uren achter dus bekijk het rustig van dag tot dag zou ik zeggen.
Had ik al begrepen inderdaad. Vraag me nu alleen af of ik niet veel te laag zit en dan nog een half jaar bezig ben om hem goed te krijgen......
Heb eens ergens gelezen; 20 bpm per 100 liter, zou ik hier uitkomen op zo'n 200 bpm.
 
Heeft het trouwens zin om zo'n ph meter aan te schaffen, of is een drop checker voldoende?
 
Update:
Nieuwe regulator gemonteerd, mooi degelijk apparaat trouwens. Nu zit er op de regulator een bellenteller, maar bij mijn reactor zit er ook al eentje. Dus bellenteller van de regulator geschroefd en hier de slang op aangesloten naar de bellenteller van de reactor. Kan gewoon want is dezelfde aansluiting. En wat denk je, weer onregelmatige bellen.
Vervolgens de nieuwe bellenteller weer op de regulator geschroefd en de slang rechtstreeks op de reactor aangesloten (dus bellenteller reactor er tussenuit). En, perfect mooie belletjes.
Hiermee dus het probleem van de onregelmatige afgifte opgelost en trouwens ook geen belletjes meer te zien in de bak. Maar dat kan ook komen omdat ik deze nog goed moet zien af te stellen. Huidige bellen zijn kleiner en ik zal dus meer bellen moeten gaan toevoegen.
Ik zit nu op ongeveer 160 bellen per minuut maar de drop checker is nog mooi blauw. Ben nu ieder dag iets aan het bijschroeven.
Als je vrij hard water hebt, dan duurt het wel een paar dagen voor je die juiste kleur krijgt. Carbonaat heeft een bufferend effect, dus gaat het allemaal wat langzamer.
Als ik van blauw naar groen moet, dan duurt het een paar dagen.
 
KH gisteren gemeten met druppeltest, is 6
 
Ik zou het gewoon even rustig af gaan wachten. Deze hobby is geen sprint maar een marathon.
 

Terug
Bovenaan