Onregelmatige co2 door drukregelaar


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Vraag me af of er iets mis is met mijn drukmeter.

Het verschilt nog wel eens hoeveel bellen de bellenteller laat zien, zonder dat ik iets heb veranderd aan het naaldventiel. Gaat dan vooral om dat ie minder doorlaat dan ik verwacht/dacht te hebben ingesteld. Als ik vervolgens zacht tegen de drukmeter tik, bubbelt het weer even door.

Best irritant dat ik er niet meer op kan vertrouwen. Laatst had ik 'm dus ietsje verder opengedraaid en bij thuiskomst dus een knalgele drop checker...

Het gaat om deze drukmeter:
https://www.azaqua.nl/co2-systemen/co2-drukregelaar

Is de drukmeter kapot of is er een probleem met de werkdruk? Ik gebruik een diffuser in de bak.

Alvast bedankt!

20190330_120540.jpg
 
Ik heb er een van Aqua Noa en met een soortgelijke fijnregelaar en vindt dat ze soms erg slecht zijn af te stellen en bij een tikkie extra krijg je opeens veel meer bellen dan je verwacht. Maar goed onregelmatige hoeveelheden bellen merk ik dan weer niet.
 
Ik heb er een van Aqua Noa en met een soortgelijke fijnregelaar en vindt dat ze soms erg slecht zijn af te stellen en bij een tikkie extra krijg je opeens veel meer bellen dan je verwacht. Maar goed onregelmatige hoeveelheden bellen merk ik dan weer niet.


Zijn jouw aantal bellen altijd gelijk? Bijvoorbeeld altijd precies 123? Of schommelt het een aantal bellen per dag?
 
ik heb dat toen bij mij kunnen een beetje kunnen verhelpen door de werkdruk op te schroeven,dan hoef je het naald ventiel niet zover open te draaien.want bij mij kon je de stelschroef op en neer bewegen.en dat werd erger hoe verder je hem uitdraaide.en dat zorgde bij mij voor een onstabiele bellen toevoer.
 
Zijn jouw aantal bellen altijd gelijk? Bijvoorbeeld altijd precies 123? Of schommelt het een aantal bellen per dag?


Ik tel ze niet zo vaak en stel het meestal af op de gewenste hoeveelheid bellen en dan let ik er niet meer zo op eigenlijk. Op het oog zie ik wel of er opeens veel meer of minder uitkomt maar dat is niet aan de orde.
 
Luchtpompje erop leggen zodat het blijft trillen xD

Ff bloedserieus maar wel een leuke anekdote, in de Westland lynx zit op 1 van de lucht instrumenten een soort vibo die telkens op het instrument tikt zodat ie niet vast kan komen te staan in een bepaalde stand..

Maar wat betreft je afstelling denk ik persoonlijk dat als je 10% afwijkt van de ingestelde waarde het niet heel schokkend is.
En het “feit” blijft dat er in een wat goedkopere regulator vaak geen “kwaliteit” onderdelen worden gebruikt waardoor je dit soort irritaties en afwijkingen krijgt
 
Zijn helaas wel grotere schommelingen dan van 10%, meer 50-70%. Lijkt me ook dat daar een deel van de algen vandaan kunnen komen?

Ga het even proberen met de werkdruk op 2 bar te zetten.
 
Dat is wel aardig extreem die schommeling...
Maar zal zeker niet helpen nee in de strijd tegen de algen
 
Zover ik mij herinner van oud lid HVA mag er tussen het moment van aangaan van de verlichting en het uitgaan zo n verschil in de ph zitten van 0,3. Maar goed als het steeds op en neer gaat over de dag dan doet dat weinig goed natuurlijk.
 
Helaas heb ik deze ervaring ook met die van dennerle. Ben er nooit achter gekomen waarom en behoorlijk frustrerend kan het zijn. Om deze reden had ik een pH controller aangeschaft.
 
Set is een jaartje oud.



Het zijn vooral groene puntjes die de bak aan het overnemen zijn. Millimeter voor millimeter.
Ook die groene puntjes (GSA) kunnen veroorzaakt worden door een te laag of wisselend CO2 niveau. Waterdistributie is wel ok? Verder speelt je fosfaat level een belangrijke rol. Meten dus?
 
ik heb dat toen bij mij kunnen een beetje kunnen verhelpen door de werkdruk op te schroeven,dan hoef je het naald ventiel niet zover open te draaien.want bij mij kon je de stelschroef op en neer bewegen.en dat werd erger hoe verder je hem uitdraaide.en dat zorgde bij mij voor een onstabiele bellen toevoer.

Dit blijkt een goede tip te zijn! Kan nu geen verschil zien en ook geen blauwe checker meer bij thuiskomst.

Ook die groene puntjes (GSA) kunnen veroorzaakt worden door een te laag of wisselend CO2 niveau. Waterdistributie is wel ok? Verder speelt je fosfaat level een belangrijke rol. Meten dus?

Stroming is goed. Heb twee checkers in de bak en beiden zijn groen.

Ik voeg voedingsstoffen toe via EI. Zeker tegen het einde van de week is het nauwelijks meer te meten, maar water verschilt nog wel van kleur met referentiewater. Maar slaat niet meer blauw uit.
 
Hier hetzelfde probleem...
Ben al een week aan het klooien, elke ochtend minder druppels dan de avond ervoor. Erg frustrerend geen stabiele co2.

Magneetventiel van dezelfde leverancier al retour gestuurd, liet gewoon s'nachts co2 door.
 
Hier hetzelfde probleem...
Ben al een week aan het klooien, elke ochtend minder druppels dan de avond ervoor. Erg frustrerend geen stabiele co2.

Magneetventiel van dezelfde leverancier al retour gestuurd, liet gewoon s'nachts co2 door.
Nergens last van met mijn co2art set, die heeft zelfs vol met water gestaan omdat m’n terugslag kleppen lekte.
Enige “probleem” wat ik heb ontdekt is dat de stekker 100% aangedrukt moet zijn anders gaat de solonoid niet open
 
ik heb in het verleden ook sommige van die problemen gehad.daarna overgestapt op een iets duurder type van co2supermarket.eenmaal goed ingesteld loopt hij al 5 maanden probleemloos .ok iets duurder maar geeft wel rust.
 
Ik heb het magneetventiel al vervangen, deze was dus niet goed. Co2 bleef doorlopen, met dit magneetventiel stopt die direct, en na inschakeling begint die direct.

Probleem is dat het niet evenveel druppels zijn als de dag ervoor. Snap dat die even moet opstarten maar verwacht wel dat die na een uur ofso weer evenveel druppels geeft.

Ik ga eens onderzoeken naar andere drukregelaars.
Heb de werkdruk net wat opgeschroefd, gebruik een co2 ladder dus veel werkdruk heeft die niet nodig, maja misschien heeft het systeem wat meer druk nodig
 
dat de druppels varieren is meestal een werkdruk probleem of slecht of vervuild naaldventiel,of een combinatie van bijde.
 

Terug
Bovenaan