Onregelmatige Co2 - Terugslagklep te veel?


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Hallo,

Sinds gister heb ik (weer) een drukfles Co2-systeem. Tweedehands via marktplaats (een nieuwe C02art was me te duur voor dit moment).
Gister de hele boel aangesloten. Eerst kreeg ik het systeem niet "open" en dacht ik dat het magneetventiel misschien vast zat. Pas toen ik de werkdruk op 10 bar zette kreeg ik bellen. Een split second later knapte de slang vóór de terugslagklep (halverwege de slang) los en werd mijn bellenteller leeggeblazen :br:. Sinds dien loopt de Co2 wel. Magneetventiel sloot gisteravond ook mooi af en stond vanmorgen open toen ik wakker werd.
Vanmorgen liep de Co2 echter veel te langzaam dus het naaldventiel wat verder open gezet. Het valt me op dat de werkdruk en het aantal bellen fluctueert:



In mijn diffusor (Colombo CO2 3-1 Diffusor) zit ook een bellenteller en daar zijn de bellen regelmatiger. Ook daar zit een terugslagklep in.

Kan het zijn dat de druk zo schommelt omdat er twee terugslagkleppen op de lijn zitten?

Alvast bedankt!
 
werkdruk op 10 bar :rolleyes: dan klopt er iets toch niet hoor.
Een werkdruk van 1 tot 2 bar is al voldoende om de meeste difusors te laten blazen.
 
werkdruk op 10 bar :rolleyes: dan klopt er iets toch niet hoor.
Een werkdruk van 1 tot 2 bar is al voldoende om de meeste difusors te laten blazen.

Klopt hoor. Inmiddels staat ie weer op ca. 1,8 bar maar blijkbaar had ie dat even nodig om iets te openen. Ik weet alleen niet wat ? Terugslagklep ? Membraan?
 
Ik heb een inline van JBL met terugslagklep en een losse en merk geen problemen met twee erop.
 
Vermoedelijk zal dit niet van doen hebben met de terugslagklep maar meer met het magneetventiel. In zo'n apparaat zit een taps toelopend stiftje dat door een magnetisch veld creërend spoeltje uit een kleine opening getrokken wordt. Die dingen kunnen erg warm worden. (Hoewel er tegenwoordig ook exemplaren geproduceerd worden die hier minder last van hebben.) Die warmte heeft invloed op de metalen (uitzetting en krimping). Bij wat langere stilstand willen die dingen wel eens vast te gaan zitten. Door die 10 bar is hij waarschijnlijk losgeschoten.
 
Vermoedelijk zal dit niet van doen hebben met de terugslagklep maar meer met het magneetventiel. In zo'n apparaat zit een taps toelopend stiftje dat door een magnetisch veld creërend spoeltje uit een kleine opening getrokken wordt. Die dingen kunnen erg warm worden. (Hoewel er tegenwoordig ook exemplaren geproduceerd worden die hier minder last van hebben.) Die warmte heeft invloed op de metalen (uitzetting en krimping). Bij wat langere stilstand willen die dingen wel eens vast te gaan zitten. Door die 10 bar is hij waarschijnlijk losgeschoten.

kijk! Daar kan ik wat mee. Dat strookt ook helemaal met het gevoel wat ik erbij had. Toen hij op 10 bar stond kreeg ik in eerste instantie sporadisch een bel. Waarschijnlijk gewoon het lekken om de afsluiter heen. En toen was het “plof”.

Thanx!!
 
ik heb dit ook gehad met een co2-ventiel van Eheim, ik heb toen een nieuwe gekregen en toen was het over, ook geen idee wat het was
 
Ik zou eveneens de terugslagklep verdenken, afhankelijk van het type.
Velen zijn van het type eendenbek. Een plastic/rubber Vvormige wig die open geduwd wordt door de overdruk en dichtgedrukt wordt door terugkerend water.
CO2 is echter zuur (koolzuurgas) en zuren tasten rubber aan waardoor het bros wordt en uithard. Aangezien deze reeds gebruikt is en mogelijks nog wat heeft stilgestaan heb je kans dat de bek was dichtgekleefd door een biofilm en vervolgens zo is uitgehard.
Met die 10bar is hij nu zeker opengeduwd (druk raakte zeker tot daar, aangezien je slang net ervoor is gesprongen)
Of hij nu nog altijd betrouwbaar sluit zou ik niet meer durven van uitgaan.
 
Ik zou eveneens de terugslagklep verdenken, afhankelijk van het type.
Velen zijn van het type eendenbek. Een plastic/rubber Vvormige wig die open geduwd wordt door de overdruk en dichtgedrukt wordt door terugkerend water.
CO2 is echter zuur (koolzuurgas) en zuren tasten rubber aan waardoor het bros wordt en uithard. Aangezien deze reeds gebruikt is en mogelijks nog wat heeft stilgestaan heb je kans dat de bek was dichtgekleefd door een biofilm en vervolgens zo is uitgehard.
Met die 10bar is hij nu zeker opengeduwd (druk raakte zeker tot daar, aangezien je slang net ervoor is gesprongen)
Of hij nu nog altijd betrouwbaar sluit zou ik niet meer durven van uitgaan.

bedankt voor je reactie. De terugslagklep in de lijn en in de diffusor waren beide helemaal nieuw dus ben bang dat die theorie niet op gaat.

helaas blijft de co2 erg onregelmatig. Vooral als smorgens het magneetventiel weer open gaat. Dan krijg ik vaak veel minder bellen dan de avond ervoor en moet ik via het naaldventiel weer bijsturen. Hierin was mijn Co2art regelaar een stuk regelmatiger. Ik wil de terugslagklep in de lijn er nog wel tussenuit halen. En kijken naar een mooiere diffusor. Die van Colombo zijn wel praktisch, maar mooi is anders.
 
Ik denk toch dat ik naar een nieuwe regelaar moet gaan kijken. Het is een tijdje redelijk regelmatig geweest maar inmiddels gaat het weer alle kanten op:

 
Ik heb er weinig verstand van Alwin maar kan de regelaar niet vuil zijn waarmee je het aantal bellen afstelt?
 
Lijkt vooral een probleem met je werkdruk.
Heb je al eens geprobeerd deze naar 0 te draaien en vervolgens helemaal naar maximaal en dan terug op de gewenste werkdruk?
 
Ik heb er weinig verstand van Alwin maar kan de regelaar niet vuil zijn waarmee je het aantal bellen afstelt?

ik ook niet. Ik zal eens kijken of ik hem open kan krijgen.


Lijkt vooral een probleem met je werkdruk.
Heb je al eens geprobeerd deze naar 0 te draaien en vervolgens helemaal naar maximaal en dan terug op de gewenste werkdruk?

Ik ga dat morgen proberen. Kijken wat er dan gebeurt. Thanx!
 
heb eentje voor je voor 25 euro....en die doet het goed, is ook nog een dual stage. stuur maar PB
 
Heb exact hetzelfde gehad; bij mij was het wel de terugslagklep, al heb ik ook gedonder gehad met mijn reduceerventiel. Dat was een kwestie van tweaken tot ie goed werkt.
Vwb diffusors vind ik die van Twinstar héél fijn.
 
Ik heb er nog geen seconde tijd voor gehad eigenlijk (anders had ik me zeker even gemeld). Als ik ermee bezig ga wil ook meteen de extra terugslagklep er tussenuit halen maar dan heb ik eerst even een nieuw stuk luchtslang nodig. Die heb ik op dit moment niet in huis.

Wordt vervolgd
 
Mag ik nog eens terugkomen op dat magneetventiel én wat ik daar eerder over schreef? Ik vroeg namelijk af of je ook last hebt van wisselende CO2 waardes in je bak. Inmiddels had ik nu zelf een volgende ervaring. Ik doseer automatisch en kreeg wisselende waarde, ook buiten de ingestelde waardes. Wat bleek mijn magneetventiel bleek te lekken! Dus als het ding uit was en dus afgesloten bleef er CO2 in mijn bak stromen waardoor er te veel CO2 in mijn bak kwam. Zo'n lekkend ventiel heb ik al ooit een keer eerder gehad en dat was nadat het vastzittende ventiel losschoot zoals ik in mijn vorige post omschreef. Gelukkig had ik nog een extra ventiel liggen zodat mijn probleem nu verholpen is. Dit nieuwe ventiel is van een soort dat ook niet meer zo heet zou mogen worden wat een voordeel is omdat de gebruikte materialen niet meer krimpen en uitzetten door de hitte. Hopelijk worden ook jouw problemen snel opgelost!
 
Ik heb er nog geen seconde tijd voor gehad eigenlijk (anders had ik me zeker even gemeld). Als ik ermee bezig ga wil ook meteen de extra terugslagklep er tussenuit halen maar dan heb ik eerst even een nieuw stuk luchtslang nodig. Die heb ik op dit moment niet in huis.

Wordt vervolgd
Je bedoelt natuurlijk co2-slang ;) , luchtslang is sowieso niet geschikt voor co2-installaties!
 
O ik heb dat jaren gebruikt hoor en zonder problemen maar je het beste is wel co2 slang.
Da's natuurlijk een argument van likmijnvestje John.. Da's hetzelfde als 'ik heb al jaren m'n goudvis in een vissenkom en die leeft nog steeds dus dat gaat ook zonder problemen'.
 
Da's natuurlijk een argument van likmijnvestje John.. Da's hetzelfde als 'ik heb al jaren m'n goudvis in een vissenkom en die leeft nog steeds dus dat gaat ook zonder problemen'.

Nou ja je zei dat is niet geschikt maar het werkt prima hoor. Dus in zoverre wel geschikt maar niet ideaal en ik denk dat de vergelijking met een Goudvis niet echt een goede vergelijking is ;). Ongetwijfeld is luchtslang niet de beste slang voor co2 maar het werkt wel degelijk.
 
Nou ja je zei dat is niet geschikt maar het werkt prima hoor. Dus in zoverre wel geschikt maar niet ideaal en ik denk dat de vergelijking met een Goudvis niet echt een goede vergelijking is ;). Ongetwijfeld is luchtslang niet de beste slang voor co2 maar het werkt wel degelijk.
Je gebruikt exact dezelfde retoriek dus kan ik die vergelijking gewoon maken. Komt beide neer op dat het ingezette middel niet geschikt voor een optimale situatie, maar wel een basisfunctionaliteit in het verhaal kan vervullen. Een vissenkom is qua grootte en beperkingen qua filters niet geschikt voor een goudvis en luchtslang is qua druk en elasticiteit niet geschikt voor een co2-systeem. Enige verschil is dat een goudvis zwaar ongelukkig wordt en vroegtijdig komt te overlijden, waar een luchtslang op een co2-systeem alleen voor vroegtijdige lekkage kan zorgen.
 
Je gebruikt exact dezelfde retoriek dus kan ik die vergelijking gewoon maken. Komt beide neer op dat het ingezette middel niet geschikt voor een optimale situatie, maar wel een basisfunctionaliteit in het verhaal kan vervullen. Een vissenkom is qua grootte en beperkingen qua filters niet geschikt voor een goudvis en luchtslang is qua druk en elasticiteit niet geschikt voor een co2-systeem. Enige verschil is dat een goudvis zwaar ongelukkig wordt en vroegtijdig komt te overlijden, waar een luchtslang op een co2-systeem alleen voor vroegtijdige lekkage kan zorgen.

Ja ok maar in het ene geval praat je over een levend dier en in het andere geval over een stukje slang. Maar goed meningen mogen verschillen gelukkig en het blijft inderdaad een gegeven dat co2 slang het beste is ;)
 
Ja ok maar in het ene geval praat je over een levend dier en in het andere geval over een stukje slang. Maar goed meningen mogen verschillen gelukkig en het blijft inderdaad een gegeven dat co2 slang het beste is ;)
Je hebt over de context, ik heb het over de logica. :) Logica is contextonafhankelijk. Maar laten we hier inderdaad niet te diep op in gaan ;) Mijn advies aan TS is om dan te beginnen om alle luchtslang te vervangen door co2-slang en dan eens zien of het euvel nog bestaat.
 
Oei.... ik zal volgende keer beter op mijn woorden letten ;-). Bedoelde idd Co2-slang. Heb gister een nieuw NEO co2 diffusor besteld en een paar meter co2-slang. Dus hopelijk vanavond de hele boel verbouwen. Werkdruk nog eens helemaal open en dicht, duffusor wisselen (hierdoor 1 terugslagklep minder in het systeem). Ik heb sowieso het idee dat die terugslagklep in de Colombo diffusor best een strakke is vanwege het drukveertje wat er achter zit. De NEO diffusor is ook geschikt voor lage druk.
 

Terug
Bovenaan