Wat is er nieuw

ons 260 liter gezelschapsaquarium (Stekelbaarsje)

• Onderwerp starter Onderwerp starter stekelbaarsje
  • Startdatum Startdatum
S

stekelbaarsje

Guest
Hieronder alvast wat foto's van enkele vissen van ons aquarium:

77fxRcC-WgsprvHXNDm3xodfil42yYAu.jpeg

Aquarium

Appistogramma cacatuoides (m)

Appistogramma cacatuoides (v)

Corydoras Trilineatus (8x m/v)

Jondanella Floridae (m+v),Bijlzalmen (8x m/v)

Kardinaaltetra (8x m/v)

Gastromyzon (1x m/v?)

Re: ons 260 liter gezelschapsaquarium

Mooi gezelschapsaquarium, goed ingericht! :thumbs:

Misschien je school kardinaal tetra's wat uitbreiden, dan komen ze nog meer tot hun recht, want je aquarium is groot genoeg lijkt me. 🙂

Mvg,

Freddy fish

Zet er achterin meer zuurstof planten in.
Cabomba en Waterpest.

En kleibolletjes met lateriet bij de moerasplanten.

Bedankt voor de tips! De kardinaaltetra's gaan we zeker uitbreiden en zitten nog te twijfelen over nog een schooltje en zo ja.. welke? Iemand nog tips?
We hebben er een voedingsbodem in liggen. Zijn de kleibolletjes dan nog nodig? Ook de tip van de plantjes achterin gaan we overwegen. Tnx!

Mooi aquarium.
Alleen op de eerste 3 foto's vind ik de vissen er niet heel florissant uit zien, alsof ze het even moeilijk hebben.
Hoelang draait de bak al? Of ben je kort geleden rigoureus in de bak bezig geweest?

Daar mogen wel wat drijfplanten bij.

Je hebt vissen die uitgesproken warm moeten zitten zoals Kardinalen (rond de 26 graden) en Blokvisjes die het koel willen hebben 16-22 graden) Evenals die Sewellia.

Die Corydoras trilineatus wil het ook niet zo warm en deze ziet er erg slecht uit helaas.

Leuke bak, alleen vindt ik ook het water niet echt helder lijken. Rikkert vraagt ook al of je bezig bent geweest.
De Cacatouides vindt ik ook wat donker kleuren op de foto.

Denk niet dat het een Gastromyzon is.Hoop dat je wat (leg)holen hebt voor je cacatuoides. Man cacatuoides lijkt een grote kop te hebben in vergelijking met het lichaam. Wat voer je ze?

@stekelbaarsje
Als scholenvisje zijn er veel die je nog kan nemen hoor...
neon tetra, roodkopzalmpjes, zebravisjes, rasborasoorten, misschien soorten barbaaltjes, enzovoort...

Voor cichliden ( in jou geval dus apistogramma's ) en corydoras ( in jou geval trilineatus )en andere bodembewonders is het wel een heel goed idee om zand als bodem te nemen.
corydoras snuffellen er graag in opzoek naar voedsel, heb ook gehoord dat de cichliden en corydoras zich er in ingraven en hun kieuwen erin spoelen. 😉

Natuurlijk is het wel een hele onderneming in een groot aquarium.
Maar aangezien je bewoners dat zeer op prijs zullen stellen, is het het wel eens waard om over te denken.

Mvg,

Freddy 🙂

Even een snelle update:

Als voeding geven we vlokvoer en grannulaatvoer van JBL en af en toe diepvriesvoer (muggenlarven).
Zand als bodem zullen we in de toekomst zeker nog overwegen, maar laten we het op dit moment nog even bij het grind.

Inmiddels weer wat veranderingen toegepast:

- Zuurstofplanten toegevoegd:

n320xGfkkmkfQSPxQtIRDQo02LmYb9-y.jpeg

- Drijfplanten toegevoegd:

- CO2 installatie met PH-controller:

- Ventilator voor koeling:

Vissen:

- 2x antennebaarsjes m+v

- schooltje fantoomzalmen

- 2x (onbekende)appistogramma m+v

- 10x kardinaaltetra's extra

We overwegen nu nog of we eventueel nog wat extra algeneters in onze bak willen.

Die onbekende zijn volgens mij de Apistogramma macmasteri, maar hebben jullie nu 3 soorten Dwergcichliden? Zorg voor voldoende schuilplaatsen, want ze kunnen wel eens territoriaal zijn.
Zorg voor algen voordat je "algeneters" neemt, Blokvisjes en Sewelia's eten ook algen, maar hebben liever koeler water dan de rest.
Meeste algenetende vissen eten maar weinig algen, de beste zijn Garnalen en slakken.

Bedankt voor het identificeren van de Appistogramma Macmasteri!
Ja, we hebben nu inderdaad 3 koppeltjes dwerg cichliden. Er lijken op dit moment voldoende schuilplaatsen. Ieder koppeltje heeft een plaatsje, op uitzondering van het cacatuoides mannetje. Deze vertoont vanaf het begin passief en tam gedrag in vergelijking met de andere appistogramma�s; deze zijn altijd actief op zoek naar eten en showen hun kleuren (m.n. rugvin). We vermoeden dat deze vis ziek is of dat deze kweekvorm misschien het natuurlijk gedrag van de vis heeft veranderd. Het visje waar het om gaat is te zien op de 2e foto van het forumbericht (grijs/oranje). Iemand hier ervaring mee?
We hebben meer dan genoeg algen in het aquarium en je ziet inderdaad de blokvisjes de algen van de bladeren trekken. Garnalen lijken ons erg leuk, maar daar hebben wij beide nog geen ervaring in. Daar gaan we ons nu eens in verdiepen. Bedankt voor de tip!

Groetjes,

Drie koppeltjes dwergjes in dit formaat aquarium moet zeker kunnen 🙂

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak zijn de gemaakte combinaties, in het bijzonder die met andere vissen. Er zitten een paar vissen bij die absoluut een hoge temperatuur wensen (in het bijzonder de ramirezi), terwijl ik ook subtropische soortjes zie. Een temperatuur aanhouden die voor alle soorten wenselijk is wordt dan eigenlijk onmogelijk en dan doe je altijd wel een soortje te kort. Wat is de temperatuur van het aquarium normaliter?

~ Ivo

De temperatuur krijgen we deze dagen helaas niet lager dan 25 graden, gisteren zelfs niet lager dan 26. We hebben een ventilator aangeschaft om te koelen en dit moet voldoende zijn aangezien een koelaggregaat voor nu nog eventjes te duur is.

Normaliter proberen we de temperatuur 24 graden celcius te houden. Dit zou volgens wat we hebben opgezocht voor iedereen aanvaardbaar moeten zijn. Het blokvisje zou volgens die informatie rond de 20 graden gehouden moeten worden en in de kweek rond de 25.

onze info van internet (hobbykwekers.nl):

Corydoras trilineatus 23-26 graden Ph 6,0-7,5
Blokvisje 19-21 graden 22-25 in de kweek Ph 7,0-7,5
kardinalen 23-28 graden Ph 6,5-7,5
cacatoides 22-28 graden Ph 6,5-7,5
Bijlzalm 23-27 graden Ph 6,5-7,5
McMasteri 23-30 graden Ph 5,5-7,5
Ramirezi 25-28 graden Ph 5-6

Dus een streefwaarde van 25 met een Ph van 7 zou volgens deze informatie kunnen ware het niet dat de Ph voor de ramirezi inderdaad te hoog is. We hebben hier nog een omgekeerde osmose apparaat van een plantjeshobby welke we zouden kunnen gebruiken om de Kh van het water wat te verlagen zodat de CO2 makkelijker de ph waarde omlaag zou kunnen halen. Als we dan een Ph van 6,0 aanhouden zouden alle visjes blij moeten zijn?

EDITEDIT: het blokvisje is dan weer niet blij... ziet ernaar uit dat die er toch uit zal moeten dan :'(

Paar dingen die me opvallen op de foto's, kan natuurlijk een moment opname zijn, maar ik zou ze even goed observeren en tijdig ingrijpen als het nodig is.Cacatuoides man en ook vrouw vind ik ook er ook niet zo gezond uitzien.Kan een moment opname zijn, maar ook de vrouw ziet er wat grauw uit en het lijkt alsof ze niet op haar gemak is.Heeft volgens mij niks met de kweekvorm te maken.

Ramirezi man ziet er ook bleekjes uit, wat ze doorgaans alleen doen als ze stress hebben. Zou dat ook even goed in de gaten houden. Vrouw heeft volgens mij een sluierstaart? Kan me vergissn, maar heb wat twijfels of de vrouw ook een vrouw is.

Heel mooi !!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan