Wat is er nieuw

Onstabiele dwerggarnalen populatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ignastrafe
  • Startdatum Startdatum
I

Ignastrafe

Guest
In ons groot aquarium (160l) zitten dwerggarnalen. In het begin hebben we er zo 20 gekocht en sinds dan is de populatie enorm gesteken om dan weer enorm te dalen etc.

Dus eerst hadden we guppys, corys, hockeysticks en blauwe dwerggarnalen. Wanneer er dan veel garnaaltjes in het aquarium waren begonnen de guppen de volwassen garnalen op te eten.
We hebben de guppen er dan uit gehaald en grotendeels weggegeven en een klein aantal gehouden in een klein aquarium. Dan hebben we groene neon tetra's gekocht en cherry barbeeltjes.
De populatie nam dan weer goed toe, maar dan begonnen de hockeysticks de volwassen garnalen op te eten. De hockeysticks zijn dan verhuisd naar een ander aquarium (in de familie).
Na een tijdje waren er dan weer veel garnalen en nu plots zien we er weer bijna geen meer!

De vissen die er nu in zitten kunnen toch geen volwassen garnalen opeten of wel?
Hoe zouden we ervoor kunnen zorgen dat de garnalen het beter doen?
We zijn sowiso van plan meer planten in het aquarium te zetten zodat er meer verstopplaatsen zijn. Dus achteraan het aquarium komt nog vol te staan met plantjes en links ook nog een paar.

Bijlagen

• aqua.jpg
    aqua.jpg
    129.8 KB · Weergaven: 166
Mijn vissen zijn kleiner dan mijn garnalen (Heterandria formosa mannetjes versus mini japonicaatjes) en die zijn met z'n drieën in staat om te zorgen dat de garnalenpopulatie niet groeit maar daalt. Ik denk omdat ze de pas uitgekomen jonge garnaaltjes opeten. Dus het kan zomaar zijn dat daarom je populatie afneemt. Omdat oudere garnalen doodgaan en de jongen in de kiem gesmoord worden zeg maar.

Ik denk ook eerder dat ze het jonge grut eten en niet zozeer de volwassen garnalen zoals Esther ook uiteen zet.
Wat meet schuilmogelijkheden voor de kleintjes kan ook al helpen.

Zouden meer plantjes dan een oplossing bieden aangezien de jonge garnaaltjes dan meer verstopplek hebben?

Zowiezo eten tetra's garnalen, en past het niet in de bek, scheuren ze de garnaal collectief in stukken (zelf mogen aanschouwen in 1 bak)

Zowiezo eten tetra's garnalen, en past het niet in de bek, scheuren ze de garnaal collectief in stukken (zelf mogen aanschouwen in 1 bak)
Dat vermoedde ik al. Ik had nochtans veel opzoekwerk gedaan welke vissen bij garnalen kunnen, maarja. Zou het dan helpen om meer planten te plaatsen?

Zouden meer plantjes dan een oplossing bieden aangezien de jonge garnaaltjes dan meer verstopplek hebben?
meschien een voer apparaat zodat je vissen geen honger hebben en hoeven te jagen meer plantjes zkkr een goed plan

meschien een voer apparaat zodat je vissen geen honger hebben en hoeven te jagen meer plantjes zkkr een goed plan
Kan je een bepaalde voer apparaat aanraden? Of waar we dan op moeten letten?

ik gebruik (fish mate) voer apparaat kan je zelf bepalen hoeveel voer er in gaat
zou der op letten dat je vooral niet te veel voer dus je kan wel 4 x per dag voeren als je de juiste hoeveel heid geeft

Ok bedankt, we zoeken er zo eentje en kopen wat plantjes bij. Ik post hier een update wanneer we dat allemaal gedaan hebben 🙂

Ik heb geen ervaring met deze combi maar volgens mij verschillen daar soms de meningen over. Wie weet zijn er meer leden die deze combi hebben.

Hier weet de garnalenpopulatie zich zelfs in de kogelvissenbak aardig uit te breiden. Maar heb hier daar wat plukken Lomariopsis lineata (lijkt op levermos, maar gaat niet drijven) waar ze erg veel in zitten. En sowieso aardig wat planten.

Ook de 125 liter met appelslakken en Microdevaria kubotai zit bomvol baby garnalen. Maar ook daar zitten aardig wat planten en mos in.

Ik denk dat een deel van de oplossing inderdaad meer planten is. En mos(achtigen) in het bijzonder.

fish mate hoeft ook echt niet nodig te zijn als je genoeg voer

Hier weet de garnalenpopulatie zich zelfs in de kogelvissenbak aardig uit te breiden. Maar heb hier daar wat plukken Lomariopsis lineata (lijkt op levermos, maar gaat niet drijven) waar ze erg veel in zitten. En sowieso aardig wat planten.
ah heb ik ook dacht dat het lever mos was

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan