Ontwikkeling van F. gardneri


M

MarlonnekeW

Guest
Sinds een aantal jaar ben ik bezig met een fotografieproject, waarbij ik de ontwikkeling van jonge dieren vastleg in de eerste weken van hun leven. Hiervoor probeer ik ook verschillende vissensoorten te fotograferen. In eerste instantie heb ik zelf een aantal soorten gekweekt, maar én je kunt niet zoveel series maken als je geen ruimte hebt voor heel veel aquaria (ongeveer 1 serie per aquarium per jaar) én het begon me nogal tegen te staan dat ik de kweekgroepen weer snel moest verkopen, nadat ze eenmaal gekweekt hadden, om weer ruimte te maken voor een nieuwe soort. Dus ben ik gaan proberen of ik geen eitjes kon kopen/lenen. Via een post op dit forum werd ik erop geattendeerd dat killi eitjes regelmatig te koop zijn en een paar weken geleden heb ik via marktplaats een aantal eitjes van de Fundulopanchax gardneri kunnen kopen.

Inmiddels zijn de jonge visjes 2 weken oud en heb ik de eerste drie foto's kunnen maken. Aangezien hier veel killi liefhebbers zijn, leek het me misschien wel leuk om er een topic over te openen.

Een van de eitjes met oogjes (losse foto, hoort niet bij de serie)
48188077631_d372e6141b_b.jpg


Foto 1 dag oud (maar 3mm, dus super klein):
48308971117_b00bcb1854_b.jpg


Foto 1 week oud:
48308864611_59cca1d4bd_b.jpg


Foto 2 weken oud:
48308977872_38e755c3ba_b.jpg


Voor meer diersoorten en informatie over het project www.developmentphoto.com. Een aantal series zijn t/m 1 september te zien in het Natuurhistorisch museum Rotterdam
 
Prachtige foto's!! En ga je de visjes dan houden, of verkoop je ze weer verder?

Dank je wel!! Het nadeel van dit project is dat ik helaas niet alles zelf kan houden, anders zou het hier een halve dierentuin worden. Ik zal dus een nieuw huis voor de visjes moeten vinden. Er is wel nog plek in mijn gezelschapsbak, dus het zou kunnen dat er een paar mogen blijven.
 
Erg mooi om te zien Marlonneke.

Bedankt!
Als alles goed is kan ik de volgende 5 woensdagen steeds weer een nieuwe foto plaatsen en dan als dat allemaal klaar is het overzicht, waarin ook te zien is hoeveel ze gegroeid zijn. Ik ben op dit moment ook nog bezig met 2 garnalen series; een vuurgarnaal en een bijengarnaal, twee dagen geleden heb ik eitjes van de Corydoras pygmaeus apart kunnen zetten en vorig weekend heb ik de eerste foto gemaakt van een pasgeboren Mikrogeophagus altispinosus. Dat is een best wel kwetsbare soort, dus het is nog even duimen of die serie wel gaat lukken. De kweekster van de altispinosus kweekt ook met twee indostomus soorten en misschien gaan we ook nog proberen om hun groei vast te leggen. Als dat zou lukken, zou het helemaal bijzonder zijn. Dus wordt vervolgd!
 
Dank je wel!! Het nadeel van dit project is dat ik helaas niet alles zelf kan houden, anders zou het hier een halve dierentuin worden. Ik zal dus een nieuw huis voor de visjes moeten vinden. Er is wel nog plek in mijn gezelschapsbak, dus het zou kunnen dat er een paar mogen blijven.
Ja dat snap ik wel. Anders heb je helemaal een uit de hand gelopen hobby :p:D:D
 
Gaaf!
In aansluiting op bovenstaande vragen naar techniek, heb ik vooral vragen mbt de uitvoering: Eerst dacht ik dat je ze min of meer gefixeerd had, maar op de 3e fotos is duidelijk te zien dat hij niet recht ligt. Zwemmen ze inderdaad gewoon rond?

Ik heb ook het idee gehad zo'n serie te maken, maar wilde daar pas aan beginnen als ik genoeg eitjes had om het te kunnen riskeren een aantal exemplaren dagelijks in kubusjes van ~1-2 cm^3 te zetten.
 
Hele mooie foto's Marlonneke.

received_556380001456937.jpeg


Heb ze in alle kleuren en maten

Groetjes John.
 
00002164.jpg
00000652b.jpg


Niet zo professioneel weergegeven als jouw foto's, maar met een ouderwetse camera gemaakt en deze eitjes zijn ongeveer 3 keer zo klein als de Gardneri!!
Kijk maar naar het artemia eischilletje!

groetjes John.
 
Even wat techniek info. De foto's zijn gemaakt met een canon fullframe camera de 6D mark II en een Loawa 25mm extreem macro lens. Eerst werkte ik met een 'normale' macrolens, maar zelfs met tussenringen lukte het niet om ze goed genoeg in beeld te krijgen. Ik wist dat ik de series op minimaal 75x105cm formaat zou gaan afdrukken en dan verlies je met croppen teveel kwaliteit.

Ik ben heel blij met dit objectief, want anders kon ik deze serie niet maken, maar het is echt een uitdaging om ermee te werken. Ten eerste heeft hij geen autofocus en ook geen normale scherpstel ring. Scherpstellen doe je handmatig of door de afstand tussen het voorwerp en de lens aan te passen of de vergroting aan te passen. Bij bewegende onderwerpen is dat echt een ramp, want ze zwemmen zo je focus uit. Omdat je heel erg aan het vergroten bent, heb je maar weinig scherpte-diepte, wat dit alleen maar erger maakt. Omdat je zoveel vergroot, ben je ook om de haverklap het diertje kwijt wat je aan het fotograferen bent; je kunt hem eigenlijk alleen maar zien als hij in het bereik van je lens is en dat is echt maar een heel klein stukje. Je ziet dus vaak niet eens dat hij weggezwommen is, omdat je geen overzicht heb (zoals je met bv een telefoon wel hebt). Dat is best wel stom, want dan ben je al een tijdje aan het zoeken en blijkt hij al lang naar de andere kant van het aquarium gezwommen te zijn :).
Het tweede grote nadeel is dat je het diafragma op het objectief moet zelf moet instellen en je hem ook letterlijk dichtdraait (klein gat, groot diafragma betekent meer scherp), waardoor je zoeker ook bijna helemaal donker wordt. Dan kun je dus bijna niet scherpstellen. Dat heb ik moeten oplossen met extra lampen, waardoor ik toch genoeg kan zien. Maar die lampen mochten niet de belichting van de foto beïnvloeden, omdat die voor de hele serie én het hele project gelijk moet zijn, of ik nu een vis, een insect, een kat of een paard fotografeer. Dus nog best wel ingewikkeld allemaal. Het is vooral super veel geduld hebben en hopen dat de dieren een beetje willen meewerken.

De visjes zwemmen inderdaad gewoon rond. Voor mijn project wordt niets doodgemaakt of bv in de koelkast gestopt zodat ze niet meer bewegen (wat bij heel veel andere extreme macro fotografie wel gebeurt). Ik heb een apart fotoaquarium gemaakt met een soort witte studio achtergrond. Het is dus allemaal echt tegen een witte achtergrond gefotografeerd en niet wit gemaakt in photoshop.
 
Niet zo professioneel weergegeven als jouw foto's, maar met een ouderwetse camera gemaakt en deze eitjes zijn ongeveer 3 keer zo klein als de Gardneri!!
Kijk maar naar het artemia eischilletje!

groetjes John.

Het klinkt misschien gek, maar hele kleine dingen fotograferen is met een ´ouderwetse´ camera eigenlijk makkelijker dan met een spiegelreflex, zeker met een full frame. Het is een beetje een technisch verhaal, maar hoe kleiner de sensor van de camera, hoe meer scherpte-diepte je krijgt bij dezelfde vergroting. Daardoor wordt de foutenmarge een stuk groter en is het dus ook makkelijker om scherp te stellen.
 
I know, heb een Olympus omd em1 camera. Die sensor is behoorlijk kleiner dan jouw camera. Met macrolens, tussenring en voorzetlens is het mogelijk om 3mm voor de lens scherp te stellen. Mijn f2.0 is dan eigenlijk f4. Alleen de lenzen kun je beter niet te veel defragmenteren in verband met scherpte verlies max f14, minder scherpte diepte dus. Het is wel lekker om een digitale macrolens te hebben, het is wel een stuk makkelijk scherpstellen met een f2 opening, als je afdrukt past ie automatisch het diafragma aan naar de ingestelde waarde. Echter als je heel dichtbij scherpstelt is het beter dat manueel te doen, camera verplaatsen dus net als jij dus.

Groetjes John.
 
I know, heb een Olympus omd em1 camera. Die sensor is behoorlijk kleiner dan jouw camera. Met macrolens, tussenring en voorzetlens is het mogelijk om 3mm voor de lens scherp te stellen. Mijn f2.0 is dan eigenlijk f4. Alleen de lenzen kun je beter niet te veel defragmenteren in verband met scherpte verlies max f14, minder scherpte diepte dus. Het is wel lekker om een digitale macrolens te hebben, het is wel een stuk makkelijk scherpstellen met een f2 opening, als je afdrukt past ie automatisch het diafragma aan naar de ingestelde waarde. Echter als je heel dichtbij scherpstelt is het beter dat manueel te doen, camera verplaatsen dus net als jij dus.

Groetjes John.

Ik heb zelf ook een Olympus OMD voor als ik geen zin heb om met een zware camera te slepen en dat maakt inderdaad echt veel uit. Bij normale macro fotografie werk ik juist veel op lage diafragma´s om met scherpte diepte te spelen en dat kan met die camera niet, omdat er gewoon teveel scherp blijft. Zo heeft elk model weer zijn voordelen en nadelen :).
 
Super mooie macro fotos! Ook een leuk idee om de ontwikkeling te fotograferen. Beweging in een stilstaande plaat..
 
Super mooie macro fotos! Ook een leuk idee om de ontwikkeling te fotograferen. Beweging in een stilstaande plaat..

Bedankt! Het is zeker leuk. Ik heb inmiddels 19 verschillende series gemaakt en er zijn 7 nieuwe in de maak en ik sta elke keer weer versteld hoe bijzonder de groei van dieren is. Zeker als je soorten met elkaar gaat vergelijken. Dan vallen er opeens weer hele andere dingen op.

Dit is de foto van deze week
48444350691_dc80e02b71_b.jpg
 
Nog nooit eerder van gehoord. Vond de buik zo mooi oranje, dacht dat het wel artemia moest zijn..

Het is één van de minst bekende soorten diepvriesvoer, maar ik vind het vooral voor jonge visjes echt super. Het is erg klein, maar veel voedzamer dan bijvoorbeeld Cyclops of Daphnia.
Levend voer opkweken kan altijd een keer mislukken en hiermee weet je zeker dat je iets voor ze te eten hebt. Ik gebruik het nu dagelijks in combinatie met microwormpjes.
 
Ik ga het onthouden voor wanneer ik weer kleintjes heb. Hoe groot zijn die voerdeeltjes ongeveer?
 

Terug
Bovenaan